Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Filter, pumpar, Co2 m.fl

Har någon använt UGF?

2016-01-10 20:40 #0 av: RatAss2

Jag har inte en aning vad den svenska versionen skulel vara men jag undrar om någon har erfarenhet av ett Under Gravel Filter, under grus filter?

Jag har tanke på att börja med fisk igen och vill starta ett nanoakvarie men kommer  ihåg att det var bra krångligt att rengöra ett sådant och vill inte tömma hela karet.

De jag sett på engelska sidor så använder de sig av en syresten i ett rör som jag itne riktigt förstår mig på varför? Min ide var att koppla röret till ett litet ytterfilter.

Min andra hälft är helt säker på att jag kommer behöva tömma hela karet i alla fall pga all avföring som är under plattorna. Men med en bra nog pump visst ska det väl gå eller är jag helt ute och cyklar?

Anmäl
2016-01-10 20:42 #1 av: Spöket

Bottenfilter heter det på Svenska.
Jag har bara använt det med pumphuvud .
Jag brukar slamsuga bottenplattan.

Anmäl
2016-01-10 20:53 #2 av: RatAss2

Är det ens möjligt att slippa en slamsugare för den komemr nog att dra upp alla små växter kan jag tänka mig.

Anmäl
2016-01-10 20:55 #3 av: Lillyrod

Jag hade ett bottenfilter för länge sen. Till det hade jag ett ytterfilter kopplat. Funkade kanon och jag rengjorde aldrig nere i botten. Akvariet var dock på drygt 200 liter.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-01-10 20:59 #4 av: Spöket

Bottenfilter och vanliga växter brukar inte vara så lyckad kombo, iaf inte om plattan ska täcka hela botten . Anubias eller ngt liknande funkar utan problem.
Jag har cca55% jordbotten och resten är bottenfilter i den andra delen.

Anmäl
2016-01-10 21:37 #5 av: RatAss2

Wow till ett 200 O.o Då borde det nog gå bra till ett nano med några galaxyrasboror eller liknande.

Ja jag kan tänka mig att vallisneria och svärplantor lätt trasslar in sig i plattorna.

Anmäl
2016-01-10 22:04 #6 av: Taggeman

Jag använder bottenfilter ock har även ett filter utanför i mitt 700L.

Rengör aldrig bottenfiltret utan det blir när man gör om hela inredningen kan va vart 5 år. Har en tunn  skumgummi matta vanför bottenfiltret går nog att använda marktäckväv med sen ligger sanden på den.
Så rötterna kommer aldrig ner i filtret. Just nu är det djungel i akvariet.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2016-01-10 23:26 #7 av: RatAss2

åh va kul att höra! är det mycket fisk i de karen?

Anmäl
2016-01-10 23:30 #8 av: RatAss2

använder du någonting under plattorna?

Anmäl
2016-01-11 13:30 #9 av: Taggeman

Det är en hel del fisk men det är storvolym på akvariet så per liter är det inte mycket fisk.
Har inget under plattorna ligger direkt på glaset.
Använder inte luftpump eftersom det låter en del om dom, har en vanlig pump som sköter cirkulationen.
Men nu ska det röjas bort lite flytväxter. Brukar bli en hink. Glad
Bilden visar ca 1/4 av akvariet.

Anmäl
2016-01-11 18:39 #10 av: RatAss2

nice nice! jo jag tänkte använda ett pumphuvud och göra mitt eget ytterfilter.

Anmäl
2016-01-11 18:57 #11 av: Spöket

Det största problemen med att använda pumphuvud till nanos är att det blir alldeles för strömt.

Anmäl
2016-01-11 19:02 #12 av: RatAss2

Hmm.. Darn it.. Om bara ett 60L hade fått plats på mitt skrivbord haha.

Anmäl
2016-01-11 20:22 #13 av: [Jens]

Hur funkar detta egentligen? Är det så att t ex bajset ramlar ner under gruset och ner till detta som tar hand om skiten? Då måste man ha två st pumpar i akvariet?

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-01-11 20:34 #14 av: Lillyrod

Ja det dras ner under gruset och sen vidare till vad man nu har som rening. Jag hade ett ytterfilter som då hette kolfilterpump. Väldigt klart, fint vatten var det. Brickorna i botten förhindrar ju att grus eller sand följer med till filtret.

Anmäl
2016-01-11 20:36 #15 av: [Jens]

så det går att använda sand men att det är sämre att använda det eller har det någon betydelse?

Anmäl
2016-01-11 20:38 #16 av: Lillyrod

Jag hade grus men vet de som haft sand med. Osäker på om det inte dras med lite där men man kan ju ha något typ av filtermatta också då kanske.

Anmäl
2016-01-11 20:47 #17 av: [Jens]

Vad har man för pump till detta?

Anmäl
2016-01-11 21:07 #18 av: Taggeman

Jag använder en sådan pump o den har gått dygnet runt i mer än 20 år nu utan problem.   Ser på kvittot att den köptes på våren 1991  Tummen upphttp://www.amazon.com/AquaClear-Powerhead-Gallons-Hour-Listed/dp/B0002602VE/ref=pd_sim_199_5/175-2507040-7816457?ie=UTF8&dpID=41A81S-t8KL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR139%2C160_&refRID=05RMB0TAWW3GXYABFN67

Anmäl
2016-01-11 21:12 #19 av: RatAss2

Ja det var ju så de hette! Aquaclear! Dem använde vi när jag jobbade i djuraffärn. Väldigt trevliga pumpar och enkla att rengöra!

Anmäl
2016-01-11 21:20 #20 av: Taggeman

Principen är att man sätter ner pumpens ena ände i röret som går ner till bottenfiltret.

Anmäl
2016-01-11 21:25 #21 av: Taggeman

Jag har gjort ett eget filter av besticklådor (Undrar om det finns sådana med hål fortfarande) som man sätter tillsammans så många man vill och sen har jag ett diskunderlägg ovanpå för att inte sand grus ska åka ner.

Eller så stoppar man ner en luftströmmare med slang ner i röret om man kör luftdrivet.

Här ser man på bilden hur det ser ut. Röret ska va ca 30mm.

Anmäl
2016-01-11 21:31 #22 av: Lillyrod

Det finns sådana lådor : )

Anmäl
2016-01-11 21:32 #23 av: [Jens]

Vad smart Taggeman men undrar verkligen om sådana bestickfack finns kvar. Det var länge sen jag såg sådana.

Anmäl
2016-01-11 21:33 #24 av: Lillyrod

Jodå de finns. Jag har sådana men kommer inte ihåg vart jag köpte dem. Maxi kanske.

Anmäl
2016-01-11 21:36 #25 av: Taggeman

Genom att man kör bottefilter så tappar inte pumpen flödet pga. igensatt filter och eftersom det är en sån stor yta som vattnet filtreras igenom jag har nog en 6 st besticklådor i mitt 700L som ligger i en rad så det är väldigt effektivt med nedbrytning av restprodukter i sanden/gruset. Det sköter sig skälvt man behöver inte göra någon städning av filtret.

Anmäl
2016-01-11 21:41 #26 av: [Jens]

Jag har aldrig sett något sådant förut så det var ju intressant men hur är ljudet ifrån pumpen? Om jag skulle satsa på något sådant så måste det vara supertyst precis som Eheim ytterfilter.

Anmäl
2016-01-11 21:50 #27 av: Taggeman

#26  Aquaclear pumpen är tyst sitter i röret så det blir inte mycket till vibrationer.

Här en bild på yngelakvariet med det luftdrivna. Bubblorna för upp vattnet i röret och ingen risk för ynglen att fastna dras in i något.

Som jag skrev förut så låter luftpumpen en hel del i dom här luftdrivna.

Anmäl
2016-01-11 21:52 #28 av: Taggeman

Här bild framifrån på det luftiga yngelakvariet.

Har Kardinalfisk här som håller på o leker. fick nog en 300 yngel då att föda upp.

Anmäl
2016-01-11 21:59 #29 av: RatAss2

Du sa något där Jens, har Taggemannen pumpen i vatten elelr är den ovanför? De vi hade i affären var allitd under ytan men filtret jag tänkt göra kräver att pumpen är i luft. KAn det bli överhettad tro? eller låter den mycket?

Anmäl
2016-01-11 22:05 #30 av: Taggeman

Den som pumpar runt vattnet (Aquaclear) ska va under vatten ytan.

Men akvarium med  luftpump ska luftpumpen va ovanför vattnet och det är viktigt att den är det Har hört att det kan bli baksug på något sätt så slangen tömmer akvariet på vatten om man har otur.

Luftpumpen ställer jag på en disk svamp så blir det lite tystare.

Anmäl
2016-01-11 22:08 #31 av: RatAss2

Det ser ut som att detta blir ett stort projekt! Har ca 40 skivor glas i skjulet som förmodligen behöver lite finslipning för att få dem glasklara igen. Bygga eget filter och LED lampa :D

Anmäl
2016-01-11 22:14 #32 av: [Jens]

Väldigt kul projekt RatAss2! Dela gärna med dig.

Taggeman, tack så mycket för att du delar med dig bilder och kunskap!

Anmäl
2016-01-11 22:21 #33 av: RatAss2

Det ska ja! Och tack så mycket hörni! Har läst och studerat nu i två dagar både engelska å svenska sidor för att få höra så mycket för och emot argument som möjligt. Jag ska banne mig  få detta att fungera haha :P

Anmäl
2016-01-11 22:21 #34 av: Taggeman

Jo man har några år på nacken med den här hobbyn. Funderar

Anmäl
2016-01-11 22:31 #35 av: Taggeman

#33  Vet att MagArne höll på med ett sånt här projekt med luftfilter för några år sen.

Anmäl
2016-01-12 06:20 #36 av: [Jens]

Jösses vad tiden går! Minns MagArne som igår när han höll på med alla sina akvarium.... Skämtar

Anmäl
2016-01-12 08:28 #37 av: Rovfisk

OJ vad intressant läsning :D  Denna tråd skall jag verkligen följa :D

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-03-06 20:18 #38 av: RatAss2

Nu så har jag äntligen hittat ett litet akvarium! Det var en del alger som satt riktigt hårt i glaset så imorgon blir det att inhandla algskrapa! Lyset i locket såg bra rostigt ut men det ska ändå bytas ut till LED.  Lägger upp bilder imorgon då jag har bättre ljus.

Anmäl
2016-03-07 10:40 #39 av: mimåne

Det ska bli kul att se =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-03-07 11:33 #40 av: RatAss2

Här har ni det ca 30 liters akvariet.

Skruvade loss lyset och såg att det var även rost på insidan. Vette tusan om man skulle vågat ha igång denna allt för länge. :P

Ebay nästa för att kika på LED och UGF och pump!

Anmäl
2016-03-07 17:14 #41 av: mimåne

Hoppas du fick det billigt då lampan bara var skrot =) Akvariet ser fint ut.

Anmäl
2016-03-07 18:28 #42 av: RatAss2

£10 för karet så ca 120 kr.  Det var i bra skick med bara några få små repor på baksidan men det kan man ju leva med :P Skrubbat och skrubbat för att få bort alger och kalk. Har nu med hjälp av min andra hälft hittat alla elektriska små delar och kablar osv.  som jag behöver för att bygga lyset.

Anmäl
2016-03-10 17:53 #43 av: RatAss2

Hade fått en massa post idag!

Vit LED och det blå/röda LEDn. Kablar och kontakter som jag inte kan det svenska namnet på :P Pumpen och Under Grus Filtret :) Saknar en kabel och små gummirör som krymper på de blir varma så att vatten inte kommer år kontakterna som kommer att sitta i locket.

De kommer nog imorgon, hoppas jag! :D Ikväll blir det att klura lite med UGF och mäta hur långa/tjocka rör jag behöver till pumpen. Tanken var ju att pumpen ska bli ett ytterfilter.

Anmäl
2016-03-10 18:54 #44 av: mimåne

Så kul att få hem nya grejer att dona med till akvariet, men det där ser allt för avancerat ut för mig Glad

Anmäl
2016-03-12 14:13 #45 av: RatAss2

Dagens inköp, akvariegrus, finfin rot, slang och silicone.

Roten passar perfekt och täcker hela röret i bakgrunden.

Väntar fortfarande på att en kabel ska anlända med posten innan jag kan fortsätta med lyset. Kommer köpa lite filtermaterial från ebay för det i affärn var lite väl dyrt för min smak :P

Anmäl
2016-03-13 10:09 #46 av: mimåne

Det ser bra ut och roten var verkligen perfekt =) Nyfiken på hur bottenfiltret kommer fungera med soil.

Anmäl
2016-03-13 14:49 #47 av: Spöket

Det är jag också nyfiken på ( hade inte vågat mig på det själv )

Anmäl
2016-03-13 15:43 #48 av: RatAss2

Har aldrig använt soil förut men kommer ihåg att en av mina vänner hade det till sina räk-kar. Det var mer poröst än va jag trodde det skulle vara men ja, man lär väl testa ändå. Funkar det inte så är det inte hela världen. Ska lägga på ett nät mellan filtret och soilen så att inte alltför mycket sipprar i mellan.

Det jag väntar på nu är kabel till lyset och filtermaterial sen så drar det igång for real. Har varit till fiskaffärn ett par gånger nu och fastnar alltid framför räk-karen. Gula, röda och blåa fina små räkisar! <3 Blir att köpa vatten från dem med för vattnet här ska tydligen vara usel kvalite när det kommer till all skit de lägger till. :/ Men en dunk på 25 liter för £2 är inga problem. Istället för att köpa en drös med olika medel och preparat.

Anmäl
2016-03-13 20:58 #49 av: mimåne

Jag ska erkänna att jag hade nog inte heller vågat ha ett bottenfilter under soil. Den erfarenhet jag har av soil är att den bryts ner väldigt lätt och vittrar sönder längst ner i botten och det känns som att ett filter där skulle bli igentäppt väldigt snabbtFunderar

Anmäl
2016-03-14 00:34 #50 av: RatAss2

Jag såg en på youtube som hade UGF ihop med soil men det visade bara hur han inredde och sådant, inget om hur det gick i längden :P Skulle det bli igentäppt så drar väl pumpen inte lika mycket vatten och antingen så blir filtermassan riktigt smutsig eller inte alls.  Köpte ju komplett pump med filter utifall att det misslyckas så jag kan ha innefilter. Eller ersätta soil med mörkt riktigt grus.

Anmäl
2016-03-14 09:01 #51 av: mimåne

Det skulle vara spännande att se hur det går och jag hoppas hur som helst för din skull att det kommer fungera alldeles utmärktGlad

Anmäl
2016-03-14 15:33 #52 av: Qurex

Själv hade jag nog valt att bara ha soil och helt skippa filter och pumpar.
Jag har ett 30liters och ett 50 där jag använder soil och inget annat. Mycke växter och inte för mycke fisk så går det utmärkt. (Förutsatt att du väljer fisk som gillar stillastående vatten.

En gång i veckan byter jag 20% vatten genom att slamsuga botten. Allt skit skunker och det tar växterna hand om. Fungerar nog inte om man har för finkorningsand/soil.

Anmäl
2016-03-14 15:47 #53 av: Qurex

Bilden hamna på sniskan men som ni ser har jag ecs substrat. Skrev soil men
som jag förstått är räk soil liknande men finkorning.Vet inte om det fungerar men jag gissar att även soil kan användad utan pumpar.

Anmäl
2016-03-16 13:54 #54 av: RatAss2

Nu så är nästan allt klart! Fixade ytterfiltret igår, behöver bara filtermassan nu. Kanske inte världens snyggaste men det var billigt gjort och det är ju så himla kul att göra något själv :) Kabeln jag väntade på kom idag så nu är lyset på plats med.

Anmäl
2016-03-16 14:23 #55 av: mimåne

Snyggt! Det där blir nog kanonbraTummen upp

Anmäl
2016-03-16 18:31 #56 av: Lillyrod

Jag gillade det ljuset 

Anmäl
2016-03-17 13:12 #57 av: Qurex

Du har byggt ett ytterfilter och bottenfilter?

Anmäl
2016-03-17 15:51 #58 av: RatAss2

Ja det har jag. Tanken var att de skit som hamnar i botten sugs upp och ur genom ytterfiltret. Ett experiment får se och jag kan slippa bottensuget.

Anyway, filtermassan anlände.

Anmäl
2016-03-31 11:59 #59 av: RatAss2

Lite segt med uppdateringar just nu.

Har jobbat en hel del övertid så har inte haft mycket tid över till akvariet och spenderat sista slanten från lönen på ett stort växthus.

Men jag grejar med fitlret till och från, har testkört  det och tätat med silikon där det läcker osv. Förhoppningsvis så ska hela pumphistorien vara klar inom ett par dagar så att jag kan lägga i gruset och kanske skaffa någon växt. Fiskar får det nog bli i slutet på nästa månad.

Anmäl
2016-03-31 16:28 #60 av: Lillyrod

Vi väntar med spänning : 

Anmäl
2016-06-02 00:38 #61 av: RatAss2

Nu så!

Ber så mycket om ursäkt för det otroligt sega uppdaterandet! Varit sjuk, pank, upptagen med växthuset och sen så flyttade fiskaffären! Haha!

Så lyckades nu köpa lite växter på nätet som kom idag och i med en gång skulle de! Har et rätt tjockt lager med soil på vissa ställen och suget är fortfarande riktigt bra från den lilla pumpen. Kommande dagarna ska vi till fiskaffären och se efter om de har galaxyrasboras :)

Anmäl
2016-06-02 08:10 #62 av: Lillyrod

Det där ser fint ut. Inga fiskar i karet nu?

Anmäl
2016-06-02 09:31 #63 av: mimåne

Du behöver inte ursäkta dig, jag tror vi alla förstår hur det kan vara. Nu när det är sommar också vill man väl inte sitta vid datorn i första hand =)

Vad är det för vita bollar du har i akvariet?

Anmäl
2016-06-02 17:04 #64 av: RatAss2

Inga fiskar ännu tyvärr, min andra hälft får lön nu i veckan och han ville köpa fisken som födelsedagspresent :P

Jo men precis, nästan varje vaken minut går åt till trädgårdsarbetet :) De vita bollarna är två helt runda stenar som jag plockat från havet och skrubbat. De kändes lite kalkiga på nå sätt så ska köpa teststickor.

Anmäl
2016-06-03 19:12 #65 av: mimåne

Jaså stenar från havet. Så jämna och proportionerliga!

Anmäl
2016-06-03 22:23 #66 av: RatAss2

Ja det var de verkligen :D Idag kom den gröna och röda cabomban!

Det är ju väldigt mycket rött ljus och före lite blått tycker jag så karet känns rätt rosa i det stora hela, den röda cabomban behöver inte rött ljus heller, så jag kommer nog byta ut en av slingorna till antingen en helt blå eller en vit.

Anmäl
2016-06-04 10:51 #67 av: mimåne

Jag gillar egentligen rött ljus men som du säger så blir det nog lite för mycket så som det är just nu i ditt akvarium. Jag tror du kan göra rätt i det att byta ut en del av det.

Anmäl
2016-06-04 15:45 #68 av: RatAss2

Ja det är ju så rött att man knappt ser vilken cabomba som är den gröna haha. Kan inte vänta på fisken!

Anmäl
2016-06-05 09:17 #69 av: mimåne

Vad har du tänkt dig för fisk? =)

Jag vill tipsa också om att cabomba kommer att bli olagligt att sälja, flytta, byta eller sprida på något vis. Precis som med äppelsnäckor. Så att du vet om det nu när du har växten.

Anmäl
2016-06-06 01:02 #70 av: RatAss2

Galaxy rasbora och lite räkor.

jaså :O hade jag inte en aning om, själv har jag alltid haft jättesvårt å hålla den vid liv så trodde aldrig de skulle bli problem :P Var mer vattenpest som spred sig som eld! Vet inte om de är olagliga i UK dock?

Anmäl
2016-06-09 15:09 #71 av: RatAss2

Till uppstart blev det till slut några endlers guppys. I och med att växterna började dö, galaxyn var rätt dyr, så vågade mig inte på mig det som uppstart.

Men nu så akvariet i full gång så hoppas nu att detta filtersystem ska vara lönsamt :)

Anmäl
2016-07-06 16:07 #72 av: RatAss2

Än så länge går allt bra, vattenvärdena är toppen men jag tror att lyset fungerade lite FÖR bra! Jag som aldrig någonsin lyckats hålla en cabomba i liv nu så växer det nå gräsligt fort! Får kapa av en gång i veckan!

Anmäl
2016-07-06 20:34 #73 av: mimåne

Vad roligt att ljuset fungerar bra!Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.