Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5185 ggr
Draken
12/30/15, 4:30 PM

Akvarieträsket här hemma #2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gamla tråd börjar bli lång och seg, så nu bli det en ny.

Här får ni fplja mina akvarium och vad som händer i dem eftersom.

De akvarium jag har igång nu är:

*450 liter Saltvatten

*375 liter Aquaterrarium

*240 liter Sydamerika

*225 liter Tanganyika

*112 liter Sällskap

*30 liter Snäckor och yngel

Vill ni se min gamla tråd, så finns den här :

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/56240e9e8e0e742b2400061f-akvarietrasket-har-hemma

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
12/30/15, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bjuder på en före bild. Så här ser det ut efter infångandet av 10 Torpeder 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
12/30/15, 4:38 PM
#2

Ser bra ut !

Draken
12/30/15, 5:33 PM
#3

Jodå, hyffsat i varje fall. Men jag blev tvungen att plocka bort jätteroten i mitten (det är en redmoore, så det är pinnar och stammar åt alla håll, jättebra att gömma sig i, tyckte torpederna ;) ) Allt rördes ju upp, så jag är tacksam att jag gjorde vattenbyte här om dagen, och slamsög hela botten, så det vart inte så grumligt i vattnet :)

Nu är det fixat igen, men det kommer bild imorron. Det blev lite stressigt för fiskarna när både roten försvann och flera växter revs upp, så jag släckte ner akvariumet. Det får vara släckt tills imorron, då har det säkert klarnat upp riktigt också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
12/30/15, 5:58 PM
#4

ja precis. De måste få lugn ett tag. Det förstår jag annars blir de överstressade och sjukdomar kan blomma upp.

Richard_$$
12/30/15, 6:16 PM
#5

Första helbilden jag ser på ditt 450 liter salt, snyggt! Vad har du för belysning? :)

Karin79
12/30/15, 7:15 PM
#6

Åh, så fint! Vad är det för växt längst ut till vänster?

Annons:
mimåne
12/30/15, 8:02 PM
#7

Nu klämmer jag mig in och svarar.. =)

Aponogeton ulvaceus, tror jag det är Karin79. Om jag ser och tänker på rätt växt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/30/15, 8:04 PM
#8

är det inte nypmhoides sp taiwan hon tänker på då?

mimåne
12/30/15, 8:07 PM
#9

.. 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
12/30/15, 8:21 PM
#10

Nu hittade jag svaret i rovfisks andra tråd "stimfisk i 240L =)" http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/568030d4ce12c4109f001e79-stimfisk-i-240-liter?discussions-1

"Torpedbarberna är sålda, dels äter de  upp min ulveaus (stavning) växt."

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/31/15, 10:02 AM
#11

#4  Jo, de var ganska stressade. De låg mest och tryckte på botten, så jag besläöt att stänga ner akvariumet. Nu är de tillbaka till normalt igen, de far runt som bvanligt och har fått tillbaka all färg. Gobyn har tom kommit fram och färgat igen, tror torpederna stressade dem lite väl mycket överlag, torpedbarber är ju en väldigt aktiv fisk överlag.

#5 Det är Kinaled, motsvarar Razor har i sverige. Köpte den begagnat ( använt i 4 månader) och jag tycker den fungerar jättebra. Det är två 60cm. som är ihopkopplade, jag kan ta en bild på rampen och styrningen om du vill . Den är inställd i 4 olika ljustider, Soluppgång, mitt på dagen, solnedgång och kväll. Några timmar under natten är den helt släckt.

#6 och #7  Mimåne har alldeles rätt, om du tänker på den stora som står längst in i vänstra hörnet ?

#8 Den står längre fram i på samma kortsida, men den är lite ful nu, tror Torpederna har mumsat lite på den också 😉

#10  Alldeles riktigt  😃 Men du, jag skall passa på att fråga dig en sak, vet du om man kan klippa ner Ulvaceusen  ? Och om den växer ut igen, om man gör det ? Funderar på att klippa mitt på bladet isf. eftersom den är jätteful där torpederna har varit och kalasat. Eller skall man klippa ner den helt (bara lämna rötterna) och hoppas på att den växer ut igen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
12/31/15, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Idag ser det ut så här :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Karin79
12/31/15, 11:24 AM
#13

Aponogeton ulvaceus är ju supersnygg, tack för hjälpen!

Annons:
Draken
12/31/15, 2:07 PM
#14

Jo, den är det. Den växer som ogräs just nu, så jag hoppas på snart svar om man kan klippa ner den lite och om den tar sig efter det ;)

Sen har den blivit ganska ful efter att torpederna har mumsat på den

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
12/31/15, 3:36 PM
#15

Hm.. Jag tvivlar på att det växer ut igen om du klipper av bladet som man kan på t.ex vallisneria. Men inte behöver bladet dö för att du klipper bort den fula biten. En del växter behåller bladet ändå och låter det bara stanna i växten. Däremot så finns det ju en betydligt större risk för alger på ett sådant blad. På ulvaceus tror jag däremot bladet ruttnar bort om du klipper av det men det är bara vad jag föreställer mig och inget fakta jag har.

Jag tycker att du kan pröva att klippa av det som ser fult ut på ett eller två blad och se vad som händer. Stöter växten bort bladet helt så är det bara att ta bort det, de kommer ju nya lika fort. Arten har ju en tendens att kunna växa snabbt och ta över rejält så det är nog ingen större förlust att förlora något blad här och där ändå :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/31/15, 5:02 PM
#16

Funderar på isf på om jag skall klippa ner den helt, och bara lämna rotsystemet, den verkar trivas otroligt bra i akvariumet och växer som ogräs, den kanske tar sig med nya blad ganska snart isf ? Den kommer ju iofs se ganska fånig ut ett tag, men det kan jag ta, om jag bara vet att det kommer nytt inom en rimlig framtid 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
1/3/16, 8:05 PM
#17

Den blir inte så snygg av att man klipper ner den, jag brukar ta bort hela stängeln istället, växer snabbt ut en ny :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mejamylove
1/3/16, 8:53 PM
#18

Jag har en fråga, du har ju salt och saltvattenfiskar. Jag menar inte alls att anklaga dig för något så jag ber om ursäkt om jag inte kan formulera mig bättre. Dem flesta saltvattenfiskar är ju stimfiskar, i alla fall dem som säljs till privatpersoner. Varför är det så bland salt"communityn" så ignoreras detta? Bland personerna som har sötvatten så skulle ju folk aldrig tycka det var okej att stoppa ner 3 neontetror och en pansarmal i ett lagom stort akvarium. Så varför gäller det inte samma för saltvatten? Den gula kirurgen är väl en av dem fiskarna som går i stora stim i det vilda?

Draken
1/4/16, 2:50 PM
#19

#18  Att man inte har mer än 1 eller 2 av samma art i ett akvarium är jag faktiskt osäker på.

Men som jag har läst mig till och vad de som har hållit på länge säger, så blir det oftast mycket bråk mellan fiskarna av samma art i akvariumet. De går på en begränsad yta, inget akvarium kan mäta sig med de tropiska haven, där utrymmet  är betydligt större än hemma i vardagsrummet. Många arter sammanfaller med andra av samma sort, just under lekperioden och endast då.

Tyvärr så kan jag inte ge dig ett bättre svar än så .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/4/16, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Zebrazoma veliferum.

Denna får jag hem under veckan,så fort den är infångad,  en av mina drömfiskar. Den hör till kirurgsläktet,

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/4/16, 2:55 PM
#21

#17  Då klipper jag nog av stänglarna på de blad som är som fulast :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
1/4/16, 5:18 PM
#22

Oj så fin zebran är ! Hur stor är den för på bilden så känns den sååå stor men kanske i verkligheten så kanske den inte är så stor?

Draken
1/5/16, 10:18 AM
#23

Den är inte jättestor, kanske 15 cm från fenspets till fenspets :) Bilenär knäppt i närbild, han  jag har köpt den av, det är hans fru som har knäppt bilden, och hon är otroligt duktig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/5/16, 7:21 PM
#24

Ooo vilken läcker fisk! Förstår att det är drömfisken. Den hade jag också velat se simma omkring.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/5/16, 7:23 PM
#25

Jag såg en sådan idag live. De hade ett saltvattenkar inbyggt i väggen på sjukhuset i Lund. Var ju tvungen att stanna till och titta så nu har jag sett den : )

Draken
1/6/16, 10:45 AM
#26

Väntar med spänning att jag skall få besked om att den är infångad, då kastar jag mig i bilen och åker till Indal och hämtar 😃

Har gjort vattenbyte och kalkalgerna är avskrapade från framrutan på akvariumet, så nu väntar jag bara , dels på denna och dels på att det skall bli 30 Januari, så jag kan fylla på ytterligare med fisk och koraller.

Kanske blir påfyllning i 240 litern, och 60 litern (har inte startat upp den ännu) samtidigt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/6/16, 11:01 AM
#27

Mycket planer nu hör jag 😉Det är roligt att planera och att ha något att se fram emot.

Annons:
surikatflicka
1/6/16, 11:27 AM
#28

Kul! Den där fisken, det är bara WOW!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Draken
1/6/16, 11:54 AM
#29

Inte bara den fisken som skall in i saltvattensburken, det skall in många fler också, mycket färger och olika storlekar ;)

Även 240 litern står klar att ta emot fisk, värdena är helt stabila och de fiskar som bor där mår prima. Längtar efter att det skall glida runt scalarer i mitt vardagsrum igen 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/8/16, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#30

Nu äntligen har min flavensis kommit hem. Det tog några dagar innan den lät sig luras in i fällan, men igår eftermiddag lyckades han fånga den, och jag åkte (självklart) och hämtade direkt ;)

( Ignorera kalkalger på rutan, jag skall skrapa bort dem ordentligt i helgen när jag är ledig ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
1/8/16, 7:46 PM
#31

Ooh vad den är vacker ! 😍

Karin79
1/8/16, 8:39 PM
#32

Oj så fin!

Draken
1/9/16, 10:16 AM
#33

Tack :D  Jo den är otroligt vacker, inte så färgglad, men ändå

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
1/9/16, 11:14 AM
#34

Så vacker!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Draken
1/9/16, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Saltvattensakvariumet i helbild. Men det är ju fortfarande inte färdigt med fisk och koraller 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/9/16, 2:54 PM
#36

Såå fin!

Jag är så nyfiken på den där fällan du pratar om. Är det så svårt att håva in fisk i saltvattensakvarium med alla koraller att man får använda sig av fällor? 🤔Jag har grubblat och det är väl den bästa orsaken jag kan komma på.. Så nu får du förklara hur det ligger till! 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1/9/16, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#36  Jo, det är som du tror Mimåne. Man skall inte riva runt i ett saltvattensakvarium, minsta lilla rubbning kan störa , framförallt, korallerna, men även fiskarna blir väldigt stressade, och vissa kan rent av dö under stress. De kan ränna in i revet och fastna, de kan flyga in i rutan och bryta nacken, eller vad som helst.

Många koraller ligger på mindre stenar, som ligger löst på revet. Ramlar de ner på botten och landar på "huvudet" då går de sönder, och det är stor risk att de dör. En korall som har dött, eller är på väg att dö kan förgifta vattnet mycket illa, och då blir det bara problem. Man kan förlora fisk och koraller för flera tusen kronor.

Så förklarade killen som jag köpte fisken  av för mig, och det låter faktiskt vettigt, man ska inte riva runt för mycket i ett stabilt saltvattensakvarium (inte ett ostabilt heller för den delen )

Man skall inte rubba ett saltvattensakvarium överhuvudtaget, det är mycket värre med rubbningar där, än i ett sötvattensakvarium.

Bifogar en bild, där veliferumen står i fällan, som har "klappat igen" om den ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/9/16, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#38

Nästa tre inlägg är också mycket till dig Mimåne ;) gissa vem jag lyckades fånga på bild 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/9/16, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#39

😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/9/16, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#40

😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/9/16, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#41

Enligt önskemål ;)

Sjöhare (Aplysia punctata)

Sjöharar finns i flera olika färger, jag hade den vanligaste. De lever i huvudsak på alger som bildas i akvariumet. De svälter ofta ihjäl om det inte finns tillgång på alger hela tiden. detär mycket svårt att stödmata en sjöhare.

Tyvärr så dog min, under tiden den var utlånad, men jag kommer köpa en ny vid tilfälle.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
1/9/16, 8:51 PM
#42

Nämen du är väl för snäll Rovfisk! 😊Jättefina bilder och pansarmalarna är såå läckra! Vill haa.. 😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/9/16, 8:59 PM
#43

Väldigt fina pansarmalar. Jag skulle också kunna tänka mej ett gäng sådana : )

Lilolizeit
1/9/16, 9:01 PM
#44

Får hålla med mimåne och lillyrod. Super läckra!

Sjöhare.. Tycker de e lite svårt att se på bilden, men är de typ sniglar?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
1/10/16, 11:22 AM
#45

#42 Jag är snäll ibland, och jag hade ju faktist lovat att försöka få enbild på dem 😃

#43 De är fina, det är mina favoriter bland corysarna, albinon kommer god tvåa.

#44 Jo, det är en vattenlevande snigel, att den kallas just sjöhare beror på att  huvudet (den smalare delen) ser ut som just en hare i formen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/11/16, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Lite dagsfärska bilder på några av korallerna i saltvattensburken :)

Sarcopython

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/11/16, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Skivanemon (Actinodiscus)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/11/16, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Xenia

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/11/16, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

stenkorall LPS (euphylia)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/11/16, 5:13 PM
#50

Vilka härliga färger det är på anemonerna. Den gröna är otrolig. Vackra bilder!

Draken
1/11/16, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

"Diskusen" i inlägg #47, växer som ogräs, den har spridit sig till andra delar av akvariumet också. Kolonin är i ena hörnet, och därifrån brer den ut sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/11/16, 5:35 PM
#52

Euphylian i inlägg  #49 sitter fast på en sten på botten, in mot mitten av akvariumet, den håller sig på plats där den skall vara. men det kommer nya huvuden hela tiden, Clownerna älskar den anemonen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/11/16, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Flavensisen ville också vara med på bild ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Richard_$$
1/11/16, 5:42 PM
#54

Väldigt fina bilder Rovfisk! Jag vill också ha sådan stor Sacrophyton! Min är väldigt liten. :/

Draken
1/11/16, 5:45 PM
#55

tack. Den växer väl till sig din också :) Denna hade jag turen att få köpa ganska stor, men den har vuxit ännu mer sedan jag  bytte belysning ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jens]
1/11/16, 8:14 PM
#56

Oj, vilka tjusiga koraller.. Så mysigt!

Draken
1/12/16, 7:39 AM
#57

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/12/16, 9:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Det här är inte bra, mitt nanoakvarium har kraschat (inte trasig, men fullt i alger och jättedåliga vattenvärden) Har försökt på alla sett och vis att få till det, men det funkar inte.

Vad skall man göra åt det då, jo jag funderar på att starta ett annat istället ;)

Har detta stående till ingen nytta. Det är på  63 liter och innehåller endast sand och belysning. Det har bott en krabba i det, men tror jag det skall bli fisk i det igen, dottern vill ha Nanot och strata upp det med rasboror, hoppas hon lyckas bättre att hålla det i bra kvalitet än vad jag gör.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/12/16, 11:28 AM
#59

Var det den stora läskiga krabban som bodde där? Vad hände med den förresten?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1/12/16, 1:08 PM
#60

Jo det var den stora läskiga krabban ;) Han fick större boende och flyttade med sonen när han flyttade hemifrån :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/12/16, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Nu är akvariumet klart och uppstartat, men fy f*n vilken hemsk belysning. Det är tydligen Sun-glo rör som sitter i, och jag tycket belysningen är bedrövlig. Skall köpa nytt lysrör så snart jag kan.

Nu är det ju ganska dimmigt också, eftersom det precis är uppstartad. Jag var förutseende dock, och använde vatten från mitt 240 liters och fyllde upp akvariumet. Jag kramade även ur filtret till 112'an i akvariumet innan jag startade den nya pumpen.

Jag letade även rätt på en sten och några växter  som hade endel alger på sig, eftersom Zoobutiken (de skall stänga ner nu i dagarna) hade 5 Ottosar kvar, för 20 kr. st, så jag köpte dem, trots nystartat akvarium. Kommer stödmata med algtabletter, som de åt i butiken också.

Och så fick Guppyhanen och mysterieynglet (som har överlevt i nanot) också flytta in i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/12/16, 1:57 PM
#62

Jag kunde inte komma ihåg namnet på krabban så för att du skulle förstå vilken jag menade så fick det bli "den stora läskiga".. Fast i djurvärlden är det kanske ett gott betyg att bli kallad läskig :)

Vad är det för mystiskt yngel du pratar om?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
1/12/16, 4:53 PM
#63

Jag undrar också över mysterieynglet. Har vi hört talas om det tidigare?

Tess21
1/12/16, 5:43 PM
#64

jätte fina bilder :)

👻🌛

Draken
1/13/16, 5:35 PM
#65

#62  Den kallas raimbow landcrab ( Cardisoma armatum) ;) Han skulle säkert ta det som en komplimang att kallas läskig 😛

Ja, mysterieynglet ja ….Om jag visste själv vad det var, så skulle jag tala om det för er, men jag har ingen aning, det kan vara efter montesuma svärdbärarna, men jag har inte reflekterat över att honorna (som tyvärr har dött för mig) har varit speciellt gravida 🤔

Ynglet hittade jag i ett av de mindre akvariumen, där svärdbärarna var ihögst tilfälligt i ett par veckor. Däremot så har jag haft andra levandefödare (inte Guppy och platy) och även killies i det akvariumet. Så tyvärr, jag vet faktiskt inte vad det är. Än så länge är den ganska liten, den är transparent med svarta (evt. blåa) schatteringar i fjällen, omöjlig att få ett bra kort på. Får jag ett hyfsat kort på den, så skall jag lägga ut här, men lovar ingenting :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/13/16, 6:21 PM
#66

Nu gjorde jag slag i saken och beställde lite snäckor. 10 st. svarta sandsnäckor och 10 st. renodlade blå posthorn, de skickas på måndag med heatpack, så jag hoppas de kommer fram som de skall 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ElinvBorg
1/13/16, 6:23 PM
#67

Åh kul! Jag vill också ha posthorn, gärna blåa, men mina kampfiskdamer dödar dom bara :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
1/13/16, 6:30 PM
#68

Blå posthorn är så fina! Musslor är jag obekant med i akvarium men de är säkert häftiga! Jag har sett sötvattensmusslor och de är små men dessa du ska köpa är väl bra mycket större?

Draken
1/13/16, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68  Jag har beställt svarta sandsnäckor, inga musslor 😉

Såg en bild på dem, och de är verkligen kolsvarta. Skall bli så häftigt att se dem live 😃

Frågade om jag fick låna bilden och lägga ut här och det fick jag :) De är så otroligt fina 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
1/13/16, 6:50 PM
#70

Jens! Sätt på dig glasögonen.

Draken
1/13/16, 6:55 PM
#71

#70  😂 ….F'låt  Jens 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
1/14/16, 12:04 AM
#72

#69 så snygga!!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
1/14/16, 12:09 PM
#73

Haha! För mycket på jobbet? 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1/14/16, 4:33 PM
#74

#72 Jag har aldrig sett helsvarta förut, så det skall bli så himla kul att se dem live :D

#73  Jens kanske har lämnat glasögonen på jobbet 😛 Nej, nu ska jag vara snäll 👋

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/14/16, 8:32 PM
#75

😂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/15/16, 4:32 PM
#76

Hahaha! era jäklar!! 😉 Hämnd väntas ! 🙂

Annons:
mimåne
1/17/16, 8:48 PM
#77

Uuuu!😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1/19/16, 7:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#78

Börjar närma sig den 30 nu, men är lite fundersam, listorna har inte kommit ut än, de vi skall beställa från. Hoppas de hinner komma itid.

Har börjat rensa ut musselblommor igen, det växer som ogräs. Det var en tjej hit och hämtade en del igår, och jag skall ta med en hel del till Sollefteå när vi skall dit också.

Imorron borde mina snäckor komma. svarta sandsnäckor och blå posthorn, hoppas bara posten hinner komma innan jag åker och jobbar kl. 13.30 Om inte, så hoppas jag Molam är hemma så hon kan koppa in dem.

Ogräs ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
1/19/16, 10:23 AM
#79

Haha, jaa jäklar vad de växer.

Jag slutade ha musselblommor pga ogräs-effekten, orkade inte rensa ut hela tiden å växterna blev ledsna..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

habibiguppy
1/19/16, 2:49 PM
#80

vart kan man köpa musselblommor??

usvead
1/19/16, 7:04 PM
#81

#78 Det är ju makalöst hur de växer. Jag lyckas inte alls med musselblommor 😕

Draken
1/19/16, 10:13 PM
#82

Jag gör ju ingenting, de växer som ogräs hela tiden 🤪 jag tycker jag rensar ut en gång i veckan, och det är lika mycket varje gång 😓

Blev lite ledsen tidigare idag. Butiken i Sollefteå hinner inte få leveranserna till våran träff, så vi har skjutit upp evenemanget, men jag skall ändå försöka lösa det på något vänster. Vill gärna fylla på saltburken nu 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/21/16, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#83

Var till Hudik idag, och kollade in nya Arkenbutiken som har öppnat där. De har bjudit ner föreningen i februari, på en klubbkväll, så jag måste ju checka läget innan jag bjuder in 60 pers ;)

Dessa följde med hem i varje fall 😃

2 st. GTost eller smoke (osäker på vilket) scalarer och 4 st. leopard :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/21/16, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#84

4 st. Platy följde också med hem. Har aldrig sett just den här färgen förut, och föll som en fura. De är isblå med svarta fenor. Hanen (köpte 3 honor och en hane) har dessutom röda/orange inslag i ryggfenan :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/22/16, 7:37 AM
#85

Vad roligt med ny fisk. Då blir det till att sitta där och stirra 🙂

Lilolizeit
1/22/16, 8:44 AM
#86

Oh så fina!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Tigerlanden
1/22/16, 12:21 PM
#87

Vilka fina, förresten vart köper du dina musselblommor, jag har letat runt i nästan alla djuraffärer i stockholm men jag kan inte hitta dem?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

MsNattiz
1/22/16, 1:34 PM
#88

Klubbkväll på arken i hudik, Låter spännande. Vad gör ni på klubbkvällarna?

Draken
1/22/16, 6:13 PM
#89

#85 Jo man sitter och stirrar de första dagarna, man oroar sig, skall de överleva, skall de utveckla sjukdomar, är de andra fiskarna snälla mot de nya etc.etc. Man är ju lite knäpp ;)

#86 Ja visst var de fina, jag fastnade direkt för dem när jag såg dem i butiken. Höga raka fenor och mycket bra färg :)

#87 Jag har inte köpt några mussleblommor på flera år tror jag. Jag har fått av andra, och nu det senaste halvåret har mina egna exploderat i karen, så nu har jag för mycket. Men nu idag så kom en tjej och hämtade 3/4 av det som var i 240 litern, men risken är att jag har lika mycket igen om ett par tre veckor ;)

#88 Våra klubbkvällar brukar vara riktigt trevliga. vi avtalar ett datum med butiken, oftast efter stängningsdags,  vi umgås och har jättetrevligt. Fika finns alltid på plats, och butiken som vi är hos brukar ha jättefina rabbatter till våra medlemmar :D Nu är det arken i Hudik som står på tur. På den träffen kommer vi även ha en föreläsning av en av våra medlemmar som är ombud där nere. Han skall föreläsa om de olika arternas miljö och krav, även lite om hgur det var att ha akvarium förr i tiden. han har haft akvarium, kontinuerligt utan uppehåll, sedan 1956 :D

Många butiker tar faktiskt kontakt med oss för att få till en klubbkväll hos dem, så det är sällan vi behöver fråga dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/22/16, 6:19 PM
#90

Vad kul med nya fiskar! Det kliade rejält i mina idag också då jag besökte två djurbutiker men jag höll mig till slut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
MsNattiz
1/22/16, 7:41 PM
#91

Vad kul, aldrig hört att sånt där anordnas! Personalen i Hudik är väldigt trevliga, så det blir nog en lyckad kväll :)

Draken
1/24/16, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Har lekt lite med kameran igen, så här kommer lite bilder som är dagsfärska :)

Blev lite omkastningar i karen igår, jag bytte plats på Tanganyikorna och sydamerikanarna.

Jag fick erbjudande om att köpa ett fullvuxet scalarepar för 200  kr. Och jag kände att 240 litern kanske blir något låg (det är 53 cm) så jag besdtämde mig för att byta plpats på fiskar och inredning ;) Hörnan är 61 cm, och (tycker jag) mer passande för ett fullvuxet scalarepar.

Så här ser hörnan ut nu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/24/16, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#93

Scalarena som "bär skulden" för att det blev omkastningar i karen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/24/16, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Så här ser 240 litern ut nu :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/24/16, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Elefanter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/24/16, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

En av mina väderålar i framkant, "tarmen" som man ser bredvid gick i ett alldeles för trångt akvarium, alldeles ensam med helt fel "grannar". Försöker göda upp den nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/24/16, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Zebrasoma veliferum (fick höra att det är en veliferum, och inte en flavensis som jag har skrivit tidigare ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/24/16, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#98

"Nemo" blir lika ledsen varje kväll, när deras "hus" drar ihop sig för natten :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/24/16, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Stenkorall (kommer inte ihåg namnet just nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/24/16, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Neolamprologus brevis. Hanen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
1/24/16, 2:25 PM
#101

Så vackra bilder! Akvarierna blev jätte bra!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
1/24/16, 2:26 PM
#102

Ja verkligen snygga akvarier.

Draken
1/24/16, 2:49 PM
#103

Tack så mycket bägge två :) Nästa projekt nu (förutom slatvattenskaret) blir att byta lysrör i hörnan :) För de är inte bra ;) de ger jättedåligt ljus.

Förresten, jag skall starta om 112'an idag också, den ser bedrövlig ut. Fick in vita prick med ny fisk, så de flesta dog i det karet, de få överlevarna skall få helt nya växter och ett större vattenbyte :) Jag tappade liksom suget på det akvariumet när det bara blev problem. Jag har medicinerat naturligtvis, och nu sen igår har de börjat få lite mat.

#91  Vi brukar anordna sådana här träffar lite då och då. Bor du i närheten av Hudik eller upp mot Sundsvall, så kan du gå med i föreningen, vi har medlemmar nere från hudik, från sollefteå, kramfors, söderhamn och tom ett par stycken i Skellefteå :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/29/16, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#104

Nu ni. Imorron bär de av till Bromma för att hämta hem fisk, hoppas at alla kommer med leveransen som jag ville ha.

Fick även telefon nu i kväll av en gammal akvarist i Huddik, han hade varit till Sala idag, och han hade fått tag på en hona till min Kissy ( Julidochromis transcriptus "Kissy") 😃 ( Se bild på hanen nedan)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
1/29/16, 8:32 PM
#105

Vad glad han ska bli : )

Lilolizeit
1/29/16, 8:33 PM
#106

Va roligt rovfisk! :) Länge sen jag var på akvarielagret nu faktiskt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MsNattiz
1/29/16, 8:39 PM
#107

#103 vad är det för förening? Och vad innebär det att vara medlem osv? :)

Draken
1/29/16, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

#105 Det tror jag med, han har varit ensam ett tag nu, de är jättesvåra att få tag på, och de kostar ju därefter också :/

#106  Jag var faktiskt dit i Septeber, och efter det besöket beslöt jag mig för att börja handla där igen ;) Det var jättefräscht både i butiken och akvariumen. Rent och snyggt , och jättebra översikt överallt :D

#107  Det är en akvarieförening, Akvarisster i Västernorrland. Vi är relativt nystartade, men vi har fått mycket bra respons, och våra medlemmar är inte bara i Västernorrland (alltså våra betalande medlemmar) vi har medlemmar nerifrån Huddik och enda upp till Skellfteå, och även i inlandet (Kramfors, Sollefteå etc). men styrelsen har sitt säte i Sundsvall.

Vi anordnar träffar, medlemsmöten, föreläsningar och förhoppningsvis längre fram även studieresor :) Vi har 3 tr'äffar inbokade nu, Zollefteå den 13 februari, Arken i  Huddik den 27 februari och våran egen träff med auktion den 3 april.

på våra butiksträffar, brukar vi få rabbetter av butiken på akvariesortimentet, rabatterna brukar ligga kring 20%.

Se bilden nedan, så ser du hur våran logga ser ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MsNattiz
1/29/16, 9:55 PM
#109

Intressant! Har ni någon hemsida eller är det facebook? Vad ligger kostnaden på för att vara medlem?

Draken
1/31/16, 8:12 PM
#110

#109 Vi har tyvärr ingen hemsida än, men vi funderar på att starta en, men vi har ingen webansvarig. Vi har några stycken som är tillfrågade, men det verkar inte riktigt finnas tid :(

Facebook har vi däremot, både en  "vanlig" FB-grupp (Akvarister i Västernorrland, som även föreningen heter) Men vi har även en FB-sida där endast våra ordinarie (betalande) medlemmar kommer in på. Kostnaden är 100 kr. pr år, och familjemedlmskap är 150 kr. om året.

Vi har säte i Sundsvall, men vi har spridit oss uppöver (och i viss mån neröver) i landet.  Vi har medlemmar från större delen av det geografiska området norr om Uppsala :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/31/16, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Har inte varit inne här sedan i Fredags, mn hela dagen igår var vi ju och drv runt i Stockholm med omnejd, och idag har jag haft fullt upp med både styrelsemöte och annat smått och gått ;)

Men har knäppt lite bilder på de nya i saltburken. Blev inte så många, men några är det i varje fall :)

Fjärilsfisk (Forcipiger flavissimus)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/31/16, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#112

Deora goby (Nemateleotris decora)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/31/16, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

"Gulstjärt" Chrysiptera parasema)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Richard_$$
1/31/16, 8:20 PM
#114

Fina firrar det där 🙂

Drömmen för mig är också att skaffa en goby. Tycker eldgoby är grymt fin. 😃

Draken
1/31/16, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#115

Cosmetus (Halichoerus cosmetus)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/31/16, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#116

Doris 😃 (Paracanthuus hepatus)

(detta är  en bäbis, Hen är bara ungefär 5 cm )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/31/16, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#117

Blev ett par nya koraller också. Från Symphylia och lobopython släkterna.

(Bild 1 är en Symphylia och bild 2 är en lobopython)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/31/16, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Skickar lite bilder på ett par av mina "gamla" också ;)

Sexbandad wrasse (Pseudocheilinus hexataenia)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/31/16, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Nemo ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/31/16, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Bubbelanemon (Entacmaea quadricolor) Jag köpte en. Efter  3-4 måpnader var de två, och nu efter ytterligare nån månad, så är den snart 3 🤦‍♂️

Den håller på att dela sig igen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MsNattiz
1/31/16, 8:32 PM
#121

Vem tar man kontakt med för att gå med i föreningen? Vackra fiskar förresten!

Draken
1/31/16, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Ytterligare en ny (lyckades äntligen få bild på den :D)

"Fox-face" (Siganus vulpinis)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Richard_$$
1/31/16, 8:35 PM
#123

Visst är det fox-face som har en giftig ryggfena? Tar du många bilder i mörker eller ser det bara ut så? :)

[Jens]
1/31/16, 8:42 PM
#124

Verkligen fina fiskar rovfisk!

Lillyrod
1/31/16, 8:47 PM
#125

Underbara bilder på vackra fiskar. Saltvatten känns som mycket mera färg än sötvatten just nu : )

Annons:
Draken
2/1/16, 10:45 AM
#126

#114 Jag har UV filter på kameralinsen, för att allt inte skall bli blått ;) Och då ser det gärna lite mörkt ut, sen mörkar jag vissa bilder också, som bilden på "Doris", vill ha fram fisken, och inte bakgrunden ;)

#121 För att bli medlem i föreningen, tar du kontakt med Anders Forslund i PM på Facebook, eller så kan jag skicka informationen i PM här.  Medlemssidan finns tyvärr bara på Facebook i dagsläget, men vi jobbar på att få in en webansvarig, vi inväntar svar från ett par stycken till.

#123 Jo det stämmer. en bekant till mig hade sånna för några år sedan och han stack sig på den, det var inte så kul hörde jag ;)

Både Fox-facen och Fjärilen har giftiga fenstrålar, och de använder dem även som försvar mot andra fiskar. När jag precis hade koppat in dem, så började (så klart) gula kirurgen och tjafsa med Fjärilen, och fjärilen spände ut ryggfenan och värjde sig mot kirurgens angrepp med stjärtfenan, det såg jättefånigt ut ;) Jag filmade faktiskt när de håll på, skall se om jag kan ladda upp videon här, måste bara ladda upp den mot youtube först :)

#124 och #125  tack :) Fick tyvärr inte tag på alla jag hade beställt, men jag får fylla på resten sedan (Blev ett par extra dock, som jag inte hade beställt. Fjärilen och "Doris" ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/1/16, 9:44 PM
#127

Oj så många fina intressanta fiskar du har, helt främmande för mig 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/2/16, 7:56 AM
#128

Det kommer mer intressant också, men vill ha med lite andra färger än gult och blått ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
2/2/16, 8:07 AM
#129

Så mycket fint! Som vanligt tycker jag att gobyn är helt magisk!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
2/4/16, 8:14 AM
#130

#129 Jo Gobyn är fantastiskt vacker :)

#121  Nu är hemsidan under konstruktion, vi har gjort en provsida. Det är en gratisversion av hemsida24, vi kommer fixa en domän om det fungerar som det skall. Men vi måste även klubba genom kostnaden på styrelsemötet den 20/ 2

Men kolla in på gratisversionen så länge :)

http://akvarist.hemsida24.se/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/8/16, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Koraller är förunderliuga djur ;) har knäppt lite bilder i nattbelysning, och samma bild knäppt i dagsbelysning.

Visste ni att koraller "sover" på natten 😛

Bubbelanemonen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/8/16, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Euphylian

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2/8/16, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

(Kommer inte ihåg namnet) Stenkorall

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/8/16, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Sarcopython

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
2/8/16, 4:01 PM
#135

Så häftigt! Men var får Nemo gömma sig på natten då? :(

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
2/8/16, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Min koloni med gröna skivanemoner :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
2/8/16, 4:03 PM
#137

#134 var ju jätte vacker!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
2/8/16, 4:04 PM
#138

#135 Nemo håller sig vid anemonerna även på natten :) Fast de har lite svårt att gömma sig riktigt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/8/16, 4:06 PM
#139

#137  den är den snyggaste (i mitt tycke) och största, med sina ca.40cm i diameter utslagen,  jag har i karet just nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lilolizeit
2/8/16, 4:23 PM
#140

Vad maffigt! Den är så vacker, ser ut som en juvel.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
2/8/16, 4:48 PM
#141

Tack 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/8/16, 6:26 PM
#142

Väldigt kul att titta på bilderna. Känner ingen med saltvattenskar utan brukar titta på dem som finns i affären när jag är där : )

mimåne
2/8/16, 7:55 PM
#143

Väldigt häftigt och intressant att se. Så roligt att du ville visa oss det här Rovfisk. Men jag tycker synd om lille nemo om natten😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/9/16, 7:48 AM
#144

Jag tror nog att Nemo hittar ett bra ställe på natten också. De brukar vara vid korellerna, så förmodligen ligger de nere vid foten misstänker jag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/9/16, 11:06 AM
#145

Finns det inga konstgjorda anemone man kan sätta dit åt dem?😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/9/16, 4:39 PM
#146

Jo det finns det faktiskt :p Men de luckras sönder efter ett tag i saltvattnet ;) Och de är inte billiga :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
2/9/16, 8:05 PM
#147

Jaså, så intressant!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/10/16, 8:54 AM
#148

Hittade en sida på instagram, där de bara använder oäkta koraller i akvariumen, det blir faktiskt j'ättesnyggt, tydligen så kan man använda en  typ utav korall som är gjord i nån specialplast, den skall visst hålla för saltvatten.

Men använder man sånna, då har man ju ingen "nytta" av korallerna, korallerna i akvariumet gör ju sin nytta till att cykeln skall fungera.

Nähh tror jag behåller mina riktiga koraller ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/10/16, 10:58 AM
#149

Koraller verkar ju dessutom ha väldigt intressanta beteenden så som att de flyttar på sig, blir fler o.s.v, så förutom att de bidrar till cykeln är de säkert att föredra i alla lägen. Jag tänkte mest bara på nemos skull om det fanns något på marknaden som man kunde ha åt dem nattetid, så det var väldigt intressant att få veta att det finns för det är säkert något som man inte Måste ha så att säga🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/10/16, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Det finns säker på marknaden om man skulle vilja ha sånna :) Men det skall ju till att de vill bo där också ;) De väljer en korall som de flyttar in i, sedan (vad jag vet) bor de där hela livet :D

Det finns ju substitut till det mesta misstänker jag, Bengalerna (en annan art) leker i Diadema sjöborrarna, men det är inte alla som vill ha diademan, och då fixar de en boll där de sticker ner långa pinnar eller vad de nu använder, och det funkar faktiskt ibland.

På bilden, Diadema setsuma. Bengalfisken tycker om att vistas mellan taggarna, där leker de också och lägger sin rom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/10/16, 9:33 PM
#151

Väldigt intressant information Rovfisk. Det glädjer mig att du delar med dig och lär oss fåntrattar som mig som inte kan något om saltvatten🙂

Tänk att clownfisken i regel väljer en korall att bo i resten av livet. Men visst är det så att e koraller kan dö också? Det måste vara hemskt tråkigt för en clownfisk om hemmet går och dör..

Fascinerande också med bengalfisken som kan efterlikna och bygga sitt eget hem som en diadema. Inte för att jag kan förstå hur någon skulle vilja bo i en sådan taggig sjöborre, men jag antar att taggarna ger fisken ett bra skydd mot hot.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/11/16, 3:40 PM
#152

#151 Jag var nog lite luddig i inlägget om Bengalen, det är inte fisken som "bygger" en sjöborre, utan det är "ägaren" som kan bygga en sjöborre till bengalen, om de inte vill ha Setsuman i akvariumet ;) Inte alla akvarister vill ha setsuman, eller sjöborrarna i akvariumet överhuvudtaget. Dels är de ganska giftiga ( man vill inte sticka sig på dem)  och dels så bryter de sig fram och KAN riva koraller som sitter löst.

Jag vet faktiskt inte hur nemo gör om korallen de bor i dör ;) Har inte varit med om det, men jag misstänker väl att de letar efter en ny att flytta in i :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/14/16, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Blev lite mer handlat igår på träffen, mest bara koraller :) Börjar fyllas på nu, men det är fortfarande plats kvar, skallhämta ytterligare några koraller den 20 också :)

Devils hand. En läderkorall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2/14/16, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Sinularia. Den är lite trött just nu, men hoppas den repar sig snart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/14/16, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

En annan variant v Sarcopython, denna är mer flikig, och är betydligt mindre än den jag har sen innan ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/14/16, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

En stenkorall, consortia

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/14/16, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Sjögurka ( Cucumaria miniata)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/14/16, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Dvärgkejsare (Centropyge  acanthops)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ElinvBorg
2/14/16, 12:03 PM
#159

Så intressant med bilder från saltkar och kul med nytt men jag måste fråga, hur "planterar" man koraller? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Draken
2/14/16, 12:07 PM
#160

Man planterar dem inte, man fäster dem på revet, antigen med gummiband (se bilden i inlägg #154 ) eller så använder man superli och limmar fast dem.

Det finns ett medel, nån form utav lera, som man kan köpa just för att fästa koraller, men det fungerar lika bra (och är betydligt billigare) med gummiband eller superlim :)

Efter ett tag växer korallen fast på underlaget, sen är det näst intill omöjligt att få loss dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
2/14/16, 1:04 PM
#161

Wooaa vilken fisk i #158. Varför finns det inte sådana sötvattensfiskar för.

Draken
2/14/16, 1:08 PM
#162

Det är det som är så skojigt med saltvatten, man får fiskar och färger som inte förekommer i sötvattensvärlden 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/14/16, 1:11 PM
#163

Tack för att vi får titta! 🙂

Draken
2/14/16, 1:13 PM
#164

DET ser jag bara som ett nöje, risken är väl att ni blir galen på mig av alla bilder jag postar 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Richard_$$
2/14/16, 1:52 PM
#165

Fina bilder! 😃

Funkar det bra att limma med superlim? Är det små fraggar du limmar då? Tar du upp korallen och duttar dit en klick lim eller hur går det till?

Draken
2/15/16, 7:40 AM
#166

#165  Det fungerar bra med superlim, eller om man föredrar gummiband, jag använder både och.

Fraggar använder jg bara lim till, men större koraller använder jag lim eller gummiband, beroende på hur det ser ut där korallen skall stå.

När jag har köpt ny koraller, så ser jag ut ett bra ställe där den skall stå, använder jag lim så rengör jag ytan där den skall stå och även korallens ben eller stammed en tandborste, droppar på lim.så det blir på hela fästytan på korallen,sen trycker jag dit den på den rengjorda ytan. Behöver nte hålla så länge, limmet härdar inom några sekunder.

Är ytan väldigt ojämn och skrovlig med utstickare, så fäster jag med gummiband. Drar först gummibandet kring korallens stam/ben och fästrer sdan på en utstickare på revet.

Jag, personligen, tycker det är krångligare med gummiband än lim.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Richard_$$
2/15/16, 10:57 AM
#167

Okej, men som jag förstår det limmar du alltså under vatten?

Annons:
Draken
2/15/16, 1:14 PM
#168

Jag her på limmet ovan vatten, innan jag sätter ner korallerna. Limmet härdar direkt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/29/16, 2:49 PM
#169

Skall bygga om mitt 240 liters akvarium. har haft algproblem till och från och jag har inte riktigt fått till värdena i det, tror det mycket beror på att jag inte har några växter i karet.

Blir syd/mellanamerikanskt tema i karet. Mycket växter och rötter med något lägre Ph.

Här hemma simmar just nu 4 st. jättepansarmalar och ett par Apistogramma viejita i andra kar. Tror Viejitan får gå kvar i 112'an, men har inte riktigt bestämt mig ännu, får se hur jag gör.

Jättepansarmalarna skall så småningom flyttas till 240 litern, och det stimmet skall fyllas på också. Tänkte fylla på så de blir 10-12 stycken. Hoppas bara att det går att få tag på dem också, har lite kontakter och har jag tur, så kan de tas med hit till våran träff genom nån av våra leverantörer.

Har börjat köpa på mig lite grejer redan nu ;) En gaska stor Redmore-rot har jag hittat, och 3 st. drakstenar, som jag tänkte fästa mycket mossa på och bygga som ett valv hade jag tänkt, eller det skall se ut som ett valv i varje fall. Letade länge i lådan innan jag hittade lämpliga stenar till mitt syfte :)

En fisk jag har sett, och som jag är mycket sugen på att skaffa är Gymnogeophagus gymnogenus. Har varit i ontakt med våra kontakter genom föreningen, och han skulle kolla va han kunde göra , så jag håller tummarna för att det går att få tag på 😃

https://www.google.se/search?q=Gymnogeophagus+gymnogenys&biw=1680&bih=913&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj8xordi53LAhUCAZoKHfKXALYQ_AUIBygB

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/29/16, 8:19 PM
#170

Den såg inte helt fel ut. Hur stora blir de ca?

Draken
3/1/16, 9:01 AM
#171

Hanarna ca.15 cm och honorna  mindre :)

Pratade med en av killarna igår, och han har tagit hem denna, men han skall själv odla på de han tog hem, så jag får vänta en stund om jag vill ha sånna, men det gör jag så gärna, inga problem :) han brukar åka enda upp till Stockholm ganska regelbundet, så  jag passar bara på att lägga en av mina "fiskeresor" till Stockholm i samband md att han skall dit.  De brukar inte vara här uppe, men nu kommer de till våran träff i April, så det kanske blir ändring på det med ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/8/16, 12:46 PM
#172

nu är de flesta Tanganyikorna sålda, så de som är kvar skall få flyttas över till ett annat akvarium, sen kan jag börja med uppbyggnaden av 240 litern :)

Har fått tag på flera rötter som är rätt stora, de skall jag hämta i dagarna, och sen skall jag fundera på vilka växter jag vill ha.

Vill ha en ganska stor "boll" med mossa, men vill ha en annan mossa än javan, skall se vad jag får tag på. Får jag inte tag på någon annan snygg, så får det väl bli javamossa isf.

Musselblommorna växer så det knakar i 240 litern nu, trots att vattnet är ganska hårt med ett Ph på kring 8-8,5 men de skall jag skänka bort eller he i andra akvarium. De täcker ytan ganska mycket, så ljuset när inte ner till växterna under. Just nu har jag bara anubias där, så då funkar det ju, men inte när det är ombyggd, då vill jag att ljuset skall släppa ner till växterna i karet. Jag har växtljus i det karet, så jag kan ha lite mer ljuskrävande växter också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/8/16, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Red-more roten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/8/16, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#174

Drakstenarna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
3/8/16, 6:47 PM
#175

Spännande. Sånt här ger bra inspiration

Draken
3/9/16, 10:30 AM
#176

Ska hämta fler rötter, måste bra få tid och ork att göra det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
3/9/16, 11:04 AM
#177

Vaa.. Slutar du med tanganyika? 😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
3/9/16, 11:09 AM
#178

Ja tyvärr. Får inte riktigt till värdena i akvariumet, och jag saknar att ha massa växter. Det akvariumet står framträdande i vardagsrummet, och jag vill gärna ha ett hyffsat algfitt akvarium med djungel, det kan jag inte ha med Tanganyikaciklider.

Men några av de mindre arterna blir kvar, fast i ett annat akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
3/9/16, 11:15 AM
#179

Jag förstår :) Vad tänker du dig för inriktning istället?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
3/9/16, 11:23 AM
#180

Syd/mellanamerika. Ciklider och nån stimfisk. Det lutar mot att stimfisken blir Kejsartetra, men har inte bestämt mig rktigt än :)

Corys vill jag ha ett gäng på botten, och så blir det Guldancistrus. Har ett gäng på 10 som går på tillväxt i 60 litern, de kommer flyttas över. Hoppas på att det blir ett par av dem, om det blir det, så säljer jag resten :)

Tänkte flytta över jättepansarmalarna som just nu går i 112'an, men 2 av 4 har dött, tyckte de två som dog såg lite krokiga ut, så jag vet inte vad det var för fel på dem. Värdena i akvariumet är jättebra, och det fanns inga skador eller tecken på sjukdom på dem, de bara dog :(   Ålder kanske,  jag vet inte ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
3/9/16, 11:39 AM
#181

Såå tråkigt att några av dina jättepansarmalar gått bort. Svårt att veta vad det var.

Kejsartetra har jag också haft förut och de är väldigt fina. Måste vara den livligaste stimfisken jag någonsin haft.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
3/9/16, 1:39 PM
#182

Jag gillar just jättepansarmalarna, men jag får se om det blir dem eller någon annan, för pansarmalar vill jag ha, har förälskat mig ordentligt i dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/9/16, 5:04 PM
#183

Det är något visst med pansarmalar. Innan jag hittade hit hade jag aldrig sett någon men nu kan jag inte tänka mej att vara utan : )

Draken
3/9/16, 5:14 PM
#184

Jo, pansarmalar blir det, men vilken sort är klart ännu ;) Skulle vilja ha npån ovanlig art, typ Venezuela black eller Venezuela red (tror jag den heter) Tänkte se vad som kommer till våran auktion i April :) Det brukar alltid finnas flera olika pansarmalar att välja på 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/9/16, 5:19 PM
#185

Ja det finns väldigt många sorter. Jag skulle vilja ha loxozonus men de är ruggigt dyra.

mimåne
3/10/16, 8:54 AM
#186

Och jag vill ha corydoras duplicareus..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
3/10/16, 11:04 AM
#187

och jag vet inte riktigt vilken jag vill ha 😊 De är så himla fina allihopa, fast favoriten är faktiskt den gröna pansarmalen, men den har jag ju ett gäng på 11 (har inte haft ett endast dödsfall på dem) som simmar runt i hörnan. Vill gärna ha en annan sort i 240 litern 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/10/16, 5:25 PM
#188

Dina gröna är väldigt fina Rovfisk och mimånes önskemål var också väldigt vackra.

Annons:
mimåne
3/10/16, 7:32 PM
#189

Duplicareus ligger kring 99kr styck i handeln så det blir himla mycket pengar för ett stim.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
3/10/16, 7:46 PM
#190

Jag tror jag räknade på mellan 6-700 kr för 6 stycken Loxozonus. Det är tyvärr alldeles för mycket pengar.

Draken
3/11/16, 5:31 PM
#191

Apropå Corydoras, så har jag pratat med en av våra leverantörer och samarbetspartners som kommer upp till vpåran auktion och skall ha försäljning. De kommer ha med en del ovanliga corydoras/pansarmalar, men han är taskig, han är väldigt fötegen än så länge om vilka arter han kommer ha med sig, det tycker jag är lite taskigt av honom. Men han kommer släppa listorna senast den 25 Mars, så det är bara att vänta och se vad som kommer finnas ;)

Jag har nu sålt alla Tanganyikor, så fort de är hämtade, så kommer jag att påbörja ombyggnationen av akvariumet Invånare är redan bestämt, det blir Sydamerika med inslag av mellanamerika, det kommer finnas några väldigt ovanliga arter i karet, arter som inte finns i handeln alls just nu , det är det som är så trevligt med kontakter lite varstanns 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/11/16, 5:41 PM
#192

Vad som kommer finnas i fiskväg i akvariumet är:

*Geophagus stendachneri (1+3 Vf)

*Cryptoheros nanoluteus (1+1 Vf)

*Guianacara sphenozona (ungdjur F1 x5)

*Guldancistrus ( ungdjur 10 på tillväxt)

*L 333  ( ungdjur x4)

*Corydoras ( stim 10st. oklart vilken art)

Sen skall det finnas ett stim av någon trevlig tetra eller liknande också, just nu lutar det mot Kejsartetra, men det är inte bestämt ännu. Den skall vara från Syd eller Mellanamerika, det är ett krav ;)

Karet skall inredas med mycket växter och rötter, samt några malgrottor. Växter kommer jag i huvudsak köpa av privatpersoner, eller om det kommer något riktigt snyggt till träffen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/11/16, 6:10 PM
#193

Har också "beställt" 2 Clowner  och en Doris till saltvattenakvariumet, men det kommer dröja nån/några veckor innan jag  tar hem dem, skall göra ett större vattenbyte i karet, och jag vill vänta ett tag till, för att vara säker på att det inte blir mer tok.

Doris är ganska känslig mot vita prick, och denna är dessutom vuxen, så jag kommer ta det mycket, mycket lungt med både frakt och inkoppning, när jag väl skall hämta hem dem.

Jag har köpte dem av min "salktvattensguru" som har hjälpt mig jättemycket sedan jag startade upp, och han är jättesnäll och håller dessa tre  åt mig, tills det är säkert att ta hem dem 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/13/16, 11:55 AM
#194

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: