Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1810 ggr
daddel
2016-02-05 15:33

vit fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Molly har haft en vit fläck på sig i flera veckor nu. Jag har medicinerat med esha 2000 & esha exit men fläcken försvinner inte. Hen äter och simmar omkring som vanligt så den verkar inte vara så sjuk. Tror ni att det är en sjukdom eller kanske hen har skadat sig?

Annons:
mimåne
2016-02-05 16:01
#1

Vilken märklig vit fläck. Buktar den ut eller är den platt? Är det en grå hinna runt omkring eller ser jag fel?

Växer den?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

daddel
2016-02-05 21:45
#2

Den är platt. Ser ut som att det har farit bort fjäll så att det är som en grop typ. Hen verkar inte må riktigt bra, såg att den vilade på botten och simmar som lite ryckigt. Det ser ut som att det är någon slags grå hinna också.. :/

daddel
2016-02-05 21:46
#3

Den har växt också! Var en liten fläck från början

mimåne
2016-02-05 22:25
#4

Det lät ju inget vidare.. Blir fläcken värre och större så går det ju inte åt rätt håll, trots de försök du gjort med medicinsk behandling. Vad är det du har medicinerat mot för sjukdomar?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

daddel
2016-02-06 10:37
#5

Jag har tre stycken vuxna mollys. Två honor och en hane. Hanen har någon av honorna fött. Jag upptäckte nu att hanen förföljer honan som är sjuk. Ser ut som att han nafsar på henne ibland också, han ser verkligen jätte jobbig ut, hon får inte vara ifred en sekund så det kanske är därför hon har blivit sjuk för att hon är så stressad? Kan det vara så att dom parar sig och det blir bättre snart? Jag har medicinerat mot typ alla sjukdomar som finns, esha 2000 & exit ska ta bort alla dom vanliga sjukdomarna

mimåne
2016-02-06 12:28
#6

De flesta sjukdomar uppkommer av stress av någon orsak. Är honan stressad av hanen nu så kan det förvärra sjukdomstillståndet. Jag hade gärna sett att du hade medicinerat med medicin mot en specifik sjukdom då det är effektivare än en medicin med bredd spektrum. Jag hade nog i första hand valt en medicin mot antingen svamp, eller bakteriell sjukdom / infektion.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
daddel
2016-02-06 19:27
#7

 Det ser nästan ut som att fjällen kan haft farit bort, som att hon har skadat sig så jag är osäker på om det är någon sjukdom som ligger bakom. Jag får nog avvakta lite grann innan jag medicinerar eftersom det kan ju stressa henne ännu mer ifall hon nu inte är sjuk :) Tack så mycket för hjälpen! :D

mimåne
2016-02-06 19:29
#8

Det har du rätt i. Hoppas att det går bra för din fisk och att den blir frisk🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: