Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1250 ggr
Mirala
9/30/15, 9:10 PM

Corydora svullen, ligger vid ytan

Hej! En av mina pansarmalar har en lite svullen buk (inte mer än min andra hona) och jag trodde först hon var på väg att lägga rom pga en liten rosa rompärla som ser ut att vara på väg. Men hon verkar inte må så bra, ligger nu vid ytan och svajar lite. Är det nån slags förstoppning? Kan jag göra ngt åt det? Såg det först för några timmar sen, då simmade hon runt på botten och ville inte äta : (

Annons:
[Tinitusan]
10/1/15, 8:06 AM
#1

har hon utåtstående fjäll?

Mirala
10/1/15, 9:35 AM
#2

Inte vad jag kan se, nu simmar hon mer på botten igen, men går upp och tar luft ibland. Inte intresserad av mat : (

[Tinitusan]
10/1/15, 9:52 AM
#3

går upp o tar luft kasn de gör ibland, oftast har man då kanske nitrit eller syrebrist, har du koll på värdena o vad har du för pump, hur stort är karet, berätta så mkt du kan =)

Lillyrod
10/1/15, 7:13 PM
#4

Corydoras går upp och tar luft hela tiden så det är inte konstigt. Däremot är det konstigt att hon inte är hungrig. Det brukar betyda att något är galet.

[Tinitusan]
10/1/15, 7:48 PM
#5

jo fast inte ligger de vid ytan lillyrod? eller har vi kanske bara olika definitioner här?

Lillyrod
10/1/15, 8:08 PM
#6

Nej de ska definitivt inte ligga kvar vid ytan. Bara gå upp och ta luft. Missuppfattade lite där.

Annons:
[Tinitusan]
10/1/15, 9:16 PM
#7

tänker om TS menar att den går upp till ytan så där snabbt eller om den faktiskt ligger uppe vid ytan?

[Jens]
10/3/15, 9:53 PM
#8

Hur går det med dina corysar?

Mirala
10/9/15, 7:43 PM
#9

Hej! Jo, såhär gick det: Var tyvärr bortrest dagarna efter att jag skrev inlägget. Mina rumskompisar levererade sorgligt besked när jag kom hem, corysen flöt död dagen efter jag åkt : ( 

Det jag menade i mitt inlägg var att den just låg och svajade vid ytan, inte det vanliga gå upp efter luft grejen.

Mina övriga corysar ser pigga ut. En av dem är ganska stor och svullen, har alltid antagit att det är en hona med rom, men jag hoppas hon inte går samma öde till mötes som den tidigare.

[Jens]
10/10/15, 7:33 AM
#10

Har du kollat värdena på vattnet? PH-värde, No2-värde m.m. ?

Mirala
10/12/15, 5:42 PM
#11

Enligt mätsticka efter 1/3 vattenbyte: No2 ca 10, ph ca 6.6

[Jens]
10/12/15, 6:27 PM
#12

Okej, vad är 10 på en mätsticka ? är det bra?

Lillyrod
10/12/15, 6:35 PM
#13

Det är i topp för nitrit på en sticka. Redan 0.5 är varningsflagg hissad.

Annons:
[Jens]
10/12/15, 6:41 PM
#14

Jösses, då är det inte så konstigt. Jag mäter aldrig med sticka så jag har inte en aning. När nitrit slår till så drabbar det fiskarna rejält och då pratar jag om alla organ i kroppen så om det ska finnas någon chans att de överlever så måste man åtgärda det med en gång! Det kan vara så att de tar redan skada av nitriten för all framtid. Det är därför det är viktigt att starta upp ett akvarium i lugn och ro och låta det ta sin tid. Inte köpa alltför många fiskar i början m.m.

Byt 50% delvatten med en gång! Byt imorgon också 50%. Kolla värdet varje dag, Gärna morgon och kväll !!

Mirala
10/12/15, 7:46 PM
#15

Nästa sticka visar mindre än 10. På min sticka går skalan 0-10-25-50-100-250 så det är nästan längst ned på stickan. Enligt akvariehobby i uppsala är detta värde ingen fara? Har haft akvariet igång ett halvår med få fiskar, mkt växter och täta vattenbyten med vattenreningsmedel. Tror inte att det kan ha varit det som hade ihjäl min corydoras…

Lillyrod
10/12/15, 7:51 PM
#16

Vilken sorts sticka har du? Nitrit ska ligga på noll så egentligen spelar det inte så stor roll vilken siffra det står på den. 

Jag skulle fortsätta med vattenbyten varje dag till det visar noll. Även små mängder kan vara skadliga och corydoras är känsliga. Det har jag märkt hos mej där vattnet är väldigt konstigt. Haft dödsfall trots att jag kämpat med allt jag kan för att få ordning på det.

[Jens]
10/12/15, 7:54 PM
#17

Okej men då tolkar jag det som att det är nästan i botten. Jag vet inte hur stickor fungerar utan använder dessa i droppform för de är bättre. Om jag tolkar det hela rätt så verkar det inte vara nitrit som har påverkat dina corysar.

Det skulle kunna vara förstoppning.

Mirala
10/12/15, 8:03 PM
#18

Ja det hela verkar bli ett mysterium. Hur skaffar man test i droppform? Mitt heter Sera quick test. Vet att dessa är ganska opålitliga. Det jag kan komma på är att jag rengjort filtret två gånger senaste månaden (i akvarievatten) pga så smutsigt att cirkulationen påverkats. Detta kan ju ha höjt nitritvärdet lite för högt…

Lillyrod
10/12/15, 8:08 PM
#19

Jag har JBL teststickor och de visar samma som mina dropptest så jag gillar dem. Använder båda.

Att du gjort rent filtret borde inte påverka på ett akvarium som varit igång så länge. Jag vet inte hur andra upplever sina corys men jag har ju som sagt haft både mystiska dödsfall utan synliga spår på fisken och andra där de varit såriga och fått infektioner. 

Jag har sökt mycket på corys och sjukdomar men det mesta jag hittat är plötsliga dödsfall som ingen kan förklara.

Upp till toppen
Annons: