Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1849 ggr
[Grodhopp]
2015-10-04 15:20

Salamander - någon som har?

Jag har funderat på att skaffa eldbukssalamander, men är öppen för annan sort också. Skrev ett inlägg på Reptil iFokus men det är lite mer rörelse här så jag testar här också, har för mig att några här har dessa djur?

Det jag främst undrar över är skillnaden på underarterna mellan elbukarna, hur man håller tempen nere, samt hur stort akvarium man behöver till två, tre stycken.

Vore jättebra med bilder!

Tackar på förhand :)

Annons:
[Jens]
2015-10-04 16:12
#1

Naiz gjorde en artikel om dvärgklogroda: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/53f0c041ce12c40a02007bb9-afrikansk-dvargklogroda-hymenochirus-boettgeri?articles-1

Jag kan inte komma på några namn förutom dynamitella. Hon tror jag har haft en hel del med dessa reptiler att göra. Är dock osäker på vilken. Skicka ett PM till henne vetja så får du säkerligen svar.

marta01
2015-10-04 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För att hålla tempen nere finns det lite olika sätt. 1.bordsfläckt riktad mot ytan 2. Frysklampar för frysväskor som man lägger i akvariet när det blir för varmt. Sen brukar det hjälpa att köra med ett öppetrkar, går med salamandrar även om dom rymmer. Eller om man har ledbelysning då den inte ger ifrån sig värme. Bild på vårt kar till våra eldbukssalamandrar, finns en land del även om den inte syns.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

[Jens]
2015-10-04 16:25
#3

sedärja =)

[Grodhopp]
2015-10-05 19:21
#4

Tack marta01, hur stort är karet och hur många individer bor där i?

Ja då kyler man ner som jag gör till fiskarna då, jag tänkte mer vid tillfällen då man inte är hemma, och inte kan lägga i klampar etc…

Vill de bo hane/hona eller med samma kön? Jag bara bombar dig med frågor nu, förlåt 😊

[Grodhopp]
2015-10-05 19:22
#5

Tack för hjälpen Jens, jag väntar lite och ser om någon mer nappar på tråden sen ska jag höra med dynamitella!

[Jens]
2015-10-05 19:23
#6

Grodhopp. 🙂 Man lämnar aldrig fiskar eller grodor eller salamandrar ensamma. Man ska alltid ha en vakt som kan hjälpa till för mycket kan hända.

Annons:
Ingbel
2015-10-06 08:18
#7

Karet är på 160 L. Att det är låg vattennivå beror på att salamandrar är duktiga på att klättra och därmed duktiga på att rymma. Det innehåller sex stycken salamandrar. Två är sju år gamla och ca femton cm långa. Vi, marta01 och jag (mamma till Märta), är osäkra på könen. Vi har dock hört att de måste gå i dvala vintertid för att komma i humör för att leka. Om det stämmer vet jag inte. Vi matar dem med musselkött, skalade räkor och frysta mygglarver. Både svarta, vita och röda mygglarver. I karet går det även endlersguppy. Salamandrarna äter yngel så det beståndet hålls på lagom nivå. Tempen ligger på 20 - 22 grader vilket är i varmaste laget för salamandrarna. Skillnaden på underarter är färgningen på magen. Om jag inte har helt fel för mig så har kinesiska salamandrar helt orange magar medan japanska har orange, svart spräcklig mage. ( kan vara tvärtom också).

[Grodhopp]
2015-10-06 12:08
#8

Jens: självklart måste man ha en vakt, dock har jag märkt att den som får det jobbet inte alltid förstår vikten av att hålla det svalt, mata går bra men sen blir det knepigt ;). Kontrollfreak som jag är så vill jag då gärna veta att det är svalt ändå, men jag såg nu att det fanns kylanläggningar som verkar bra!

[Grodhopp]
2015-10-06 12:10
#9

Ingbel, tack för svar! Så intressant att ni kan ha dem med Guppy, aldrig hört förut!

Gurgil
2015-10-10 12:08
#10

De gillar väll kalt vatten

Gurgil
2015-10-10 12:08
#11

Oj stava fel menar kallt vatten

Ingbel
2015-11-14 17:23
#12

Salamandrar vill ha det kallt. Vi har runt tjugo grader hos våra. Guppyna mår bra och förökar sig precis som endlersguppy brukar göra. Det är väl i kallaste laget för dem men de verkar trivas.

Upp till toppen
Annons: