Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2676 ggr
72mm
2015-08-02 10:52

Posthorn-avels experiment för färg?

När jag började med akvaristiken skaffade jag ett par halvstora posthorn som en del av en köp av annat. Lite senare skaffade jag 30 stycken småttingar från en medlem här, de skulle fungera som grund för en odling för att producera snäcklingar jag kunde mata dvärgpuffern med. 

Jag har ingen aning om vare sig vilken generation de är inne på nu eller om de ursprungliga fortfarande ens lever. De har huvudsakligen fått göra vad de gör i en hink med vatten där jag även har testat en egen filter-konstruktion. 

Men när jag studerar färgerna dessa har så är det förvånansvärd stor spridning. Allt ifrån nästan svarta till ett par små som i det närmaste är helt genomskinliga. Utan någon vetenskaplig eller statistisk basis så känns det dock som de bruna och spräckliga generna är dominanta. Många av de äldre verkar även lida av vita missfärgningar i skalet (ser ut som kalkavlagringar). Huruvida det är naturligt, ärftligt eller pga diet eller miljö vet jag inte. 

Detta har fått mig att fundera lite. Det skulle faktiskt vara riktigt intressant att se hur avkomman blir om man faktiskt börjar sortera upp dem och avla efter färg. Kan man få de röda än rödare? De rosa mer rosa? Kan man få fram en riktigt orange variant kanske?  Kan leopard-mönstringen kombineras med olika grundfärger? 

Posthorn är ju tacksamma att utföra genetiska experiment på då de förökar sig snabbt (om de trivs) och är enkla att hålla i små volymer. Spännvidden på variationerna i färger (både i kropp och skal)  verkar ju vara riktigt stor. Räkor eller t.ex. killis är givetvis intressantare arter än molusker, men skulle kräva oerhört mycket plats och omsorg. Jag behöver något självgående.  

Det behövs bara någon typ av tank/burkar att härbärgera experimentet i. En vanlig tank med en massa avdelningar vore nog det enklaste, men det är inte så flexibelt , svårt att både utöka och flytta på, så jag funderar på någon annan lösning… 

fasen vad jag bladdrar.. jag är säker på att jag hade någon konkret fråga någonstans, men den försvann i tankegången 😐

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
mimåne
2015-08-02 11:19
#1

Intressant. Vill du inte använda riktiga akvarium så fungerar nog förvaringslådor lika bra. Snäckorna bryr sig inte så länge det är stort nog och trivsamt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2015-08-02 11:29
#2

visst kan du få dem rödare, jag fick rosa från början men plockade ut de mörkare o la i ett extra kar, de blev då röda till slut, makarna åkervinda gjorde samma sak fast baserat på storlek o har själva nu snäppet större posthorn än normalt =)

mimåne
2015-08-02 11:33
#3

Hm.. Kanske man skulle skaffa sig några röda posthorn.. :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2015-08-02 12:14
#4

#1 Hmm, förvaringslådor kanske man kan bygga något av. Bra idé. Jag skulle ju kunna bestämma mig för en viss variant och fokusera på att "förädla" just den färgvariationen, isf behövs i princip bara två eller tre populationer. Problemet är att vill man experimentera med olika färger samtidigt behövs en faslig massa avdelningar, så det hela måste vara antingen väldigt kompakt eller smått. 

#2 Intressant att du har motsvarande erfarenheter. Gissningsvis så kan de gener som styr pigmentering vara latenta men bli aktiva i avkomma, så en population av t.ex bruna snäckor kan då och då ge upphov till röda eller rosa. Blått har jag inte sett skymten av från mina.

Någon som har sett albino-snäckor? Dvs, knappt någon pigmentering i skalet alls? Jag har ett par som i princip är helt genomskinliga, och de kommer från samma föräldrar som alla andra. Ska bli mycket intressant att se om de kommer generera genomskinlig avkomma om jag isolerar dem. 

Känner att jag borde läsa på lite om genetik :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Tinitusan]
2015-08-02 12:29
#5

oh ja jag har haft en albino men tyvärr dog den innan den blev vuxen, intressant det du säger med blåa, har också fått lite blandade färger av mina men aldrig blåa!

72mm
2015-08-02 15:07
#6

Hmm, mina albinos är alla väldigt små och nog sista generationen i en tank där jag konsekvent plockat bort snäckor innan de hunnit bli stora. Vad som än hände så har de massa syskon som också ser likadana ut.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Tinitusan]
2015-08-02 15:33
#7

intressant! kan du inte lägga upp lite bilder?

72mm
2015-08-03 12:48
#8

Bilder på vad, de knappnålstora snäcklingarna? Vilka krav! :) Ska se vad jag kan göra…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2015-08-04 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Mycket möjligt att de kommer växa till sig och bli gula (ser ju ut som det är varianten med gul fot) när de blir äldre, men nu är skalet i princip genomskinligt iaf.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2015-08-04 13:16
#10

Kommit underfund med att jag behöver 5 eller 6 avdelningar bara för att sortera upp i de pigment-varianter jag är intresserad av. Känner inte för att skaffa ett riktigt kar och dela upp det så jag kör på en serie av flaskor (2L) som jag ställer i fönstret (tänker inte dona med belysning). I alla fall tills jag bestämt mig om det här kommer vara värt besväret :)

Idéen är att ställa dem i en liten trappa så kan jag pumpa vatten från den lägsta till den högsta och sedan bara låta de flöda över neråt. Ingen belysning, ingen värme. Har en idé om ett väldigt enkelt botten-filter som jag vill testa också :)

Har läst på lite om de olika pigmenteringen de här små gynnarna kan ha och det verkar som om folk är ganska överens om attförutom brun/brun(fot/skal) så finnsiaf röd/röd (fot/skal), brun/blå, rosa/röd,  gul/?  och uppkommer naturligt i från helt bruna populationer. Röd fot torde vara tecken på frånvaro av brun pigmentering så deras blod är rött (hemoglobin).

Jag har ett par som är lite mörkare än de andra bruna, så jag funderar även på att se om man kan få fram riktigt mörka individer, så nära svart som möjligt. 

Om man ska få dem att föröka sig måste man (förutom hyfsat vatten) ge dem mat och ställen de kan lägga ägg. De lägger ägg på glas/plast i nödfall, men  då är de desperata. Verkar som de föredrar något organiskt. Jag har sett dem lägga på både varandra och på insidan av skalet på uppätna gröna ärtor.

Jag vill inte slabba med plantering, helst inte ens något bottensubstrat, så jag funderar på att fästa några anubias på lite skiffer-bitar så blir det hela mobilt. Kan ju tänkas att man vill flytta på äggen. Kanske även vanliga musselblommor skulle fungerar bra.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lojs
2015-08-04 16:02
#11

#9 Jag gissar på att det kan bli blå av den där, liknar mina blå småttingar. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

72mm
2015-08-06 13:25
#12

#11 Verkligen? Intressant isf. Har nu bestämt vad jag ska selektera på (har ju en regnbågspopulation nu , ingen är den andra lik) och jag tror det blir enklast om man väljer ett enda attribut, och väljer individer som uppvisar den renaste av respektive nyans. Så jag ska avla i fyra riktningar; * Rött skal ( innebär troligen även röd fot) * Svart skal * Rosa skal ( misstänker att detta är röda med ofärgade skal) * Gul fot

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lillyrod
2015-08-06 13:44
#13

Du har helt rätt om de rosa. Det finns inga med den färgen nämligen : )

Annons:
[Tinitusan]
2015-08-09 22:36
#14

ah det visste jag inte, så de som är rosa är egentligen bara röda i foten o genomskinliga i skalet?

Lillyrod
2015-08-09 22:44
#15

Rosa är vita med röd fot : )

Lojs
2015-08-12 12:50
#16

Hur många liter tänker du per burk? Jag börjar bli lite småsugen själv på att sortera lite färg här hemma. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-08-13 19:36
#17

Sådär, två 13-liters plastlådor är fixade med varsitt litet filter och ett gäng bebisposthorn plus några sandsnäckor har fått flytta in! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

72mm
2015-08-14 23:37
#18

#16 Just nu är de jag hade färg-segregerade och uppsorterade i 5 st 2 liters PET-flaskor ställda i trappsteg som flödar över i varandra och en liten pump som flyttar vatten från den lägsta till den högsta (ett annat av mina experiment). Jag har ganska ordentligt flöde på det hela och om de trivs och tills jag hittar en bättre, mer permanent lösning så får det vara så. 

#17 Vad för typ av filter använder du till dina 13-liters lådor?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lojs
2015-08-14 23:39
#19

#18 Vad smart, kan du ta bild? Jag vill visa maken, han är sugen på att fixa nåt system åt mig. =)
Äsch, det är ett par små cirkulationspumpar med filter, inget häftigt. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Casper
2015-08-15 10:39
#20

#18 Nyfiken på bilder jag också!!

Annons:
[Tinitusan]
2015-08-15 11:59
#21

oh låter spännande, dela gärna med dig av bilder =)

MonsterTrollet
2015-08-15 16:40
#22

Låter jättemysigt med det där pysslet, vill gärna se bilder sen när de blivit några mm större.  :D

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

MariaK1977
2015-08-15 20:46
#23

Alltid roligt med dina projekt 72mm, ser fram mot resultatet! Och gärna bild på systemet.

72mm
2015-08-18 13:01
#24

Bilder… 

Det här är alltså en test för att undersöka om/hur en av mina vilda idéer skulle fungera i praktiken. Eftersom det handlade om ett antal behållare så fick mina färg-segregerade snäckor agera testpiloter. 

Grundidéen var att i en hög behållare göra ett "overflow" (vad tusan heter det på svenska? utflöde? överflöde?) men samtidigt tvinga vattnet genom ett bottenfilter.   Man skulle då kunna kedja sådana burkar efter varandra, enkelt lägga till eller ta bort en osv..

Principskiss av modulär behållare med utflödesdrivet bottenfilter

Man kan givetvis bygga detta på många olika vis, men jag byggde ett par prototyper från 2L PET-flaskor. (måste sluta dricka så mycket Cola).

PET-flaska, 31/25mm PVC-slang och klassisk blå filtermatta

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2015-08-18 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#25
  1. Normalt utflöde
  2. Säkerhets overflow in action. 
  3. Temporär konstruktion av trappa medelst gammal pocket. (fungerar även som viss säkerhet vid läckage :)
  4. Anubia på skiffer - förhoppningsvis godkänd äggläggnings-plats. 
  5.  "Rosa"
  6. "Röda"

Friskt kopplat är hälften brunnet!

MariaK1977
2015-08-18 13:10
#26

Tack!! Mycket lättbegriplig skiss!

72mm
2015-08-18 13:24
#27

…man skulle väl kunna kalla det hela "en modulär bordsfontän med biologisk filtrerings-kapacitet" :) 

Ett mer propert, akvaristiskt korrekt sätt vore väl att bygga överflödena mellan sektioner i ett vanligt akvarie. Plexiglas är ju ganska lätt att jobba i. Fast då finns ingen anledning att bygga en serie av överflöden, man skulle lika gärna kunna göra olika sektioner på samma nivå och tvinga vattnet ömsom genom ett bottenfilter och ömsom över kanten till nästa sektion. Som en sump ungefär.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Tinitusan]
2015-08-18 16:04
#28

fantastiskt, tänk att bygga det där i modell större!

Lojs
2015-08-18 16:40
#29

Helt underbart system! Jag tycker faktiskt det är läckert med pocketar som underlag, ett snyggt sätt att ha sina pocketar framme! Har du bild på pumpen med?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

paradisgarden
2015-08-19 10:09
#30

Wow! Vilka otroliga idéer du har! Jätteroligt att följa dina trådar😃

MonsterTrollet
2015-08-19 17:16
#31

Men wow vad läckert!
Kul att se nåt helt annorlunda, och vilken rolig idé!  😃

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

72mm
2015-08-29 14:49
#32

Ni vet det brukar sägas att ryggsäcksfilter är bra på att syresätta vatten men att de även har en tendens att få vattnet att dunsta snabbare? 

Kan meddela att det stämmer nog ganska bra. Jag har byggt en luftfuktare! 🤪 Varje litet utlopp (jag har fem) är ju likt ett utlopp från ett sådant filter, och de får nog en hel del vatten att dunsta. Jag var hemifrån ett par dagar och kom hem till en pump som gått torrt, inget flöde och vatten som luktade riktigt illa. Två liter hade nog försvunnit. 😕

 Så om man ska bygga ett sådant här system "på riktigt" så är min rekommendation att dimensionera lägsta burken (den man pumpar från) ordentligt stort om man inte vill springa och fylla på vatten hela tiden. 

Problemet är givetvis  förstorat av det lilla formatet och vattenvolymen (kanske 12L allt som allt) men den lägsta behållaren är i vilket fall som helst lite annorlunda i det att den måste rymma allt vatten som är "på väg" nerför trappan. Vattennivån i den kommer därför alltid bli mycket lägre än vad man kanske väntar sig. Skulle man fylla upp systemet så att den lägsta behållaren är full kommer man få vatten på golvet när man slår av pumpen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2015-08-29 22:15
#33

Vilket fantastiskt projekt du har på gång. Väldigt intressant att se!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2015-09-02 18:49
#34

När saker fungerar som det var tänkt är det givetvis trevligt. Men när det fallerar så kan man säga att det är intressantare.  🤪

I förrgår började det helt plötsligt skvala vatten ut på parketten. Det kom ifrån snäckfarmen. Ingen direkt fara på taket eftersom jag var i rummet och kunde snabbt göra en akututryckning med trasor och handduk. 

Vad hade då hänt? Jo, den direkta orsaken var att en av mina kannor hade tippat såpass att det flödade över kanten! Hur den hade kunnat göra det är en ganska intressant kedja av händelser, inte helt olikt Fukushima, som nu när haverikommissionen är färdiga kommer i dagen…   (varning för lång text)   

Det första som hänt är att bottenfiltret i en av behållarna av en eller annan anledning givit vattnet sådant motstånd att nivån stigit så det börjat flöda över, direkt in i utflödes-röret (hänvisar till illustration och fotobevis i #24). Detta är per design då jag misstänkte att detta kunde ske. Vatten som flödar över denna väg går inte genom filtret utan har fritt flöde till nästa behållare. 

Nu är det ju inte bara vattnet som kan röra sig fritt. Även snäckor kan, då det rinner vatten över en kant, enkelt ta sig ut i utflödes-röret och vidare ut i själva pipen som leder vattnet till nästa behållare.  

När en snäcka av tillräcklig storlek sätter sig i utflödet kan den ändra på vattenstrålen så att hela eller delar av vattnet börjar rinna utefter utsidan på behållaren och således inte hamna i nästa behållare. 

Till saken hör att samtliga behållare stod uppallade på överblivna pocketböcker (temporärt såklart, jag gör bara temporära lösningar, och jag får alltid äta upp detta 😭)  och dessa är givetvis bara formsäkra vid torrt tillstånd… 

Jag hade faktiskt tänkt på att de kanske kunde fungera som en extra säkerhet om det skulle börja droppa genom att suga upp en del vatten innan det nådde parketten. Vad jag inte tänkte på var hur böcker beter sig när de blir våta. En tvåcentimeters pocket kan utan vidare svälla till dubbla storleken. Och den sväller inte uniformt heller, utan ryggen förblir samma storlek medan den öppna sidan expanderar kraftigt. Den kommer därmed börja fungera som ett tippbart lastbilsflak. Detta hade jag alltså ställt 12 liter vatten på :)

Så nog blev det intressant alltid.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Lojs
2015-09-02 19:11
#35

Fy vad synd! Jag som älskade din lösning!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
2015-09-02 20:47
#36

Jag kan inte låt bli att le lite, det är något komiskt över det du skriver och jag kan själv känna igen mig i det. "Lite hastiga lösningar som man senare får äta upp och aldrig lär sig av utan gör om, och om, igen"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2015-09-04 10:27
#37

Hehe, ja, jag vet inte varför jag ska krångla till det så. Nu har har ersatt böckerna med bitar av plastöverdragen 5cm masonit som jag sågade till ur en tv-bänk (?) jag stal i soprummet. 😎 Inte optimalt, men mycket bättre än papper. 

Ska jag fortsätta med att ha snäckorna måste jag dock lösa två problem: 

1. Sänka flödet så att det inte bottenfiltret flödar över eller på något vis snäck-säkra detta överflöde, eftersom de djäklarna rymmer "nedströms" nu.

2. Göra en sump av något slag som rymmer mycket mer vatten. Avdunstningen gör att det går torrt på ett par dagar.  

Varför jag inte bara lyssnade på mimåne och använde plastbackar eller gjorde avdelningar i ett vanligt akvarie vet jag inte. Fast då finns ju risken att det faktiskt skulle fungera och då hade jag inga roliga tosserier att rapportera om här. 🤪

Friskt kopplat är hälften brunnet!

MonsterTrollet
2015-09-04 13:53
#38

😂  rymlingar nedströms och material stulet ur soprummet, funderingar hit och dit…

Gillar den här tråden, du pysslar och funderar och är riktigt underhållande.  😃

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

72mm
2015-09-04 14:00
#39

#38 Tack! Kul att veta att galenskaperna uppskattas.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2015-09-19 23:01
#40

Ok, liten uppdatering på det här vansinnesprojektet. Först tekniken, och så praktikaliteterna när professor Baltazar ska avla snäckor. 🤪

Min masonit-trappa fungerar riktigt bra. Nu vinglar inte burkarna omkring så fasligt längre. 

Slängd TV-bänk har blivit snäcktrappa. Återvinning har aldrig varit så roligt.

För att lösa problemet med avdunstningen och att man behöver lite extra-volym för en sump där nivån kan variera så tillverkade jag en utflöde till en hink på golvet som fick fungera som sump och härbärgera pump och en doppvärmare. Vackert är det inte, men det är ju bara lite temporärt ni vet 😉

Nivån bestäms av överänden av slangen.

Hink som provisorisk sump

Om man  inte gör piparna ordentligt nedåtvinklade så fungerar det så länge det är lite flöde, men om man stänger av pumpen kan det hända att vattnet slutar droppa rakt ner i nästa bytta utan börjar rinna utefter kanten istället. Mina pipar är lite si och så, så varje gång jag stängde av pumpen fick jag rännilar och vatten utanför. 

Felvinklad pip korrigerad med dropp-tap av smältlim.

Fix nummer tre blev att offra lite svart färg på att måla botten på burkarna så att inte filtret växer igen av alger. Ljus är bra, men inte på filter där snäckorna inte kommer åt att beta.

En fantastiskt intressant bild på färg som torkar…. Stora journalistpriset som i en liten ask.

Sedan fick jag kalla fötter vad det gäller att ha detta arrangemang på vardagsrumsparketten (ville ha det i ett fönster för maximal algtillväxt) så jag flyttade hela rasket till köket där jag har bättre golv och en ordentlig matta som kan suga upp lite av eventuell katastrof…

Det skulle visa sig att det var smart tänkt.  En dag så porlade det som av misstänkt låg vattennivå i hinken, och mycket riktigt; mattan våt och en stor pöl runt sista burken. Hur kunde det flöda över där nu då? Jag hittade en posthorn inkilad i inloppet på överflödes-slangen ner till hinken. Han fyllde upp så duktigt att flödet hade minskat tillräckligt för att nivån skulle stiga över kanten. 

Så har ni någonsin funderat på varför insug och överflöden är konstruerade som dom är (med slitsar, trattar, svampar,  galler och nät o.dyl. ) så är det här en av anledningarna. Att göra det svårare för nått med fenor, ben eller fot att sätta käppar i hjulet.    

Vilket leder mig in på hur det går med själva posthornen. Tror det var Lojs som funderade lite på hur man skulle kunna behålla innevånarna i sina respektive tankar när man hade ett vatten som flödade genom dem alla. Hon hade rätt. Det är inte så lätt. 

Efter jag hade upptäckt att de små gynnarna gärna slinker över kanten tillsammans    med vattnet om nivån blir för hög i någon burk så satte jag helt sonika en bit filtermatta i det hålet och det verkar fungera. Iaf på vuxna individer. 

Utflöde rakt uppifrån. Normalt flöde kommer nerifrån, säkerhets-överflöde uppifrån. Nu säkrat med filter-matta. Alger visar dessutom tydligt var snäckorna inte kommer åt.

Däremot så har jag nu en invasion av små snäcklingar. Inte i burkarna, utan givetvis i detta alg-rika rör, på "fel" sida ovan nämnda bit av filtermatta. Jag hittar dem överallt, inklusive hinken på golvet. De verkar kunna ta sig nedströms nästan obehindrat.  😕

Så mycket för att försöka hålla isär avkomman…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2015-09-20 09:58
#41

Mycket intressant läsning, det här måste jag bara följa :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lojs
2015-09-20 10:39
#42

Vilka små djäklar! Inte helt lätt det där!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
2015-09-20 18:17
#43

Väldigt intressant läsning. Ser fram emot fler uppdateringar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2015-09-21 06:37
#44

http://www.amazon.com/Aqueon-1218-Kit-Betta-Falls/dp/B00INCRSFC

En lite upphottad version av din ide, men här har man kampfiskar 😮

72mm
2015-09-21 10:22
#45

#44 Oh, den var intressant. Kanske inte om man inte tycker att det räcker med 5L simvatten för en kampis, men konstruktionen var ju lite nytänkande iaf. 

Grejen är att min snäck-setup är för att testa en idé jag hade som inte var så långt ifrån de där betta-fallen. Helt annat fysiskt format, dubbla volymen och inte gjord för fisk, men ändå… 

När man inte har erfarenhet eller kunskap att designa något är en prototyp ett ganska snabbt sätt att lära sig vad som funkar, och framför allt vad som inte funkar.

Det som skiljer mina burkar från Aqueons kampis-tank är att jag hade fått för mig att distribuera filtreringen. Att varje burk tvingade flödet genom ett bottenfilter skulle göra att allt man behövde göra var att ställa dem i en trappa och pumpa vatten från den lägsta till den högsta. 

Det skulle visa sig att det är oerhört opraktiskt eftersom du behöver en sump, en burk där man kan låta nivån variera. Och har med det så finns det ingen anledning att inte också använda den volymen för filter, pump, värmare osv… Och har man en sump på plats med allt det i så finns ingen anledning att krångla till vattenflödet i varje burk så som jag gjort.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Grodhopp]
2015-09-22 21:35
#46

Det här var kul! När ska du börja bygga stora akvarier? För då beställer jag nog ett hehe.

[Tinitusan]
2015-09-23 08:25
#47

hehe jag med till min 40-årsdag om 2 år ;)

MariaK1977
2015-09-24 15:49
#48

Tror du nylonstrumpor skulle hindra snäcklingarn? Jag provade här på snäckor jag behövde förvara i en yngelkasse över helgen och det fungerade, men då var nog de minsta 3mm i alla fall…

Annons:
72mm
2015-09-24 15:59
#49

Jo, jag måste hitta på något sådant om jag ska få fason på det hela. Det är rena rama prisonbreak här…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

MariaK1977
2015-09-24 16:13
#50

:-)

Hilevij
2015-11-24 21:29
#51

Hur gick det med det här projektet? =D

Upp till toppen
Annons: