Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 8226 ggr
mimåne
2015-11-01 19:04

Lek!

Nu drar vi igång en lek tycker jag! 🙂

Person 1 ställer en fråga gällande nästa persons hobbyn t.ex "Vad köpte du senast till ditt akvarium?". Nästa medlem svarar och ställer efteråt en ny fråga. O.s.v. Man får gärna visa en bild som relaterar till det svar man ger en fråga.

Jag börjar med exempelfrågan.

Vad köpte du senast till din hobby?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2015-11-01 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag köpte såna här. Corydoras hastatus

Lillyrod
2015-11-01 19:37
#2

Hur stort är ditt största akvarium?

[Jens]
2015-11-01 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

375 L . Bilden är tagen med en iPad.

När gjorde du ett vattenbyte senast?

mimåne
2015-11-01 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Oj, *hosthost* det blev i torsdags, men söndagar är egentligen dagen då jag vanligtvis gör vattenbyte 😇

Vad gjorde du senast i din hobby som du kom att ångra efteråt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2015-11-01 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Att jag i tidernas begynnelse trodde jag kunde ha en Ancistrus i ett 44 L kar. Det blev snabbt åtgärdat efter tillsägning från kloka människor på akvariefisk ifokus 😉

Hur mycket kostade den dyraste fisken du köpt?

Maleficum
2015-11-01 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Köper så sällan fisk (av nån anledning så får jag överta en hel del fiskar och dem flesta jag har dör aldrig av så finns inte plats för nya) men måste nog varit 150kr för ett ancistruspar som numera är stamföräldrar till alla jag har nu.

Varför börja du med akvariehobby?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
KatarinaSt
2015-11-01 21:49
#7

Det såg hopplöst ut att få en häst, hund, katt, kanin eller ens marsvin när jag var barn. Mina föräldrar tyckte de "kom undan" när de till slut gick med på ett akvarium. Jag var då 13 år. 

Vilken är din största bedrift, alltså nåt tillfälle där du känt "JA, jag lyckades" inom akvaristik?

[Tinitusan]
2015-11-02 08:42
#8

min störta bedrift är nog div lekar jag fått till på L-malarna, bl.a. L015 nyligen =)

vilken är din drömfisk?

Litenloppa
2015-11-02 09:40
#9

Just nu tror jag det är ett jättestim av någon corydoras. 720 l med massa massa corys så långt ögat ser!

Vad upplever du som svårast inom akvaristiken?

mimåne
2015-11-02 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det svåraste inom akvaristiken måste ju vara att kunna säga Nej till det eviga köpsuget och behovet man hela tiden lyckas skaffa sig 😛

"Nej mimåne, du ska inte köpa den där fisken","Du ska inte ha ett akvarium till" "Köp inte det där nu bara för att det är bra pris.." osv osv..

När hade du sjukdomsfall i ditt akvarium senast och hur gick det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2015-11-02 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Måste varit inhandlandet av svärdbärarna, dem hade med sig sammetssjuka vilket resultera i att mina gamla siamesiska algätare dog, mina gamla pakistanbotior dog, iallafall en av de inhandlade svärdbärarna dog och min Guldfisk blev extremt dålig och var nära på att dö (fattar fortfarande inte hur hon överlevde, var så nära på att ge upp och ta bort henne men nu är hon superpigg så är glad jag lät bli). Både siameserna och botiorna var runt 10 år så var riktigt trist att dem inte klara sig :(

Hur ofta matar du dina fiskar?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2015-11-02 16:58
#12

En del av mina fiskar matar jag två gånger dagligen och andra får nöja sig med en gång om dagen 🙂

Finns det någon fisk som du aldrig skulle kunna tänka dig att ha, vilken?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Udoon]
2015-11-02 17:16
#13

Större rovfisk överhuvudtaget, särskilt channor och liknande tycker jag är läskiga. Fina kanske, men läskiga 🤦‍♂️

Då vänder jag på steken, absoluta drömfisk om inte pengar eller plats vore ett problem?

Annons:
Maleficum
2015-11-02 18:10
#14

Är nog många egentligen men har alltid varit fascinerad över Drakfiskar och har alltid velat ha sådana sen första gången jag såg en! (Mimåne är du tankeläsare? Fundera mellan den frågan och matfrågan).

När började du med din akvariehobby?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2015-11-02 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Började min hobby för 31 år sedan. Fick ett akvarium av mina föräldrar när jag fyllde 12 år.

Vilken är den elakaste fisk du har haft i akvariumet?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2015-11-02 19:32
#16

Det måste vara en ancistrushona som min mamma numera tar omhand. Hon var riktigt elak och tålde inte synen av någon annan fisk i närheten. Dum som jag var placerade jag en annan ancistrushona i samma akvarium en gång men hon överlevde inte natten.. Idag är hon 14år och hennes namn är kort och gott, Fulingen.. 😛

Blir du någon gång less på dina akvarium, varför i så fall?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2015-11-02 19:54
#17

Ja det blir jag ibland. När fiskarna dör och man inte förstår varför. Eller när algerna breder ut sig och täcker allting. Då är det inte roligt. Jag brukar låta det vara någon vecka och sen ta tag i det igen 😐

Vilken är din favoritväxt?

Draken
2015-11-03 07:39
#18

Min favoritväxt är vattenspikblad.

Vad planerar du att inhandla till karet/karen här näst ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2015-11-03 12:02
#19

Jag har mycket på inköpslistan just nu, men det jag tror att jag kommer hinna köpa först är Limnophila sessiliflora som jag planerar beställa hem imorgon förmiddag. Sen blir det nog lite lotto om turordningen på de andra sakerna 🙂

Har du någon gång varit med om olyckor så som att akvariet gått sönder?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2015-11-03 12:12
#20

Allvarligaste olyckan jag nog haft är ytterfilter som börjat läcka (ofta för att packningen spruckit) värst var nog förra sommaren när det ena börja läcka när jag var bortrest, dock hitta vi aldrig hur det lyckades läcka för det har inte läckt sen dess (och jag har haft det i säkerligen minst 10 år) men hade det aldrig igång denna sommar när jag var bortrest utan gjorde lite rockad med pumparna.

Vad är ditt nästa stora akvarieprojekt?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Hilevij
2015-11-03 13:01
#21

Mitt nästa stora akvarieprojekt är att flytta över guldisarna till ett nystartat 150liters, samtidigt som jag gör om 92 liters akvariet till ett efterlängtat planterat akvarium för småfisk (såsom det borde vara i den storleken). Kan inflika att guldisarna bara hamnade här helt oplanerat, uppfiskade ur en fontän/damm och sen stått i hink tills mamma fick nys om dem. Så jag förvarar dem bara under vintern åt henne, och sen till våren ska dem leva uteliv i hennes trädgårdsdamm :)

Har du någonsin kommit ut ur djuraffären med ett impuls inköp av fisk, för att du bara inte kunde lämna sötnosarna i affären? :b

[Jens]
2015-11-03 16:09
#22

Nej  faktiskt inte. Jag tar alltid reda på först vad jag ska köpa så det har aldrig blivit impulsköp när det gäller fiskar. Däremot växter… =)

Har du köpt fiskar och kombinerat dem med andra där du har förstått/hört att det inte fungerar bra men ändå så har det gjort det i åratal?

Maleficum
2015-11-03 17:10
#23

Flertalet gånger, även om de flesta har jag fått höra efteråt att det inte borde funka fast det ändå gjort det, har bla involverat tigerbarber med långfenade fiskar, flertalet kampfiskhanar tillsammans och lite andra varianter. Numera har jag i princip bara en/två art/er per akvarium.

Har du någonsin köpt fiskar som någon form av belöning åt dig själv? (tex som jag köpte fiskar när jag lyckades ta körkort och hade flera veckor i förväg kikat ut vad jag skulle ha om jag lyckades)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2015-11-04 08:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ja det har jag. Mina Kejsargobysar (Hypseleotris compressa,) De är VF och kostade 229 kr.st.

Vad är det största misstag du har gjort inom akvaristiken ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2015-11-04 09:44
#25

det måste ju varit när jag inte bytte ut skivan under mitt strömkar som tillslut svällde o sen skapade så pass mkt spänningar i undre glaset att det sprack, mitt dyraste misstag hittills…

vad har du gjort/inte gjort som du ångrar mest?

Maleficum
2015-11-04 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Måste nog vara att inte ha plats och möjlighet att ta med akvaterrariet när jag flytta.

Vilket akvatiskt djur, som går att ha i akvarium, förutom fiskar, är din favorit?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

TccT
2015-11-04 12:34
#27

Vanlig padda, Bufo bufo. Nej jag tänker absolut inte gå ut och fånga någon i aturen eftersom dom är fridlysta. Hade förr i många år och är trevliga, lättskötta och fina.

Om du ser någon som tänker släppa ut akvariefisk/snäckor i naruren vad gör du då?

Annons:
oliverholmström
2015-11-04 13:14
#28

Stoppar det om jag kan, tar hand om dem eller omplacerar dem om det går!!

Hur skulle/ser ditt dröm akvarium ut?

Draken
2015-11-04 21:30
#29

Mitt drömakvarium är ett 1000 liters saltvattenskar. Späckat med koraller och fiskar i massa olika färger :)

Om du är i två olika butiker, bägge har exakt den fisken du vill ha, den ena butiken är 50 kr. billigare på just den fisken, men de har andra akvarium (inte det "din" fisk går i) med sjukdom. Vilken butik skulle du köpa fisken i ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
2015-11-05 06:18
#30

Jag köper naturligtvis den som är dyrare men jag skulle dock gå till den andra butiken och säga till dem att de har sjukdom i akvariet.

Hur gammal har din äldsta fisk blivit och vilken sort var det?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2015-11-05 15:29
#33

En  knorrmal (platydoras costatus) Han är drygt 20 år ( och lever fortfarande vad jag vet ;) )

En nybörjare (har aldrig ens sett ett akvarium i hela sitt liv) kommer till dig och vill ha råd om storlek på akvarium som är bra att börja med. vad skulle du rekomendera ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2015-11-05 15:47
#34

runt 100l =)

vilken eller vilka fiskar hade du rekommenderat samma nyblrjare att ha i sitt nyinköpta 100l kar?

Annons:
mimåne
2015-11-05 19:04
#35

Ett gäng tetror av någon art, en mindre ciklid art, kurvciklid eller någon lugn apistogramma kanske, samt någon trevlig art på botten 🙂

Vad var den senaste intressanta/spännande händelsen i ditt akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2015-11-05 20:34
#36

Mina Occelatus (Tanganyika) har överlevande yngel 😃 Första gången jag har Tanganyika och jag har bara haft dem en månad 😃

Ni har en Levandefödare, som är ganska unik (svår att få tag på/ovanlig) denne skall släppa yngel inom några dagar. Hur gör ni, yngelkasse eller ser till att det finns massor av gömställen så ynglen har chans att överleva i huvudakvariet?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Oliviahack
2015-11-05 23:10
#37

Ser till så att det finns gott om gömställen.

Vilken storlek på akvarie skulle du aldrig vilja ha?

Draken
2015-11-06 07:35
#38

10 liter.

Vilken/vilka storlek/ar har du på akvarium nu ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Oliviahack
2015-11-06 08:07
#39

96L 

Vad anser du är den lättaste fisken att äga?

oliverholmström
2015-11-06 10:07
#40

Guppy

Lägg upp bild på ditt akvarie och beskriv det!

mimåne
2015-11-07 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Det här är mitt ena akvarium på 100L. Fullproppat och ingen ordning alls, men det fyller sina funktioner. Detta är mina Corydoras trilineatus lekakvarium och utöver det går det ett gäng kolglödstetror och helenasnäckor i det. I den osmickrande yngelkassen låg det tillfälligt under fotograferingen lite växter där i, men annars drar jag upp coryynglen där.

Vem tycker du har de vackraste karen bland medlemmarna på akvariefisk iFokus? 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2015-11-07 11:48
#42

Sarah E. Jag har nog nämnt det förut ; )

Vilken är den vackraste saltvattensfisken du haft eller sett?

[Jens]
2015-11-07 12:00
#43

Jag skulle nog säga Mandarinfisken men jag har inte haft den själv.

Denna fråga kanske har varit innan men jag ställer den ändå. Vilken är din favoritväxt?

mimåne
2015-11-07 12:13
#44

Att ställa samma fråga flera gånger är helt okej!🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2015-11-08 12:25
#45

Jag har så många favoritväxter men för att nämna en så säger jag hygrophila corymbosa.

Vilken är din nyaste fisk?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

surikatflicka
2015-11-08 12:31
#46

Ottosarna♥

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


mimåne
2015-11-08 12:46
#47

Nu glömde du att ställa en egen fråga surikatflicka, regeln är att svarar man så måste man fråga också 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

surikatflicka
2015-11-08 14:30
#48

Oj, här är frågan:

hur stort skulle ditt drömakvarium vara?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
mimåne
2015-11-08 17:55
#49

Just nu är det ett 375L 🙂 Men sen finns det ju en damm i drömmarna också och den är givetvis på många fler liter!

Slarvar du någon gång med dina akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2015-11-08 20:00
#50

Det har hänt ;)

Vad är den nyaste införskaffningen du har inom akvaristiken (foder, fisk, akvarium, växter etc.)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2015-11-08 20:04
#51

Måste vara akvarium, även om det bara är ett jag övertagit från min kusin, om nu inte lysrör räknas för det gick sönder på just det akvariet efter någon vecka :P

Vilket bottensubstrat är din favorit?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Oliviahack
2015-11-08 20:10
#52

Rådasand :) Både den lite grövre som jag hade i mitt andra akvarium men även den fina sanden som jag har nu!

Vilken fisk skulle du starkt avråda nybörjare ifrån? Med motivering

mimåne
2015-11-24 11:09
#53

Om jag måste välja en, så blir det tyvärr Guppy. P.g.a att de är så sönderavlade. Det skulle inte vara kul att starta hobbyn med sådana tråkiga erfarenheter.

En generell dag. Hur mycket tid spenderar du genom att titta på akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2015-11-24 11:20
#54

Oj, svårt att säga men blir nog en del eftersom jag har ett i sovrummet (kikar lite varje morgon eller när man ska dit och klä sig eller göra annat där inne), ett i vardagsrummet bredvid soffan och precis bakom dator/matbordet) så blir en del kikande där också (speciellt om jag väntar på att något ska laddas på datorn), har ett i köket som tack vare den öppna planlösningen är precis bredvid dator/matbordet så det ser jag alltid i ögonvrån när jag sitter vid datorn ;) Sen är det ett i hallen jag alltid kikar i när man går förbi och så ett i badrummet precis bredvid toan så det blir en hel del studerande där. Så i princip har jag alltid ett halvt öga i något av mina kar när jag är hemma (vilket är rätt mycket :P).

Vilken växt skulle du rekommendera någon som precis tänkt starta ett akvarium?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2015-11-24 11:34
#55

Snabbväxande såsom hornsärv, vattenpest, spikblad etc.

Vilken akvaristisk julklapp önskar du dig i år ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
2015-11-24 11:35
#56

Hygrophila polysperma! Utan tvekan :)

Går det ibland en dag utan att du tittar på akvariet alls? Hihi ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
2015-11-24 11:55
#57

Ni svarade visst samtidigt så jag svarar på Rovfisks fråga. Jag önskar mig ett 30 liters nano för att kunna ha en kampfiskhane då jag bara har honor för tillfället i mitt 96 liters :)

Nästa får svara på mimånes fråga. Går det ibland en dag utan att du tittar på akvariet alls? ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Maleficum
2015-11-24 11:56
#58

Haha, svarar på den också då. När jag är på landet =P Då tittar jag på havet dagarna i ända istället ;)

Du känner en med ett 50liter akvarium som har överbefolkats av Guppy, vilken fisk skulle du rekommendera (om någon) att dem skaffa för att få lite bättre svinn på yngel? (och då få mindre överbefolkning i slutänden)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SaraBe
2015-11-24 17:25
#59

Jag skulle låna ut mitt fjärilsciklidpar så att de fick åka på en all-you-can-eat semesterresa 😉

Vilket är ditt mest lyckade/roliga odlingsprojekt?

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Lilolizeit
2015-11-24 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Odling och odling. Jag lyckades föda upp 5 stycken axolotlar. Det var fantastiskt att följa dom dag för dag.

Vilken är din favorit bland algätare?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

surikatflicka
2015-11-24 20:16
#61

otocinclus.

vilken är din favorit biotop?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


[raichu]
2015-11-24 20:32
#62

Den var svår, men skulle nog överlag säga att jag finner Sa som mest intressant och då jag går efter vad som är intressant så blir det väl SA. 🙂

Har du någon absolut favoritart, om ja vilken?

Annons:
ElinvBorg
2015-11-24 20:40
#63

Ja, Kampfisk! Om ni inte märkt det ;) Har för tillfället fyra honor och efter jul planerar jag att köpa en hane. I framtiden när jag har plats så tänker jag ge mig på och odla :)

Vilken var den första fisken du hade?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

surikatflicka
2015-11-24 20:45
#64

Guppy, jag hade faktist en väldig tur, mina levde väldigt länge.

Hur stort vad ditt första akvarium?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Hilevij
2015-11-24 20:57
#65

Mitt första måste varit runt 20 liter.. Var runt tio år och hade ett par guppys och en Kampfisk. Tog inte många veckor innan jag åkte till djuraffär med mina sparpengar för att skaffa ett större för guppysarna :b

Vilken del av akvaristiken tycker du är rent roligast? =)

surikatflicka
2015-11-24 21:27
#66

Studera fiskars beteende:)

Hur gammal var du när du införskaffade ditt första akvarium?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Draken
2015-11-25 08:03
#67

12 år. Fick ett 150 liters av mina föräldrar i födelsedagspresent :)

Vad är det största akvarium du har idag ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
2015-11-25 08:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Mitt största är 540 liter.

Vilken är din favorit snäcka?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

TccT
2015-11-25 09:04
#69

Dammsnäcka. Har bara såna.

Tycker du det är bra/spelar ingen roll att man kan hitta paroonhajar i butiker fortfarande?

Annons:
Draken
2015-11-25 09:08
#70

Nej, jag tycker det är hemskt att de säljs i butik fortfarande.

Vad skulle du göra om du fick ett 50 liters akvarium med 5 slöjstjärtar ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[raichu]
2015-11-25 11:17
#71

Jag skulle göra mig av med dem genom nätet till en vettig person snarast möjligast.

Har du räkor, om ja vilka?

kaninsköld
2015-11-25 12:14
#72

Nej, men jag har tidigare haft körsbärsräkor och amanoräkor.

Vad är vackrare enligt dig, saltvattensakvarium eller sötvattensakvarium?

Mvh Kaninsköld

ElinvBorg
2015-11-25 12:29
#73

Jag måste säga sötvatten. Saltvatten fascinerar mig och det är väldigt fint och spännande men jag föredrar sötvatten och tycker det är så vackert med allt grönt, som inte finns i saltvatten. Det är helt enkelt mer jordnära enligt mig :)

Vad blir ditt nästa akvaristiska inköp?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

FridaSkov
2015-11-25 12:52
#74

Antingen blir det lite fiskar/räkor:
12 st clownkili
10 st Galaxyrasbora
6 st amanoräkor
Eller så blir det ett CO2-system med sodastream-adapter från CO2Art. Får se vilket det blir först 🙂

Vilken är den största akvarierelaterade "katastrof" du varit med om?

Mysan_
2015-11-25 14:38
#75

När mitt förra akvarium blev Nitritförgiftat. Inte kul!

Vilken sorts art av räkan är din favorit?

Hilevij
2015-11-25 20:56
#76

White pearl! En vacker dag ska jag ha ett akvarium med ett bestånd white pearl =)

Köper du helst av privatperson, akvariebutik eller djuraffär, och varför?

Annons:
surikatflicka
2015-11-25 21:18
#77

Privatperson, då har man närmare kontakt och kan få mer hjälp och råd.

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


surikatflicka
2015-11-25 21:19
#78

Vilken är din största akvariedröm?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


[raichu]
2015-11-25 21:27
#79

Köpa ett akvarium på minst 3000l och köra SA biotop. 😎

Använder du div flaskor som man köper i djuraffärer?

surikatflicka
2015-11-28 21:11
#80

Japp, akvarieberedningsmedel, har köpt bakteriekultur oxå, men det är och var mitt sämsta köp, flaskan är fortfarande oöppnad

Skulle du rekommendera pump till ett 35 l med Kampfisk?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


ElinvBorg
2015-11-28 21:18
#81

Ja det skulle jag. Lättare att bygga upp en bra bakteriekultur vilket är extra viktigt i ett så litet kar och det går att strypa flödet så pass så kampfisken är nöjd :)

Vilken är din favoritfisk av dom du har nu? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Richard_$$
2015-11-28 21:28
#86

Det är nog mina palettciklider. :)

Av vilken anledning skaffade du akvarium från första början?

Draken
2015-11-28 21:51
#87

Hade Guppy i en glassbytta när jag var liten och dum, min kompis hade fått yngel och jag blev jättesugen. Sen köpte mina föräldrar ett riktigt akvarium ¨t mig i födelsedagspresent, som tur var, så hade de bättre koll än vad jag hade om vad fiskar egentligen behöver för att må bra ;)

Vad är den värsta fisksoppa du har haft i ett akvarium ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2015-11-28 21:56
#88

Måste varit Guldfisk, tigerbarber, Svärdbärare, kinesisk algätare och neontetror (säkerligen något annat vid ett eller annat tillfälle också). Funka dock bra trots konstig blandning (var när jag var liten och brorsan hade mest ansvar för karet).

Vad använder du för lysrör/lysen i akvariet/akvarierna och varför?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

surikatflicka
2015-11-28 22:47
#89

Vanlig utomhus godkänd ledlampa, för att det är den enda som fungerar till min ramp och den är till ett ok pris.

Vad gör akvariehobbyn för att förbättra vår värld?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


SaraBe
2015-11-28 23:26
#90

Akvarium är ett jättebra sätt att lära ut ekosystem och kemi med ganska enkla medel! Vatten är livsviktigt, inte bara för oss människor.

Vad är den knasigaste inredningsdetaljen som du haft i ett akvarium?

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Annons:
surikatflicka
2015-11-29 09:32
#91

Ett halvt skepp, eller en röd skivkorall längst bak i ett sötvattensakvarium, som inte syntes men man anade ett hål mitt bland alla växter. 

 Hur många arter växter har/hade du som mest i ditt akvarium?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


[Jens]
2015-11-29 09:35
#92

Jag har 11 st olika växtarter i mitt lilla akvarium (63 L). 🙂

Har du köpt något verktyg till akvariet som du ångrar djupt att du köpte?

Draken
2015-11-29 10:58
#93

Algskrapa med förlängd arm. Jag skar sönder silikonet i fogen 😓

Har du nånsin blivit riktigt arg, och sagt till butikspersonal på skarpen, trots massa kunder i butiken ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

surikatflicka
2015-11-29 11:01
#94

Nej, köper inte så mycket på impuls, min vadd använder jag inte så mycket, men den är väldigt bra för att skrapa bort alger med. 

 Kan du de flesta latinska namn i huvudet?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


[Jens]
2015-11-29 11:07
#95

Oj, det blev två svar ;) Jag blev arg och besviken på Herkules zoo i göteborg men det resulterde att jag aldrig kommer att handla där. Ohh nej, latinska namn är jag jättedålig på.

 Fråga: vad är ditt bästa köp till akvariet i tekniskt väg?

Maleficum
2015-11-29 11:09
#96

Kan de flesta historiska däggdjuren på latin som funnits i Sverige ;P nästan alla skelettests ben (inklusive dem hos fiskar) men när det kommer till akvarievärlden är det lite sämre på den punkten, men så har jag aldrig varit en språkmänniska så krävs sjuka mängder tjat för att få in nya ord i min hjärna.

Vad för pryl till ditt akvarium kan du absolut inte klara dig utan?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

surikatflicka
2015-11-29 11:22
#97

Pump o filter o slamsugen!

låter din pump?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
Mysan_
2015-11-29 11:36
#98

Nej och det är jag väldigt glad över, annars skulle jag inte kunna sova haha.

Om du har andra djur; intresserar dom sig av dina fiskar?

Draken
2015-11-29 15:39
#99

Nej. Sköldpaddorna struntar fullständigt i fiskarna och hunden tittar inte ens åt akvariumen ;)

Vad är det dyraste du har köpt till akvariumet (fisk, inredning etc.) ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

surikatflicka
2015-11-29 17:38
#100

Räknas akvarium? Annars mina tester.

Har det någon gång hänt att svårlekta fiskar har fått Rom hos dig?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Mysan_
2015-11-29 19:45
#101

Nepp, har bara haft levandefödare och kampfiskhanar.

Hur mycket kostade den dyraste fisken du köpt?

surikatflicka
2015-11-29 21:18
#102

Fjärils ciklid för 150kr

Vilket är ditt bästa köp?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Maleficum
2015-11-29 22:04
#103

Måste varit för massor av år sedan när jag köpte 10 små scalarer för 150kr (som enligt en uppfödare av diverse fiskar och andra djur sa troligtvis var altumscalarer).

Har du någonsin råkat ut för att ett akvarium gått sönder?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

surikatflicka
2015-11-29 22:29
#104

Nej, och vill helst inte vara med om det heller.

vilken är din favorit färg på äpplen?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
[raichu]
2015-11-29 22:33
#105

Ingen aning, vet att det finns gul. 😛

Har du någon gång kört på ett exprement som andra säger är fel för att se hur fel?

surikatflicka
2015-11-29 22:43
#106

Nope, vill inte äventyra fiskars hälsa.

vilken är din favvofisk?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Maleficum
2015-11-30 10:25
#107

Oj, svårt att välja bara en ju! Finns ju så många favoriter! Men någon jag alltid verkar återkomma till genom åren är Siamesisk algätare. Är något med dem som alltid fascinerat mig. Om man inte ska prata om en individ för då måste det bli Guldis som kläcktes när jag flyttade från Skåne till Stockholm för ca fem år sedan och överlevt kvalsterangrepp och mycket svårt angrepp av sammetssjuka som döda alla de andra fiskarna i det karet.

Du får ett 1000 liters akvarium och obegränsad ekonomi till det, vad skulle du fylla det med?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hells Angel
2015-11-30 10:30
#108

Ett Jack Dempsey par :D 

Vilken är den finaste fisken du sett?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hilevij
2015-11-30 18:35
#109

Hypancistrus zebra!!

Om du skulle få följa med och fånga en fiskart (till akvariet) eller bara kika på deras naturliga miljö, vilken art/vilken miljö skulle du välja?

Draken
2015-11-30 18:48
#110

Kirurgfiskarna på Stora Barriärrevet 😃

Vad ger du dina fiskar för mat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2015-11-30 18:58
#111

Mest hemgjord räkmix. Baenschi hanen vill knappt äta något annat ; )

I vilken världsdel håller du dig mest när det gäller akvariefiskar?

Annons:
Draken
2015-11-30 19:03
#112

Afrika och Australien (stora Barriärrevet 😉 ) ;

Om det var tvunget, skulle du mata med levande ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
2015-11-30 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Ja, jag matar ju med levande mask. (men du kanske egentligen menade fisk?)

Haha, så ful han var på bilden, men de va den enda ja hittade just nu. Haha

Vilken filtermärke tycker du är bäst?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[raichu]
2015-11-30 19:34
#114

Nemas problemas, det matas ju med levande i naturen så. 😎

Skulle du vilja ha Diskus?

Hilevij
2015-11-30 19:50
#115

oj, blev dubblett där :b

Men på diskusfrågan, Ja! I framtiden vill jag har Diskus :) 

Jag kör på lilolizeits fråga igen då: Vilket filtermärke tycker du är bäst?

Denna kommentar har tagits bort.
Maleficum
2015-11-30 22:34
#117

Av dem sorter jag haft här hemma har jag tyckt bäst om Eheim och Am-Top, dem som låtit och krånglat minst.

Vilken är din favorit bland de levandefödande tandkarparna?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2015-12-01 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Det är utan tvekan Platy! 🙂 Här kommer en bild på min ena egenuppfödda (som givetvis skulle passa på att bajsa under fotograferingen).

Skulle du kunna tänka dig att starta upp en seriösare odling av någon art, vilken i så fall?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
kaninsköld
2015-12-01 11:35
#119

Det är nog Endlers guppy eller Svärdbärare.

Hur många arter har du som mest haft i ett akvarium?

Mvh Kaninsköld

mimåne
2015-12-01 11:51
#120

Nu blev det en dubblett där så jag svarar på frågan i #119 och ställer frågan ovanför igen så går vi inte miste om något! 🙂

Oj det var en svår fråga.. Hm. låt mig se om jag kan minnas nu. Jag har haft akvarium i 14 år och har nog aldrig haft några proppfulla akvarium utan kört på några få arter vardera.

Men just nu har jag i ett 112L akvarium 9 arter vilket låter mycket men jag ska förklara. Det fungerar nog lite som både äldreboende, dagis och förlossningssal haha. Så arter kommer och går här.

I det går permanent en lekgrupp Corydoras trilineatus, samt några kolglödstetror som sjunger på sista versen, några körsbärsräkor, två mycket gamla äppelsnäckor, några helenasnäckor. Utöver det så finns det ett gäng posthornsnäckor och sandsnäckor där i just nu men de lär bli helenamat snabbt. Även 5st Corydoras aeneus yngel på uppfödning som flyttar vid jul, samt en kull nykläckta Ancistrus super rot yngel i en yngelkasse.

Skulle du kunna tänka dig att starta upp en seriösare odling av någon art, vilken i så fall?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

FridaSkov
2015-12-01 12:01
#121

Ja! Hypancistrus Zebra eller någon slags Otocinclus (helst Cocama). Varför göra det lätt för sig liksom 😃

Fråga till dig som har flera akvarier: Om du bara kunde behålla ett av dem vilket skulle det bli? Beskriv akvariet och visa gärna en bild också.

Draken
2015-12-01 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Mitt saltvattensakvarium på 450 liter.  Tanken med karet är att det skall bli "stora barriörrevet" fast inomhus ;)

Just nu är det inte så mycket i karet, några fiskar ( 4 Clowner, 1 gul kirurg, 1 sexbandad wrasse och 2 gulfenade frökenfiskar.)  I slutet på Januari kommer jag fylla upp det med betydligt mer fisk och koraller, då borde värsta algblommningscykeln vara förbi :)

Akvariumet äör startat för ca 4-5 månader sedan. Det gäller att skynda långsamt med saltvatten ;)

Bifogar en suddig mobilbild, var det bästa jag hittade just nu ;)

Om du måste, avlivar du dina fiskar och hur ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

surikatflicka
2015-12-02 19:12
#123

Ja om jag måste, har inte blivit tvungen än, men skulle nog använda nejlikeolja. 

Vilken är din favoritfärg på fisk?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Hells Angel
2015-12-02 19:50
#124

Grön c:

Vilket är ditt favoritställe att köpa fisk ifrån?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
2015-12-02 22:45
#125

Vi har inte så många butiker här ikring, så jag är nog inte rätt person att svara på den frågan egentligen. P.g.a vissa risker så föredrar jag ändå att handla av den som ligger närmast, Djurmagazinet. Ifall att något händer med fisken så kan jag åka tillbaka och få nya/byta.

Hur mycket kostade den dyraste fisken du köpt och vad var det för någon?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
2015-12-03 07:41
#126

695,-  Gul kirurgfisk (Zebrasoma flavescens)

Vilken är din favoritsnäcka ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hells Angel
2015-12-03 09:15
#127

Äppelsnäckor ;D

Vilken fisk skulle du helst vilja få yngel av? Du får välja fisksorter du inte har också.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Maleficum
2015-12-03 11:33
#128

Siamesiska algätarna! Skulle vara riktigt häftig med minisiameser :)

Denna gång får du ett 100 liters akvarium med fri budget. Vad fyller du det med?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mysan_
2015-12-03 12:50
#129

Palettciklider.

Vilken algätare är din favorit?

surikatflicka
2015-12-03 15:29
#130

Är heelt kär i mina Ottosar, men sebra pleco eller vad det heter är väldigt tjusiga. 

Vilken är din favoritbakgrund? (Sort, färg, etc.)

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Lilolizeit
2015-12-03 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Jag tycker helsvarta eller modulbakgrund är snyggast.

Har du eller har du haft några oäkta (typ plast) växter i ditt kar?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Hells Angel
2015-12-03 18:15
#132

Nej, tycker att riktiga är så mycket vackrare

Finns det något köp av fisk som du ångrar? Isåfall vilket, berätta gärna varför. :)

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
Maleficum
2015-12-03 19:57
#133

På ett sett mina Svärdbärare eftersom de visa sig ha med sig sammetssjuka som döde mina gamla siamesiska algätare och pakistanbotior och nästan min Guldfisk (av någon anledning klara sig ancistrusarna utan problem) och pga att jag behövde medicinera så mycket dog räkorna och snäckorna i det karet också. 7 av 10 Svärdbärare lever än (ett år senare) och har en del yngel i diverse åldrar så det är jag ändå nöjd med (med tanke på dagens Svärdbärare kvalitet).

Vilken färg (får bara välja en färg) av äppelsnäcka skulle du skaffa (om det helt plötsligt blivit tillåtet att inneha dem igen)?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hells Angel
2015-12-03 19:59
#134

Blåa eller elfenbensvita :D

Hur många akvarium har du?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
2015-12-04 11:31
#135

Jag har 3st akvarium idag. Ett 300l och två st 112L :)

Har du haft någon fisk som du verkligen ogillade? 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2015-12-04 13:00
#136

En Red devil, hane. Han attackerade allt i akvariumet så jag fick avliva honom tillslut.

Har du någonsin råkat ut för att värmaren har fått spatt ? Om du har det, vad var högsta temperaturen du hade då ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2015-12-04 13:08
#137

Jag har inte men min brorsa har råkat ut för det, minns inte exakt temperatur men det var över 30grader (just då bodde han väldigt kallt också så det kan ha hjälpt att hålla tempen någorlunda nere). Han hade malawisar just då och har för mig alla överlevde.

Har nu råkat ut för att ett ytterfilter börjat läcka? Vad orsakade läckan?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2015-12-05 00:27
#138

Ja det har jag, men inget allvarligt. Jag har faktiskt igång ett ytterfilter just nu som läcker lite hela tiden. Det sipprar ut ur skarvet mellan locket och behållaren där ett lufthål finns. Jag tror att det är för att gummilisten som ska täta behöver bytas ut, vilket jag inte gjort ännu. Ytterfiltret står i en tjugoliters hink och mängden vatten det rör sig om är ca 1-2L per månad. Så inga stora mängder.

Vad är dina planer för dina akvarium och fiskar härnäst?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vovisch nr2
2015-12-05 08:47
#139

Starta om mitt 64 liters (eftersom byån den står på ska flyttas) dock kommer jag nog inte inhandla några nya fiskar. Ska eventuellt sälja min diskusar eftersom jag inte har möjlighet för att skaffa ett större kar. 😕 När diskusarna har flyttat får mina pansarmalsbebisar (som inte är så små längre) flytta ut till det akvariet och sedan blir det nog att köpa massor av växter, en stor rot och några mosaikguramis. 

Hur litet är det minsta akvariet du haft, vilka var invånarna? 

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
surikatflicka
2015-12-05 09:18
#140

Tio litershink, grodyngel, varade i två veckor, ålder sju år, pump växter å sand var ju ingenting jag kommihåg. Jag tror till och med att jag höll det hemligt för mina föräldrar.

Vilket är/var ditt största kar?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


TccT
2015-12-05 09:48
#141

Ett 600-liters för många år sen med Tropheusar. Hade ett1300-liters för ett par år sen men startade inte det för kom på att rummet passade bättre åt sonen. Vi gav faktiskt bort det till en bekant.

Fångar du levande foder själv på sommaren?

surikatflicka
2015-12-05 10:49
#142

Nej, har inte gjort, men funderar på att göra det nu i sommar. 

Vilken är den kallaste temperaturen du haft i ett akvarium?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Draken
2015-12-05 10:56
#143

15 grader. Hade en Channa aurantimaculata som skulle gå i  kallperiod i 4 månader ;)

Vad är den mest katastrofala blandning du har haft på akvarieinvånare, och hur fungerade det ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Vovisch nr2
2015-12-05 12:56
#144

#139 Kan tillägga att det är två olika akvarium, Det jag ska start om är det på 64 liter och det akvariet med Diskus är på 200 liter (diskusarna är än så länge små). Självklart har jag inte Diskus i ett 64 liters. 😉

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

kaninsköld
2015-12-06 12:13
#145

Det måste nog vara när jag i okunskapens dilemma blandade Kampfisk, Tigerbarb och Malawiciklider. Tursamt nog var de bara tillsammans två dagar ch det slutade med att malawicikliderna blev omplacerade och resten flyttade till separata akvarium.

Vad är den fulaste akvarieinvånare du har haft?

Mvh Kaninsköld

Draken
2015-12-06 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Det måste vara en fullvuxen Polypterus endlicheri.

Vad är den vackraste akvariefisk du vet (både söt och saltvatten) ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mysan_
2015-12-06 15:52
#147

Kampfisk eller Palettciklid tror jag. Även vissa guppys.

Hur många akvarier har du haft totalt?

Draken
2015-12-06 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Har haft 11 igång samtidigt som mest :)

Vad är den roligaste fisken du har haft i akvarium, och varför var just den så rolig ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2015-12-06 19:54
#149

Min slöjstjärt som hela tiden spottade stenar mot glasrutan för att väcka mig ich hela tiden försökte skvätta vatten på en när man låg och sov😂

farido13
2015-12-06 19:54
#150

Vilken var den största fisken du har haft?

Denna kommentar har tagits bort.
Hells Angel
2015-12-07 09:30
#152

Praktbotia

Vilken är den minsta fisken du haft? (yngel räknas inte)

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

kaninsköld
2015-12-07 09:48
#153

Det måste nog vara ett stim dvärgrasboror som jag hade i ett nanoakvarium.

Vad är den vackraste inredningsdetalj du har haft (växter räknas också)

Mvh Kaninsköld

Annons:
Maleficum
2015-12-07 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Växter egentligen men tycker om de flesta så efter det är det faktiskt en fisk gjord av snäckskal jag köpte när jag var på Kreta 91 när jag var 7 år (vet iof inte om man direkt kan kalla den vacker utseendemässigt men historien bakom den gör den vacker för mig). Den hänger fortfarande med och är fascinerad över vad för lim de använt för den har inte fallit ihop än. De senaste dagarna har en av ancistrusarna bosatt sig i den (ser lite skoj ut när stjärtfenan sticker ut ur munnen på den).

Vad är den fulaste inredningsdetalj du haft i akvariet?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hells Angel
2015-12-07 11:54
#155

Har ej bilder men en ful plastrot, som ancistrusarna dessutom fastnade i.

Vilken är din dyraste inredningsdetalj?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Draken
2015-12-07 18:21
#156

Skeppsvraket. Det kostade 695 kronor i butiken, fick det av sonen när jag fyllde 35. Har kvar det ännu :)

Vad är det mest idiotiska du har gjort inom akvariehobbyn ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2015-12-07 21:52
#157

Måste varit när jag lät min bror tillfälligt förvara sin gigantiska vändmal i mitt kar (minns inte anledningen men tror det var när han skulle flytta hemifrån). Den tog sig ur den tillfälliga förvaringen (min bror lovat var tillräckligt) och åt upp alla mina småfiskar (hade en hel del av dem). Det mesta jag gjort som är idiotiskt är nästan alltid brorsans initiativ.

Vad är den största katastrof du råkat ut för?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2015-12-08 08:29
#158

Ljusrampen på 720 litern kortslöt. Förlorade fisk för ca. 15 000 😮

Om du fick möjligheten att börja om helt, vad skulle du ändra på ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-02-04 21:32
#159

Jag tror inte att jag hade velat ändra någonting..🤐

Vad skulle du vilja köpa härnäst till ditt akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-02-04 21:44
#160

En bättre ljusramp till mitt 96-liters kar.

Vilken räka skulle du helst vilja ha?

Annons:
Maleficum
2016-02-04 22:07
#161

Jag har en svaghet för blått så det skulle bli blå räkor av någon sort (fast gillar mina räkor jag har nu också).

Vilken är din favoritfärg på slöjguppy?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2016-02-05 08:36
#162

Moscow green

Vad är det minsta akvarium du har haft fiskar i ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[raichu]
2016-02-05 08:59
#163

10 liter, har faktiskt en kamphane och en killi hane i varsitt.

Hur många akvarier på 200l+ har du?

mimåne
2016-02-05 10:45
#164

Ett. På 300L 🙂

Har du matat dina fiskar ännu idag?! 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-02-05 11:03
#165

Nej, två av akvarierna står på automat just nu så de får mat klockan 3 (hm… sommartid :P) de andra brukar jag ge mat när jag hunden får mat på kvällen.

När bytte du senast vatten i ditt/dina akvarium?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[raichu]
2016-02-05 21:29
#166

Mitt övre 10l gjorde jag rent igår, de övriga minns jag inte. 🙂

Vilken är den ovanligaste fisken du har ägt? 👍

mimåne
2016-02-05 22:29
#167

Haha, ja vad kan det vara. En fisk korsning mellan Platy och Molly? Eller hybridräkor av blue pearl och körsbärsräkor? Jag har nog inte ägt några ovanliga fiskarter vad jag kan komma på.. 🙂

Ställer samma fråga igen, vilken är den ovanligaste fisken du har ägt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Maleficum
2016-02-05 22:36
#168

Måste nog varit fjärilsfisk (Pantodon buchholzi) som jag hade för många många år sedan.

Hur många akvarium har du haft som mest samtidigt?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hells Angel
2016-02-08 08:04
#169

5-6 st.

Vilken är den vackraste fisken du har haft/har?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Tigerlanden
2016-02-08 08:44
#170

Jag hade en gång en jättefin Kampfisk hane som hette bob, han var den vackraste fisk jag nånsin haft.

Brukar ni köpa fiskar på djuraffär, akvariebutik eller privat uppfödare?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[raichu]
2016-02-08 11:18
#171

Jag brukar köpa från lite olika djuraffärer och på auktioner. 🙂

Vilken är en ovanligaste fiskarten som du har haft?

Erki
2016-02-09 10:23
#172

Den ovanligaste jag haft måste vart Killies!  Skrattar

Hur många olika arter fisk har du nu?

ElinvBorg
2016-02-09 10:35
#173

Bara två. Har ett nano med en kampfiskhane och ett 96 liters med kampfiskhonor, vilka också går med albino corydoras :)

Vad är ditt nästa planerade akvaristiska köp?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Maleficum
2016-02-09 10:44
#174

Nytt bottensubstrat till iallafall ena stora akvariet med troligen båda två då jag är sugen på att göra om i båda helt och hållet.

Hur många olika sorters fiskar har du haft som mest samtidigt i samma akvarium?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[raichu]
2016-02-09 15:51
#175

Ingen aning, dels för att de var några stycken och dels för att det var så länge sedan, men skulle våga gissa på ca 15 olika i alla fall. 🙂

Vad är det galnaste du provat på eller gjort som har med akvarier att göra?

habibiguppy
2016-02-09 17:43
#176

Lägga ett 54 akvarium i ett 150 liters o göra så att fiskarna kan simma i bägge karen 😃 ingen aning varför haha.

Vilka är de första paret som fick yngel i ditt kar?

[raichu]
2016-02-09 19:16
#177

Det var nog ett Ancistrus par (om det är yngelvådare vi snackar annars är det svärdbärare) som jag hade som ganska ung, dock så var de första som jag drog upp avkomma på var mina sajicor. 😎

Hur stort är det största akvariet som du har haft?

mimåne
2016-02-09 19:25
#178

300L 🙂

Har dina fiskar fått någon mat ännu idag?😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
2016-02-09 19:46
#179

Nej det har de inte fått. De brukar få rätt så sent men tror inte mina kampisar ska få mat idag alls faktisk. Corysarna ska däremot få mat, efter vattenbytet :)

Vad matar du dina fiskar med?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[raichu]
2016-02-09 19:54
#180

Mest torrfoder av olika slag, ibland får de fryst och när jag har vägarna till akvarielagret så brukar jag köpa med mig levande. 🙂

Har jag utpräglade rovfiskar så försöker jag hitta och få med mig fiskar som ändå inte kommer att repa sig och slänger i till dessa. 😎

Har du något pumplöst akvarium? 😎

Maleficum
2016-02-09 21:43
#181

Ja, mitt minsta är helt pumplöst och mitt näst minsta är i princip pumplöst också (bara gjort en anordning med hjälp av luftslang att bubbla upp vatten i korgen jag har landväxter i då den sitter för högt upp för att få vatten på annat sätt). De andra tre har ytterfilter.

Har du någonsin haft ett akvarium med fiskar som helt saknat växter (inte bara tillfälligt)?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Tigerlanden
2016-02-09 22:04
#182

Ja usch, i början av min akvarie-era så sade dom i min då lokala djuraffär att man inte behövde några växter utan ifall man hade ett stort filter så givk det utmärkt. Men när vi började läsa runt lite på internet fattade vi att man självklart skulle ha det, så nu har jag så mycket växter att man får leta efter fiskarna i min lilla vattendjungel. Hur ofta brukar du gå till en akvarieaffär/ djuraffär?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Liten boll
2016-02-10 06:56
#183

Inte så ofta, blir mest om någon fisk dör. Använder du inner- eller ytterfilter?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[raichu]
2016-02-10 10:42
#184

Ytterfilter i det ända kar jag har ett filter i. 🙂

Vilken skulle du säga är din favoritfisk?

mimåne
2016-02-10 11:12
#185

Corydoras! 🙂

Hur ofta brukar du gå till en akvarieaffär/ djuraffär?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
2016-02-10 12:16
#186

Inte ofta alls.

Hur gammal blev din äldsta fisk?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Hells Angel
2016-02-10 14:46
#187

9 år.

Varför har du fiskar?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Tigerlanden
2016-02-10 14:57
#188

Jag började att skaffa dom som en inredningsdetalj men nu har jag dom som vilket husdjur som helst och jag bryr mig om dom lika mycket som mina katter. Men det är ju så intressant att studera deras lekbeteende och deras allmänna beteende.'

Hur länge har du haft akvarier?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Annons:
Liten boll
2016-02-10 15:00
#189

Från och till i många år. Efter det att jag slutat 9:an.

Vad är din dröm med akvastik?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Sofi_79
2016-02-10 15:40
#190

Att känna mig nöjd med miljön åt min fiskar och att de trivs. Vad är det sämsta köp du gjort och nu menar jag inte fiskar?

Draken
2016-02-10 16:30
#191

Köpte ett splirrans nytt 60 litersakvarium i butik, det sprack när jag fyllde på med vatten.

Vilken inriktning har du i dina kar ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[raichu]
2016-02-10 16:33
#192

Oj, vilken svår fråga. 🤔 Frågar man mamma så är det en 10kg rot som jag inte kan använda (men som jag förhoppningsvis kommer att kunna) som jag köpte för 200 kr (oseriöst prisvärt), annars är det nog en supersvag pump som gick sönder och inte ville fungera efter mindre än en månad. 🤔

Vad är det värsta en djuraffär lyckats lura dig att köpa i fiskväg?

Maleficum
2016-02-10 19:26
#193

Aldrig riktigt litat på vad dem i affär säger så tror nog jag aldrig blivit direkt lurad att köpa något som inte varit bra. Däremot har väl en hel del annat inte blivit bra för jag litat för mycket på min brorsa när jag var lite och inte hade egen kunskap om saker och ting.

Eftersom Rovfisks fråga blev överhoppad så kommer den igen.

Vilken inriktning har du i dina kar ?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Liten boll
2016-02-11 12:19
#194

Levandefödare

Sand eller grus i botten?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

TccT
2016-02-11 14:31
#195

Mest åt grushållet. Använder du födkasse åt levandefödare?

Annons:
[raichu]
2016-02-11 14:35
#196

Nej, har gjort och har ett par kvar men då jag inte håller på med levande födare och även om jag skulle det så ser jag inte någon större anledning i 9 fall av 10 att använda en. Har troligen ändå ingen anledning till att behålla dessa. 😎

Vilka växter har du?

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
2016-02-16 20:22
#198

Jag hade velat svara men känner att det här inte är rätt fråga för mig att svara på då jag hade fått skriva ett evighetslångt svar. Jag puttar därför bara upp tråden så får någon annan med kanske lite mindre bestånd svara😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

jollycox
2016-02-16 21:18
#199

Hornsärv, nymphoides sp. taiwan, javaormbunke, andmat och hygrophila polysperma.

Vilken fisk tycker du är finast utseendemässigt?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Februarias
2016-02-16 21:40
#200

Oj vad svårt! Denna tycker jag om : Mandarinfisk (Pterosynchiropus splendidus) Allt med starka färger! :) 

Pratar du med dina fiskar?

Hells Angel
2016-02-17 12:35
#201

Uhhhh kanske… ja… lite…

Tycker du att dina fiskar har speciella personligheter?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Sofi_79
2016-02-17 16:57
#202

Ja min ena Gurami kommer alltid och pussar på min hand när jag rör i akvariumet. Hur gammal är/blev din äldsta fisk/mal och vilken art va det?

Annons:
farido13
2016-02-22 20:54
#203

Min äldsta fisk var en guldbarb som blev 4år

farido13
2016-02-22 20:55
#204

vilket problem var det största som du har mött, tex akvariet sprack osv

Denna kommentar har tagits bort.
Liten boll
2016-02-22 21:09
#206

Lindrigt nog att växterna inte vill bli nere. Om du har snäckor, vilken är din favorit?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Grinch]1
2016-05-21 07:50
#207

Oj, det måste vara äpplesnäckorna! Vilken är den fulaste fisken du har sett?

mimåne
2016-05-21 11:04
#208

Jag vet inte vad varianten i sig kallas, men det måste vara de framavlade varianterna på slöjstjärt där ögonen står ut.. Förlåt för den =)

Jag ställer samma fråga igen, vilken är den fulaste fisken du vet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
2016-05-22 14:43
#209

Fulaste fisken är marulk. I akvarie ingen aning. Vilken är den svåraste fisken enligt dig?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
Hells Angel
2016-05-22 20:36
#210

Som man haft eller sätt? Paroonhajen verkar ju inte så jättelätt! 😉

Vilken är den dyraste fisken du haft?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Liten boll
2016-05-23 06:57
#211

60 kr. Hehe Hur stort är ditt minsta nuvarande akvarium?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
2016-05-23 10:34
#212

112L🙂

Hur stort är ditt största nuvarande akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
2016-05-23 13:40
#213

54L 

Hur många fiskar har du sålt/omplacerat sen du fick ditt första akvarium?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: