Annons:
Etikettallmänt
Läst 2442 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-07-07 12:36

Vegan fiskar

Hej, finns det fiskar som är veganer kan ni tipsa om dom isf? Och var kan man köpa vegansk fiskmat isf?

Annons:
[Udoon]
2015-07-07 13:03
#1

finns massor med fisk som har i huvudsak vegetabilisk kost, men veganer är dom inte, dom flesta fiskar äter det som får plats i munnen, vet inte någon fisk som inte äter både levandefoder, animaliskt eller städar upp så att säga om något i karet dött. så någon "vegansk" fisk lär bli svårt att hitta😉

[raichu]
2015-07-07 14:28
#2

Sturisoma-malarna är ordentligt veganska, inte helt uteslutande men allt som inte är grönt lägger de ingen energi på. När det kommer till tex ägg så äter de nog om de råkar hamna över dessa men de söker inte aktivt upp ägg för att äta så vitt jag vet. 😎

Utöver dessa så har vi nog tropheusar och hästnos ciklider från malawi som är väldigt vegetariska och vissa hästnosarter är väldigt känsliga mot animalisk föda vad jag vet. 🙂

[Stockholmsbruden]
2015-07-07 15:22
#3

Okej men jag menar fiskar som man måste ge kött eller insekter till i maten. Om de äter upp varandras ägg är naturligt

Leopard gurami
2015-07-07 16:06
#4

Då heter det inte vegan… Då menar du kanske köttätare eller rovfiskar? :)

kirshim
2015-07-07 23:56
#5

Är ingen expert i detta ämne men funderar lite på hur du menar…. Visst finns det väl fiskar som föredrar vegetarisk kost men är tveksam till att det finns arter som helt skulle rata animalisk kost om det serveras på rätt sätt.. Bara att tänka på när man sitter och metar med mask, maggot och räka och kan då fånga i stort sett alla artet som vi har i svenska vatten… Sen om du däremot funderar vilka arter som överlever på en strikt vegankost så är mog svaret ett helt annat

[Tinitusan]
2015-07-08 10:46
#6

det finns tre benämningar för vilken kost en fisk äter herbivor-omnivor-karnivor, herbivor är växtätare, omnivor är allätare o karnivor är köttätare, dock faller de flesta fiskar vi har under omnivor för att de precis som nämnts äter det mesta, men generellt benämner man dem herbivor om deras naturliga föda är alger o andra växtdelar, omnivor om de äter alger o små kräftdjur etc som lever i algmattan tex o karnivor är rovfiskarna =)

Annons:
[Stockholmsbruden]
2015-07-08 11:37
#7

Menade fiskar Som INTE ÄTER kött osv :) #4

72mm
2015-07-08 20:20
#8

Veganism är en ideologi. Den enda arten jag känner till som väljer sin kost utifrån etiska eller moraliska ställningstaganden är homo sapiens.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

MoaL
2015-07-09 01:36
#9

Och om en människa är vegan så går det emot deras tro att gå och köpa fiskar eller några husdjur överhuvudtaget, eftersom en vegan anser att det är att utnyttja djuren.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Stockholmsbruden]
2015-07-09 12:17
#10

#9 Nu tycker jag det låter som om du förnekar oss veganer, vi är ingen relion? Jag tror inte att det utnyttjar djuren? Jag kanske inte ens är vegan? Jag kanske är vegan för att känna mig mer nyttig? Hur kan det vara att utnyttja djuren att ha wtt husdjue? Jag kanske räddat en hund från gatorna, då tror jAg inte att det är djurplågeri? Sluta ta förhastade slutsatser, tack! Och läs på lite om oss veganer, innan du svarar.

[Udoon]
2015-07-09 12:26
#11

#10 Låter som det är du som behöver läsa, att hålla djur i fångenskap för vårat eget nöjes skull är något som dom flesta veganer ställer sig starkt emot. Ingen som sagt något om djurplågeri.

Sen tycker jag själv att väljer man att ha djur så ska man ge dom den kosten som är naturlig för dom, djuren får ju inte själva välja vad som serveras. Folk som till exempel envisas med att ge sina hundar eller katter vegansk kost kan jag inte med, och anser att det är djurplågeri. Likadant med alla djur, har man dom är man skyldig att ta hand om dom på korrekt sett, och det innebär att ge dom den maten dom behöver, sen vad man själv väljer att äta ska inte gå ut över djuret.

MoaL
2015-07-09 13:01
#12

#10 Jag har uppenbarligen läst på mer om veganism än vad du har. Att ha husdjur är för sin egen skull, alltså utnyttjar man dem. Det är emot allt en vegan står för. En vegan kan på sin höjd ta hand om en omplacering, men de skaffar inte nya husdjur för sin egen skull. En vegan tycker inte att det är rätt att ha varken husdjur eller djur i tjänst (blindhundar, narkotikahundar, polishundar, etc.), lika lite som att de tycker att det är rätt att på något annat sätt "förslava" djur. 

Och tja, i mina ögon är veganism i allt väsentligt en religion, bortsett från att det inte finns någon gud eller diverse böner med i ekvationen. De tillber istället djuren och anser att alla som "hädar" (utnyttjar djur) måste omvändas. Man måste tycka som de, annars är man en djurplågare. Man kan omöjligt vara djurvän om man samtidigt utnyttjar djur (äter ägg, mjölkprodukter, kött, föder upp djur, tycker att man ska ha husdjur, etc.). 

Man är inte vegan för att känna sig mer nyttig, eftersom veganism, som #8 skrev, är en ideologi. Man är emot allt djurutnyttjande överhuvudtaget. Man undviker i den mån det går allt som har utnyttjat djur på ett eller annat sätt. Man äter ingenting från djurriket; varken kött, ägg, mjölkprodukter, honung eller dylikt. Man använder inget som innehåller exempelvis bivax, gelatin, består av hud/läder eller är djurtestat, möjligtvis med undantag av mediciner (för det är tydligen tillräckligt viktigt att överleva och vara frisk än att vara fast nog i sin övertygelse att undvika djurtestade mediciner). Vissa veganer är till och med så extrema att de vill utfodra sina köttätare (hundar, katter) med helt vegetabilisk föda. Den extremaste veganen jag har sett, tyckte att man skulle fånga in alla rovdjur och kastrera dem, så att de inte längre kunde fortplanta sig och föda fler djur som kunde jaga och döda andra. Att det på ganska kort sikt skulle rubba naturens balans och innebära ett fruktansvärt lidande för alla bytesdjur verkade gå honom helt förbi.

Jag är helt emot veganism, det är i mina ögon verklighetsfrånvänd extremism. Jag ser inget fel i att ha husdjur, att äta produkter av och från djur, och samtidigt kalla sig djurvän. Jag tycker att man ska leva så som naturen har skapat oss, på samma sätt som andra djur har blivit skapade. Vi tillhör den här planetens omnivorer, vi är allätare. Lika lite som att jag tycker att man ska tvinga karnivorer att leva på en vegetabilisk kost eller herbivorer att leva på animalisk kost, tycker jag att omnivorer ska begränsa sig till endera. Sedan äter många människor alldeles för mycket animalier i dagsläget, vilket naturligtvis inte heller är bra. 

Jag tycker att det är bra att du vill ha fiskar, jag ser inget fel i det så länge man tar god hand om dem. Att ha husdjur överhuvudtaget är bra, både för en själv och djuren i fråga, så länge man tillgodoser deras behov. Att tillgodose deras behov innebär bland annat att ge dem den föda de är skapta för att äta. Om du har en hund (vilket jag vet att du har, du vill till och med ha en till) så ska du ge den ett foder rikt på animalier. Om en fisk är allätare så ska de ha ett foder som matchar det. Och så vidare. Annars är det bättre att undvika djur överhuvudtaget.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

kirshim
2015-07-09 13:49
#13

Riktigt bra skrivet MoaL, kan inte annat än hålla med i det du skriver…

Att samla in och kastrera alla rovdjur låter som en spännande uppgift, konstigt att en vegan som vill skydda allt levande ändå vill "leka gud" och förstöra hela ekosystemet??? En natur utan rovdjur skulle kolapsa totalt rätt snabbt och hur samlar man in tex getingar och kastrerar dom, låter inte särskillt genomtänkt…;P

Min åsikt att är att vi ska hjälpa naturen att hålla sin balans, där idag även jägaren har sin plats….

Annons:
stickanw
2015-07-09 16:01
#14

Jag tror att trådskaparen är mer vegetarian än vegan för hon verkar ha fötterna något mer på jorden än vad de flesta veganer har. Och det här med att utrota alla rovdjur? … Det vekar vara dåligt med samarbetet mellan tanke och förstånd där. En stor del av alla fåglar är t.ex. insektsätare och nu när vi människor har förändrat vårt boende och naturen så mycket på vissa punkter så har en del insekter, så kallade nyttoinsekter försvunnit medans andra, så kallade skadeinsekter kunnat föröka sig i otroliga mängder.  En stor del av det senare beror bl.a. på att svalor t.ex. (som lever mycket på mygg och småflugor) inte längre anses vara nyttiga eller trevliga då de kan skita ner husfasader så man undanröjer möjligheterna för dem att bygga bon. Det finns mycket färre lador och bondgårdar idag så Ladusvalan har blivit en mer sällsynt gäst den med, och nipor och sandkullar är ofta bortforslade omkring samhällen och städer så samma gäller Backsvalan som tillhör även den de mer  sällsynta fåglarna. Det finns mycket mer att säga men det här var några få exempel bara. Och angående fiskar så har i varje fall jag inte vare sig i akvariet eller naturen sett några rena endast växtätare. Om det ligger en död fisk eller annat på botten så kan man se i stort sett även s.k. utpräglade växtätare är där och kalasar på kadavret oavsett om det är i naturen eller i akvariet.

crimson
2015-07-09 16:10
#15

Förstår delvis hur ni menar, #12 och #13, men det känns som ni bara har träffat på extremist-versionen av veganism. Det är trist, jag förstår att ni inte tycker veganer är kloka i huvudet enligt er.

Jag kallar mig inte ofta för vegan, då veganism är hela livstilen och inte bara kostval, men för mig så tycker jag absolut veganism är bra. Det är ju att eftersträva djurens välmående så gott en kan, t ex genom att inte stödja slakt, tvångsinseminering av kor osv. Sen har jag ju själv hund, och honom utfodrar jag med BARF, alltså främst kött och andra djurdelar, för jag vet att det är det bästa jag kan ge honom för att han ska må bra och ha ett så bra liv som möjligt.

Jag tycker absolut att jägare ska fortsätta jaga för att hålla populationen i balans, däremot har jag en grym avsmak för slaktindustrin, men jag tror nog jag tycker mjölkindustrin är ännu bättre, men nu ska jag inte gå in på det.

Jag känner personligen att alla borde eftersträva att utnyttja djur så lite som möjligt, och vi människor kan ju faktiskt(med fördel) leva utan animaliska produkter.

Sen det där med att leva som evolutionen har gjort oss, det håller jag med om, men det är inte så många som tänker på att den tidiga människan i första hand bara åt växtligheter, och det animaliska de åt jagade dem själv, de föddes inte upp i massor och levde bra liv tills de dog, till skillnad från dagens slaktdjur. Vi är omnivorer, precis som både grisar och hundar, men till skillnad från hundar som mår bättre på mest animalisk kost mår vi bättre på mestadels vegetabilisk föda, liksom grisarna. Vi kan smälta kött och ta upp en del näring från det, men inte ens i närheten av lika bra som vi kan ta upp vegetabilier.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

kirshim
2015-07-09 16:28
#16

Jag är uppväxt i en familj där jakten och fisket har varit en naturlig del av vardagen men även att värna om miljön och ta hand om djur och natur så mycket det går, min farfar var i skogen nästan jämt oavsett om det var jaktsäsong eller inte, fixade med vattenhål, satte ut saltstenar, ordnade med matning för rådjur vintertid osv, har inte träffat särskilt många personer som brytt sig mer om naturen än honom och då svider det att få höra att han är en hemsk mördare som skiter i naturen för att han jagar…

Jag har även när jag var yngre jobbat på slakteri i Uppsala där dom sk veganerna var och eldade lastbilar i ett par svängar och skrek mördare till oss som jobbade där… 

Så jo, jag har fått en avig inställning för dessa idioter som kallar sig veganer, men det handlar väl mest om att jag inte träffat dom som faktiskt lever efter en sund ideologi och som kan anpassa sig till samhällets regler..

Jag tycker vi alla har rätt att bestämma vad dom vill äta eller undvika och att man ska respektera varandra, jag tycker det är helt ok att folk i min omgivning äter vegetarisk/vegankost, men förväntar mig då att inte bli påhoppad när jag väljer att äta en kött…

Sen som sagts tidigare angående trådens ämne så är veganism en livsstil och det ska inte försöka pådyvlas på djur, utan låt dom äta det som är naturligt för dom och tror inte det är många arter av herbivorer som inte tar någon form av animalisk föda om det presenteras på rätt sätt för dom, men här kan jag säkert bli överbevisad…;P

72mm
2015-07-10 10:17
#17

Veganism är intressant. Världsfrånvänt är ju bara förnamnet. 

Samhället idag har kommit så långt ifrån vad som kan sägas vara naturligt att grundläggande kunskap om livet på jorden verkar vara något unga inte lyckas hitta. Vi (som art) har i och med urbaniseringen och den tekniska utvecklingen kommit så långt bort från vårt naturliga beteende vad det gäller vad vi dödar och äter att folk i allmänhet, och veganer i synnerhet, inte verkar förstå att ätande och dödande är intimt sammanbundet och helt enkelt hur naturen normalt fungerar. Döden för en organism är dessutom ofta en följd av att något äter denna. Ibland måste en karnivor först döda för att säkert kunna äta, men det får nog sägas vara undantag - det normala, naturliga för en organism på jorden är att bli uppäten levande.

Många tror att djur "lever i naturlig harmoni med naturen" och att människan skulle vara ett undantag. Man tror att människor är väsensskilda från övriga djur. Man tror att djur är som som i Disney-filmerna. "Djurvänner" är ofta de största hycklarna av alla. Hur många kattägare funderar en endaste sekund över hur det animaliska innehållet i kattmaten producerats? 

Djur lever inte i naturlig balans med sin miljö, de dör i naturlig balans. Ofta våldsamt och smärtsamt.   

kirshims farfar var mycket möjligt i den sista generationen där det fanns en övervägande del av befolkningen som faktiskt, åtminstone delvis, dödade/producerade sin egen mat. Att skjuta ett vilt djur, tillaga och äta är så oerhört mycket mer i "balans med naturen" än att bära hem ett paket med tofu producerat på andra sidan jordklotet från Ica.  

Att (vissa?) veganer fokuserar så mycket på just dödandet säger en hel del om hur förvirrade de är.  Just dödandet är ju det mest naturliga i vår konsumtion av animalier. 

Vad man skulle kunna respektera vore om de vände sig uteslutande mot den storskaliga produktionen av animaliska produkter via djurhållning.  Den är ju otvetydigt förknippad med en väldig mängd lidande. Veganer skulle isf bara äta vilt kött. De skulle skaffa jaktlicens och försöka komma med i något jaktlag. De skulle hålla både värphöns och bin om de kunde. Om de tänkte på djurens (inklusive sin egen art) bästa vill säga. Om veganer verkligen månade om djurens bästa skulle de inte behöva vara vegetarianer överhuvudtaget.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sara97
2015-07-10 16:28
#18

TS: jag tycker det är bra att du frågar! för om du vill ge vegetabilisk föda till dina fiskar, så ska man självklart ha fiskar som helst vill ha vegetabiliskt föda :) så att man inte går och skaffar sig en fisk som vill ha animalisk föda utan att veta om det. :) de allra flesta fiskar vill ha lite allt möjligt som går att få tag på, men som ovanstående skrivit att de inte söker sig till det :) hoppas allt går bra :)

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

crimson
2015-07-10 17:57
#19

#17 "Vad man skulle kunna respektera vore om de vände sig uteslutande mot den storskaliga produktionen av animaliska produkter via djurhållning.  Den är ju otvetydigt förknippad med en väldig mängd lidande. Veganer skulle isf bara äta vilt kött. De skulle skaffa jaktlicens och försöka komma med i något jaktlag. De skulle hålla både värphöns och bin om de kunde. Om de tänkte på djurens (inklusive sin egen art) bästa vill säga. Om veganer verkligen månade om djurens bästa skulle de inte behöva vara vegetarianer överhuvudtaget. "

Det är precis det som de flesta veganer som är i min omgivning tänker. Jag planerar att ha höns, bin och möjligen 1 och annat svin hemma, och skaffa jaktlicens för att ge så 'snällt' kött som möjligt till hundarna. Jag själv har sagt det förut till jägarkompisar att etiskt sett så har jag inget problem med att äta vilt, men tanken på det är jävligt avtändande när man tänker på vad det faktiskt är, dvs muskler osv från ett en gång levande djur.

Ifall det inte vore för massproduktionen av mejeri- och kött produkter så tror jag knappast att det skulle finnas veganer. Det är ju missären som djuren utsätts för INNAN de dör som är det hemska, inte att de dör, och det tror jag majoriteten av veganer tänker. Så klart finns det extremister, liksom det finns extremister i typ alla ideologier osv, men det betyder ju absolut inte att hela idéen är fel. Jag tycker definitivt att mjölkproduktionen är MYCKET sämre än köttprodukten, för köttdjur i allmänhet har det bättre i livet innan de ska slaktas än mjölkdjur.

Sorry för kapning av tråd, men i princip alla trådar som har med veganism att göra genererar den här diskussionen.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Anon
2015-07-10 19:18
#20

Har inte varit inloggad på länge men tyvärr råkade jag hitta den här tråden. Jag tar riktigt illa upp av det ni skriver och tyvärr verkar ni riktigt korkade/trångsynta som drar alla veganer över en kam. Jag är riktigt glad över att jag har fått förmågan att se saker ur olika perspektiv istället för att tro att alla veganer är religiösa fanatiker. Fyfan rent ut sagt vilken skit ni kastar ur er.

Annons:
kirshim
2015-07-10 19:48
#21

jo visst kan vi vara lite trångsynta, men som jag skrev så har jag råkat ut för idioterna på andra sidan som eldar upp lastbilar vid slakerier, kallar arbetarna där för mördare. 

Uppväxt i en jägarfamilj och då blivit dömd som djurhatare och mördare…

Dessutom har vi under lång tid i Uppland haft problem med sk veganer som bryter sig in på pälsfarmer och släpper ut framför allt minkar i naturen så hela smådjursfaunan inom ett antal kvadratkilometer slås ut totalt för att djuren ska få dö i frihet..

Om man på detta sätt propagerar för "den rätta vägen som vegan" så då anser jag faktiskt att man är en idiot…

Om man istället går rätt väg genom att påverka samhället och politikerna (tex då att få ett förbud mot minkfarmar) så har man min respekt…

Om man kan ha sin egen kost utan att föra ett korståg för att "påtvinga" sin omgivning detta så har man också min respekt…

Sen säger jag av samma anledning inte heller att min väg är den rätta, men blir väldigt sur när jag kallas djurhatare och mördare av korkade/trångsynta som drar alla icke-veganer över en kam…

MoaL
2015-07-10 21:17
#22

#crimson 
Det är tyvärr extremistveganer som lever om och märks. Jag har ändå ingen förståelse för veganism, eftersom den som sagt är väldigt extrem. Jag skulle tro att ingen "riktig" vegan skulle acceptera att du kallar dig det om du samtidigt inte tycker att jakt och etisk djurhållning/uppfödning/hantering/slakt är fel. Hela deras filosofi går ju ut på att djur inte ska förslavas och utnyttjas för vår skull. Detta inkluderar husdjur.

Inte stödja slakt? Jag har ingenting emot slakt i sig. Om man äter djur eller har husdjur som måste äta andra djur, så är själva slakten en oundviklig del i det. Däremot kan hanteringen av djuren som ska slaktas alltid förbättras. De ska inte behöva fraktas långt, skadas, stressas, eller se andra djur slaktas.

På samma sätt som jag ogillar veganism, blir jag för övrigt lika irriterad på de som, oftast män, med hög röst avkunnar att "KÖTT är RIKTIG mat, grönsaker är kaninmat" eller far iväg på troféjakt och dödar djur bara för att plocka hem något huvud eller dylikt från valfri djurart att hänga upp på väggen. Det är vidrigt, och i mina ögon lika extremt.

#20 Säger du det även till de veganer som drar alla köttätare, djurägare (som inte bara tar omplaceringar), uppfödare, etc. över samma kam? Talar du om för alla veganer som säger att jag inte är och aldrig kommer att vara en riktig djurvän så länge jag inte slutar med allt "slaveri" att de är trångsynta, korkade och kastar ur sig en massa skit? Om inte, så tycker jag att du kan klicka iväg dig till vegansajten här på iFokus och berätta precis vad du tycker om deras beteende. För det är bland annat så exempelvis köttätare blir behandlade där. Betydligt värre än vad någon vegan har behandlats i den här tråden. 

Jag kan rädda djur hit och dit, slåss för myrstackar, bära maskar, sniglar, snäckor, spindlar, skalbaggar, fågelungar, igelkottar och liknande djur över vägen så att de inte ska bli trampade på eller överkörda, men jag är enligt dem ingen djurvän eftersom jag äter kött ibland. Tycker du inte att det är rätt trångsynt och korkat sagt av dem? 

Det är inte bara veganer som kan ta illa upp vet du. Det finns en mycket god anledning till varför folk har något emot veganism, om än inte nödvändigtvis alla individer, och det beror inte på att veganer undviker att äta animalier.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Jens]
2015-07-10 22:40
#23

Jag stänger denna tråd eftersom det inte fokuseras på veganfiskar.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: