Annons:
Etikettallmänt
Läst 1183 ggr
VildaVittra
8/1/15, 4:43 PM

Akvarium i rum med varierande temperatur

Går det att ha ett akvarium med fisk i, i ett rum där temperaturen kan variera ganska så rejält beroende på tid på dygnet?

Nattetid eldar jag inte i kaminen, så är det kallt ute kan temperaturen gå ner till i värsta fall 11 grader när jag sover, sedan när jag eldar händer det att det blir 25-30 grader. Finns ett element i rummet, det är det som gör att jag inte vaknar med frost på nästippen när jag vaknar, dvs det står för de plusgrader som ändå bibehålls. 

Eller ska jag bara satsa på växter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
kallepudas
8/1/15, 4:46 PM
#1

Det är nog inga problem men jag rekommenderar att använda doppvärmare i akvariet så fungerar bara den ordentligt så sköter den nog sitt jobb med att hålla rätt temperatur.

VildaVittra
8/1/15, 4:48 PM
#2

#1 Jag har ett externt termofilter från Eheim som står och samlar damm, men slår värmningen av om det blir för varmt? Vill inte få fisksoppa direkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kallepudas
8/1/15, 4:54 PM
#3

#2 Misstänker att det gör så men jag känner inte till detta filter ordentligt för att ge ett korrekt svar men det gör någon annan säkert inom kort.

[Jens]
8/1/15, 5:18 PM
#4

Tänkte tipsa om doppvärmare också men det hade kallepudas redan gjort och då slipper du tänka på svängningarna.

Fifill
8/1/15, 6:03 PM
#5

Beror väl lite på vilken fisk du vill ha? Vissa arter kommer ju från områden där temperaturen varierar mycket mellan natt och dag, de borde kanske fungera?

mimåne
8/1/15, 6:18 PM
#6

Doppvärmare värmer bara vattnet till den grad du ställt in den på. Däremot så kyler den ej, har du då e högre rumstemperatur kan du få problem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
wille_wille
8/1/15, 6:42 PM
#7

Jag är osäker på om det skulle räcka med en doppvärmare. Inte säkert att den klarar av att värma upp akvariet tillräckligt när det bara är 11°C runtom…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
8/1/15, 6:53 PM
#8

Ja, det har du rätt i wille_wille. Kanske man skulle ta och kolla upp innan man köper en.

kirshim
8/1/15, 6:57 PM
#9

Har du ett större akvarium så bromsar du upp temp-skillnaderna som blir i akvariet då det tag längre tid att värma/kyla en större volym,  det bromsar svängningarna en hel del av sig själv.

atos
8/1/15, 8:31 PM
#10

Kan bli problem….

72mm
8/1/15, 11:44 PM
#11

Är väl bara fråga om hur många watt doppvärmaren behöver vara på? Ställer man tanken på en skiva med frigolit och kanske även isolerar baksidan på samma vis ökar man effektiviteten något. Vatten har otroligt hög värmekapacitans, dvs det lagrar värme bra. Det gör att man får stor tröghet i systemet, det kommer inte reagera på snabba växlingar. Så länge som medeltemperaturen ligger någonstans runt 15-20 grader så tror jag inte stora temperaturväxlingar är så farligt. Det borde till och med hjälpa till att jämna ut rumstemperaturen något.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: