Annons:
Etikettallmänt
Läst 1710 ggr
Znorpan
2015-07-01 14:06

Skygga platys vad är problemet?

Jag har ett 160 liters med neontetror, 3 paltys (1hane) å lite snäckor å 2 siamesiska algätare å en massa yngel fr mina platys.
I lördags köpte jag 5nya honor (blåa) och efter det har mina två oranga Platy honor gömt sig på botten och under min stora stock, dom kom fram igår när dom fick lite levande foder men nu är dom tillbaka i sina gömställen. Dom har varit super pigga och allerta innan dom nya Platy honorna.. Hanen gömmer sig till å från med honorna. Vad ska jag göra?

Annons:
mimåne
2015-07-01 15:07
#1

Upplever du att någon av de blå Platy honorna är aggressiva och jagar undan dina gamla Platy eller ligger de av egen vilja och gömmer sig?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Znorpan
2015-07-01 15:59
#2

Nej dom gömmer sig själva.. blir lite ledsen för dom var så pigga med hanen innan.. å hanen verkar ju puscha dom

mimåne
2015-07-01 16:13
#3

Jag funderar på om det kan ha uppstått någon sjukdom i samband med att du tog in nya Platy. Skulle kunna förklara varför de ligger på botten om ingen är aggressiv.

Har du prövat att göra ett vattenbyte?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-07-01 17:49
#4

Jag får nog hålla med mimåne. Det kan vara så att någon bär en sjukdom och det har drabbat även de andra.

Znorpan
2015-07-02 09:07
#5

Oj inte tänkt på det… nu ser jag att min ena tjockis är ute med hanen… Byter vatten direkt nu får vi se, vad kan det vara för sjukdom som inte jag ser mer än att hon verkar ledsen?

[Tinitusan]
2015-07-02 09:20
#6

fast jag måste säga att mina platys är generellt ganska skygg också, bara nu sen jag köpt 2 nya honor som inte är skygga som de andra rör sig mer framme vid rutan när jag är i källaren, så även om det kanske mest troligt är som jens o mimåne säger så behöver det inte vara det, dock har mina alltid varit skygga

Annons:
Znorpan
2015-07-02 09:38
#7

#6 Mina har inte vart skygga innan dom nya honorna kom, tänkte att hanen skulle få lite nytt avelsmaterial. men dom kanske är lite rasister? för dom verkar inte gilla dom blåa. Mina andra platyyngel som växer upp är fortfarande lika pigga å far runt.

[Jens]
2015-07-02 09:41
#8

Mina platyn är inte skygga alls men så fort det märks av att de blir sjuka så gömmer de sig och dör efter en tid men självklart så behöver det inte vara så i ditt fall Znorpan utan enbart gissningar.

Draken
2015-07-02 10:11
#9

jag tror inte Platy brukar vara särskillt skygga, det är länge sedan jag hade Platy själv, men jag kan inte minnas att de har varit speciellt skygga, fast det kan ju vara individuellt där också :)

Gissar också på att något kanske har tillstött när du släppte i nya, men inte heller jag vill säga bestämt att det är så, bara gissningar här också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Znorpan
2015-07-02 15:46
#10

Tack för att ni hjälper till☺ gjorde ett vattenbyte samt gjotde rent filtret.. får se hur dom är när jag kommer hem ikväll.. olyckligtvis åker jag på semester 2v imorgon men har informerat mina fiskvakter.. håller tummarna

Upp till toppen
Annons: