Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2434 ggr
KatarinaSt
2015-09-29 07:41

Räkor i öppna kar?

Kan man ha räkor i akvarium utan täckglas? Skulle vilja anställa några amano räkor som städare men jag har absolut för mig att de gärna klättrar ut om de kan.

Annons:
[Tinitusan]
2015-09-29 08:25
#1

ja det kan man men just amanoräkor kan ha en tendens att hoppa tyvärr, bästa är om man kan ha täckglas första dagarna tills de lokaliserat sig, sen kan man oftast ta bort dem utan att förlora några =)

[SebastianR]
2015-09-29 08:26
#2

Mina räkor klättrade aldrig ut när jag hade utan täckglas i ett tag. Men det kan hända någon gång att någon får den tanken! Det bästa är nog att ha ett bra mellanrum mellan vattenytan och kanten.

[Tinitusan]
2015-09-29 08:27
#3

amano hoppar inte klättrar =)

KatarinaSt
2015-09-29 09:06
#4

Tack för svar. Då tror jag att jag vågar testa. Har ca 7 cm från vattenyta till kant såvida de inte tar sats från bakgrunden.

[Tinitusan]
2015-09-29 09:24
#5

de hoppar, 7cm eller 1 cm kvittar

KatarinaSt
2015-09-29 10:04
#6

Aj då. Inte bra. Låter som mina killis när jag hade odlingshylla. Vid vattenbyten så var det alltid några som passade på att utforska världen utanför.

En gång när jag precis packat ihop slangar och torkat av glas efter lite underhåll så hoppade det fram en dammtuss från under hyllan. Det var inte förrän min man påpekade att en dammråtta tagit sig ut till hallen som jag upptäckte att min Aphyosemion australe hane smitit iväg från frugan.

Annons:
[Tinitusan]
2015-09-29 11:32
#7

haha ja lite så, men om du har tillfälliga lock du kan lägga över så tror jag de blir kvar i karet när de väl vant sig.

72mm
2015-09-29 14:33
#8

Mina erfarenheter;

Amano - hoppar ut om de kan.

Crystal Red - hoppar ut om de blir oroliga

Körsbär - har allvarlig aerofobi, vill absolut inte ut och hoppa på golvet  

Nu är det säkert väldigt individuellt så inget är säkert.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

KatarinaSt
2015-09-30 09:39
#9

Hmm. Nu fick jag nåt att fundera på. Nån städpatrull vill man ju ha och räkor har jag alltid gillat. Snäckor har jag alltid haft oavsett jag velat eller ej.

Hoppa inte på mig nu för jag vet att snäckor gör stor nytta, men jag vill faktiskt försöka undvika dem den här gången. De blir så förbannat många.

Har också haft en typ av kräftdjur (minns ej vad den hette men det var av den här typen javascript:nicTemp(); fast då hade jag killis som höll nere beståndet. De gnagde sönder javamossan till trådar och käkade fiskägg så de vill jag inte ha igen.

Finns det nåt annat man kan tänkas ha som städar matrester, luckrar botten och plockar alger?

Dom här stora snäckorna som många har - sprider dom sig eller rymmer de ut i ett öppet kar? Yuck! Det får inte hända bara.

[Jens]
2015-09-30 19:16
#10

Räkor är städpatrull. De tar hand om allt som finns i akvariet och ju större de är eller fler desto effektivare är de.

De stora snäckorna? Tänker du på posthorn? De sprider sig som löpeld enligt mig och jag själv är inte så förtjusta i dem som en del andra är.

ElinvBorg
2015-09-30 19:24
#11

De stora? Syftar du på äppelsnäckor?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

KatarinaSt
2015-09-30 19:47
#12

Nä, posthorn är väl inte så stora? Dom har jag haft och vill inte ha igen. Äppelsnäckor kanske dom heter. Jag har sett bilder på giganter som är typ 3-4 cm och ganska vackra. Men är dom "städare" på samma sätt som posthorn?

ElinvBorg
2015-09-30 20:09
#13

Äpplen är tyvärr numera olagliga att både sälja och köpa. De som hade dem innan förbjudet får dock ha dem kvar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
KatarinaSt
2015-09-30 20:23
#14

Jaså? Ja, jag ville ju ändå helst inte ha snäckor. Då är jag tillbaka på ruta ett. Kan inte ha räkor och vill inte ha små snäckor. Finns det inga andra varelser som gärna städar i akvarium?

[Udoon]
2015-10-01 00:38
#15

Jag har haft körsbärsräkor i öppet kar innan, det var aldrig någon som hoppade ut, fast jag hade en rot som stack upp över ytan. Tror nog det mest är amano som hoppar. Är du väldigt orolig så kan du ju börja med några körsbär, och så inte fylla karet hela vägen upp? När dom blir ett gäng så städar dom på väldigt bra för sin storlek, tycker jag :)

[Jens]
2015-10-01 05:41
#16

Det finns andra större snäckor som t ex Filopaludina martensi. Det finns även jätteposthorn och det finns fler snäckor som du kan finna i snäcklexikonet: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/52f6af708e0e74155900046b-snacklexikon

Den variant av snäcka som liknar elefantsnäcka är inte att rekommendera i små akvarium. Gärna minst 50 L men samtidigt så är de inte lika 'effektiva' som t ex Filopaludina eller jätteposthorn.

Man ska inte glömma de som gör bra saker under grus/soil och det är sandsnäckor. De tar hand om rester som hamnar på botten.

KatarinaSt
2015-10-01 09:08
#17

Tack Jens och Udoon. Det blir körsbärsräkor absolut. Lägger upp en köp annons - kanske finns det nån här som har till salu i Stockholmstrakten. Fast de här malaysiska sandsnäckorna lät ju faktiskt ganska sympatiska. Speciellt det där med att de gräver ner bös (och sig själva) i sanden. Ska fundera lite till på den.

Tack för tipsen allihopa!

[Grodhopp]
2015-10-03 01:46
#19

Jag har körsbärsräkor i öppet kar jag också, de har inte hoppat ut vad jag sett, är försiktiga små saker! Filopaludina martensi (snäckan) har jag också i det karet och de gör inte mycket, kan dock bero på att något är fel för dem i mitt kar då två dött och inga bebisar överlevt. Men körsbärsräkor och sandsnäckor låter toppen, lycka till!

[Tinitusan]
2015-10-03 08:45
#20

haha jag har samma uppfattning av filo martensi, inga roliga snäckor alls!

Annons:
Lillyrod
2015-10-03 08:47
#21

Jag hade inte heller någon tur med mina ww. De grävde ner sig och låg där tills de dog typ. En av dem var aktiv i ca en månad och sen var båda borta.

[Tinitusan]
2015-10-03 11:09
#22

mina överlevde o jag fick kanske ett 20-tal snäcklingar, dock dog många av dem o endast kanske 8-10 st överlevde till vuxen ålder, men de var så himla tråkiga, bara nattaktiva.

KatarinaSt
2015-10-07 19:59
#23

Räk humor

Beställde White Pearl räkor av Tinitusan och fick… 

Räkor var det här…

Räksallad under inkoppning

Dom är såå söta och far runt i hela akvariet

ElinvBorg
2015-10-07 20:05
#24

Haha 😃

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2015-10-07 20:07
#25

Fina räkor! .. och snart kommer det snäcklingar. =))

Lillyrod
2015-10-07 20:22
#26

Den var ju riktigt rolig. Tur inte räkor kan läsa 😃

KatarinaSt
2015-10-07 20:28
#27

Det slår mig att jag inte funderat på vad dessa små rackare käkar. När jag hade akvarium för några år sen så hade jag de här polka-gris räkorna och jag gav dem aldrig nåt särskilt utan de levde på alger, mat-rester och god-knows-what. Nu har jag inte lika många växter - ska jag mata dem med nåt särskilt?

Annons:
[Tinitusan]
2015-10-08 08:12
#28

haha det där med räksallad var ju faktiskt helt oplanerat ;)

du behöver inte mata med ngt speciellt eftersom du matar dina platyn, de kommer äta resterna av det, däremot bör du nog se till o ha en del gömställen o mkt växter om du vill att räklingarna ska överleva sen framöver =)

Upp till toppen
Annons: