Annons:
Etikettväxter
Läst 1105 ggr
mejamylove
11/29/15, 3:31 PM

Grönalger och ottos

Äter "vanliga" ottos dom hårda prickiga grönalgerna? Tänkte på affinis. 
Har nämligen en anubiasplanta som blivit offer för såna, men ancistrusarna är inte så duktiga på att ta dem, eller siameserna heller för den delen. Har posthorn också men som bara tar det yttersta men lämnar prickarna kvar, så nu letar jag efter någon annan liten trevlig sak som faktiskt käkar upp algerna.
 Några tankar eller tips?

Annons:
[Jens]
11/29/15, 4:29 PM
#1

Nej, de gör inte det. Det måste vara färsk så det enda sättet att råda bot på det är att dra med fingrarna på bladen så att de släpper.

mejamylove
11/29/15, 4:44 PM
#2

 Men det kommer ju tillbaka igen då, så då måste man ju gå och dra med fingrarna hela tiden x)

SaraBe
11/29/15, 4:46 PM
#3

Ja, mina amanoräkor som brukar vara duktiga på att städa rår inte heller på sådana prickar.

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

mejamylove
11/29/15, 4:52 PM
#4

Nee, har amanos jag med men de är väldigt lata på alla aspekt.
Happ då får väl anubiasplantan flytta till sopkorgen då, det är faktiskt den enda plantan som har drabbats av alger i mitt kar och så vill jag gärna fortsätta att ha det :P

[Jens]
11/29/15, 4:52 PM
#5

Det enda som fungerar mot dessa alger som sätter sig på växterna är

1. Delvattensbyte varje vecka på 25-30%

2. Rätt antal ljustimmar i akvariet 

3. Ljus utifrån ska inte komma åt akvariet, även starkt ljus på golv och väggar kan även påverka.

4. Mycket växter i akvariet, gärna snabbväxande växter är bra i början och då pratar jag om upp till 6 månader, kanske till och med längre.

5. Bra flöde på pumpen och på ytan. En för liten pump till akvariet storlek är inte bra.

mejamylove
11/29/15, 4:58 PM
#6

#5 Uppskattar tipsen men det här är alger som kommer trots att man inte gör några "fel", Anubias är långsamväxande och drabbas av alger om den inte står på en skuggig plats vilket jag har dåligt om i mitt kar. :)

Annons:
[Jens]
11/29/15, 5:02 PM
#7

Ja, de kommer ändå men mina sätter sig inte på växterna utan enbart på fönstren så en viss skillnad är det dock. Kan det vara flödet, pumpen som inte är tillräckligt stark och delvattensbyte?

Lillyrod
11/29/15, 5:06 PM
#8

Lite alger får man räkna med. I synnerhet på anubias. Jag har också lite alger just på de plantorna men ingenting i övrigt. Jag tycker inte det gör något faktiskt : )

mejamylove
11/29/15, 5:08 PM
#9

delvattenbyte gör jag 3 gånger i veckan om jag har tid, men oftast bara 2. Pumpen är lagom stark men har inte fullt blås på då mina slöjisar inte kan simma då. Som sagt så är det bara anubiasen som är lite algig, glasrutorna är rena :) Som jag sa innan så är det för att den är långsamväxande

[Jens]
11/29/15, 5:13 PM
#10

Det stämmer säkert mejamylove. Du har bra koll på allting =))

mejamylove
11/29/15, 5:18 PM
#11

#8 Kanske bara är jag som är petig då :P Vill inte att algerna ska sprida sig heller men det finns det nog ingen risk för… Hoppas jag

Lillyrod
11/29/15, 5:51 PM
#12

Jag tror inte de sprider sig. Mina posthorn betar lite där ibland så de håller det i schack. Ingen spridning hos mej.

SaraBe
11/30/15, 10:49 AM
#13

Jag tycker att algerna ofta sätter sig på de äldre anubiasbladen så är plantan inte allt för liten brukar jag klippa av den delen av plantan som är prickig. Jag har inte heller sett att algerna sprider sig, de verkar vara lika långsamma som anubiasarna…

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Annons:
mejamylove
11/30/15, 6:50 PM
#14

#12 & #13 Hmm, okej jag hoppas det inte sprider sig här heller då :)

FridaSkov
11/30/15, 6:55 PM
#15

Nerite-snäckor (zebrasnäckor osv) är jättebra på att ta sådana alger men deras ägg kan vara irriterande och svåra att få bort. De kläcks inte i sötvatten så de kan sitta kvar i evigheter. Frågan är vad som är mest irriterande - alger eller snäckägg 😃

mejamylove
11/30/15, 6:59 PM
#16

#15 Har kollat på dem också men mina slöjstjärtar är väldigt glupska och skulle nog "smaka" livet ur en sån eftersom de är så sega  🤪

Upp till toppen
Annons: