Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1419 ggr
pluntan
2015-07-27 12:47

Dags att kavla upp ärmarna!

Ja då var jag igång. Nu bjuder jag på eländet här hemma. Var snäll i kommentarerna, det finns tillfällen i livet då vissa saker måste prioriteras högre än akvarium.

Annons:
pluntan
2015-07-27 12:47
#1
pluntan
2015-07-27 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
pluntan
2015-07-27 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
[Miiika]
2015-07-27 12:53
#4

Det är bara att köra igång :) Vi har också slappar efter lite på grund av olika anledningar men nu är det ganska fint i alla våra tre akvarium igen :)

pluntan
2015-07-27 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En bit på väg. Det är skönt att börja göra lite ordning. Nu ska jag försöka fiska. Finns fyra botier här i någonstans, förhoppningsvis under snäckan.

MariaK1977
2015-07-27 15:49
#6

Kör hårt!

Annons:
[Jens]
2015-07-27 17:20
#7

Hehe, jag blir helt matt när jag ser ditt arbete men det beror väl på att jag har precis börjat jobba efter semestern och vill inget annat än att bara vila just nu. Vilken dag på jobbet ;) Ska bli kul att följa denna tråd.

Fjordell
2015-07-27 19:25
#8

Ska bli kul att följa!

Det är som du säger, alla har vi våra svackor. Det här kommer ju att bli kanoners, nu när du väl börjat ta tag i det!👍

pluntan
2015-07-27 19:38
#9

Hittade det här i ett annat kar, det är lite trådalger i det men inte mycket. Har ni sett nå dylikt förut?

pluntan
2015-07-27 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
pluntan
2015-07-27 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack för er positiva feedback! Har byggt fälla för botiorna, tre av de kvar att fånga och flytta. Men de har ju gjort bo och gömställe under filterhuset, längst upp i högra hörnet simmar de in. De vågar sig ut när de fick sig lite skydd, de e snabba rackare. Hoppas verkligen att de visar sig innan natten.

mimåne
2015-07-27 19:46
#12

En snäcka med trådalger har jag aldrig sett förut men egentligen, varför inte? :) Vissa av mina äppelsnäckor får ibland alger på sig också, grön alger. Då ger jag dem en omgång med en gammal tandborste så är dem som nya igen. Man måste ju vara fräsch!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pluntan
2015-07-27 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hoppas jag hittar på den lilla rackaren nästa gång det är vattenbyte. Å vad skulle man göra utan tandborsten idag liksom! Bra grejor det. Hit kommer fiskarna få flytta tillfälligt.

Annons:
pluntan
2015-07-27 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Så här såg det ut den 12 juni när växterna planterades, har stått utan fiskar till idag.

mimåne
2015-07-27 19:54
#15

Det har växt på ändå ser jag, även om akvariet stått tomt från fisk. Har du tillsatt något åt växterna?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-07-27 19:59
#16

Hahaha ! Ge en äppelsnäcka en omgång med tandborste 🤪! Det har jag aldrig hört förut men varför inte 😉 Mina kan få lite grönt på skalet också men inte har jag tänkt på att 'snygga' till dem 😃

mimåne
2015-07-27 20:26
#17

Det är väl klart att du ska putsa dem som om de vore juveler jens! 😉

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pluntan
2015-07-27 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Brukar dela tabletten på fyra och sätta vid rötterna, en gång i kvartalet kanske. Den enda växtnäring som jag klarar av att använda utan att det blir fel. Har ibland även använt Co2 på flaska, klarar jag också av. Än har jag inte haft nåt kar som behöver flytande växtnäring, snarare så att jag behöver växter som tar upp näringen som redan finns i vattnet .

Draken
2015-07-27 22:14
#19

Spännande :)

Alla har vi våra svackor, du skulle ha sett hur mina kar såg ut ett tag här i våras, när jag höll på att jobba häcken av ,mig  😮

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

pluntan
2015-07-28 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Återigen tack för förståelsen och pepp! Vet ni nästa gång jag sätter igång det här karet ryker original pumphuset!! Förstår inte alls hur juwel tänkt där. Mycket bättre med egengjort. Nästagång överväger jag att flytta det till hobbyrummet som då har våtrumssystem på golvet, golvbrunn och vatten i rummet… Drömma kan man iallafall! Tänk tanken, sköna fåtöljer och några fina akvarium att titta på. Känns som att det här kan bli ett stort och årslångt projekt. För det här med hinkar, sand och vatten överallt är inte kul. Lyckades precis fånga botiorna! Tog bara ett dygn. SUCK !

Annons:
pluntan
2015-07-28 15:10
#21

För övrigt tänkte jag till. Lika bra att köra sanden i ugnen nu när jag ändå har tid, blir båda "kokt" och torkad. Nog allt kokar sanden i ugnen skvätter överallt där i. Misstänker att det var sanden som var boven till eländet. Måste varit massa näring av nå slag i den som gött algerna. Jag sköljde intr den så noga sista karet fick sig en omstart, dels var det för tungt då med gravidmage men sen hade jag nog blivit lite övermodig eftersom jag typ nästan aldrig misslyckats med en nystart tidigare. Man lär sig av sina misstag !

pluntan
2015-07-29 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Målar lite svart. Kände att de borde få lite lugn i det hörnet. Står precis vid dörren in i rummet och är samma som de får mat i. Vill inte mål hela, för då ser man ju inte in. Dock borde sidan mitt emot fått sig lite stryk också, men det är en möjlighet för tillfället. Så nu sitter jag och tittar på när det torkar. För övrigt blev jag i princip lovad ett akvarierum inom en typ treårsperiod av gubben. Lika bra att skriva det så det inte blir bortglömt.

[Jens]
2015-07-29 11:09
#23

Mycket bra att du tänker på den ena sidan. Jag har själv ett akvarium som står nära en dörröppning men där har jag väldigt höga växter så det syns inte så mycket om inte fiskarna är dumma nog att leta sig fram till rutan vid rätt tillfälle så att säga 🙂

pluntan
2015-07-29 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Fick i lite mer växter idag också, men insåg sen att jag borde tagit en annan sort än de där dillkvistarna. Kilfläcksrassborran trivs nog betydligt bättre med en bladig hög växt som de kan leka vid. Får göra om när nästa tillfälle ges.

pluntan
2015-07-29 16:39
#25

Om någon har nå tips eller input angående de boende får ni gärna säga. Har ju fyra kilfläcksrassborra och fyra botier, kommer dock inte ihåg sort på de för tillfället. Botiorna ska med tiden få bli flera, kilfläckarna vill jag byta mot drottning. Tycker det är hur fint som helst med många små fiskar. Fram tills dess, är det bara gilla läget och inse att de får vara nöjda med ett stim på fyra? Hur gör ni när ni avvecklar en fisksort? Känns lite sisådär när de blir gamla och griniga ju färre de blir i gruppen.

pluntan
2015-07-29 16:42
#26

Inte världens bästa lyse i karet Jens, så vet inte hur bra det kommer växa däri. Men förhoppningsvis kommer den där sidan också mest bestå av växter.

mimåne
2015-07-29 18:05
#27

När jag känner att det är dags att avveckla några fiskar brukar jag antingen försöka hitta nya hem åt dem genom att annonsera ut på olika sajter och grupper, eller så skänker jag dem till en lokal djurbutik.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
pluntan
2015-08-02 09:53
#28

Det var ju en tanke mimåne! Dock känns det som att de efter några år på nacken kanske inte är så intressant att lämna till butik eller annan ägare. Har en misstanke om att de inte skulle överleva stress, nytt vatten andra fiskar… Eller så tycker jag synd om de ifall jag utsätter de för det. De får hänga med ett tag till! Så får det bli en funderare nästa gång det händer nåt stort. Gjorde ett vattenbyte i deras nya hem igår. För att minska risken för nitrit. Gjorde även ett test som visade noll! Avvaktar några dagar till innan det blir ett nytt vattenbyte. För övrigt att de ut att trivas riktigt bra i sitt stenröse. Lite mer växter ska fixas med tiden.

mimåne
2015-08-02 10:10
#29

Jag håller helt med dig. Det är ingen rolig tanke att behöva hitta nya hem åt fiskarna. Men ibland är det faktiskt också nödvändigt och för fiskens bästa. T.ex p.g.a osämja i akvariet eller om ett stim av någon anledning blivit för litet för att de kvarlevande individerna ska må bra. Det kan ju också vara så att akvaristen helt tappat intresset för en fiskart och sådant kan absolut påverka skötseln av dem.  Det bästa är ju ändå att man planerar sina inköp noggrant innan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pluntan
2015-08-06 10:13
#30

Det är ju tur att man redan gjort de största missarna (hoppas jag) när det gäller fiskköp. Några missar har ju genererat några till akvarium 😁

pluntan
2015-08-06 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
pluntan
2015-08-06 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Sitter i planerar filterbygge i akvariet som var så äckligt. Tror att det kommer bli riktigt bra. Har införskaffa frigolit som ska bli bakgrund, och på nåt vis ska jag gömma filtret bakom. Planen är än så länge att ha filtret i mitten, inte på sidan av akvariet. Eftersom karet är välvd. Tanken är att jag dessutom ska bygga upp rötter och växter i mitten nästan ända upp till ytan. Hoppas att ett större stim småfisk ska trivas med det.

mimåne
2015-08-06 11:27
#33

Det ser bra ut. Är det enbart filtermatta du har tänkt köra på?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pluntan
2015-08-06 13:01
#34

Filtermatta vet jag vad det är 😝 Har du nå förslag på annat?

Annons:
mimåne
2015-08-06 15:45
#35

Biologiskt filtermaterial hade jag använt. Med tanke på att du ska använda en större mängd så hade jag valt klassiska makaroner/ringar. Tänker på priset. Kanske lite fin matta på det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pluntan
2015-08-06 22:03
#36

Vad är biologiskt filter? Googlade saken och enligt det jag läste så blir filtrera biologiskt med tiden, förutsatt att man inte rengör det särskilt ofta. Jag brukar så sällan som möjligt göra rent filtrera, och då en i taget. Aldrig alla på en gång. Vad är fördelen med makaroner? De lär man väl ha i en behållare / nätkasse? Tack för input! Eftersom jag bara är i planeringen än och har gott om tid innan det sätts igång igen är jag öppen för förslag.

MariaK1977
2015-08-07 11:31
#37

Makaroner?!

Lillyrod
2015-08-07 11:53
#38

#37 Det går bra med spagetti också ; ). Nä det är en typ av filter man kan ha i pumpen. Vanlig i ytterfilter.

MariaK1977
2015-08-07 11:57
#39

Aha, tack! 😃

mimåne
2015-08-07 22:40
#40

Haha ja nä det är inte riktig pasta utan ett typ av filtermaterial med formen likt en makaron, därför brukar de kallas så :)

Det finns två typer av olika filtermaterial. Mekaniskt och biologiskt. Mekaniskt filtermaterial är i regel till för rening av vattnet ( fånga upp smuts) medans det biologiska filtermaterialet bryter ner smutsen. Du har rätt i pluntan att med ett mekaniskt filtermaterial så får man en viss nedbrytning också men materialet är inte gjort för det. Biologiskt filtermaterial är anpassat för att bakterier ska kunna gro i materialets porösa struktur och på så vis bryta ner avfall. Precis som att mekaniskt filtermaterial har en viss nedbrytningseffekt så renar också biologiskt filtermaterial vattnet till en viss del.

I ytterfilter med tillhörande filtermaterial ser man ofta en kombination av ovanstående material för att få ett så bra resultat i akvariet som möjligt. Man väljer i regel något som fångar upp smuts, något som bryter ner det och något som "finkammar" vattnet kristallklart.

När man ser till "hemmagjorda filterbakgrunder" tycker jag mig ofta se att det är biologiskt filtermaterial som används och då makaroner. Jag har en teori om varför man väljer det här materialet i den här typen av filter. Jag föreställer mig att det krångligt att ta upp och rengöra kalaset om man så skulle behöva och att man då hellre använder ett material som bryter ner smuts och avfall så effektivt som möjligt så att det ska kunna användas så länge som möjligt. I min tanke stockar en filtermatta eller annat mekaniskt filtermaterial igen betydligt snabbare. För filtreringens skull blir då också ett lite luftigare material bättre (makaroner) än t.ex eheim substrat pro som skulle bli tätt packat. Och väldigt dyrt för den delen också.

Biologiskt filtermaterial som makaroner behöver inte hållas i en påse eller liknande. Behållaren blir utrymmet bakom bakgrunden. Det hålls bra där.

Kanske något som tål att funderas över? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pluntan
2015-08-08 20:56
#41

Japp helt klar något att fundera över :-) Har läst lite om det nu och ju mer man läser, ju mer känns det som en självklarhet med ett biologiskt filter. Blir nog keramik eller glaspasta i en av facken. Visste väl att jag skulle ha nytta av att starta en tråd och börja planera månader i förväg. Otroligt tacksam för hjälp!

Annons:
Upp till toppen
Annons: