Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1893 ggr
Urr3702
8/3/15, 9:41 AM

Starta akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag är ny här på forumet och lite ny på det här med akvarium. Jag köpte ett 20 liters akvarium med lampa och syrepump och nu undrar jag lite om vad jag ska göra med antal fiskar, vilka fiskar ni förstår. Så då kollar jag med er proffs. Jag har kollat lite och funderar på dom här fiskarna 4 neontetror 2 zebrafisk danio rerio 1 Kampfisk 2" sunset wagtail platy" 4 Rosentetra 1 albino pansarmal Säg gärna till ifall jag tänkt fel mm. Mvh/Urr3702

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Annons:
Lillyrod
8/3/15, 9:51 AM
#1

Tyvärr så platsar inga av de fiskar du nämner i ett 20-liters akvarium. Möjligen skulle du kunna ha en Kampfisk där i men rekommendationen för den är nog mer 30 liter. I ett så litet kar är det lämpligare med några snäckor.

Alla fiskar som blir understrukna i texten kan du klicka på så kommer du direkt till ett Lexikon där du kan läsa lite mer om fisken.

Välkommen hit!

Fridaaaa
8/3/15, 10:02 AM
#2

Pansarmalarna bör vara i grupp, minst 4 anser jag.
Håller med #1, och speciellt inte så pass många.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Spöket
8/3/15, 10:09 AM
#3

Ja, det var lite väl optimistiskt. Att starta ett nytt akvarium som nybörjare är svårt, 20- liter är mkt svårt, om man fått fel info så brukar det hela sluta med massdöd bland fiskarna inom 2 månader. Har du fått med ngt filter till din syrepump ( luftpump? )

Multi vad?

Urr3702
8/3/15, 10:50 AM
#4

Japp jag har en kombinerad syre cirkulationspump från RENA i akvariet, hela akvariet med pump huv och lampa är från rena.

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Urr3702
8/3/15, 10:52 AM
#5

Det är ett filter i den. Men ifall jag bytte så att det blev ett större akvarium, tror ni att sammansättningen av fiskar hade funkat?

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Spöket
8/3/15, 11:04 AM
#6

Platyna vill ha Max 25 grader varmt, Kampfisken vill helst ha varmare för att må bra ( 26-28)

Pansarmalarna,  zebrafiskarna, neontetrorna är stimfiskar (minst 6st av varje brukar rekommenderas)

2 platy… det brukar bli fler så småningom 😉(om du inte köper hanar vs)

Rosentetror kan jag inget om (om de är stimfiskar, fenbitare osv)

Ditt filter är ett innerfilter (för att undvika missförstånd)

Multi vad?

Annons:
Lillyrod
8/3/15, 11:34 AM
#7

Du behöver minst 100 liter för att få plats med de fiskar du valt. Kampfisken går bort för de ska gå själva. Tetror och pansarmalar är stimfiskar och vill vara många fler än du tänkt. Läs på lite om de arter du tänkt dig så ser du att kombinationen inte är så lyckad.

kirshim
8/3/15, 11:44 AM
#8

För att göra uppstarten enklare och du ska kunna få plats med lite fisk så tycker jag du ska titta på ett akvarium runt 100l (ungefär 80cm långt i normala mått)

Då har du möjlighet att ha en hel del fiskar och flera olika sorter att välja på…

Dessutom är det lättare att hålla vattenkvaliten bra i ett lite större kar…

Kika under fliken "aktuellt just nu" så finns det två trådar om hur man startar upp ett akvarium där som hjälpte mig oerhört när jag började mitt 112l akvarium i våras…

[Jens]
8/3/15, 12:00 PM
#9

#6 Spöket! Det är ett 20 L akvarium vi pratar om här. Finns inga fiskar som trivs i ett så litet akvarium 🙂

Spöket
8/3/15, 12:04 PM
#10

läs #5 jens . Ts frågar om det går bra att ha den kombon om hen köper ett större kar 🙂

Multi vad?

[Jens]
8/3/15, 12:57 PM
#11

Nåväl, bra att det har förtydligats ytterligare. 🙂

Urr3702
8/3/15, 11:27 PM
#12

Jag gjorde så att jag ringde till en djurbutik vid namn zoo.se och där sa dom att det kommer gå utmärkt, nu vet jag inte vad jag ska göra. Går det eller inte

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

ElinvBorg
8/3/15, 11:28 PM
#13

Vad exakt skulle gå utmärkt?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
[Tinitusan]
8/3/15, 11:32 PM
#14

nej du kan INTE ha de fiskarna i det lilla karet, lyssna på råden du får i tråden =)

Spöket
8/4/15, 4:39 AM
#15

#12 08-28 07 40 var det detta nr som du ringde? Vet du namnet på personen som du pratade med? Sa du att du hade ett 20-liters till hen!?

Multi vad?

kirshim
8/4/15, 7:10 AM
#16

skillnaden mellan dom på detta forum och butiken är att dom i butiken vill sälja så mycket som möjligt medan vi har ett genuint intresse och vill fiskarnas bästa

Läs om dom fiskarna du var intresserad av i vårat Lexikon eller på https://www.zoopet.com/fiskar/

Då ser du vilka krav fiskarna har på på vattenvolymer, temp. PH osv…

Urr3702
8/9/15, 7:48 PM
#17

Ursäkta att jag inte har svarat men nu kan jag det, okej jag fattar att det inte går att inte ha allt jag ville ha i akvariet i det lilla så jag bad mamma att köpa nytt, det blev ett 1250 liter måttbeställt så det sitter inne i väggen i mitt rum nu, 20 liters akvariumet har jag lagt i några räkor i så det gick bra.  15# japp det var det numret jag ringde. jag tjatade även lite på mamma så nu ska jag få ett 500 liters saltvatten till mitt badrum. tack så mycket för alla svar. Med vänlig hälsning/Urr3702

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

[Jens]
8/10/15, 6:04 AM
#18

#17 Ojojoj, sitter akvariet i en vägg nu .. bara sådär? Själv är jag inte den duktiga snubben på att snickra ihop på ett enkelt sätt. Det är ju en dröm för många att ha det på det viset. Dela gärna med dig bilder på hur det ser ut! 😍

Sedan ska jag inte glömma att säga att det är så bra att du kom till forumet och frågade om fiskar passar i din nano-akvarium men jag tror innerst inne att det visste du redan från början men att du kanske ville se vad som passade. Vad har du för slags räkor i nano-akvariet nu?

Draken
8/10/15, 10:10 AM
#19

Jisses. Här var det snabba ryck.

Det är jättebra jobbat att hinna måttbeställa och bygga in ett drygt tusenlitersakvarium på 6 dagar. 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aristarcos
8/10/15, 12:00 PM
#20

Ser gärna också bilder på det nya inbyggda akvariet, för att få inspiration !

Annons:
Urr3702
8/19/15, 3:56 PM
#21

vi höll redan på att bygga om mitt rum och eftersom vår granne är byggare så bad vid honom bygga in ett lite snabbt. bilder får nog vänta, jag tappade min helt nya mobil i golvet men jag borde få en ny så fort nya iphonen släpps, idag fick jag även mitt 500 liters saltvattenkar, men dom där klumparna till dhl råkade tappa det när vår hund hoppade upp på dom. Men det ska dom ersätta, det dröjer nog några veckor om jag kan det där. Nu när jag ändo är igång så ska jag på mammas begäran fråga om någon av er vet lite om sötvatten rocka. hon blev lite sugen att skaffa ett sånt här typ, men med sötvatten och en rocka, vad tror ni om det(även lite fiskar). och kostnad är inget problem om ni tror att en sådan där rocka kostar mycket. tackför all hjälp en en gång

--

EDIT: Bilden som visades här var jag tvungen att ta bort på grund av copyright och jag misstänker att du inte har pratat med Roberta Kolarika? Hälsningar Jens Sajtvärd.

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Upp till toppen
Annons: