Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 5858 ggr
taubermanelin
7/29/15, 11:44 AM

aquascaping tips och idéer

Hallå!

Jag och killen har precis köpt oss ett 27L (30x30x30) optiwhite-akvarium. Sååå himla fint! 
Har även köpt till en Ledlampa som lyser grymt snyggt. Har dock glömt bort namnet på den. Kan kika upp det för den som är intresserad.

Vi är inne på att testa på aquascaping (därav att vi börjar med en liten burk). 

Jag har köpt lersand som kommer ligga i botten, sen är tanken att lägga glossostigma eller liknande som layout.
Kommer byggas på höjden och vi är inne på att försöka få ner ett vattenfall av vit sten i ena hörnet som ska cirkulera ner ifrån ett berg eller liknande.

Koldioxidpump har jag kollat på och ska köpa så fort jag har bestämt exakt hur jag ska gå till väga med allt och exakt vilka växter som ska i. Vill ha det väldigt stilrent med bruna rötter, mörka stora stenar och väldigt ljusa fina växter.

Kommer bo några räkor där i också, möjligtvis Red Sakura.

Kom med alla tips ni har till mig. Är heeeelt ny i ämnet.

Hur går man tillväga för ett sandvattenfall?
Vilka växter är bäst?
Hur är det egentligen med Soil? Funkar lersand/lerstenar?

Annons:
[Tinitusan]
7/29/15, 11:48 AM
#1

du hade råkat lägga upp inlägget två gånger så jag tog bort det ena =)

taubermanelin
7/29/15, 11:51 AM
#2

det är lugnt :)

mimåne
7/29/15, 12:51 PM
#3

Hejsan och välkommen till sajten!

Vad roligt att ni börjat intressera er för akvaristiken. Hoppas ni ska få ett givande projekt tillsammans :)

Innan jag svarar på några av dina frågor så måste jag komma med en motfråga. Vad  menar du med "Lersand"? Vad är det för något?

Enligt min mening är soil det absolut bästa alternativet om du vill starta upp ett riktigt växtakvarium med ett trycksatt koldioxitsystem, som jag antar att du menar när du säger "Koldioxidpump".🙂I små akvarier är det också mycket bra att utnyttja botten till att gro bakteriekultur åt akvariet, soil är ett utmärkt material för bakteriekultur. Vill ni ha räkor är det också det bästa alternativet för dem.

När det kommer till växter så är det i uppstarten av akvariet bra med snabbväxande arter för att undvika eller lindra en stor algblomning vilket är vanligt i uppstarten. När akvariet är stabiliserat kan man fasa ut de snabbväxande växterna till mer krävande arter som passar bra in i aquascaping.

"Vattenfall av vit sten i ena hörnet som ska cirkulera ner ifrån ett berg eller liknande."
Det låter verkligen underbart ambitiöst men jag måste erkänna att jag nog aldrig sett något liknande förut. Är det ens möjligt att få stenen att cirkulera i vattenfallet? Aquascaping enligt min mening handlar mycket om illusioner. Jag har sett de som byggt upp en illusion av ett vattenfall i akvariet men aldrig att något i "fallet" faktiskt rört på sig. Hur jag än funderar kan jag inte komma på något råd om hur ni skulle få den att cirkulera.

Sist och slutligen skulle jag vilja ge er ett råd :) Glöm inte att ett akvarium är så mycket mer än kreativt skapande. Läs på om hur ett akvarium fungerar, hur man gör för att fiskarna ska kunna leva i kranvattnet, läsa om bakteriekultur och nitritförgiftning. Det är trots allt riktiga djur som ska leva i akvariet och deras behov bör tas om hand först innan ni kan skapa ett vackert akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

taubermanelin
7/29/15, 1:20 PM
#4

hej!

https://www.youtube.com/watch?v=pbaqPWN8ZHs

Där har du en länk med vattenfall gjord på vita stenar. Man kopplar ett rör och pump osv. Har kollat det lite mer invecklat men är så svårt att förklara här. Finns en del på nätet.

Soil har jag kollat på och lersand/lersten är ett billigare alternativ. Det är levande bakterieflora i det så det borde väl fungera utmärkt?  Jag köpte det på södermalms akvarieaffär och här kommer lite mer info om den:

Den perfekta akvariesanden

Äntligen har jag hittat den perfekta akvariesanden. Den har en vackert rödbrun färg som väl överensstämmer med färgen på den lateritjord, som finns i de områden där många av våra akvariefiskar förekommer. Färgen bidrar också till att förhöja fiskarnas färger och är en mycket vacker kontrast till de gröna växterna.
Materialet består av en bränd lera med en kornstorlek varierande från 1-4 mm. Den väger ungefär en tredjedel så mycket som vanligt akvariegrus. Alltså lättare att bära hem från butiken och betydligt mindre vikt för det färdiga akvariet.
Vikten och porositeten hos sanden gör att risken för täta, döda bottnar blir betydligt mindre. Man får en lucker botten med genomströmning av vatten beroende på olika temperaturer i akvariet. Materialets porositet ger också gott om plats för de nyttiga bakterierna att sitta och arbeta på. Hela botten blir ett bilogiskt filter.
Lätt att plantera i. Ingen risk att bryta av sköra stänglar eller mosa känsliga rottrådar. Idealisk för växternas rotsystem och näringsupptag. Dessutom skonsamt för munnar och känselspröt för de fiskar som letar efter mat i botten.

Jag har haft sötvattensakvarie i många år så jag vet dom grundläggande delarna. Tänkte mer om det finns någon här inne på forumet som håller på med aquascaping som kan ge lite tips :)

taubermanelin
7/29/15, 1:22 PM
#5

https://www.youtube.com/watch?v=ckswreyVKWI

Här kommer yttligare en länk där dom visar hur man gör sandvattenfall.

[Udoon]
7/29/15, 1:34 PM
#6

Mina kar är inte särskilt scape-ade direkt, men däremot kan jag varmt rekomendera Pinterest för inspiration! Här är en länk till min dregel-board för akvarium: https://www.pinterest.com/theudoon/aquarium/

Glor man runt lite kan man hitta mycket snyggt.😃

Annons:
taubermanelin
7/29/15, 1:42 PM
#7

tack snälla, är medlem där så jag ska kika lite!

Omorika
7/29/15, 3:25 PM
#8

Tänkte bara inflika att den sanden låter typ exakt som coops ej klumpande kattsand av bränd moler. Kanske lite mer grovkornig men det går nog krossa lite extra. Det ända jag kan tipsa om är att gå in på AGA auqascaping contests hemsida. Finns mycket inspiration där. Jag håller lite mer på med att skapa snygga biotoper så är inte riktigt min grej heller.

mimåne
7/29/15, 6:27 PM
#9

Åh vad läckert! Tack så mycket för länkarna om vattenfallen. Väldigt intressant att se.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: