Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 1834 ggr
Richard_$$
2015-10-11 16:21

Frågor om saltvattensakvarium

Hejsan allihopa! Har hållit på med sötvatten ett antal år nu, och börjar nu eventuellt fundera på ett saltvattenskar. Tycker det ser så fint och spännande ut! Som ni kanske kan gissa så har jag en del frågor angående detta, vet att det mesta finns att googla efter men tänkte att jag hör efter med er här ändå. Vad är lagom storlek på det första saltvattensakvariet? Vissa säger att det ska vara ett litet kar, men vet ju också att det är svårare att hålla balansen i ett litet. Sen är det ju väldigt dyrt :O Vad för fiskar är bra för nybörjare? Vilken metod borde man använda för att få saltvatten? Vatten från kran och köpa salt i en zoo-affär? Annan viktig info jag borde veta? Tack på förhand! Alla tips mottages gärna :)

Annons:
[Jens]
2015-10-11 16:29
#1

Sen är det ju väldigt dyrt? Vad har du tänkt dig att satsa? Saltvattensakvarium är väldigt dyrt och då får man räkna med det och även mer än så för att det ska bli så bra som möjligt. Jag hoppas du har tänkt på det? 

http://www.saltvattenakvarium.nu

Richard_$$
2015-10-11 16:52
#2

Det har jag absolut. Jag skrev även äventuellt, så det är inte alls säkert att det blir ett saltvattenskar. Jag har inte tänkt nån speciell summa jag ska satsa, det beror ju på vad som är lagom storlek på ett kar. Men nånstans runt 5000 får man väl räkna med bara för akvariet?

[Jens]
2015-10-11 17:12
#3

Läs gärna länken som jag lade in i första inlägget. De andra frågorna som du har ställt får någon annan svara på men var beredd på att det blir dyrare än vad du tror för så är det ju även med ett sötvattensakvarium 😉

Richard_$$
2015-10-11 17:30
#4

Jo, det är ju så ;)

Evisen
2015-10-11 20:36
#5

Vatten från kran är helt ok, men det måste du filtrera genom en osmosapparat. Bara en sådan kostar rätt mycket.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/content.php är ett bra forum att ställa frågor på.

kolla in även http://www.tritonakvarium.se/ Där får du en hum om vad ett saltvattenskar kan kosta.

Draken
2015-10-12 09:35
#6

Har du tur så kan du få tag på ett begagnat påkring 130 liter, fullt fungerande, för den summan. Jag köpte mitt första för 4000, och det var ett Redsea, allt var klart med både sten och några koraller, sump och belysning fanns också.

Det som kan dra iväg mycket är belysningen, om du skall köpa ett som är "okomplett".

Ska du satsa på större, så får du räkna med bra mycket mer pengar i inköp. Jag köpte ett 450 med bänk, bara akvariumet och bänken gick på 2500, sen tillkom all teknik, nu när det är klart med tekniken och belysning, samt levande och död sten så har jag landat på kring 8- 10 000. Men det är långt från klart än. De skall fyllas med koraller och fisk också

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Richard_$$
2015-10-12 15:21
#7

Okej, tack, då har jag fått en uppfattning av vad det kommer kosta. Hur är det med fiskar och koraller? Hur mycket fisk är lagom i ett runt 100l? Om man väljer ett ännu mindre så är det räkor eller nån sorts kräfta som gäller?

Richard_$$
2015-10-13 15:15
#8

Ingen som har några mer bra tips? :)

WolfFire93
2015-10-13 23:04
#9

Jag är väldigt ny i saltvatten också, jag har några tips(jag kanske inte låter så smart dock XD) Jag har lärt mig massor av Ted från BiotedMarine ^^ Han är väldigt trevlig och ärlig :3 och det behövs fler sånna i våran branch ;) så bor du i närheten av Kungsbacka kan du alltid titta förbi eller ringa och prata med honom ^^ (Jag är ledsen om man inte får föreslå folk ^^") - jag fick höra att folk som håller på med saltvatten, väldigt sällan skapar ett akvarium med fiskar, koraller m.m från samma ställe. Vilket sötvattens akvarister är väldigt duktiga på. Vilket jag tycker är väldigt synd… :( - jag har funderingar på ett 80l. Jag gillar kräftdjur och hade ett sånt saltkar, väldigt charmiga ;) Man kan även ha ett avelspar med clowfiskar. Det finns många andra fiskar som inte blir så stora och man kan skapa ett litet sammhälle ^^ flera håller på med gobi -ju mindre akvariet är destå svårare är det. Men 80- 100l tror jag inte e super svårt. - jag älskar krabbor och krabbor älskar koraller ;) jag rensade och rensade från korallerna XD vill nån ha snabba tips på hur man får bort dem lätt utan att skada dem för mycket, så säg till mig ;3 -räkor är väldigt bra att ha, sandvändare håller bottenmatterialet fint också :3 -jag trodde också att saltvatten var fruktansvärt dyrt. Men jag ändrade mig. Fiskarna tycker jag är tåligare och om man kollar på kostnader så var de inte så illa som jag trodde ^^" Under åren har jag spenderat Massor på akvariegrejer, sand, fiskar, växter och utmärkt foder/grönsaker XD Ja… jag kanske inte kan förklara så mycket på rak arm… och kanske inte borde kommentera alls XD men lycka till X3

Richard_$$
2015-10-14 15:23
#10

Okej, tack så länge då!

Richard_$$
2015-10-14 15:52
#11

Vad är lagom att hålla i ett litet akvarium (mindre än 100 liter )? Har kikat lite på clownhotell som ligger på 58l. Skulle nån clownfisk och nån räka/kräfta funka? Vill börja lite lätt :)

Gurky
2015-10-28 14:24
#12

Jadå det går. Däremot bör du fundera vad du vill ha i. Kika runt bland olika fisksidor som tex http://www.liveaquaria.com/ för inspiration.

Upp till toppen
Annons: