Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1300 ggr
mossan93
8/2/15, 12:57 PM

Efterklok

Halloj allihopa! 

Jag tror eller nu i efterhand så vet jag att jag har gjort ett stort misstag.. 

Jag har ett tag varit sugen på att skaffa mig ett litet akvarium, inte haft några planer på storlek eller vilka fiskar jag vill ha.  Men så igår så tog jag tag i saken och åkte till vår lokala djuraffär och bad om hjälp ( har inte några erfarenheter sen tidigare).  Jag sa till dom att jag inte kunde någonting och ville ha hjälp med allt, vilket akvarium och vilka fiskar som skulle passa en nybörjare som mig. Vi kom fram till att jag skulle ha ett Nano, 30L, en Kampfisk och en mal (mins inte namnet på den, men den funkade att ha i 30L)..  Och där efter sa hon som hjälpte mig att jag kunde köpa allting idag, alltså fisk och allting.. Jag litade ju självklart på henne och blev superglad över att jag redan idag skulle få hem mitt lilla akvarium. 

Jag fick med mig allt jag behövde hem,  plus vattenberedning.. MEN hon sa ingeting om hur jag skulle plantera växterna jag köpte. Så jag satte ihop allting enligt beskrivningar och sakta med säkert la i fiskarna. Lät först påsen ligga på ytan och sen hälla i lite vatten från karet i påsen osv. 

Åter till växterna, dom satte jag ju bara i? Sen kändes det fel så jag började googla. Vilket jag skulle gjort redan INNAN jag åkte till djuraffären. Jag lyckades få fram att jag sa ju ta av själv "krukan" och det gröna skummet runt växten och sen sätta ner den. 

Saken är den, efter att ha hittat hit till denna fantastiska sida så inser ju jag hur många otroligt dumma misstag jag gjort.. 

Igåreftermiddag såg allting bra ut, men när jag vaknade imorse så var allt vatten jätte grumligt, kan knappt se igenom karet. Vad händer? :( Kan det vara för att jag har rört om en massa nu? Fixade ju växterna i efterhand och så.. 

Har jag förstört allting nu? Är så rädd för att  mina små fiskar inte ska klara sig! 

Uppskattar alla tips och råd ni kan ge mig

Annons:
Lillyrod
8/2/15, 1:08 PM
#1

Har du ett filter i karet kommer det att ta hand om grumlet. Det finns ingen mal som kan leva ett gott liv i ett 30-liters kar så den tycket jag du kan lämna tillbaka. Kampisen bryr sig inte om sällskap. Lägg gärna upp en bild så vi får se.

Sist men inte minst Varmt välkommen hit!

mossan93
8/2/15, 1:18 PM
#2

Ja, jag har ett sånt filter som man hänger på, man fick det till, skumgummifilter? Ser ut som det iaf.. 

Åhnej, :( Blir så himla ledsen när de bara vill sälja på en och inte tänker på djurens bästa.. Otroligt tråkigt! 

Ska se om jag kan få upp en bild som jag tog igår, (innan jag läste om växterna). 

Tack så jättemycket, :)

Lillyrod
8/2/15, 1:22 PM
#3

Det ser fint ut men det behövs mer växter. En Kampfisk tycker om när det är grönt och lummigt. Det grumliga kommer att försvinna. Mata sparsamt nu till att börja med. 

Några snäckor kanske skulle vara bra som renhållningsarbetare. De tar både matrester och alger : )

mossan93
8/2/15, 1:30 PM
#4

#3 Ja, då köper jag mer växter! Det är bara fint ändå! :) 

Aha, snäckor, gud vad kul! Det får jag kika vidare på :) 

Tack för din hjälp! Känns lugnare nu :)

kirshim
8/2/15, 1:42 PM
#5

kolla här på forumet eller vi köp/sälj-grupper på facebook så kan du hitta både växter och snäckor till en billigare peng än från affärerna samt att du oftast får det du behöver…;P

mimåne
8/2/15, 1:59 PM
#6

Hej mossan93!

Först vill jag bara hälsa dig varmt välkommen till sajten. Hoppas du ska trivas och få all den hjälp du behöver 🙂

Det du har råkat ut för är tyvärr väldigt, väldigt vanligt. Faktum är att många av oss här på sajten också har startat precis likadant som du.

Försäljarna i djurbutikerna är inget annat än försäljare, de kan oftast ingenting om akvaristik. Då blir det väldigt lätt fel för vi som kunder känner ju att vi borde kunna lita på dem som ändå jobbar med det. Så klandra inte dig själv för detta. Det här kommer bli jätte bra och ett roligt projekt för dig! :)

Nu till det grumliga vattnet. Troligtvis är det inget farligt utan bara rent estetiskt oattraktivt. Tvättade du bottenmaterialet innan du använde det?

Söker du mer växter så har jag lämpliga arter för uppstartade akvarium som jag kan sälja billigt åt dig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
8/2/15, 2:04 PM
#7

Jo och en sak till. Din mal är troligtvis en Ancistrus. Du har rätt att få pengarna tillbaka för den om du lämnar in den p.g.a att de har gett dig fel information om hur fisken ska hållas, Den kräver ett större akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mossan93
8/2/15, 2:05 PM
#8

#6 Hej Mimåne! 🙂

Tack så otroligt mycket, känns verkligen välkomnade här! 

På något sätt så känns det skönt att det inte bara är jag som startat såhär klumpigt.. Men väldigt tråkigt att detta verkar hända dagligen för de stackars fiskarna. Ser faktiskt fram emot att försöka göra detta lille karet till det bästa möjliga för min lilla Kampfisk

Jag hoppas att det kommer gå över, för nu är det inte vackert.. Ja, jag sköljde allting, noga.. Men kanske kunde gjort det bättre. Sköljde bara det med sil! 

Ja, men vad trevligt! Vart bor du någonstans? :)

mossan93
8/2/15, 2:06 PM
#9

#7 Ja, det är det nog! Jag jobbar nu och hinner inte dit innan dom stänger förens på onsdag, borde väl fortfarande kunna gå och lämna tillbaka den då? :)

mossan93
8/2/15, 2:07 PM
#10

Nu råkar det bli väldigt många svar i olika inlägg, men missade helt #5

Tack för tipsen! Får kika runt lite här! 😛

mimåne
8/2/15, 2:23 PM
#11

Det är vanligt att det blir lite grumligt vatten vid uppstarten och oftast brukar det försvinna efter en dag eller två när vattnet filtrerats igenom pumpen ett par gånger. Vill det inte gå över kan du pröva att byta lite vatten i akvariet, 20% eller så.

Växterna jag säljer skickas med posten, väl förpackade för att klara transporten. Jag har postat väldigt mycket växter och jag har inte en endaste gång fått meddelat till mig att det gått tokigt med växterna under leveransen. De har alltid kommit fram i fint skick 🙂Är du intresserad så är du välkommen att höra av dig till mig via ett privat meddelande.

Du borde nog få lämna tillbaka malen på onsdag men för säkerhets skull kan du ringa dit innan. Vissa butiker kan komma med argumentet att man ska höra av sig direkt och inte vänta när det gäller kompensation.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mossan93
8/2/15, 2:27 PM
#12

#11 Ja! Men då väntar jag nu några dagar och ser om det blir bättre :) 

Ringer dit direkt imorgon då och meddelar dom,🙂

Då lär du snart få ett privat meddelande ;)

mossan93
8/2/15, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Såhär grumligt vart det nu när jag kom hem från jobb :(

Annons:
mossan93
8/2/15, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Åkte även direkt och köpte ett nitrittest! Det verkar ju inte vara någon fara än iallafall :)

Lillyrod
8/2/15, 5:48 PM
#15

Det ser bra ut med testet. Ta gärna om några dagar igen. Låt du vattnet vara ett tag. Det brukar ordna till sig : )

mossan93
8/2/15, 5:54 PM
#16

Ja, jag testar om några dagar igen :) Tack för all hjälp!

mossan93
8/2/15, 5:55 PM
#17

En sak till! Jag upptäckte en pytteliten snigel i akvariet idag.. haha! Är detta normalt? Ska jag ta bort den?

oliverholmström
8/2/15, 6:00 PM
#18

Den kan du låta vara kvar. De brukar komma med växterna. Så länge du inte matar för mycket så finns de ingen risk att de blir fler om du fått några stycken med dig hem. Kan vara någon posthorns snäcka eller så. De är faktiskt väldigt vackra!

kirshim
8/2/15, 6:07 PM
#19

I denna tråd finna många av dom snäckor som man har i akvariumen beskrivna..

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/52f6af708e0e74155900046b-snacklexikon?articles-1

Hittar du den inte så försök ta en bild och lägg upp så ska du se att någon expert här inne ger dig all info du behöver om snäckan…;P

72mm
8/2/15, 6:27 PM
#20

Välkommen till forumet!

Kan inte lägga till något annat än att ta det mycket försiktigt med matningen i början. Innan ett system har blivit inkört så resulterar all mat i olika mer eller mindre giftiga ämnen (ammonium, nitrit & nitrat). När systemet väl har funnit sin balans så äts detta upp av den bakterie-flora som normalt bildas i allt vatten. 

Den goda nyheten är att du kontrollerar maten och man kan i princip inte svälta en fisk, så var inte orolig för det.  Mata mindre!

#17 Snäckan har liftat med någon av växterna. Det är väldigt vanligt. Den gör ingen skada, snarare tvärt om. Ta bort den om du vill, spara den om du tycket den är söt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
mossan93
8/2/15, 6:32 PM
#21

Har svårt för att se var det är för en liten snäcka, men jag behåller ju den jättegärna! Den är ju jättesöt. 

Ja, jag ska försöka vara försiktig med maten. Och hoppas på att det blir bättre snart! Någon som vet hur lång tid det tar innan vattnet blir klarare? Förstår att det nog gäller ha tålamod.. Tråkigt att inte kunna se något :( haha!

kirshim
8/2/15, 6:44 PM
#22

är det en posthornssnäcka som flera här tror (ser ut som en liten kanelbulle) så är det en söt snäcka som gör mest nytta i karet, många, däribland jag köper såna till akvarierna.

mossan93
8/2/15, 6:58 PM
#23

#22 nästan pinsamt så dålig bild, men kan inte få fokus på den lilla rackaren ;)

Lillyrod
8/2/15, 7:03 PM
#24

Om du väljer bifoga bild istället för infoga så går den att förstora så är det lättare att se.

[Jens]
8/2/15, 7:14 PM
#25

Tycker mig se en posthornsnäcka 🙂

mossan93
8/2/15, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24 Aha! Tack! det visste jag inte :)

Lillyrod
8/2/15, 7:20 PM
#27

Posthorn eller sandsnäcka. Titta gärna i länken i #19 och se om du hittar någon som liknar den. Båda är lika nyttiga i karet.

Annons:
mimåne
8/2/15, 9:41 PM
#28

Haha, och jag tycker mig se en physa :)

Vad bra att du köpt ett nitrittest! Super! Däremot så tycker jag att det är mer orange än gult. Jag skulle säga att du har en aning förhöjt värde. Men det är väntat och vanligt i detta skedet. Mät igen imorgon. Är grumligheten kvar och värdet likadant så tycker jag du kan göra ett litet vattenbyte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
8/2/15, 9:46 PM
#29

Pratar vi nu om den som är längst ner på bilden eller ser ni något annat? Jag ser en termometer och sedan ca 1 cm ner ser jag en snäcka. Eller?

mimåne
8/2/15, 9:48 PM
#30

Ja det är den lilla varelsen vi stirrar oss blinda på :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mossan93
8/2/15, 9:52 PM
#31

#28 Haha, ja det är verkligen svårt och se. Får ta en bättre bild när vattnet blivit klarare. 

Ja, bra ide! Jag får se hur det ser ut imorgon när jag kommer hem och gör då även ett nytt test! :) 

#29 Ja, vi pratar om den lilla som sitter på termomentern. Det andra är bara snäckskal som jag köpte och la i innan jag visste att man kunde riktiga snäckor i 😂

mimåne
8/2/15, 9:53 PM
#32

Men pröva att googla på både brun posthornssnäcka, sandsnäcka och physa snäcka. Vilken liknar din mest? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mossan93
8/2/15, 9:55 PM
#33

#32 Jag tycker nog sandsnäcka eller pysa snäcka. För den är inte helt rund utan det går ut en liten spets där bak! :)

Lillyrod
8/2/15, 10:01 PM
#34

En liten snurra i baken brukar tyda på physa : )

Annons:
72mm
8/2/15, 11:24 PM
#35

Det jag tänkte på när jag såg min första physa var hur snabb den var. Är'e turbo på den lille är det nog en physa :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
8/3/15, 6:00 AM
#36

#33 Då är det en physa 🙂

mossan93
8/3/15, 8:27 AM
#37

#35 haha! Igår när jag satt och tittade på den så blev jag chockad över att en snigel kunde vara så snabb :O så det är nog en physa då ;) Tack för allas hjälp! :D

[Jens]
8/3/15, 11:57 AM
#38

Snäcka.. inte snigel 😉

mossan93
8/3/15, 8:13 PM
#39

#38 Haha, jaha! Man lär sig något nytt varje dag! 

Tänkte uppdatera lite, idag är vattnet klarare, det är fortfarande grumligt men idag kan man se min kamphane fastän han inte simmar precis in till glaset ;) 

Har även kört ett nytt nitrittest, samma resultat som igår. Det känns skönt att det inte blivit värre där i alla fall! :) 

Så allting går åt rätt riktning! 😃

Upp till toppen
Annons: