Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1519 ggr
Tina32
11/26/15, 8:02 AM

Vad är detta för fisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla. Finns det någon som kan identifiera vad dessa fiskar heter? Och kan se om det är en hane och en hona?

Annons:
Kerstinfalk
11/26/15, 8:21 AM
#1

Jag vet inte riktigt vilken sort. Men det är helt klart en ciklid.

ElinvBorg
11/26/15, 9:26 AM
#2

Ser ut som någon juvelciklid

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tina32
11/26/15, 11:57 AM
#3

De sa att det skulle vara ett par av röd juvelciklid, men jag är inte så säker på det.

Taggeman
11/26/15, 12:05 PM
#4

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
11/26/15, 1:51 PM
#5

Fisken ser ju definitivt ut att kunna komma från hemochromis släktet, både lifalili och birmaculatus så kallade Röd juvelciklid och Juvelciklid är röda men dessa verkar ju inte vilja ta fram någon röd ton. Är det en annan art eller är det hemskt dålig avel? Eller är det kort och gott en blek lifalili blue? Enligt fisken på bilden skulle jag gissa på det sistnämnda, men hänsyn behöver ju också tas till hur vanlig arten är och om man överhuvudtaget kan få tag på den i sverige. Vilket jag inte har den blekaste om.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tina32
11/28/15, 1:08 PM
#6

Var in på djurbutiken där de är köpta och fick prata med deras "fiskexpert". Enligt honom är det 2 st röda juvelciklid honor. Jag köpte de 2 hanar eftersom det är ett så pass stort akvarium de bor i (720l). Nu verkar de bråka mindre med varandra och jagar de andra fiskarna mindre.

Annons:
mimåne
12/5/15, 7:08 PM
#7

Det stämmer nog Tina32, nu när jag tänker efter så brukar honor kunna vara blekare än hanar som har en mer intensiv röd färg. Fallet var nog inte svårare än så ändå 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: