Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2676 ggr
72mm
2015-08-02 10:52

Posthorn-avels experiment för färg?

När jag började med akvaristiken skaffade jag ett par halvstora posthorn som en del av en köp av annat. Lite senare skaffade jag 30 stycken småttingar från en medlem här, de skulle fungera som grund för en odling för att producera snäcklingar jag kunde mata dvärgpuffern med. 

Jag har ingen aning om vare sig vilken generation de är inne på nu eller om de ursprungliga fortfarande ens lever. De har huvudsakligen fått göra vad de gör i en hink med vatten där jag även har testat en egen filter-konstruktion. 

Men när jag studerar färgerna dessa har så är det förvånansvärd stor spridning. Allt ifrån nästan svarta till ett par små som i det närmaste är helt genomskinliga. Utan någon vetenskaplig eller statistisk basis så känns det dock som de bruna och spräckliga generna är dominanta. Många av de äldre verkar även lida av vita missfärgningar i skalet (ser ut som kalkavlagringar). Huruvida det är naturligt, ärftligt eller pga diet eller miljö vet jag inte. 

Detta har fått mig att fundera lite. Det skulle faktiskt vara riktigt intressant att se hur avkomman blir om man faktiskt börjar sortera upp dem och avla efter färg. Kan man få de röda än rödare? De rosa mer rosa? Kan man få fram en riktigt orange variant kanske?  Kan leopard-mönstringen kombineras med olika grundfärger? 

Posthorn är ju tacksamma att utföra genetiska experiment på då de förökar sig snabbt (om de trivs) och är enkla att hålla i små volymer. Spännvidden på variationerna i färger (både i kropp och skal)  verkar ju vara riktigt stor. Räkor eller t.ex. killis är givetvis intressantare arter än molusker, men skulle kräva oerhört mycket plats och omsorg. Jag behöver något självgående.