Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1113 ggr
Clasan
8/29/15, 10:21 PM

Sjuk galaxyrasbora

Hej (igen)! En av mina galaxyrasboras har en mage som svullnat upp som tusan på ena sidan av magen, det är verkligen en ballong nästan och mitt på den svullna magen ser det nästan ut som ett hål. Det är tyvärr helt omöjligt att få bild då fiskarna är skygga och det är tätt planterat. Vad kan detta vara? Alla andra fiskar ser normala ut och vi har inte övermatat.

Annons:
Fifill
8/29/15, 10:29 PM
#1

Precis samma hände för en av mina galaxyrasboror för ett tag sen… Jag avvaktade, och efter ett par dagar så försvann bulan, men det blev ett stort sår där istället. Men fisken såg pigg och matglad ut, så jag medicinerade med eSHa 2000. Fisken lever fortfarande, säkert två-tre månader sen medicinen, men "såret" är fortfarande kvar, varken läker eller infekteras. 🤔 Jag vete sjutton vad det beror på…

Clasan
8/29/15, 10:37 PM
#2

Det ser sjukt läskigt ut! Men inga av dina andra fiskar smittades alltså? Tycker du att jag ska medicinera redan nu?

Fifill
8/29/15, 11:11 PM
#3

Nej, ingen annan smittades, varken Galaxyrasbora eller annan art. Jag skulle nog medicinera direkt, vet inte om det verkligen hjälpte hos mig, men eSHa 2000 gör knappast någon skada.🙂

Clasan
11/10/15, 6:32 PM
#4

Nu har jag problem igen. Fisken dog en dag senare och sen dess har alla fiskar mått bra, sett vanliga ut, ätit och simmat som vanligt. Vi bytte till ett nytt akvarium nyligen och fiskarna stormtrivdes. Men idag kollade jag extra noga och ser att 1) jag hittar inte alla fiskar. Kan räkna till 4-5 stycken utav 9. Hittar inga döda heller. Det finns gott om växter men det är ändå ganska lätt att titta efter. 2) Ena fisken har en konstig kroppsform, lite böjd och svullen haka? Den beter sig konstigt, kastar sig ibland längs med pumpens utblås och bara "glider med" och verkar allmän o-orienterad när den simmar. Är den sjuk? 3) Den största fisken (som jag tror jag identifierat till en hane) jagar flera av de andra fiskarna, är det lek eller är han förbannad? Skulle behöva er hjälp, återigen :( är det helt omöjligt att hålla ett akvarium som nybörjare utan enbart strul??

Clasan
11/10/15, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det är fisken till vänster, fisken till höger har varit krokig sen vi fick den och den mår fint. Men fisken till vänster har inte varit så "krökt" innan, även om det ser värre ut i spegling till vattenytan än vad det gör irl. Hjälp? :(

Upp till toppen
Annons: