Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1807 ggr
lemayian
2015-10-07 20:32

Guppy med krokig ryggrad

Jag har börjat märka att flera av de Guppy yngel som jag har är väldigt krokiga i ryggen. Att hårt avlade fiskar som Guppy har genetiska problem känns ju inte så otippat. Jag har några frågor angående detta. De med krokig rygg kommer så klart inte få träffa någon av motsatt kön, vill inte sprida skräpiga gener. Men de från samma hona som inte har krokig rygg, ska jag också fortsätta deras isolering? Finns det risk att de har samma problem latent? De med krokig rygg verkar pigga och glada, ska de få fortsätta sina liv i celibat eller är avlivning det mest humana?

Annons:
Lillyrod
2015-10-07 20:40
#1

Så länge de är pigga och glada och inte ser ut att ha några besvär behöver du inte ta bort dem. Jag har själv haft Guppy med krokiga ryggar och de har levt väl och inte fått några problem. 

Den hona med krokig rygg som fick massor av yngel fick inte ett enda med krokig rygg.

Jag är inte säker på att det alltid är genetiskt. Det kan vara fosterskador med.

[Tinitusan]
2015-10-08 08:20
#2

jag har en platyhona som fått krokig rygg o jag har noterat samma som lillyrod, att hon inte ger krokiga yngel, dock ska man nog vara uppmärksam på just det o noterar man att även yngeln får defekter av ngt slag så bör man nog avliva så man inte förstöra hela sin stam =)

Upp till toppen
Annons: