Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 8531 ggr
Karin79
11/15/15, 6:41 PM

Projekt - 211 liter Ciano emotion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var akvariet inköpt: Ciano emotion 211 liter. Så snyggt måste jag säga! Målet är inte att skapa en biotop utan ett sällskapsakvarium där mina befintliga fiskar ska få gå tillsammans med lite nya inköp. Ska nu försöka loda akvariet som tyvärr inte har justerbara fötter… Någon som har tips? Funderar på att köpa justerbara ben och sätta på.

Annons:
[Jens]
11/15/15, 6:53 PM
#1

Väldigt fint akvarium med fin bakgrund. Hur mycket felar lutningen? Är det bara nåt under centimetern så kan du använda möbeltassar som sätter under för att inte skada golvet…

mimåne
11/15/15, 6:59 PM
#2

Snyggt akvarium och bänk! Jag har under vissa akvariemöbler använt plexiglas. Klippt till i önskad form och storlek och satt under där det behövts. Det som är smidigt med plexiglas är att det är hårt och inte pressas ihop, samt att det finns i riktigt tunna skivor.  Använder det här och där som lösningar i hobbyn så det finns alltid till hands här hemma.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
11/15/15, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi har alltid använt pappskivor eller tunna träskivor under bänken för att få det rakt.

Hoppas det blir efter förväntningarna =D Alltid skoj att börja med något nytt projekt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Karin79
11/15/15, 8:18 PM
#4

Tack tack för alla tips :) Vi körde på Jens tips med möbeltassar och det verkar stå någorlunda rakt nu. Ska fylla i lite vatten imorgon och se hur vattennivån ser ut, om den lutar eller ej.

[Jens]
11/15/15, 8:51 PM
#5

Hur mycket var lutningen? Tussar kan sjunka ihop lite grann så glöm inte att sätta en tuss i mitten av möbeln också så det inte blir svikt.

Draken
11/16/15, 8:32 AM
#6

Jättesnyggt kar. Ska bli spännande att följa tråden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Karin79
11/16/15, 6:04 PM
#7

Jens: det blev två tassar till vänster och en mitten. Vi får se om det räcker när jag fyllt upp. Idag har jag vabbat med min febriga dotter och passade då på att pyssla med akvariet. Jag har nu silikonat fast bakgrunden vilket var lite trixigare än jag räknat med, men nu sitter den i alla fall ;) Jag har även försökt mig på en sk. kokosnöt grotta. Det var ju verkligen tålamodsprövande, men skam den som ger sig… Till slut tog jag nöten och gick ut på tomten och kastade den på en sten :) Den delade sig i två snygga halvor direkt. Tänk om man vetat det från början!

[Jens]
11/16/15, 6:16 PM
#8

Okej det låter bra med tussarna . När du har fyllt på karet och låtit det stå en vecka så kolla igen ed vattenpass.

mimåne
11/16/15, 8:30 PM
#9

"Till slut tog jag nöten och gick ut på tomten och kastade den på en sten :) Den delade sig i två snygga halvor direkt. Tänk om man vetat det från början!"

Haha!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
11/17/15, 6:02 AM
#10

"Far jag kan inte få upp min kokosnöt, inte ens med hammare och spik"…. 😃

KickLi
11/17/15, 11:57 AM
#11

Dags för en bild?

Karin79
11/17/15, 5:56 PM
#12

Det kommer absolut fler bilder, men än så länge ser det exakt ut som ovan förutom att bakgrunden nu är silikonad 😀 Jag väntar nu på att silikonet ska härda så att jag kan sätta igång att inreda. Någon som känner till reglerna kring att plocka material (såsom sten) från naturen? Är det tillåtet? Eller får man hålla sig till att plocka sten från den egna tomten?

[Jens]
11/17/15, 6:35 PM
#13

Du får plocka sten i naturen.

Annons:
mimåne
11/18/15, 3:20 PM
#14

Plocka på dig sten du, i skogen eller på tomten spelar ingen roll så länge du tycker de är vackra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
11/18/15, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tack för att ni tar er tid att svara! :-) Jag och min nu betydligt piggare dotter gav oss iväg till stranden imorse och plockade lite sten. Vanlig gråsten, men jag tror att det kommer bli bra i den formationen jag tänker på. Vi åkte även och köpte en till rot. Har två rötter i ett annat akvarium som jag också kommer att använda. Imorgon blir det jobb, men i helgen hoppas jag på att kunna börja inreda :-)

Karin79
11/18/15, 3:46 PM
#16

Bilden ovan är dagens fynd som ligger i blöt. Varför hamnar mina bilder på fel ledd?

mimåne
11/18/15, 3:59 PM
#17

Vilken läcker rot, verkligen ett fynd!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
11/18/15, 9:02 PM
#18

Vilken fantastisk rot, den ska du vara rädd om :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Karin79
11/21/15, 7:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ok nu får ni ha mycket fantasi ;) Tänk er ytterligare två rötter (som ligger i blöt), diverse Anubias och annat smått och gott. Ser TOMT ut nu men kommer nog bli bra så småningom :)

Lillyrod
11/21/15, 7:49 AM
#20

Början ser bra ut. Vad är det för växt i högra hörnet?

Annons:
[Jens]
11/21/15, 8:07 AM
#21

Kan bara hålla med. Det ser bra ut .. och tänk på hur viktigt det är med att få en bra bakteriekultur i akvariet, dvs en bra start.

Karin79
11/21/15, 8:37 AM
#22

Tack vad snälla ni är :) Växten uppe i hörnet är ett papegojblad "Alternanthera reineckii". Planen ser ut så här: akvariet har stått sedan igår morse m denitrol (bakteriekultur) och happystart. Imorse fyllde jag på igen med denitrol och hade även i växtnäring (var det dumt?). Imorgon planerar jag att ett par, tre stycken av mina platyyngel flyttar över och får gå in akvariet. Sedan kanske det får flytta in några yngel i veckan och efter någon månad de vuxna fiskarna. Tänkte även"låna" filtret från det lilla akvariet och köra i det nya. Vad tror ni, är det en bra plan eller ska jag ändra på något?

[Jens]
11/21/15, 9:27 AM
#23

Det blir bra även om processen blir väldigt långsam med enbart yngel i akvariet men det kanske är medvetet från din sida? Ett par föräldrar med ynglen är inte fel.

Karin79
11/21/15, 10:10 AM
#24

Jag kanske tar det för sakta? Vill ju undvika nitrit men samtidigt är det ju onödigt att förlänga processen. Får se vilka fiskar som vill hamna i håven, vissa är ju rysligt snabba :) Men visst bör jag väl vänta till imorgon?

Lillyrod
11/21/15, 10:17 AM
#25

Du kan flytta över första fiskarna med en gång. Ingenting händer i karet förrän någon börjar bajsa där ; )

Karin79
11/21/15, 11:50 AM
#26

Tack för svar; nu simmar det några små Platy yngel i karet. Om de trivs får de sällskap av någon "vuxen" imorgon.

Draken
11/21/15, 6:11 PM
#27

Det ser mycket bra ut :D

Och jag kan mycket väl tänka mig hur det kommer se ut med ytterligare två rötter och mer växter :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Karin79
11/22/15, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu har den stora roten sjunkit så pass att den får vara i akvariet. Ser fortfarande mycket tomt ut, men jag hoppas att det blir finare när växterna kommit igång. Ser tack och lov finare ut i verkligheten än på bild :) Arkens zoo sålde ut växter för 19:- st så jag köpte tre stycken.

[Jens]
11/22/15, 4:25 PM
#29

Det är en bra början men jag tror du får köpa utav privata personer som har växter som har 'växt ur' deras akvarium och få stora fina växter.

mimåne
11/23/15, 8:17 PM
#30

Jag tycker också att det ser bra ut. Fin början! Det blir säkert jättemysigt när växterna har börjat ta sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
11/29/15, 12:05 PM
#31

Nu har det gått en vecka sedan uppstart. Allt fungerar bra hittills, i karet går massor med platyyngel samt en Fjärilsciklid som ville med i håven. Platyföräldrarna är stört omöjliga att fånga så de är kvar i lilla karet. Hornsärven och en annan av de snabbväxande har börjat växa lite smått ser det ut som. Fortfarande lite kalt och tomt men om några månader så hoppas jag på lummighet :-)

Karin79
11/29/15, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32
Lillyrod
11/29/15, 12:11 PM
#33

Det ser fortfarande bra ut. Bli inte ledsen om det kommer massa alger om någon månad. Det gör det alltid och de försvinner sen igen : )

[Jens]
11/29/15, 12:18 PM
#34

Ja alger kommer att blomma och det är viktigt att köra vattenbyte varje vecka och ha bra flöde på pumpen. Det ser bra ut i akvariet och växterna kommer få fart så fort de får fäste i substratet.

Annons:
Draken
11/29/15, 3:42 PM
#35

Jättesnyggt. Kommer bli otroligt vackert när växterna tar sig ordentligt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Karin79
11/29/15, 10:19 PM
#36

Tack så mycket :-) Ja blä alger kommer säkert att komma snart :/ Fick ganska mycket problem med mitt första akvarium men hoppas på lite mindre denna gång iaf. Dels är akvariet större och dels har den bättre pump. Matar varannan dag för att vara på den säkra sidan… Håll tummarna!

mimåne
12/5/15, 12:49 AM
#37

Vad fint! Nog ser man allt att det har växt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
12/6/15, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nu är akvariet två veckor gammalt :-) Mina Ceratopteris cornuta har börjat växa nu vilket är superkul för de trivdes inte alls i mitt andra kar. Något annat som hänt är att rotslemmet och algerna har kommit *suck* Hoppas att de försvinner lika snabbt som de kom. Gjorde mitt andra delvattenbyte idag, samt skrapade rutan. Dagdrömmer om vilka fiskar jag ska ha när akvariet är cyklat… Kul ska det bli!

KatarinaSt
12/6/15, 1:33 PM
#39

Gillar verkligen att akvariet inte är så djupt. Det har längden och höjden men tar inte så brutalt stor plats i rummet ändå. Upplever du det som att det är svårt att inreda på grund av detta?

Karin79
12/6/15, 2:16 PM
#40

Nej det kan jag inte påstå, men jag har inget djupare att jämföra med heller. Mitt lilla akvarium är ett fluval edge 46 vilket är helt hopplöst att jobba med så detta akvarium är en dröm i jämförelse. Men det är klart, ska man göra stora stenrösen och så skulle det nog vara bättre med djupare. Det är en stor fördel i rummet att det inte är så klumpigt. Akvariet står på ett ställe där det hade inte fått plats med djupare.

kaninsköld
12/6/15, 2:21 PM
#41

Snyggt!

Mvh Kaninsköld

Annons:
Draken
12/6/15, 3:54 PM
#42

Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Karin79
12/16/15, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu är karet snart 4 veckor och har fått en ny liten söt invånare :-) Ingen nitrit än så länge tack och lov. Som ni ser på bilden så bajsar de små platysarna kopiösa mängder trots sin ringa storlek. Lite sandsnäckor hjälper mig att luckra upp sanden.

[Jens]
12/16/15, 7:23 PM
#44

Bajsar de så mycket så känns det lite som om det är för mycket mat?

Lillyrod
12/16/15, 7:28 PM
#45

Filuren på stenen är en riktig bajsmaskin också ; )

[Jens]
12/16/15, 7:34 PM
#46

Ja Ancistrus är riktiga skitgrisar =)

Karin79
12/16/15, 7:47 PM
#47

Jag tycker inte att jag ger så mycket mat. Ger oftast mat varje dag, hoppar över någongång i veckan. Vill ju inte svälta fiskarna eftersom de bara är mellan tre och fyra månader gamla. Ingen mat hamnar på botten utan allt äts upp direkt. ingennitrit heller än så länge. Men jag kanske ska minska till att ge mat varannan dag som jag gjorde förut? Vad tycker ni? Suger ju upp bajset vid vattenbytena så det stör inte så mycket :)

Karin79
12/16/15, 9:31 PM
#48

#45 om han (eller hon) visar sig vara en bajsmaskin så är hen förlåten :-) Hen har jobbat hårt med algerna sedan hen kom ner i karet för några timmar sedan :-)

Annons:
Karin79
12/19/15, 11:46 AM
#49

Nu har karet varit igång i exakt fyra veckor. Växterna växer och de flesta har bildat nya skott. De enda som inte verkar trivas så bra är Bacopa Carolina vilket är lustigt för den stormtrivs i mitt andra kar. Jag har ju som sagt köpt en Ancistrus som "jobbar på" fint. Nu börjar jag bli sugen på att köpa fler fiskar. Scalare är drömmen just nu, gärna helsvarta :-)

Karin79
12/19/15, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Glömde bilden

Karin79
12/19/15, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Kunde inte stå emot begäret så jag åkte o köpte två svarta scalarer. Planen är att köpa några till om några veckor så de kan para ut sig :-)

[Jens]
12/19/15, 4:19 PM
#52

Får hoppas på att det är en hane och hona från början. Jättefina är de !

Karin79
12/19/15, 4:41 PM
#53

Tack Jens! Är scalarer dåliga simmare? Det verkar som att min pump är lite för stark för dom :-/ Har du något tips på hur man kan få ned flödet? Filterkammaren är inte full, har köpt till en blå "svamp" förutom den som kom med. Kanske kan hag stoppa in mer filtermatta för att minska flödet?

[Jens]
12/19/15, 4:53 PM
#54

Finns det inget reglage på den? De flesta brukar ha en sådan men om det inte finns då kan mer filter göra susen. Scalarer ska inte ha alltför starkt flöde.

[Jens]
12/19/15, 4:56 PM
#55

Det är en cirkulationspump du har? Vad heter den?

Annons:
Karin79
12/19/15, 5:39 PM
#56

Den kom med akvariet och sitter "gömd" inne i kammaren. Ser inget namn på förpackningen bara att den pumpar 550 l/min vilket ju inte låter så mycket ändå. Det funkar ganska ok nu scalarena kan "stå still" i vattnet nu. Men de skulle nog bli ännu gladare över lite mindre cirkulation. Vad rekommenderar du för filter Jens?

[Jens]
12/19/15, 5:53 PM
#57

211 L akvarium med ett flöde på 550 L/min så borde det inte vara några problem med skalarerna kan jag tycka. Jag ser dock i akvariet att det finns inte så mycket växter som jag skulle vilja ha det själv. Kanske skulle jätte-vallesneria passa?

Finns det någon instruktionsbok om denna pump? Kan du rikta flödet på ett annat sätt så det att det blir 'lugna platser' för skalarerna att vara på?

Karin79
12/19/15, 7:08 PM
#58

Tyvärr har jag ingen instruktionsbok. Utblåset går inte att rikta. Jag tror att du har rätt Jens, när det blivit lite mer djungel så blir nog karet lugnare. Jag har två jättevallesniera, de står framför pumpen. Scalarena simmar lugnare nu så det var nog jag som överreagerade lite. Jag har tidigare köpt juwel bioplus blå svamp till filtret är det en bra ide att köpa ytterligare en likadan eller skulle du rekommendera någon annan filtermatta?

[Jens]
12/19/15, 7:12 PM
#59

Nej, det är bra filtermatta så det är ingen fara. Konstigt att det inte följde med en instruktionsbok till pumpen men jag tror ändå inte att trycket ska störa fiskarna eftersom jag tycker att pumpen är lite klen för att 210 L akvarium. Tänk på att inte ha för mycket fiskar får då får du byta delvatten mer än vanligt.

Karin79
12/19/15, 7:39 PM
#60

Ja visst är det konstigt att det är så starkt flöde! Jag hade först tänkt att uppgradera pumpen, men ångrade mig när jag såg flödet. Men jag har nog för lite filtermatta. Kom bara med en när jag köpte karet, så jag köpte en extra men det går som sagt lätt in ännu en till. Herregud vad snygga scalarer är :-) Vi sitter här hela familjen framför karet och beundrar dom…

[Jens]
12/19/15, 7:52 PM
#61

Kan förstå det. Jag har koi-skalarer och de börjar nu bli till åren… De är verkligen fina.

Omorika
12/19/15, 7:53 PM
#62

Tror det bkir ett fint skvarium 😃 Vad har akvariet för mått? Är kanske på jakt efter nått liknande därför jag undrar.

Annons:
Karin79
12/19/15, 8:45 PM
#63

Akvariet är 119x37x135 cm. Jag är jättenöjd med karet och kan verkligen rekommendera det! Eftersom det inte är så djupt så tar det inte så mycket plats i rummet.

[Jens]
12/19/15, 9:13 PM
#64

119x37x135 ? längd , djup , höjd ? Låter lite tokigt i mina öron? ;)

Karin79
12/19/15, 9:20 PM
#65

Måtten är inklusive bänken :-)

[Jens]
12/19/15, 10:14 PM
#66

Ahh, det förklarar saken :)

usvead
12/20/15, 9:16 AM
#67

#58 Är det en pump/filter som är integrerad i akvariet så kan du nog googla på akvariemärket. Det brukar finnas instruktionsböcker att ladda hem från nätet.

Karin79
12/20/15, 9:35 AM
#68

Tittade igen mina papper igen och hittade en kort instruktion. Enligt den ska man bara använda den svamp som kom med… Låter lite??? Den är ungefär i storlek som två blåa juwel filtermattor. Jag har köpt en extra blå juwel filter men när jag tittar in i filterkammaren så går det lätt ned två-tre stycken till. Tror att jag köper åtminstone två till idag och provar. Eller vad tycker ni? En filtermatta i 211 liter låter ju minst sagt underdimensionerat?

Lillyrod
12/20/15, 9:38 AM
#69

Prova dig fram till vad som blir bra.

Annons:
Karin79
12/20/15, 9:46 AM
#70

Ja Lillyrod jag testar med två till och ser vad som händer :-) På bilden ser ni vad som står i mina papper.

Karin79
12/20/15, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Bilden kom inte med…

[Jens]
12/20/15, 9:48 AM
#72

Vilken bild?

[Jens]
12/20/15, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Vad är det för spak som sitter där jag har markerat? Är det någon vridanordning?

Karin79
12/20/15, 10:46 AM
#74

Hmm jag vet faktiskt inte… Tar upp och kollar när jag stoppar i de nya filtermattorna.

[Jens]
12/20/15, 10:53 AM
#75

Okej :)

Karin79
12/20/15, 3:09 PM
#76

Har nu varit på ungarnas konståkningsuppvisning och passade på att köpa filter på hemvägen. Köpte två blå, grova och efter att jag satt i dom så simmar scalarena på ett helt annat sätt. Det verkar ha hjälpt! Jag grämer mig lite över att jag inte gjort detta tidigare, och tänker på alla goda bakterier som då hade hunnit bildas… Passade även på att rädda två små platys som på något märkligt sätt tagit sig in i pumpen. Jag gjorde ett försök att ta upp pumpen för att undersöka reglaget men man måste nog lossa slangarna för jag lyckades inte. Hur som helst så väntar jag nog med det eftersom cirkulationen är lagom nu.

Annons:
Lillyrod
12/20/15, 3:10 PM
#77

Vad bra att det fungerade 👍

[Jens]
12/20/15, 3:21 PM
#78

Va bra! Toppen att det löste sig med dem och att de trivs ! Ja, lite fler filter är ju aldrig fel men det ska ju inte vara för hårt packat men det vet du nog redan.

Karin79
12/20/15, 3:23 PM
#79

Ok Jens, nej det visste jag inte. Hmm svårt att veta om det är för hårt packat. Jag fick inte kämpa ned filtren men de sitter ju tight bredvid varandra så att säga.

[Jens]
12/20/15, 4:11 PM
#80

Ja men det gör inget utan finns det plats för det så är det ingen fara. Jag menar bara att när du trycker ner filtret så ska det inte 'kramas ihop' för att få plats utan de ska vara  i fulla bitar så att säga. Hoppas du förstår vad jag menar.

Karin79
12/20/15, 4:32 PM
#81

Ok vad bra Jens, då ska det inte vara några problem.

[Jens]
12/20/15, 5:09 PM
#82

Toppen! 🙂

Karin79
12/26/15, 1:16 PM
#83

Nu är akvariet 5 veckor, ingen nitrit än så länge. Köpte ju två scalarer för en vecka sedan som mår finfint. De simmar med varandra och kommer överens än så länge iaf. Idag släppte även i en vuxen Platy, cirka 5 cm lång från mitt andra akvarium. Har jag för bråttom om jag köper pansarmalar (ca 6 st) idag? bör jag vänta lite till?

Annons:
[Jens]
12/26/15, 2:51 PM
#84

Nej, jag tycker det är dags att lägga i pansarmalarna och fortsätt håll koll på vattnet för ju mer fiskar ju mer påverkan blir det på vattnet men jag tror det ska gå bra för nu har växterna vuxit till sig och du har bra koll på akvariet så det ska gå bra =)

Glöm inte vikten av att koppa in malarna.

Karin79
12/26/15, 3:25 PM
#85

Tack för ditt snabba svar Jens! Då blir det lite shopping nu :-)

[Jens]
12/26/15, 4:05 PM
#86

Härligt, vilka corysar har du tänkt dig?

Karin79
12/26/15, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

6 st sådana här sötnosar blev det :-) De gick i ett kar med grus och verkar helt överlyckliga när de bökar i sanden nu. Härligt!

Lillyrod
12/26/15, 8:33 PM
#88

Pandor är underbara : )

[Jens]
12/26/15, 8:36 PM
#89

Det är mina favoriter hos corysar och jag har ett helt gäng utav dem i mitt stora akvarium! De är sååå söta !

Karin79
12/26/15, 8:44 PM
#90

De är helt vansinnigt söta och jag är så glad att jag valde dem! Stod en lång stund och tittade på olika pansarmalar och pandorna var helt klart de livligaste i butiken.

Annons:
Karin79
12/29/15, 3:48 PM
#91

Lämnade in min blinda fjärilshona igår och bytte till tre siameser som en tid ska få hjälpa mig med alger. Byter in dem sedan när de blir för stora. Funderar även på att sluta med växtgödning och se om det blir förre alger. Blir även diet för fiskarna resten av veckan då vi ska iväg och åka skidor. Kattvakten/fiskvakten vill gärna mata men jag misstänker att tre-fyra dagar utan mat skulle vara bra i detta skede. Eller vad tror ni?

Karin79
12/29/15, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92
Karin79
12/29/15, 3:50 PM
#93

Min ensamma Fjärilsciklid som är blåare än vad bilden visar. Förhoppningsvis ska jag hitta en electric blue hona till honom snart.

Karin79
12/29/15, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94
Karin79
12/29/15, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Och slutligen mina badass scalarer som varit riktigt snälla mot platysarna senaste tiden :-)

[Jens]
12/29/15, 3:54 PM
#96

Fina fiskar och fint akvarium. Det enda jag saknar är något grotta där corysarna kan gömma sig. De gillar om det är under rötter eller något.

Karin79
12/29/15, 4:00 PM
#97

Ok de har en kokosnötgrotta men det kanske inte räcker? Ska jag göra en till? Under den stora roten ligger stenar med "gångar" emellan sig som fiskarna verkar älska.

Annons:
Karin79
12/29/15, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Lite bilder så får ni se och det räcker med gömställen. Ingången till stora grottan under roten är vid växten.

Karin79
12/29/15, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Här finns också lite skrymslen

Karin79
12/29/15, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Och här

[Jens]
12/29/15, 4:09 PM
#101

Är det där de håller sig till så behöver du inte göra mer. Jag vet bara att corysarna brukar vilja gömma sig. 🙂

Karin79
12/29/15, 4:09 PM
#102

Och kokosnöten som är full av alger

Karin79
12/29/15, 4:09 PM
#103
Karin79
12/29/15, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104
Annons:
Karin79
12/29/15, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Vill helst undvika att stapla stenarna på varandra, men gör det såklart om jag måste för fiskarnas skull.

[Jens]
12/29/15, 4:11 PM
#106

Det ser jättebra ut. =)

Karin79
12/29/15, 4:13 PM
#107

Åh så bra :-)

Lillyrod
12/29/15, 6:45 PM
#108

Corysar brukar inte använda kokosnötter. Mina ligger antingen under pumpen eller under en rot. Lika gärna ligger de uppe på några flata stenar så de är inte så kräsna. Bara det finns något de kan ligga under om de känner för det : )

Karin79
12/29/15, 9:17 PM
#109

Ok så bra Lillyrod :-)

mimåne
12/30/15, 9:22 PM
#110

Nu var det ett tag sen jag besökte denna tråd och det var riktigt roligt att kika in igen och se att det är livat i burken. Fick ett leende på läpparna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
1/8/16, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Just nu är det lite segt och tungt nu i den nya burken… Algblomning som jag inte blir av med, både staghorn och tofsalger. Tog ut en del av inredningen och gjorde ren idag. Mina växter mår inte bra, endel har tappat färg och slutat växa. Haft i pmdd nu så förhoppningsvis kommer de igång nu. Jag har istället roat mig med lilla burken, mitt 46 l fluval edge som idag fick nya invånare. Det blev 16 st sundandanio axelrodi som jag är så glad över. Bilden gör dem inte rättvisa, de är mkt färgstarkare i verkligheten! De är inte heller ett dugg blyga, utan simmar runt som de inte gjort något annat. Har även körsbärs- och amanoräkor där i och hittills råder fin harmoni.

Annons:
mimåne
1/8/16, 7:48 PM
#112

Ååh dem är jättefina, vill också ha!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
1/16/16, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Jag har kört pmdd i drygt en vecka nu och äntligen har algblomningen lagt sig lite och växterna har börjat återhämta sig. Har även tagit ut de flesta platyyngel vilket gjorde en dramatisk skillnad i mängden bajs på botten. Platys är riktiga lortgrisar! Nu är jag sugen på att köpa lite tetror, kittytetra eller röd fantomtetra tror jag att det får bli. Jag vill ha lite färg och rörelse vid ytan. Så här ser det ut nu efter snart 2 månader sedan uppstart :-)

Lillyrod
1/16/16, 8:26 PM
#114

Det är verkligen skönt när algerna börjar ge sig. Man är färdig att ge upp när det sätter igång men det är ju bara att vänta ut dem. Bra jobbat och det är snyggt ditt kar : )

Karin79
1/16/16, 8:28 PM
#115

Tack Lillyrod! Ja, fy vad tungt det är med alger men desto gladare blir man när de försvinner :-D

mimåne
1/17/16, 1:41 PM
#116

Så fint det ser ut, jättemysigt och ljust :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
1/17/16, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Tack mimåne! Det blev lite nya invånare idag:

Karin79
1/17/16, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118
Annons:
mimåne
1/17/16, 8:22 PM
#119

Så fina! Speciellt förtjust i guldskalaren med stark gul färg.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
1/17/16, 8:32 PM
#120

Ja visst är den fin :-) Den fångade min blick och jag kunde inte låta bli att köpa den…

mimåne
1/17/16, 8:36 PM
#121

Det hade inte jag heller kunnat låta bli :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
2/3/16, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Det går lite trögt för mig nu, dels cyanon och dels för att två pandacorydoras har dött helt oförklarligt. Har en fråga angående växterna: det kommer bubblor från en av vallisnerian? Vad beror det på?

Karin79
2/3/16, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Vill även passa på och fråga om man kan klippa ned denna? Tycker att den har blivit på tok för stor och skulle vilja kapa hälften ungefär. Kommer det se konstigt ut om jag klipper rakt av?

Lillyrod
2/3/16, 9:09 PM
#124

Nyp bort de längsta bladen så du ansar den på det sättet istället. Det är bara att nypa bort tills du fått bra storlek på den igen. De växer som sjutton så man kan behöva göra det ofta : )

Karin79
2/3/16, 9:23 PM
#125

Tack Lillyrod, då gör jag så!

Annons:
mimåne
2/3/16, 10:08 PM
#126

Bubblorna som kommer från din vallisneria är syre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
2/13/16, 7:01 PM
#127

Igår la mina fjärilsciklider rom för första gången :-) I en hel timme vaktade mamman ha ha innan hon gav upp och gav sig ut på nya äventyr ;-) Bättre lycka nästa gång… Har monterat en reflektor idag, tyvärr råkade jag beställa en istället för två men men får köpa en till. Cyanon har inte blivit värre vilket är mycket skönt, kanske till och med försvinner?

Karin79
2/13/16, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

En liten sötis

Karin79
2/13/16, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Det har även tillkommit ett stim med kardinaltetror. Än så länge fungerar det bra med scalarena. Tyvärr dog samtliga corydoras efter någon vecka eller två, vet inte varför. inga andra fiskar har dött eller verkar må dåligt.

Erki
2/13/16, 10:47 PM
#130

Riktigt vackert! Synd de där med dina Corydoras! Man kan inte alltid lyckas med allt 🙂

Vad har du för mått på akvariet?

Karin79
2/14/16, 7:19 AM
#131

Tack, vad glad jag blir! :-) Inklusive bänken är måtten 119x37x135. Exklusive bänken är akvariet 60 cm högt.

Erki
2/14/16, 9:56 AM
#132

Tack. Måste hitta ett liknande akvarium. De där va så snyggt!😃

Annons:
Karin79
5/16/16, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Det var länge sedan jag uppdaterade här 😀 I mitt 211 liters har det varit lite tufft senaste tiden. Jag fick influensa för några månader och orkade därför inte göra vattenbyte på 2 veckor. Efter det tog cyano bakterier över halva akvariet. Jag trodde att det skulle försvinna av sig själv med regelbundna vattenbyten, men icke… För ett par veckor sedan mörklade jag akvariet i tre dagar som en sista åtgärd och sedan dess har det hållt sig så här fint 😀 Inga cyanobakterier alls just nu! Hoppas det håller i sig. Jag har dessutom varit tvungen att medicinera pga sjukdom. Min Scalare som var hängig har repat sig, men en Fjärilsciklid dog tyvärr.

mimåne
5/16/16, 4:37 PM
#134

Visst är det jobbigt när man har perioder där hobbyn inte går så bra. Jag är inne i en sådan just nu också. Ditt akvarium ser jättefint ut så jag hoppas att du kommit ur det dåliga nu =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
5/16/16, 8:06 PM
#135

Ja det har varit tungt under en period, men är desto roligare nu när det börjar ordna upp sig 😀. Jag hoppas att det snart ordnar sig för dig också!

mimåne
5/18/16, 9:37 AM
#136

Tack Karin79, jag hoppas det också🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
5/19/16, 12:01 PM
#137

Så underbart snyggt

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Karin79
5/19/16, 3:31 PM
#138

Tack!

Karin79
5/30/16, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Dessa två bråkar om rangordningen nu, vem som bestämmer ändras flera gånger varje dag. Det är snart dags att lämna in två scalarer, och få lite lugn i akvariet… Svårt bara att veta vilka två man ska välja…

Annons:
LuckyMommy85
5/30/16, 11:01 PM
#140

Vilket snyggt akvarie och fina fiskar ☺️👍🏼 Hur stora är scalarerna? Märkt om några bildat par?

Karin79
6/1/16, 9:34 PM
#141

Tack :-) Jag har haft dem i cirka ett halvår och de var av medium storlek när jag köpte dem. Så de kanske börjar närma sig året nu. Vet ej när scalarer blir könsmogna, men de har blivit mer aggressiva mot varandra senaste veckorna. Parbildning är svårt att säga, men de två gula tyr sig till varandra och de två svarta till varandra. Kanske pga färgen?

mimåne
6/2/16, 9:41 AM
#142

Det är säkert p.g.a färgen Ja. Varför ska du lämna tillbaka två stycken?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
6/2/16, 6:24 PM
#143

Jag har läst att man ska göra så :-) Att man köper en grupp och väntar tills de bildar par och sedan lämnar tillbaka de andra. Det blir väl för trångt annars i akvariet?

mimåne
6/3/16, 7:08 PM
#144

Jaha du ville ha ett par. Då förstår jag att du tänker lämna tillbaka de andra två. Men ska du spara det par som bildas så behöver du ju inte grubbla på vilka du ska ge tillbaka och vilja som ska få stanna. Då är det ju bara att spara paret och ge tillbaka de som blivit över =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
6/12/16, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Hoppsan jag missade ditt svar. Jo, det var så planen såg ut från början. Men, jag tycker att det är lite väl mycket bråk just nu för att det ska kännas ok. Så jag måste nog separera på dom innan de parar ut. Ska avvakta några veckor till, men sedan får jag nog lämna tillbaka två. Bjuder på en bild på mitt överväxta lilla kar med körsbärsräkor och sundadanio axelrodi. Imorgon ska där städas och rensas rejält!

LuckyMommy85
6/13/16, 11:15 AM
#146

Gillar verkligen ditt överväxta lilla kar 😍

Annons:
Lillyrod
6/13/16, 12:32 PM
#147

Ja det gör jag med. Jag gillar växter och det är alltid kul att se hur andra väljer sort och hur de planteras.

Karin79
6/14/16, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Tack så mycket! Det är inte ett lätt akvarium att ha växter i eftersom ljuset är dåligt men de jag har valt verkar trivas fint :-) I mitt stora akvarium har fru Lemon som barnen kallar henne fått en make. Herr Lemon är bara en pojkspoling än så länge, men de är så söta tillsammans! Vem vet, det kanske blir bebisar i framtiden :-)

Karin79
6/19/16, 11:57 AM
#149

Jag är så glad att jag köpte en till Ancistrus! Min "gamla" hona verkar vara stormförtjust i den nya hannen. På kvällarna städar de tillsammans och delar på algtabletter. Än så länge finns ingen rivalitet dom i mellan. Riktiga sötnosar!

Karin79
6/19/16, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Även dessa finingar har fått flytta in; fyra stycken bolivianska fjärilsciklider. Jag har tidigare haft vanliga fjärilar och electric blue varianten, men de har inte varit så långlivade. Dessa ska ju vara tåligare, så jag hoppas på många fina år :-)

mimåne
6/19/16, 12:36 PM
#151

Så kul med nya fiskar. Hoppas du fått tag på starka bolivianska fjärilsciklider och du ska få se att du snart har Ancistrus yngel också =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
6/19/16, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

Ja det hoppas jag också! Jag undrar när Ancistrus blir könsmogen? Hanen är 6 cm och honan 8 cm. Lägger till en bild på helan och halvan :-D Lite alger på rutan tyvärr, men skrapar bort det vid nästa vattenbyte.

mimåne
6/19/16, 10:40 PM
#153

De är nog könsmogna båda två nu med tanke på att hanen fått skägg också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Elin16
6/20/16, 8:49 AM
#154

Håller med mimåne båda är nog könsmogna

LuckyMommy85
7/9/16, 8:57 AM
#155

Bolivianer är några utav mina favoriter, så mysiga och vackra fiskar ☺️👍🏼 Deras färger kommer verkligen fram när inredningen är mörk, hade tidigare svart sand men tyvärr va den för vass för corysarna så jag fick byta.

Karin79
7/23/16, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Nu har mina duktiga fina scalarer lekt :-) Jag är så glad! Efter vattenbytet imorse var honans lekrör ute och efter en hel del putsande så la de rom :-D Svårt att se på bilden kanske, men på andra sidan av bladet.

Lillyrod
7/23/16, 2:09 PM
#157

Vad roligt. Då får vi se om det kan bli något av det eller de får försöka flera gånger : )

Karin79
7/23/16, 2:45 PM
#158

Ja, så spännande det är! Hanen vaktar duktigt och honan fläktar ser det ut som. Fick tips om att låta lampan vara på över natten. Kanske gör jag så, men jag är lite orolig över alginvasion…

Lillyrod
7/23/16, 2:48 PM
#159

Om du har någon mindre lampa typ bordslampa kan du ställa den där rommen är utanför akvariet och ha själva akvariebelysningen släckt. Då får de lite ljus men det är ändå mörkt om du förstår vad jag menar : )

Karin79
7/23/16, 3:00 PM
#160

Smart Lillyrod! Det stör inte scalarerna om jag riktar en bordslampa på bladet?

Annons:
Lillyrod
7/23/16, 3:04 PM
#161

Nä det tror jag inte. De borde bli tacksamma 😃

Karin79
7/23/16, 3:12 PM
#162

Haha ja :)

Karin79
7/24/16, 8:29 AM
#163

Än så länge är rommen kvar :-) Gjorde som du tipsade om Lillyrod och hade en bordslampa som lös på bladet hela natten. De vaktar så duktigt båda två, och när jag kommer för nära får jag ilskna blickar på mig. Däremot tror jag att det kan bli svårt om min ancistrushona upptäcker rommen. Det är den enda fisken i akvariet som scalarerna inte rår på. Än så länge har hon tack och lov inte visat ngt intresse. Matade lite extra igår så att fiskarna skulle vara lite extra mätta och kanske lämna rommen ifred…

mimåne
7/24/16, 5:12 PM
#164

Så kul. Hoppas verkligen att det går vägen för dina föräldrar. Heja heja!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
7/24/16, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Tack mimåne! Det är superspännande detta! De vaktar fortfarande så fint så fint. De har börjat "lösa av" varandra nu, så att den ena vaktar och den andra kan ta en liten tur i karet. Jag måste oxå passa på att presentera denna stiliga herre som har flyttat in med mina sundadanio i mitt lilla kar. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i kampfiskar, men denna herre är fantastisk tycker jag. Barnen valde ut honom i affären och har döpt honom till Austin.

mimåne
7/24/16, 7:58 PM
#166

Jag ska erkänna att inte heller jag är särskilt förtjust i kampfiskar, men Austin tycker jag faktiskt var fin.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karin79
7/24/16, 8:43 PM
#167

Haha ja han är fin :-)

Annons:
Karin79
8/6/16, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Efter ett kallt vattenbyte igår var det nu dags igen :-) Scalarerna har valt samma plats för rommen även denna gång efter att ha spenderat ett halvt dygn med att hitta "rätta platsen". Hade hoppas på svärdsplantan men den dög tydligen inte. Förra gången försvann rommen andra natten, vi får se om den klarar sig längre denna gång!

Karin79
8/6/16, 2:29 PM
#169

Fick precis se hur honan tog ett romkorn som lossnat i munnen och sedan spottade romkornet på plats! Förra gången de lekte trodde jag att hon åt upp dom när hon gjorde så…

Lillyrod
8/6/16, 2:36 PM
#170

Visst är det spännande att titta på hur de gör och deras beteende. Både mot varandra och andra fiskar samt avkomman : )

Karin79
8/6/16, 3:18 PM
#171

Ja det är fantastiskt roligt! Det är så kul också och se hur söta scalarerna är mot varandra. Min hane var en riktig översittare mot de svarta scalarerna jag hade tidigare så jag trodde aldrig att han skulle kunna vara så lugn och fin som han är nu. Det känns som att jag hade tur som fick ut ett sånt fint par av bara fyra scalarer :-)

Karin79
8/7/16, 10:05 PM
#172

Nu på kvällen ser jag att ungefär 25% av rommen har blivit vit. Är det för att den möglat? Hoppas det inte sprider sig… :/ Föräldrarna vaktar fortfarande fint, går i skift. Gulligt!

Lillyrod
8/7/16, 10:13 PM
#173

Ja de har förmodligen möglat. Föräldrarna ska plocka bort sådana romkorn för det sprider sig till de andra. Lyckas de inte denna gången så kommer de säkert på det vid nya försök : )

Karin79
8/7/16, 10:39 PM
#174

Ajaj då ser det inte så ljust ut den här gången heller… Nåja, det kommer förhoppningsvis flera försök.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Karin79
8/8/16, 7:26 AM
#176

Under natten har de faktiskt plockat bort möglig rom, jag kan bara se ett mögligt nu. Heja heja!

Lillyrod
8/8/16, 7:55 AM
#177

Vad duktiga de är. Jag hejar på dem härifrån : )

Karin79
8/8/16, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Det sprattlar! Åh så spännande. Jag blev så till mig av glädje att jag gick och köpte mig ett till akvarium :-D

Lillyrod
8/8/16, 2:30 PM
#179

Hahaha en sann akvarist 😂

Karin79
8/9/16, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Det gick tyvärr inte längre än till sprattel denna gång. Bättre lycka nästa gång! Sååå nytt akvarium, nytt projekt… Denna gång ville jag ha det lite annorlunda än i mina andra kar. Jag har använt annat bottenmaterial, 3 mm grovt quartz som jag har blandat med julas blästersand som jag har i de andra karen. I de andra karen har jag redmoor rötter, så i detta valde jag mangroverot. Växterna är vallesneria, hornsärv, Hygrophila polysperma, micranthemum monte carlo, Cryptocoryne wendtii “Brown” och liliaeopsis novae zelandae. Ljuset är nog lite dåligt för bottentäckarna så jag måste försöka hitta en lösning på det. Invånarna är än så länge sandsnäckor. Jag var ganska nöjd med början ända tills min dotter sa att "det ser ut som en gigantisk snopp" i akvariet. Nu kan jag inte titta på akvariet utan att se snoppen :-D Så vad säger ni? Ser det ut som en gigantisk snopp? Funderar på att sätta lite cristmas Moss längst upp för att ge roten ett annat utseende? Vad säger ni? Tips?

Lillyrod
8/9/16, 10:12 PM
#181

Synd men de gör det säkert bättre nästa gång.

Det ligger faktiskt något i vad din dotter säger 😃

Annons:
Elin16
8/9/16, 10:44 PM
#182

Fint! Fast håller nog med din dotter :D

Arizha
8/10/16, 11:04 AM
#183

Hahah din dotter har så rätt

Karin79
8/10/16, 11:19 AM
#184

Haha sitter här på jobbet och skrattar åt bilden. Min kollegor tror att jag blivit tokig ;) Men hörni vad ska jag höra? Tror ni att snoppen försvinner om jag täcker den med mossa? Gah orkar inte köpa en ny rot :-D

Shailina
8/10/16, 11:29 AM
#185

Jag tror nog du kommer se den ändå ;) Jag tycker med jag ser en snopp.. men går det inte att lägga ner den på nåt vis så det blir som en "bro" i stället? :D

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Lillyrod
8/10/16, 11:59 AM
#186

Nu har du ju gett oss "synen" så det blir nog svårt att göra om. Mossa förändrar ju inte formen så mycket men kanske om du sätter fast en javaormbunke eller anubias på den så den tappar formen lite?

Karin79
8/10/16, 4:07 PM
#187

Bra ide Lillyrod! Jag har både Anubias och javaormbunke hemma. Ska prova att fästa dessa uppepå "pungen", kanske kan det förändra utseendet litegrann.

Lillyrod
8/10/16, 4:09 PM
#188

👍😃

Annons:
Karin79
8/10/16, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Ok bättre eller pubishår-varning? Haha måste skärpa till mig nu innan tråden fullständigt spårar ur :-D Kanske ska jag sätta Anubias på toppen istället? Eller cristmas Moss? Vattnet tefärgat av roten och grumligt då jag precis kramat ur ett gammalt filter i vattnet.

usvead
8/10/16, 5:54 PM
#190

De här inläggen var nog bland de roligaste jag läst på länge, och visst är det lite "under bältet" varning 😃😂

#189 Vet inte om det där blev så mycket bättre. Jag ser med spänning fram emot fortsättningen…

[aqva65]
8/10/16, 11:43 PM
#191

 penisring  ?

LuckyMommy85
8/12/16, 9:21 AM
#192

Vacker snopp rot 😂 Nej men med lite mer växter så den inte synd lika mycket så kan det nog bli bra!? 😉

Draken
8/12/16, 12:14 PM
#193

😂 Sitter här och skrattar för mig sälv, så barnen undrar om mamma har blivit knäpp 😂

Roten är ju fin (om man får bort bilden på hornhinnan) men lite mer Anubias i framkant  på "pungen" så blir det jättebra tro jag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Karin79
8/12/16, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Ok, håll i er… Här är senaste bilden på underverket :-) Har nu snurrat lite på roten samt planterat Javaormbunken längre ner. Väntar fortfarande på mossan som ska vars på övre delen. Vad säger ni? Bättre?

Lillyrod
8/12/16, 6:29 PM
#195

Ja det ser bättre ut nu.

Annons:
Karin79
8/12/16, 6:29 PM
#196

Kan fortfarande inte kolla på bilderna utan att börja fnissa :-D Tack och lov ser det lite bättre ut i verkligheten!

Lillyrod
8/12/16, 6:31 PM
#197

Har man börjat är det svårt att sluta 😃

Elin16
8/12/16, 8:00 PM
#198

Ser mer ut som en snopp nu ;D

Karin79
8/13/16, 1:27 PM
#199

Kan en Mangroverot vara giftig? Kokade den innan jag stoppade ner den. Köpte tre guppies idag som direkt visade tecken på förgiftning. Tog bort roten och bytte 50% av vattnet i panik. Om de inte mår bättre imorgon får jag nog starta om hela akvariet. De hyperventilerar fortfarande. Misstänker i så fall blästersanden. Var noga och gjorde rent gruset, men sanden hällde jag bara i som jag gjort med de andra akvarierna. Dock var påsen öppnad och har legat drygt ett år, så den kan ju ha blivit förorenad.

Lillyrod
8/13/16, 1:40 PM
#200

Nä det tror jag inte. Jag har aldrig hört om någon som råkat ut för mangrove som inte varit ok. Skillnad på sådant man själv plockar i naturen. Då tror jag mer på att något hänt med sanden.

Karin79
8/13/16, 2:30 PM
#201

Aj aj tror du att det räcker att skölja sanden ordentligt, eller tycker du att jag ska koka?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lillyrod
8/13/16, 2:40 PM
#203

Jag vet inte. Jättesvårt att säga för man vet ju inte att det är det ens. Bestämmer du dig för att ta ur den så kör hela ritualen med kokning osv för säkerhets skull.

Jassa81
8/14/16, 6:51 AM
#204

Måste få fråga vart har du köpt ditt akvarium.. Har letat massor å inget hittat.. 😩Vad är priset på det .. 😊

[Jens]
8/14/16, 7:58 AM
#205

#194 Nämen ! Hahaha! Jaja, jag säger inget för jag kan inte låta bli att tänka på annat…. 😮

Karin79
8/14/16, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Ok, så imorse såg fiskarna lite piggare ut. Kanske har det som har gjort att de mått dåligt sköljts bort med vattenbytet. För säkerhetsskull har jag bytt ytterligare 30% av vattnet idag. Får se hur de mår imorgon men jag hoppas att de är ok så jag slipper riva ur all sand och börja om från början. Jag har även snurrat på roten lite till och baskemig om den inte förlorat lite av sin "snopp-look". :) Eller vad säger ni?

Elin16
8/14/16, 4:24 PM
#207

Ser mer ut som ett trä berg! Snyggt!!

usvead
8/14/16, 4:46 PM
#208

#206 Mycket bättre från den där sidan.

[Jens]
8/14/16, 5:31 PM
#209

Absolut! Nu ser det genast bättre ut! Vad har du för bottensubstrat? Är tanken att ha räkor så är min rekommendation soil.

Annons:
Karin79
8/14/16, 6:39 PM
#210

Jag har använt 3 mm grovt quartz som jag har blandat med julas blästersand som jag har i de andra karen. Tänkte ha guppies i detta akvarium :-)

Karin79
8/14/16, 6:46 PM
#211

Fick frågan om var akvariet var inköpt. Jag antar Jassa81 att du menar mitt Ciano emotions akvarium? Det fick jag tag i begagnat, men det var helt nytt och oanvänt. Har sett samma akvarium på arken zoo i haninge. Förut fanns det på internetshoppar också, men kan ej hitta nu.

Karin79
8/16/16, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Det har bara gått tio dagar sedan scalarerna lekte förra gången och nu är de redan i full gång igen. Denna gång har de placerat rommen på svärdsplantan vilket glädjer mig? Kan scalarerna leka för ofta? Blir de inte "trötta"?

Qurex
8/16/16, 5:37 PM
#213

Bara du ser till att de får mat ordentligt är det nog inga problem. Oftast leker fiskar när de mår bra. Så blir de trötta av att försöka kommer de kanske sluta. Vissa ciklider kan hanen bli agressiv om leken misslyckas men vet inte om det gäller scalarer.

Lillyrod
8/16/16, 11:10 PM
#214

Fiskar kan leka även när de inte mår bra. Här gäller det att skynda sig om vi ska få generna vidare typ. Det är nog vanligare att det sker när saker och ting är som det ska. De kan vara ganska ihärdiga i sina försök.

Att hanen blir aggressiv för misslyckad lek har jag aldrig hört men när det gäller dvärgciklider kan hanen jaga ihjäl honan om hon inte är med på noterna. Har själv blivit av med en hona på det viset.

Draken
8/17/16, 3:44 AM
#215

Det är individuellt med scalarena vad gäller aggressioner. Viss av mina hanr har varit lite aggressiv om leken har misslyckats, eller om hona inte har varit med på noterna, men det värsta jag har varit med om med Scalare lek ar at honan blev tväraggresiv efter att rommen var lagd, hon jagade och bet ihjäl flera andra invånare i karet, inklusive hanen  😮

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Karin79
8/17/16, 8:49 PM
#216

Oj det låter hemskt Rovfisk. Jag har tack och lov inte sett några sådana tecken. Trots att hanen tidigare var mkt aggressiv så är han lugn och fin mot honan. Jag tänker med att det blir dåligt med mat och sömn när se leker hela tiden.

Annons:
Karin79
8/26/16, 2:20 PM
#217

Vattenbyte och lite efterföljande scalare-lek som börjar bli en tradition här hemma… Denna gång extra intressant då bolivianerna även de är på "G" med lekrören ute.

Karin79
8/26/16, 2:22 PM
#218

Filmen kom inte med… Testar igen!

Karin79
8/26/16, 4:27 PM
#219

Bolivianernas tur, första gången för dom!

Karin79
8/26/16, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#220

De andra fiskarna har det inte lätt nu… Till vänster framför roten leker bolivianerna och till höger på svärdsplantan har scalarerna lekt. Var än de andra stackars fiskarna tar vägen blir de bortjagade. Dessutom är ancitrusarna i full fart med att gräva ned kokosnötsgrottan. Kanske blir rom där också till kvällen. Viagra i vattnet! :-D

Karin79
9/6/16, 2:56 PM
#221

Jag ledsnade till slut på "snopp-roten" och åkte och köpte en redmoor rot idag… Mycket finare tycker jag! Nu väntar jag bara på att växterna ska komma igång. Tyvärr är det dålig belysning i karet. I stora har då äntligen ancistrusarna lekt. Pappa ligger och fläktar i kokosnöten som föräldrarna förberett i veckor. Tyvärr "rymde" flera romkorn och det blev vild huggsexa utanför. Jag lyckades dock rädda en liten rackare som jag nu har i yngelkasse.

Karin79
9/6/16, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Glömde bilderna :)

Karin79
9/6/16, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223
Annons:
[Jens]
9/6/16, 3:52 PM
#224

#233 Naaw, vilken söt liten rackare. Hoppas det går bra!

Draken
9/6/16, 5:16 PM
#225

Det där blev jättebra :D

Personligen tycker jag faktiskt Red-Moore rötterna är snyggare än mangroverötterna 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
9/6/16, 7:34 PM
#226

#221 Sååå, den blev avsnoppad 😉

Karin79
9/6/16, 9:12 PM
#227

Usvead haha :-D

[Jens]
9/7/16, 6:20 AM
#228

Det var en jättefin redmoore du har fått tag i.

Karin79
4/30/17, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Oj, det var länge sedan jag skrev i den här tråden! Här kommer en liten uppdatering, mitt lilla aquael 60 liters tuffar på fint med Guppy och några tetror. Mitt lilla räkkar har jag lagt ned liksom mitt fluval edge. I mitt 211 liters är det bara scalarerna och ancistrusarna kvar av ursprungsbefolkningen, resten har fått nya hem. Istället har jag skaffat pansarmal,Venezuela black som jag är mycket förtjust i! Mina fina scalarer har ju varit igång och lekt nu något år, oftast ett par gång i månaden. Det brukar inte gå längre än till "hoppare" men denna gång har de lyckats få frisimmande yngel vilket är ofantligt kul! De är så fina föräldrar men får jobba hårt för att hålla ihop kullen som gör allt för att rymma från föräldrarna… Om man tror att det är jobbigt med människobebeisar ska man bara få se hur scalarerna får jobba med busfröna :-)

Karin79
4/30/17, 3:26 PM
#230

En film på när mamman samlar ihop ynglena i munnen, dessa spottas sedan ut på lämpligt ställe.

Annons:
Erki
4/30/17, 3:37 PM
#231

Så fint! Och man blir avis när man inte lyckas själv här hemma med att få scalarerna att lägga rom D:

fiskälskarn00
4/30/17, 4:08 PM
#232

så vackert

Gal1

love-child
4/30/17, 7:08 PM
#233

Vilka vackra kar. Det första stora är ju bara så snyggt. Å vilka fina videoklipp. Häftigt å se hur dina fiskar jobbar på.  =)

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Draken
5/1/17, 10:38 AM
#234

Fantastiska föräldrar, vad duktiga de är :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: