Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2807 ggr
[iFisk]
8/3/15, 3:37 AM

500 Liter Akvariet - Transport

Jag vill satsa på min egen DIY en del. Jag vet inte vilket bäst sätt; är att transportera 500 liter akvarium hit hem, som jag ska ev. köpa på blocket. (väntar på svaret om mått) och allt ingår bl.a. fiskar och pump o belysningar… Men jag vet redan hur man hantera med såna. Men inte akvariet själv.
Det har jag aldrig gjort själv, men vi familjen har alltid haft olika akvarium, ett av dem var över 2000 liter, en levande tavla, och minns inte hur det transporteras. farsen hade sån erfarenhet och jag fick lära massa av, men tyvärr gick han bort för ett par sen. 

Jag vill inte att det går sönder under transporten. 
Skåpbil? men det finns ju risk att akvariet rör sig under körningen.   Ska det stå på stora kartong på golvet i bilen, eller nån annan material ? Fästanordningar runtom?  

Så behöver jag era hjälp om olika tips o sen funderar jag på hur jag ska transportera på ett säkraste sätt.

Annons:
[Jens]
8/3/15, 6:16 AM
#1

500 L akvarium så är akvariet 2 meter lång. Äger man en kombibil så mät hur långt det är med nedfällda säten bak. På min bil så går ett sådant akvarium in i bilen utan problem. Har man inte en bil så kanske någon bekant har en bil?

När jag körde mitt 375 L akvarium så flyttade den sig inte utan jag anpassade hastigheten och tog det extra lugnt i svängarna. Akvariet stod bak med nedfällda säten.

Har man inte åtkomst till bil så hyr en minilastbil för viss antal timmar. Ställ akvariet på t ex en tjock bäddmadrass men se till att den inte flyttar sig i sidled. Är man orolig för det använd flera bäddmadrasser. Tjocka vintertäcken går också bra eller så kanske man har sovtäcken till tält? Använder man minilastbil eller släp så är det viktigt att spänna fast akvariet så att den inte flyttar sig. Finns spännband att köpa på t ex Jula, Biltema, Clas Ohlson m.fl.

[iFisk]
8/4/15, 5:42 PM
#2

Tack för ert inlägg!

Jag känner mig mer trygghet med ert svar ;)

Ja jag har inte kombibil, tyvärr så måste hyra miniskåpbil eller kombi, men jag ska bara mätta inne i kombibilen ;) men tveksamt dock, för de ingår allt och allt som sand och fiskar… etc.

Det var 150x60x50… Jag räknade att det är 450 liter. Annonsen står 500 kr. 

Jag ska säga till att det är 450 liter. Emailat… Jag får se vad de säger om. 

Jag vet inte om det är klokt att satsa på typ 150x60x50 eller 150x70x50…. Jag gillar högt akvarium. Det är för estetiskt skull, pga mkt sandgrus i, och massa växter, som jag vill utveckla det till biotopakvarium. Jag är rätt erfarenhet av skötsel så är det inget problem.

[Jens]
8/4/15, 5:47 PM
#3

150x60 går in i en bil men 70 på höjden är jag desto mer tveksam till men det är bra om du mäter. På längden är det absolut inga problem 🙂

kallepudas
8/4/15, 5:55 PM
#4

När jag sålde av mitt 540Liters 150x60x60 så fick det plats lätt i en Volvo V70=första modellen & det räckte att han fällde baksätet.

[iFisk]
8/4/15, 6:42 PM
#5

Tyvärr jag har precis fått känsla som magen säger att den privata personen som vill sälja akvariet är lite inkompetens. Jag har beslutat att avstå inköp. 
Han ville inte berätta när det gjordes inköp och hur gammalt akvarium är. O sen 500 Liter på annonsen och om inget mått…. men det är ju 450 liter, men när han svarade att han skyllde på sig själv att han inte minns…

Det har lite mer minus antal än plus i helheten.  Jag är rätt noggrant med begagnade akvarium - jag vill köpa de som har långa erfarenheter.

Nej tack! 

Men jag får leta efter vidare… *suck*
Men jag har era inlägg för tranport-tips i huvudet. Tack tusen!! :)

[Jens]
8/4/15, 6:50 PM
#6

Det var så lite så och jag hoppas du finner det du söker och det kommer du göra till slut. 🙂

Annons:
kallepudas
8/4/15, 7:30 PM
#7

#5  Även om jag personligen ibland köper begagnat på blocket & andra ställen så hade jag nog övervägt om jag var du & hade tänkt ha akvariet länge om jag skulle köpt ett helt nytt för ett 540L med aluram kostar ju runt 2400:- & då är det ju helt repfritt men man kan ju göra fynd på begagnat oxå.

[Jens]
8/4/15, 7:33 PM
#8

Finns det helt nytt alu-akvarium på 540 L för ca 2400 kr ?? Hade jag ingen aning om. Blev lite nyfiken själv men jag har en dröm och det är ju inte alu-akvarium utan något annat. Får se om det blir av .

kallepudas
8/4/15, 8:02 PM
#9

#8 Nols ciklidhobby tar för 540L helglas=2595:-

Här hela listan på priserna på akvarium: 

Aluminium       Helglas
152lit               895:-               1075:-
222lit               1295:-              1555:-
310lit               1795:-              1915:-
375lit               2095:-              2510:-.
540lit               2595:-              3110:-
500lit               2495:-              2990:-
600lit               3495:-              4190:-
720lit               4295:-              5150:-
1125lit             7895:-              9470:-

kallepudas
8/4/15, 8:04 PM
#10

Nu skrev jag fel igen men ni ser själva…trött efter arbetsdagen…😐

[Jens]
8/4/15, 8:18 PM
#11

Ingen fara men trots det så är det bra priser tycker jag.

kallepudas
8/4/15, 8:30 PM
#12

Absolut och har för mig att Falskogs akvarium eller vad butiken heter utanför borås har riktigt bra priser på akvarium också för dom som bor åt det hållet.

2595: för ett 540L med aluram är riktigt bra pris & då får man ju nytt som jag skrev och det kan det ju vara värt om man tänkt ha det i sitt vardagsrum i 15-20år istället för att ställa dit ett repigt för 500-1000kr. 

Ett 720L helglas hade inte varit fel🙂

[Jens]
8/4/15, 9:00 PM
#13

Näe, men jag är så mesig för jag skulle få mardrömmar om helglasade akvarium. Jag vet inte varför jag har fått denna dumma tanke.

Annons:
kallepudas
8/4/15, 9:08 PM
#14

Nä vad har du fått den ifrån ?    hahaha

Ta av aluramen så har du ett helglas…☝️

[Jens]
8/4/15, 9:23 PM
#15

Jo, men aluramen stabiliserar det hela tänker jag då 🤪

Lillyrod
8/4/15, 9:33 PM
#16

Jag har ett helglas. Bara 96 liter men jag är redan nojig på det trots att jag köpte det nytt. Kommer bara att köpa med ram i framtiden : )

kallepudas
8/4/15, 10:05 PM
#17

Kollade runt lite snabbt & det jag fick fram var personers åsikter & många löd så här att Ramen håller ihop karet men har klenare glas….helglaskaren tjockare glas & snyggare. Flest läckor hade en haft med ramakvarium så den körde numera på helglas. 

Nog en smaksak det viktiga oavsett kar är nog att placering av karet är riktig & där var ramakvarium inte så känsliga om dessa stod lite snett så som helglas var. 

Men jag instämmer nog i åsikterna att helglas är lite snyggare men jag gillar akvarium med ram också.

[Jens]
8/5/15, 7:23 AM
#18

Jag tycker också helglas är snyggare men är nojig som sagt 🙂

[iFisk]
8/5/15, 8:28 AM
#19

500 liter är bara 2 och halv laxar!?😃

Nols ciklidhobby? Det ligger nära till Göteborg. Jag har kollat precis.

kallepudas
8/5/15, 3:35 PM
#20

#19 Japp bara ett stenkast från göteborg.

Annons:
[Tinitusan]
8/6/15, 9:55 AM
#21

haha jens inget att vara nojig över, tror snarare det är mer vanligt att ramkar spricker etc då glaset oftast är tunnare!

[Jens]
8/6/15, 3:58 PM
#22

😮

kallepudas
8/6/15, 4:22 PM
#23

#21 Inte skrämma upp Jens mer nu🙂

[iFisk]
8/12/15, 12:39 PM
#24

Damn å ja é i stockholm, int' Jöteburgs håll… rett synd! :) Borde legga ner aqvahobby och satsa på en minitorp i vestkusten i stellet för … 🙂 näee skoj… elskar vestkusten … ehmm 
sthlmiska dialekt.. hemskt va? haha 😓

Du Jens… tro mig! Utan ramarna är bäst och säkraste. 

Nej, seriöst nu. ;)
Jag kollat upp ett olika par biler stor kombi o skåpbilar. Det går ej att stoppa in i bagage i kombi, om man tar med akvariet  150x60x60 typ och bänken då är det ett problem. Det blir miniskåpbil…. 1200-1300 kr/dag… dyrt usch.
Det känns lite meningslöst t.ex. akvarium med en bänk och filter… 1000 kr och uthyrningsbil kostar som 1200 kr…. plus bensin…..man måste tanka fullt när man lämnar tillbaka då. Runt 3000 kr
Kanske bäst att beställa ett akvarium von Deutschland? ;)

Jag har beställt en hel ny ytterpump med inbyggde UV lampan, från Tyskland för ca 800 kr ingår frakt och material. 2000 liter per timme. Jättebra! 
Jag har kollat upp sån pump i zoobutiken och det kostar nästan 2500 kr .-.. Jisse…

Zurus
8/12/15, 7:58 PM
#25

vilken butik i deutschland beställer du ifrån iFisk?

[iFisk]
8/12/15, 10:26 PM
#26

genom ebay.de

Menar du ytterpump?…. 

men jag kan gärna berätta:

jag har en metod på mitt sätt att samla produkter i mina önskelistor, och klicka på deras shops och välja samma produkt varje shops om de har billigaste av alla (först jämförelse) , då väljer jag ett eller två shops. Det är lite extra jobb men värt varann kronor och öre! 

Aquastik.net är lite dyrare, men bra växter som jag kan lita på. Men material bryr jag inte så mkt. Jag har aldrig handlat saker från Sverige. Så sorgligt, men de är så hutlösa priser tycker jag. Jag förstår inte ens varför de gör inköp på grossister som mellanhand - vilket det blir så dubbelt dyrt… jag tycker personligt att svenska zooaffärer borde göra inköp från Tyskland och Danmark, raka vägar hit. Det blir färre moms två gånger.

Så här:

1
Tyskland 19 % moms ---> svensk grossist betalar 25% moms till skatteverket efter zooaffär köpt ---> zooaffären måste betala 25% en gång till efter kunden har betalat. och övrig kostnader i företaget.

2
Tyskland 19% moms  - Zooaffär 25% efter kunden har betalat. 

Förstår du väl?
Tyskar säger "Die dumme Schwedes"  då de skrattar ihjäl sig åt oss… :((

Men slang, sand är nog bäst från Hochbach.. ca 5-20 kr per meter, ca 100 kr per kg…  Hochbach har ju inga grossister, dom transporterar saker nästan 90 % av alla genom tyskland så varför de har lägre priser. 

Jag är rätt bra prismedveten. Det gäller ju att träna rakt in i bakre delen av skallen. 

jag ska visa dig en bild om jag lyckas bra ex exempel om  hur man samlar in "önskelistor" eller i vagnkorg…

Jag kan bäst tyska än engelska så tyvärr det är på tyska på ebay.de. På engelska blir jag bara osäker på. 

Rekommenderar att handla saker från Polen för halv pris, om man förstår polska.. men svåååårt med deras språk.. uuuh. lite synd.. Jag hittade en ytterpump 2000 liter per timme var från polen men jag köpte det genom "mellanhand" i tyskland.  En sak jättebra, att de följde med returbrev om det är nåt fel i min nyköpta ytterfilter… så skönt…

[iFisk]
8/12/15, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#27

Kommer bilder

Annons:
[iFisk]
8/12/15, 11:31 PM
#29

Jag beräknade att jag behöver utrustningr till 550 liter blir det ca 2500-3500 kr på hela! 

:D priskalas

Zurus
8/13/15, 10:43 AM
#30

Låter ju väldigt prisvärt! Synd att en inte är någon hejare på tyska :/. Lite halvjobbigt att navigera sig igenom alla  ß och ü. Men säkert värt det.  Är inne på att göra en beställning från http://www.diamantaquarien.de/.

[iFisk]
8/18/15, 6:28 PM
#31

Jo, det är väldigt prisvärt. T.ex Sera vattenberedning 5 liters dunk kostar ca 800-900 kr i Sverige. De flesta tyska zooshops tar ca 300-400 kr. 

JBL Manado växtsand 3x 25 kg kostar ca 700-800 kr. Här i Sverige bort om 3000 kr! Det är sjukt jättebra substant som växter behöver så om man vill ha rejält växter då ska man ha det. Annars inte om det är för få växter.

Det funkar finfint med dubbelt ss istället för. 

Men ja förstår väl hur du menar med. Du kommer att lära dig snabbt. Det är en god snabb grundkurs ;) 
Ja jag är nyfiken nu där länken du skickat ;)

[iFisk]
8/18/15, 6:31 PM
Upp till toppen
Annons: