Annons:
Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 7874 ggr
komigentammie
2015-10-06 16:10

Djuraffärer i Skåne med fisk.

Hejsan hoppsan! Jag har tänkt starta upp ett akvarium så jag är helt blank på allt sånt här förutom det jag läst, tipsats om samt att vi hade akvarium när jag växte upp. Helt enkelt så går vi över till min fråga. 

Vilka djuraffärer i Skåne är värda att besöka när det kommer till fisk & inredning? 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
oliverholmström
2015-10-06 16:12
#1

Finns någon i Malmö glömt namnet men han som äger den heter ahfi tror jag

Fridaaaa
2015-10-06 16:12
#2

Jag gillar Kristiandstad zoologiska :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jens]
2015-10-06 18:17
#3

Här brukar vi fylla på angående akvariebutiker och hur vi upplever våra besök. Kanske finns det några ställen i skåne vilket jag i högsta grad tror. 😉

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4fef1c35d3b4fd5a20002bcb-djuraffarer-vi-har-besokt

komigentammie
2015-10-07 01:48
#4

Tack! Då ska jag kolla listan. 😃

Var på Stobys en sväng igårkväll! 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Tinitusan]
2015-10-07 09:09
#5

hornbach är def att rekommendera, finns både nere mellan lund o malmö o här uppe i helsingborg, sen beror det lite på vad du ska ha för fisk? 

finns en kille i malmö som har en lokal, fantastiskt välskött, där jag köpte nästan alla mina tanganyika, Malmö AkvarieHobby. han har även lite blandat. https://www.facebook.com/Malm%C3%B6-AkvarieHobby-341322536067169/timeline/

vill du ha super rot Ancistrus så har jag nog några i lagom storlek att säljas, bor i Klippan. Har även lite räckor, snäckor o Platy.

var bor du?

komigentammie
2015-10-07 17:54
#6

Tack för tipset! :) Jag bor i Perstorp så är hyfsat nära. Räkor har jag ju i tankarna. Vad för räkor har du?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
OlleA
2015-10-07 20:52
#7

Finns ZooGiganten kvar? Det är flera år sedan jag var där, men då fick jag intrycket att det var en riktigt bra affär.

Olle

komigentammie
2015-10-07 21:05
#8

I Kristianstad? Ska finnas kvar, var i kontakt med de senast idag :)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

OlleA
2015-10-07 21:16
#9

Jag minns inte var i Skåne det var, bara att det var en riktigt stor zooaffär med massor av fisk, även saltvatten. Visserligen är jag född i Kristianstad, men bor sedan länge i Bohuslän och är sällan nere i dina krokar numera. 🙂

Olle

Spöket
2015-10-07 21:37
#10

Zoogiganten i Lomma.

Multi vad?

[Tinitusan]
2015-10-08 08:23
#11

tyringe har väl också ett flertal bra affärer? eller är det stoby som ligger i hässleholm kanske? minns inte riktigt haha

komigentammie
2015-10-08 08:25
#12

Stoby som jag var i för bara någon dag sen ligger utanför Hässleholm!
Där var trevligt 😃

Tropic stallet ligger utanför Tyringe så tänkte åka dit en sväng men inte hört något vidare positivt om fiskavd. så kan bli kul att jämföra med Stoby. 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

komigentammie
2015-10-08 08:27
#13

Juste, mejlade hornbach igår ang vad de kan ta in så kan de ta in vad jag är intresserad av så kanske det blir en sväng dit 😃😇

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
[Tinitusan]
2015-10-08 08:33
#14

ah just det så är det ja, 

jag har köpte från båda ställen, tropikstallet köpte jag några corydoras o Platy, lite äldre o kanske lite sämre skick överlag men fiskarna lever ännu för mig o de var väldigt billiga, tror inte jag gav mer än 15kr st för platyna, o köpte även ett av mina odlingspar super rot där o gav 180kr vilket är bra pris i en affär! 

stoby var ju mkt fint o väldigt stort utbud, köpte flera av mina tnaganyika där, ska erkänna att jag inte direkt spanade in övrigt utbud så mkt, de hade en del växter vill jag minnas, men allt sånt skulle jag rekommendera att köpa privat, helt andra priser =)

hornbach har bra priser på akvarium förresten

komigentammie
2015-10-08 08:51
#15

Ah, ska bli spännande att se skillnaden mellan dom två affärerna!

Mjo, jag har sett helt andra priser på facebook köp & sälj akvariesaker så växter blir nog privat. 

Jo, har sett det om hornbach men har redan 2 (som snart kommer) så blir ev. mitt tredje därifrån 😇

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Jens]
2015-10-08 09:35
#16

Hornbach har bra priser och sköter sina akvarium väldigt bra. Åtminstone i Göteborg. Jag gillar Hornbach.

[ellenhellstrom]
2015-10-08 14:43
#17

Jag diggar också hornbach. Känns konstigt att en spn typ av affär faktiskt har finare fiskar och akvarium än djuraffärerna. Annars rekomenderar jag Zoogiganten i Lomma.

Maleficum
2015-10-08 18:20
#18

Aldrig besökt Hornbach men får väl göra det någon dag (har fiskar därifrån som jag övertagit från min kompis), men det känns som det börjar likna USA där de i flera stora mataffärer även har en hörna med akvariefisk.

Spiggen i Landskrona om dem finns kvar kanske? Var ju några år sedan jag flytta därifrån men köpte några fiskar där om jag minns rätt och som höll sig friska och fina. Kanske inte världens största utbud däremot. Sen fanns det ju nån zooaffär i Lund men han som ägde den blev rätt sjuk så han höll på att lägga ner akvarierna under den tiden jag var där, vet inte ens om den finns kvar eller vad den hette.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

oliverholmström
2015-10-09 09:01
#19

Man säga att priset är ungefär dubbelt så högt mot vad de borde kosta på zoogiganten i Lomma. Upptäckte det när jag fick betala 400kr för fyra golden, (Malawi ciklider)!

komigentammie
2015-10-09 15:05
#20

Jag betalar hellre mer för bra fiskar än billigt för skitfiskar så att säga.. Säger inte att alla som säljer billigare säljer skit men ett högt pris så bör kvaliteten vara hög! (hoppas jag åtminstone)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
[Jens]
2015-10-09 17:35
#21

Hmm, låt mig rätta det hela lite när det gäller fiskar.  De flesta är väldigt bra skicka när butikerna tar emot dem. Det är när butiken tar hand om dem som gör om de är bra eller inte. Butikernas skötsel av fiskarna har stor betydelse. Det spelar ingen roll vad de kostar så handlar det om hur butikerna sköter fiskarna.

komigentammie
2015-10-09 18:40
#22

Ville mest klargöra att det är ok i mina ögon med överpris om de har bra firrar sen kan ju  ovanligare kosta lite extra med, spec att ta in kanske 😃

&  som sagt att jag inte menar att billiga firrar per automatik är dåliga, sjuka eller liknande.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Jens]
2015-10-09 18:45
#23

Det var precis det jag ville få fram så inte andra tror något annat .. 😉

Tack Tammie… 🙂

oliverholmström
2015-10-09 21:11
#24

Kan bara säga att akvarierna är inte trevliga, många dåliga och undernärda fiskar där också!

komigentammie
2015-10-10 01:00
#25

#23 fullt förståeligt! hoppas alla förstod 🙂

#24, vart syftar du på? Hornbach? Vilket av alla? 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Upp till toppen
Annons: