Annons:
Etikettväxter
Läst 2271 ggr
[SonjaG]
2/5/16, 10:03 PM

Svärdplanta

Min mal har ätit på bladen så de är fula. 

Kan jag klippa av dem längst ned och hoppas på att plantan skjuter ny blad och blir grön o fin igen? Eller dör den om jag klipper bort de flesta bladen?

Annons:
mimåne
2/5/16, 10:24 PM
#1

Du kan klippa bort de blad som du tycker är fula. Det går bra att ansa den ganska mycket men den har lättare att ta till sig näring och ljus om du lämnar kvar några blad, så gör gärna det. 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
2/6/16, 11:05 AM
#2

Tack mimåne! Då ska jag ansa den lite och hoppas på tillväxt.

mimåne
2/6/16, 12:16 PM
#3

Lycka till. Skulle det vara så att alla blad ruttnar bort så spara roten där den är i akvariet, det kan komma nya blad.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
2/6/16, 3:25 PM
#4

Det ska jag göra! Har nu knipsat bort de värsta fula bladen och sparat några.

mimåne
2/6/16, 8:13 PM
#5

Jag tänkte fråga om du visste varför bladen har blivit fula, men kom på att du skrev att din mal hade ätit på dem. Får jag fråga vad du har för mal? Det lät så märkligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
2/6/16, 8:29 PM
#6

Ancistrus! Ena riktiga växtätare. Dom gnager sönder såna breda blad så de ser ut som galler!!!

Annons:
[SonjaG]
2/6/16, 8:30 PM
#7

Det konstiga är att han låtit den var ganska länge, men nu på sista tiden har han satt igång.

mimåne
2/6/16, 8:32 PM
#8

Är du säker på det? Ancistrus brukar inte äta på växter. Däremot är det ett klassiskt fall att växten lider av näringsbrist/ljusbrist och blir håliga i bladen, sen kommer ancistrusen dit för att äta upp det döda växtmaterialet. Helt oskyldig 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
2/6/16, 8:40 PM
#9

Det tror jag väl inte. Jag göder växterna, och bra ljus finns. Dom har alltid varit gröna och fina. 

Men det är väl allmänt känt att Ancistrus äter på växter ibland. Därför har jag inte haft svärdplanta på flera år. Tidigare ancistrusar har oxå ätit på växter. Men nu provade jag med en planta och det gick bra ganska länge. 

Dessutom får han grönfoder regelbundet.

mimåne
2/6/16, 8:50 PM
#10

Allmänt känt vet jag väl inte.. Det är inte något som jag själv har erfarenhet av. Svärdsplantor dessutom med sin hårda struktur har jag svårt att tänka mig att de skulle gå på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
2/6/16, 9:02 PM
#11

Ok.

mimåne
2/6/16, 9:07 PM
#12

Men självklart är det intressant att diskutera i 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: