Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1568 ggr
lagerholm
10/7/15, 1:54 PM

Blåsor på fenor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Våra guldfiskhanar har blåsor på fenorna, De har haft det i ca 7 månader,

trodde först det var blåsor inför lek, men de försvinner ej. Hoppas någon kan ge mig ett svar på vad det kan vara

Annons:
[Tinitusan]
10/7/15, 2:40 PM
#1

hmm, det såg ovanligt konstigt ut, om den haft det så pass länge betvivlar jag på att det kan vara allt för farligt men faktiskt ingen aning om vad som kan orsaka det, har du provat med att salta o höja värmen lite eller är det en utomhusfisk?

[Jens]
10/7/15, 3:27 PM
#2

Var det inte så att guldfiskar kan få lekblåsor ?

Här kan du se en tråd om lekblåsor: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/51124872d4ebea621100277c-blasor 

… och då kände jag inte till om detta men idag.

[Tinitusan]
10/7/15, 3:35 PM
#3

jo fast det nämner ju TS o att hen har avfärdat det, tror dessutom att de kommer på glälocken o runt där o inte på fenorna, men kan väl i och för sig vara en genetisk miss också som gör att de uppstår på fenan iställety.

[Jens]
10/7/15, 5:21 PM
#4

Tittar man på bilderna i den andra tråden så verkar det som det är blåsor även på fenan? Annars vet jag icke.

Maleficum
10/7/15, 5:42 PM
#5

Ser så bekant ut men kan inte komma på vart jag har sett det tidigare om det är från nån av mina egna fiskar för flera år sen eller om det är från nån bok eller nätet tyvärr.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

lagerholm
10/7/15, 6:07 PM
#6

Fiskarna är inne på vinter. Och ute sommartid, jag höjde salthalten i vattnet i våras När de gick fortfarande inne utan synbart förbättring. Blåsorna sitter endast på fenorna vid gärlarna

Annons:
lagerholm
10/7/15, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
[Jens]
10/7/15, 7:00 PM
#8

Jag sökte lite på nätet och det är inte lätt att hitta något. Många frågade om hur vattnet är. Om man har kollat ammonium-nivån, nitrit och pH-värdet för det kan åstadkomma sådana här åkommor. Ett tydligt tecken på att det är fel på vattnet är att de simmar upp till ytan och hämtar luft. Sånt här händer ofta när man har ett för litet akvarium till guldfiskar och vid inflyttning/inkoppning.

Jag vet inte om det är rätt alls men det är värt att kolla upp värdena.

[Tinitusan]
10/8/15, 8:05 AM
#9

men där ser det ju ut som det är två av dem som är drabbade? är det ngn mer? att kolla värdena är alltid bra, jag funderar på om du fått tag på fiskarna från samma ställe? om det nu kan vara ngt genetiskt tänker jag..

lagerholm
10/8/15, 5:28 PM
#10

Hanarna har vi haft från de var små, nu är de 10år och inte haft några problem innan. Alla vatten värden är bra det enda jag har problem med imellanåt är KH värdet ligger i bland på 14-15 på skalan. Tillsätter pH balans men det är svårt att få ner KH, men pH är ok. Undrar även om ni tror de lider av det, ser inte att de gnider sig på stenar mm

[Tinitusan]
10/8/15, 6:07 PM
#11

nja nä alltså är de så pass gamla o äter o ser fina ut u hullet o fjällen i övrigt o är pigga tror jag inte det är ngn fara

[Jens]
10/8/15, 6:17 PM
#12

Så det är det första året som du har sett dessa på dem? Hur gamla blir de? Fantastiskt att de har varit med så länge och jag förstår att du är orolig men tyvärr så är jag inte så bra på guldfiskar.

KatarinaSt
10/8/15, 11:02 PM
#13

Kan inte ett smack om guldfiskar men blev nyfiken på tråden och googlade lite. Tycker du inte att blåsorna ser ut som på de här fiskarna javascript:nicTemp();?

Annons:
[Jens]
10/9/15, 6:06 AM
#14

Det är väldigt likt KatarinaSt !

Gurgil
10/9/15, 4:00 PM
#15

Jag tror det är lekblåsor

Gurgil
10/9/15, 4:00 PM
#16

Har sett liknande och det var lekblåsor

[Tinitusan]
10/10/15, 10:23 AM
#17

håller med om att det ser väldigt likt ut i den länken som Katarina la upp, TS har du kollat med andra forum som är mer inriktade på damm? fb tex har en grupp som heter trrädgårdsdamm.

Upp till toppen
Annons: