Annons:
Etikettväxter
Läst 4568 ggr
Caifig
10/4/15, 11:19 PM

Vad är detta för alg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haft igång mitt akvarium i lite drygt 1,5 månad nu. Haft lite olika sorters alger som kommit och gått men har nu fått denna alg som växer på framförallt växter och lite på stenarna. Ger endast easycarbo som tillskott och har 54x4 watt lysrör i ett 240 liters. 2 Sylvania grolux och 2 juwel daylight. Är tänt mellan 10-15 och 17-23. Frågan är nu, vad är det för jobbig alg och hur blir jag av med den?

Annons:
Caifig
10/4/15, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Caifig
10/4/15, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Råkade dubbelposta så lägger in en bild istället. Får inte bort kommentareren :P

ElinvBorg
10/4/15, 11:44 PM
#3

Någon tofs- eller trådalg? Rena gissningar men jag gissar på att det bland annat beror på dina långa ljustimmar. 11 timmar om dygnet är alldeles för mycket, jag har tänt 9 timmar och det är nog vad jag skulle säga är på gränsen till för mycket ljus. Växterna kan bara ta till sig en mängd ljus och resten av tiden gynnar det bara algerna vad jag har förstått

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
10/4/15, 11:46 PM
#4

Är det verkligen en alg? Det sår ut som en slags javamossa. Första tanken var tofsalger men dessa är väldigt långa för att vara tofsalger. På stenarna så är det grönalger. Det är mycket som händer ett nystartat akvarium så jag är inte förvånad. Man måste förstå vad bakteriekultur är för något. Läs gärna om det. Ljustimmarna tycker jag du ska minska med minst 2 timmar, gör täta vattenbyten. Vad har du för fisk i akvariet? Sluta med easy carbo!

Caifig
10/4/15, 11:49 PM
#5

#3 Tror du det är ljuset? Har läst att väldigt många har tänt 10-12 timmar utan problem. Borde inte fler sorters grönalger dyka upp? Haft lite på glaset tidigare men är helt rent förutom någon enstaka prickalg.

Caifig
10/4/15, 11:53 PM
#6

#4 Jadu, jag bara antog att det var en alg haha! Får prova att sänka belysningen. Har samma tider i mitt Walstad som är helt rent från alger och aldrig haft några där i. Har kopparbarb, Corydoras panda, Ancistrus, Siamesisk algätare. amanoräkor och posthorn. Har endast kört med EC i max en vecka, borde jag kanske skrivit, men haft problem med denna växt/alg längre än så.

Annons:
[Jens]
10/5/15, 6:08 AM
#7

Hmm, här kan du se en utveckling på grönalger. Liknar det din egen?

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1701

Men först så skulle jag försöka ta bort så mycket som möjligt . Min fundering är varför inte dina siameser sköter 'sitt jobb' ? Skaffade du dessa långt efter du började få dessa alger? Kan det vara så att siameserna kom till akvariet för att reda ut problemet? Man måste också ta reda på varför de kommer upp i ditt akvarium för du har de två bästa städarna och det är siameser och amanoräkor.

Det har gått en och en halv månad och då ska inte ett akvarium se ut så där som det gör i ditt akvarium för då är det något som är fel. Jag tittar på de vanligaste och det är följande:

För många ljustimmar 

Dåliga lysrör 

Övermatning 

För dålig pump (cirkulation) 

För få vattenbyten 

För lite växter

Dåligt vatten

Köpt in växter från vänner?

Kan du se om det är något utav dessa som du känner att det inte har varit så bra? Jag tänkte även på antalet fisk, jag tycker det låter som det är många på så kort tid som det har gått.

Nu tog min hjärna slut för jag har inte ens startat den ;) Det är tidigt på morgonen nu ;))

KatarinaSt
10/5/15, 8:57 AM
#8

Jag känner igen de där - hade sådana ett tag när jag hade växtakvarium. De håller ihop som tussar eller hur? Och än så länge är de relativt enkla att lossa från blad och inredning? Jag vet inte vad dessa alger heter men undrar om de är nån form av släkt till staghorn? När man ser förgreningarna på hur trådarna växer så tycker jag det liknar staghorn fast dessa är grönare, har tunnare 'grenar' samt är buskigare.

I mitt växtkar försvann dessa till förmån för staghorn som var betydligt svårare att ta bort.

Jag tror att anledningen till att jag fick algproblem då var att jag hade hemmagjord co2 anläggning, gödde och hade mkt ljus. Co2 gick upp och ner som en jojo med obalans som resultat

KatarinaSt
10/5/15, 8:58 AM
#9

Kan tillägga att de även kan trassla in sig i java mossa och då är det bara att slänga allt - går ej att få bort endast algen

Maleficum
10/5/15, 10:06 AM
#10

Har fått problem med liknande typ av alger efter att jag (dumt nog) stoppa ner mossboll i akvariet. Jobbigaste är att som KatarinaSt skrev så är det kört när de börjat trassla in sig i java mossa så hela min stora tuss har jag fått skicka. Annars har jag massor av växter så det är inte problemet hos mig (möjligen för mycket ljus då vi alltid haft 12 timmar ljus i akvarierna sen jag var liten så är en vanesak att fortsätta med det).

Hade för flera år sedan en annan form av trådalger med dem åt siamensisarna upp (precis som de äter tofsalger som vi fick även om det var lite synd för stocken såg ut som en mjuk brun teddybjörn).

För tillfället plockar jag bara bort så fort jag ser klumpar av algerna, har inte försökt än med mer vattenbyten för mina andra växter har en förmåga att tyna bort när jag gör det men ska väl försöka dra ner på ljuset en period och se om det hjälper.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lojs
10/5/15, 10:10 AM
#11

Jag har såna i mina mindre kar, nån form av trådalger, jag bryr mig inte så hårt, de tar inte över för mig och jag ska inte sälja några växter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

sauk1
10/5/15, 1:43 PM
#12

Tussar brukar vara Cladophora. Som tidigare medlemmar skrivit, minska gödning och ljustimmar, tillsätt kol och gör ordentliga regelbundna vattenbyten 1 ggn p vecka 35-50%.

sauk1
10/5/15, 1:44 PM
#13

Och såklart maskinell rensning av algen. Plocka tussar!

Annons:
[Udoon]
10/5/15, 2:43 PM
#14

Dom flesta alger går att få bukt med om man konkurerar ut dom med annat, provat med mer snabbväxande växter och tillsätta gödning? Hade liknande alger i mitt i början, och den försvann när jag gjorde så, fick så klart plocka bort det värsta först men sen kom den inte tillbaka.

Caifig
10/5/15, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Tack för alla superbra svar!!

#7 Nä, ser inte alls ut som mina alger. Ingen aning varför siameserna inte städar som de ska. För mycket vanlig mat? Har haft en del trådalger tidigare men karet är nu helt fritt från dem, eller i alla fall så långt jag kan se. Antog bara att det var mina städare som hjälpte till att hålla det borta. Mina siameser köpte jag för mina andra algers skull och dels för jag tycker de verkar grymt roliga att titta på! Mina amanos städar endast mina rötter vad jag ser. Ser dem endast lämna rötterna när det är matdags. Av den listan du skriver så känns det mest troligt med för mycket ljustimmar, övermatning, möjlig dålig pump?? (Har Juwels inbyggda samt en cirkulationspump) eller för få vattenbyten. Mina växter kommer från Tradera, men är noga avsköljda och har inte fått några alger i mitt Walstad eller mitt förra kar även om alla var köpta från samma försäljare. Men klart att det också kan vara en möjlighet!

#8 De är hyfsat enkla att ta bort, sitter ändå lite fast. Det är inte som trådalger eller så som bara lossnar så fort man tittar på dem.  Tittar man på bilder på staghorn så ser de ju verkligen lika ut.

#12 Kol som i CO2 eller kol som i kolfilter?

#14 Hela karet är fullt med växter som växer som ogräs. Har tidigare haft pmdd i mitt förra kar, men efter en explosion av cyano är jag väldigt skeptisk mot gödning :P vill INTE få tillbaka det där hemska slemmet. Än så länge verkar växterna trivas enormt bra, t.o.m min limnophila aromatica som nästan är den som växter bäst.

Lite suddiga bilder, men det har ändå växt rejält på 1½ månad.

Lillyrod
10/5/15, 8:07 PM
#16

Jösses vilken skillnad. Det ser ut att växa så man skulle kunna se det : )

Caifig
10/5/15, 8:09 PM
#17

#16 Haha ja, är lite förvånad att det har gått så fort! Börjar nästan bli för mycket så mina corys knappt har någon botten att böka på.

Lilolizeit
10/5/15, 8:25 PM
#18

Jäklar vad det växt! Otroligt snyggt!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
10/5/15, 9:17 PM
#19

Ja det har verkligen växt och jag gillar den dära röda växten som du har mitten , vänster bak. Vad är det för en växt? ;) Väldigt fint har det blivit!

Caifig
10/5/15, 11:30 PM
#20

Tack! Är rätt nöjd själv, måste bara gallra lite för nu ser det lite ovårdat ut.

#19 Är det limnophila aromatica du menar? Den är min favorit än så länge. Blir nog rödare med lite co2 men mitt lysrör gör så att den ser rödare ut än vad den är. Lite fusk är väl ändå okej ;) Den är rosa/lila på undersidan av bladen, superläcker!

Annons:
sauk1
10/6/15, 1:42 PM
#21

#15 Jag menade kolkälla men ser nu att du redan doserar Easy Carbo.

Upp till toppen
Annons: