Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4756 ggr
gulzebra
2015-06-04 22:43

gulzebras akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja vad sjutton, kör en tråd jag med :)

Har velat ha akvarie i en jäkla massa år nu men det har alltid känts så komplicerat med vattenvärden hit och dit så jag har inte kommit till skott - förrän nu. Köpte ett kar i februari, och efter många om och men med strulande ramp och växter som Posten tyckte skulle bli sena är det äntligen igång!

Såhär ser det ut nu. Är rätt nöjd, det ska in lite flytväxter bara och så funtar jag på Ranunculus inundatus eller nåt annat fint framför rötterna. Får se hur det blir.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
gulzebra
2015-06-04 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Idag var jag iväg och köpte mina första fiskar. Tre platys blev det 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Vanhedaren
2015-06-04 23:27
#2

Vilka sötnosar! O ursnygg tank (:

gulzebra
2015-06-05 01:30
#3

Tack! 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MariaK1977
2015-06-05 07:34
#4

Jättefint, ska bli kul att följa!

Draken
2015-06-05 08:07
#5

Jättesnyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gulzebra
2015-06-05 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Tack!

Plockade fram en bättre kamera än telefonen och drog iväg ett par bilder. Jag är inte mycket för att döpa diverse småfisk men jag kan inte låta bli att kalla platysarna Perry & the pussies, efter Perry the platypus i Phineas & Ferb. Så här är en bild på Perry och en sandsnäcka 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
mimåne
2015-06-06 23:05
#7

Vad fint akvarium du har gulzebra! Och så fina söta platys.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2015-06-06 23:37
#8

Tack! 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MiaBertilsson
2015-06-07 18:33
#9

Jättefint! Ska bli kul att följa dig och dina äventyr i akvarievärlden :)

Vanhedaren
2015-06-15 20:20
#10

Fint! Kan inte hjälpa att tycka om sandsnäckor sådär extra mycket, bedårande varelser (:

gulzebra
2015-06-22 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Visst är de, skitsöta!

Har upptäckt en fläck på ena platyn och en snabb googling idag sa gravidfläck. Okej, mina första yngel snart då tänkte jag. Tills jag gjorde ett fynd vid vattenbyte precis efter googlingen 😃 Har sett minst 5 stycken, men de gömmer sig bra så vem vet hur många de egentligen är. Blir spännande att se vad det blir för några när de är större iaf!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lillyrod
2015-06-22 21:44
#12

Vad roligt med bebisar.

Spöket
2015-06-22 22:35
#13

Jättefina Platys :)

Multi vad?

Annons:
gulzebra
2015-06-22 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Färsk bild från efter vattenbyte ikväll. Ignorera det skitiga glaset, det är baksidan av akvariet och inget jag orkar försöka komma åt nu 😛

Hornsärven verkar inte må bra alls, tappar en drös "blad" främst nertill, likadant med vattenpesten, och flytormbunken är bara allmänt skitblek… Övriga växter verkar däremot må bra och växer så det knakar. Har stoppat ner några kulor med JBLs växtnäring, får se om det gör någon nytta. Funtar på om man ska prova pmdd annars?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fjordell
2015-06-23 13:19
#15

Åh, så fint du har fått det!

Jag kör själv kombinationen JBLs gödningskulor och PMDD. Funkar verkligen hur bra som helst :)

gulzebra
2015-06-23 16:10
#16

Tack!
Ah, ja det får nog bli ett försök med det framöver. Växterna lär ju få må bra de också, de är lite halva grejen med ett kar för egen del :) Samtidigt är karet så pass nytt nu så jag kan tänka mig att det kanske inte finns så värst mycket näring i karet än heller. Med risk för att ha skitfel, mvh n00b osv 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-06-27 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

kirshim
2015-06-27 06:40
#18

Fina bilder på dina fiskar…=)

gulzebra
2015-06-27 22:17
#19

Tack! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2015-07-01 16:11
#20

Jättefina platybilder! Jag har två likadana platyn i mitt ena kar just nu, hane och hona :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
gulzebra
2015-07-04 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#21

I onsdags anlände pmdd, så det tillsattes och före-bilder knäpptes på karet, de bleka flytormbunkarna och de gula musselblommorna. Inte med på bild är bland annat vattenpest och horvsärv som växer dåligt och tappar barr samt alger på växter och glas.

Såhär några dagar senare tycker jag att algerna har minskat och en del växter ser lite grönare ut men jag vill inte ropa hej än så vi får väl se hur det hela utvecklas. Att algerna minskat kan mycket väl bero på snäckorna. Låter physorna hållas just nu, de är så flitiga med renhållningen :) Såg idag att äpplena som hållit sig gömda i typ hundra år vaknat till liv och börjat städa också, mycket välkommet!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-07-04 21:37
#22

#20 Tack! ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-07-18 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Efter en massa hjälp härifrån är det igång, här ska det bli akvariebänk! Var iväg och handlade block och skivor och annat idag. Firrarna får bo i en Samla-låda under tiden, hoppas bli klar ikväll, annars får jag väl fixa ett större hål i locket så jag kan få igenom en strömkabel och på så vis stoppa i pumpen. Tömning pågår så jag kan rubba kar och bord, men nu blir det paus för lite hemgjord bananglass!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-07-19 00:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Tadaaa! 😃 Inte helt nöjd med det vita, jag hade velat ha svart men det gick bannemig inte att få fatt i. Men vitt går det med! Får väl spraya det sen om jag är för missnöjd. Bara karet kvar nu, sen blir det bygge av en front längre fram :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-07-19 08:54
#25

Ser ju väldigt stabilt och bra ut! Jag håller med om att det hade varit bättre med svart men det kan ju att fixa i framtiden.

Lillyrod
2015-07-19 09:03
#26

Det ser ju väldigt bra ut. Ställ den inte för nära väggen bara utan du kommer åt bakom. Det misstaget har jag gjort och det var väldigt bökigt att komma åt sen.

gulzebra
2015-07-19 16:04
#27

#25 Ja definitivt! Hade sett ut svart vaxduk och allt men den finns inte i lager och verkar inte komma in igen, och annars hittar jag mest bara blommigt elände. Menmen, lite sprayfärg gör susen sen när jag känner för't! Eller så kanske det är lika bra att måla med någon färg som tål väta samtidigt som jag bygger en front. Hur som helt blir det ett senare projekt.

#26 Ja jag har avstånd nog för sladdar odyl så det ska nog inte bli några problem hoppas jag. Utöver det står karet med en stor petflaskas mellanrum från väggen, med baktanken att jag ska kunna ha flaskor med co2 bakom där katterna inte kommer åt, och jag ska komma åt att putsa rutan för den delen ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
gulzebra
2015-07-19 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Kass instagrambild, menmen! Lite dimmigt i karet än, men det lägger sig väl snart hoppas jag :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-07-19 21:14
#29

Det blir ju bra det där =) Möjligt hade jag skaffat mig ett svart skynke som täcker hela nederdelen eller rättare sagt vit nu när du har vit skiva. Det finns såna där resorband som man kan trä i och i ändarna är det öglor där man kan sätta i småskruv med krokar och dessa kan du fästa i skivan.

EDIT: Gardinspiral heter det tydligen och finns på clas ohlson ;)

gulzebra
2015-07-19 21:42
#30

#29 Ja jag tänkte det först, men det ska byggas en front så småningom som kommer dölja, så jag avvaktar med det tillsvidare :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-07-19 22:00
#31

Det kommer bli toppen! 😉

mimåne
2015-07-19 22:21
#32

Det här ser ju ut att bli jättebra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2015-07-19 22:31
#33

#31 Det hoppas jag!

#32 Tack! ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Draken
2015-07-20 10:06
#34

Ser jättebra ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
gulzebra
2015-07-20 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#35

Iväg till ett grönsakstorg, kunde inte låta bli att smita in på Djurmagazinet samtidigt. Planen var lite frysfoder men det blev visst bortglömt 😃

#34 Tack! ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-07-20 21:10
#36

Ser ut som fina honor. Är de svensktodlade? De är svåra att få tag i men jag fick tag i några idag och blev naturligtvis glad. Honorna är gigantiska så jag hoppas jag har fått en fin generation nu.

mimåne
2015-07-20 21:31
#37

Nämen det var ju precis min tanke också idag, att jag skulle åka in till djurmagazinet för att köpa frysfoder och samtidigt kika in deras Platy. Sen fastnade jag i städning här hemma och beslöt mig för att göra det imorgon istället. Jag köpte två st för ett tag sedan och de är fullt friska och har fått yngel nu. Jag tror de kan komma av en privatperson som lämnat in dem, så jag hoppas jag har samma tur imorgon :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2015-07-20 21:55
#38

Har ingen aning om var de här kommer från, har aldrig tänkt på att fråga, fullt upptagen med ha-begäret av den gråa ^^ Jag hoppas mest att de ynglar av sig och får smått i fina färger innan de går och dör. Än har ingen Platy dött här hemma men deras korta livslängd bland zooaffärsplatys har man ju hört talas om.

Det jag vet är däremot att djuraffären ifråga gärna tar in smådjur från privatpersoner och undviker grossist. Jag antar att fiskarna är grossistuppfödda däremot men att de gärna tar in privat ger ju kanske liten chans att de är privat uppfödda. Det visar sig iaf, har 10 yngel och två sprickfärdiga honor så jag har en del jag behöver göra av med själv framöver, så det blir väl att höra med de om jag inte blir av med de på egen hand :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-07-20 21:59
#39

Kan ju däremot säga att platysarna på Djurmagazinet här ser jättefina ut. Går man däremot till Arken så är det svårt att se en enda som inte har alldeles ihopdragna fenor, de har dessutom fler olika färger på sina. Antar att Arkens är från grossist. Kan väl inte direkt dra några slutsatser här men det kanske tyder lite på bättre bakgrund på de från Djurmagazinet :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2015-07-20 22:10
#40

I regel fungerar det som så att djurbutiker köper in fiskar från grossister. Och grossistplatyn är inte i bra skick i dag.  Men visst, finns det någon privatperson som seriöst odlar i trakten så kan den ha lämnat avkommor till butiken. Men som du säkert förstår så är chansen att de är privatodlade inte märkvärdig. Sen är det ju inte heller alla butiker som accepterar privatodlad fisk.

Är du medlem på facebook så finns det kanske någon grupp för akvarister i din hemtrakt, där skulle du i så fall kunna fråga om någon brukar lämna in fisk till butiken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2015-07-21 00:42
#41

Ja absolut, jag spekulerade högt bara. Sålänge de jag har är friska och pigga är jag nöjd alldeles oavsett :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
mimåne
2015-07-21 11:19
#42

ja, jag också :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2015-07-22 21:36
#43

Iväg till Willys, kikar in hos firrarna när jag kommer hem och sedär! Ena platyhonan ynglar as we speak. Tar jag fram kameran så är det bara bajs som kommer ut, såklart… Men jag fick en liten videosnutt på ett alldeles färskt litet yngel ❤️
https://instagram.com/p/5cz_Ahp9lU/ (Ignorera att det är alldeles grönt, det är kameran som luras - SÅ mycket alger har jag inte 😛)

Ska bli spännande att se vad det blir för färger på den här kullen sen, hoppas att någon blir vit med svarta prickar som den som jag antar är far till småttingarna 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2015-07-22 21:50
#44

Haha ja det där känner jag igen. Man ska passa på och fotografera en ståtlig fisk och visa upp den påakvariefisk iFokus.. Och så börjar den precis göra sina behov..😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2015-07-22 21:56
#45

Haha ja och i det här fallet, ooooh yngel på väg ut! Nähä… Bajs… Igen… 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Draken
2015-07-22 23:29
#46

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gulzebra
2015-07-28 04:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#47

Nykomlingarna och nya som "gamla" yngel.

Ser ut att bli lite olika färger i nya kullen, någon prickig bland annat. Kul, trodde inte färger skulle synas så tidigt :) Den äldre kullen ser ut att vara sunshine eller vad färgen heter allihop. Visst är det vid typ 3 cm de är flyttfärdiga eller minns jag fel nu?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2015-07-28 10:42
#48

Oj så fina bilder! Mina Platy simmar in i buskarna så fort jag tar fram kameran 😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
gulzebra
2015-07-28 13:27
#49

Tack! Haha jo det gör mina med, ofta teasar de lite framför och simmar iväg precis när jag fått in fokus också. Den nya musse pigg-honan däremot är något av en linslus och håller sig tätt intill istället, ingen höjdare det heller 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-08-22 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#50

Stockholm igår! Blev Skansen och Skansenakvariet, och så kikade vi in på Akvarielagret och zoo.se. Akvarielagret kommer definitivt besökas fler gånger :) 
Någon mer Platy blev det inte. Gillade ett par på zoo.se men när personalen var omöjlig att få fatt i fick det vara. Hittade fina platys på Akvarielagret också men det var visst mollys. Inte lätt som nybörjare alla gånger, de var så lika… 😛 

Förhoppningen var ju dock inte Platy utan en citronancistrus. Så blev det inte heller, det blev visst två 😃 Såååå jäkla fina, kunde inte vara mer nöjd! ❤️

På bild citronerna under pågående inkoppning efter hemkomst inatt, övriga bilder från Skansenakvariet :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-08-22 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Bättre bild på en av mina snygga nykomlingar ❤️

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-08-24 23:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#52

Ett par kassa bilder på desto snyggare platyyngel (och en citron). Älskar att de har fläckar inte bara i svart utan i gult också, ska bli så spännande att se hur de ser ut när de blir större! Har ett yngel som fått ränder och mest påminner om en abborre också, det blir definitivt en keeper 👍 Har sett fler med ränder också, återstår att se hur det ser ut på den fronten när de är större - just nu har jag inte ens en liten aning om hur många de är öht😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2015-08-26 18:45
#53

Åå har du fått tag på citronancistrus! Jag vill också haa! Var fick du tag på dem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

paradisgarden
2015-08-26 18:56
#54

Wow, vilket häftigt prickigt yngel!! Sånt vill jag med ha :) . Så snyggt med det gula! Påminner om fjärilsbarb. Har också fått en hel del randiga, men ränderna har bleknat rätt mycket när de blivit större.

gulzebra
2015-08-26 21:10
#55

#53 Yes! Trodde det skulle bli omöjligt att få fatt i de men tydligen inte. Kan inte sluta titta på de, herregud vilka underbara firrar, jag är kär! ❤️ Jag köpte mina på Akvarielagret. Såg att en privatperson i Märsta (tror jag det var?) fått yngel också, de var lite små för att flytta än sålänge dock 🙂

#54 Indeed! Ja jag googlade lite och såg att de brukar göra det. Synd, vore ju kul med en liten mini-abborre i karet 😛 Får se hur han utvecklas, men någon prickig med gult ska jag iaf behålla oavsett 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
ladygrenners
2015-08-27 11:47
#56

Alltså, åh, den grå platyn i #35 😍 så himla fin!

Och ynglen är jättesöta! c:

/Ladygrenners

gulzebra
2015-08-27 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

#56 Tack! Hon har färgat ut mer sen dess och blivit blå 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-08-27 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#58

Tittut!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ElinvBorg
2015-08-27 16:22
#59

Så fina biler gulzebra! 😍

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

MonsterTrollet
2015-08-27 16:56
#60

😍  Nu blev jag kär igen! 
Hittade en blå hona i förra omgången jag hade Platy, hon var så snygg, skimrade precis som din vackra.
Kul när de efter ett tag färgar ut och man blir alldeles salig.  :D

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Lilolizeit
2015-08-27 18:50
#61

Så vackra bilder du tar!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fifill
2015-08-27 20:26
#62

Ser att din blåa Platy också har en mörk fläck på ryggen. Hur kommer det sig att just de blåa har det, och inte platys med andra färger? 🤔

Och vilket fint prickigt yngel!😍(Om du läst min platytråd så vet du kanske att jag älskar de fläckiga.) Du skulle inte vara intresserad av något platybyte någon gång, om du får fler liknande yngel?

Annons:
gulzebra
2015-08-28 14:07
#63

#62 Jadu jag hade inte ens lagt märke till någon fläck, trodde du menade ryggfenan först 😃

Jo absolut! Hänger väl lite på avstånd bara, var håller du till någonstans? 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fifill
2015-08-28 14:52
#64

Härnösand, men har närmaste släkten i Stockholmstrakten, så åker nedåt emellanåt. Hoppas dessutom flytta nedåt inom ett år… Men det har jag velat länge, haha!

Nästa gång jag åker hem blir nog nu i vinter, kanske runt jul/nyår.

gulzebra
2015-08-28 15:51
#65

#64 Ah sedär! Ja passerar du Borlänge är det bara att hojta till då 🙂

Välkommen till klubben, har velat flytta till fjollträsk sen jag var 17. Blir 29 i år så det verkar dröja… 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2015-09-09 11:37
#66

Fjollträsk?!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2015-09-09 17:43
#67

Stockholm mimåne 😃

gulzebra
2015-09-09 17:44
#68

#66 Ja du vet, det där de kallar Stockholm… 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2015-09-09 21:14
#69

Finns nämligen en plats ute i ingenstans som kallas fjollträsk här uppe.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
gulzebra
2015-09-10 10:16
#70

#69 Haha! Jag hade ingen aning, har bara hört folk kalla Stockholm för't 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Draken
2015-09-10 11:02
#71

Otroligt vackra bilder :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gulzebra
2015-09-10 14:04
#72

Tusen tack! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-09-29 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Oops! Det blev visst ett kar till… 😃 Det står för tillfället provfyllt och ska startas upp när en del beställda prylar dykt upp (jäkla djuraffärer som har så kasst utbud på sand att jag måste beställa och vänta på leveranstiden…). Det blir tillsvidare helt enkelt ett yngelkar så jag får lite bättre koll på vad det är för jäkla yngel jag har, kan välja ut vad jag vill ha kvar och vad jag vill sälja av. Tills jag gjort mig av med platysarna iaf, men kanske kan de få vara kvar nu när det blir lättare att ha lite koll, vi får se. Det bådar gott iaf!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fifill
2015-10-01 07:32
#74

De har en tendens att föröka sig vilt, dessa akvarium.😃

gulzebra
2015-10-01 17:23
#75

Ja tydligen! Dags att starta upp det idag, blir spännande att se vad det är för yngel jag har egentligen 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-10-03 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Nya karet innan jag fick plocka ner stenröset… Ignorera den flytande vallen, det var ett work in progress 😛
Var ett helvete att få fatt i alla platys och jag kan ju säga som så att bägaren rann över… Så jag bestämde mig för att sälja av hela högen till slut. Hade en köpare sen innan som jag lovat att höra av mig till om fler ska säljas, så så gjordes igår kväll och nu är de hämtade. Kvar finns bara Ancistrus och snäckor vad jag kan se, kan hända att någon liten nyfödd eftersläntrare finns kvar men då får den väl växa till sig och flytta sen om så är fallet. Minst 35 firrar fick jag ihop iaf, varav 5 vuxna. 
Det sura i det hela är att röset som jag var så nöjd med fick plockas isär för att få fatt i firrarna igen 😕 Så ja… Ska väl försöka få ihop det idag igen, plantera växterna bättre och sådär… Sen blir det nog ett stim vanliga jävla tetror, kolglöd eller neon - förmodligen neontetror, har varit dödligt förtjust i de sen barnsben när jag brukade titta på de hos mummu och neontetror var tänkt att köpas från början ändå. Kanske blir det nåt mer sen, vi får se.

Mitt 110l får snällt stå med enbart Ancistrus och snäckor framöver. Den mörka sanden i 54l är så jäkla mycket snyggare så tanken är att byta till den där också, så får vi se sen vad jag hittar på där.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[Grodhopp]
2015-10-03 15:44
#77

Hahaha, blev du så arg att du sålde allihop? Ja akvariehobbyn kan vara tålamodsprövande, planterade i ett högt akvarium igår och svor rätt många gånger…. Och i morse låg så klart delar av det och flöt. Då gick jag därifrån 😂

gulzebra
2015-10-03 16:35
#78

#77 Haha ja! Orka! Får bli tetror i veckan, blir så bra så 😛 Hade ju funderat på att dissa platys ett bra tag, nu fick jag nog.

Lol jag försökte få mitt röse på plats igen… Svor några gånger och gick därifrån jag också. Skitstenar! Nu har jag inga fiskar kvar där i så jag ska väl tömma ur det mesta vattnet och se om det blir lättare att få de på plats, men det får bli sen det, nu får det stå och se fult ut. Sen har jag det större att ta tag i också, rev upp varenda växt i ett försök att få upp alla jäkla platys så det är alldeles kalt nu sånär som på två krukor… Nackdelen är väl mest att jag har bägge kar i samma rum som jag sitter i så nu sitter jag bara och är irriterad på de xD

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-10-03 16:48
#79

Om jag tolkar det hela rätt så hade du ett mindre akvarium tidigare och sedan köpte ett större akvarium? Har du två akvarium nu eller bara den stora? 

Att jag frågar är att jag tycker det är väldigt lite växter i det stora akvariet =)

gulzebra
2015-10-03 17:03
#80

#79 Nej tvärtom. Har ett 110l sen innan och köpte ett 54l häromdagen, 54l är karet på senaste bilden. Det är inte färdigt utan jag knäppte bilden mest för att ha en referens att titta på i ett försök att få ihop röset. Just nu är 54l en obebodd katastrof som jag ska pilla med när irritationen över mitt stenröse släppt lite… 😛

Det större karet är det som syns på tidigare bilder med desto fler växter. Just nu är det helt kalt då jag fiskat upp alla platys men det var typ övervuxet och växterna ligger i en balja och väntar på återplantering under dagen 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-10-03 17:17
#81

Det ser jag fram emot att se när du har fixat karet. Gjorde du så att du tog vatten från det stora och lade i det lilla? Det underlättar starten rejält i ett nytt akvarium.

gulzebra
2015-10-03 17:39
#82

#81 Yes, det gjorde jag. Allt för att slippa koppa in de i det lilla, vatten rätt över och i med firrarna innan det blir olika temperatur. Passade bra när det ändå skulle göras vattenbyte i det större 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-10-03 17:56
#83

Gott det ! 🙂

Annons:
gulzebra
2015-10-03 18:02
#84

Indeed!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-10-04 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Hjördis 😃 Signe är lite mer skygg och hamnar aldrig på bild. Lite synd för han är snygg som få med sina spröt.

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag hur onödigt det vore med mer än ett stim tetror eller liknande som kan ge lite liv åt mellanskiktet. Det är ju mina fina citroner som är favoriterna ändå ❤️

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-10-04 17:56
#86

Mina två är jätteskygga. Ser dem endast nattetid, eventuellt så kan de vara framme på morgonkvisten nu när det är mörkt på mornarna.

ElinvBorg
2015-10-04 18:42
#87

Så fin bild gulzebra på fin ancictrus :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

gulzebra
2015-10-04 19:21
#88

#86 Får vara glad att mina iaf visar sig ibland då :) Jag kan utan problem sitta och kolla på mina ibland (nåja, Hjördis iaf, Signe visar sig ibland han också men gömmer sig desto mer) men åker kameran fram är det värre.

#87 Tack!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2015-10-05 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Var in på djuraffären en snabbis på vägen hem… Planen var att kika på neontetror och kolglödstetror. Några kolglödstetror hade de inte inne, däremot föll jag för rosentetrorna, gud vad fina!
Resultatet blev iaf ett gäng neontetror till 54 l och så ska jag in och köpa rosentetror till 110 l sen 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Grodhopp]
2015-10-10 10:52
#90

Också kollat på Rosentetra, väldigt fina! Ser fram mot bilder sen då :)

Annons:
gulzebra
2015-11-22 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Vem vill se världens fulaste akvariesetup? 😛 Står mitt i flytt, har inte ens pallat plantera växterna än som således ligger i en hög i karet på bilden…

Har tröttnat helt och hållet på allt bök med akvarierna. Det har legat och grott ett tag men nyligen blev det helt plötsligt en flytt  inklusive tömning av akvarier för flytten, vilket blev lite droppen som rann över akvariekanten så jag bestämde mig för att 110an ryker och så provar jag nano istället. Startade upp 54an lite hastigt och stoppade alla invånare där tillsvidare (inkl Ancistrus som således går lite trångt för tillfället). Nå, nu råkar jag vara väldigt fäst vid mina fina citroner… Så jag ska väl göra ett nytt försök fick jag för mig. Total omstart av 110an, kanske kan det ge en liten omstart av intresset på köpet, det är förhoppningen iaf. Måste fixa en bänk bara, och lite mer sand och nya växter, sen kör jag igång det så ancistrusarna slipper gå så förbaskat trångt längre än nödvändigt. Och kolla belysningen, av någon anledning funkar den inte längre… Får se om man kanske slår slag i saken och byter ut den också då. Sitter någon på tips på någon bra ramp, gärna T5, som passar 80 cm så hojta till.

Blir nog att tömma 54an och byta plats på den och 110an dock, 110an hamnar lite vanskligt där den står nu… Men får se hur det ser ut när bänken anländer.

Jaja! Kontentan är väl att om nånting flyter på smidigt så står det inte på innan nånting ställer till det och just nu är det lite mycket… Story of my life! Ignorera flyttstöket, eller förfasas, jag skiter i vilket just nu! 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
2015-11-23 06:26
#92

Det där känner man igen och speciellt vid flytt av akvarium eller annat där man tvingas starta om hela akvariet eller två. Det är jobbigt om man är ensam. Sist var jag ensam men det gick trots allt :) Trevligt att se dig igen gulzebra!

Draken
2015-11-23 10:33
#93

Det är inte roligt när det blir så, man vill att det bara ska funka ;) Har haft några sånna downperioder jag också, där jag bara har struntat i allt, och inte gjort ett smack. men det har gått över, och jag hoppas det går över för dig också 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gulzebra
2015-11-23 15:21
#94

Jomen precis. Det har ju varit ett antal tömningar för egen del, det och femtielva medicineringar känns det som på den korta tid jag haft akvarium, så det är bannemig bara bök… Menmen! De där jäkla citronerna har nästlat sig in för mycket och egentligen skulle jag ju vilja skaffa ett större kar åt de. Men vi får se hur det går med 110an nu först.

Kollade bänk på Zooplus, 1200 kr, konstaterade att det har jag då bannemig inte råd med nu. Kikade på Djurmagazinet på hemvägen idag, samma bänk för 600 spänn. The fudge! Blir att kolla ekonomin och förhoppningsvis kila dit med säckkärran nån dag då! Men först lär jag nästan reda ut det här med belysningen, av någon anledning går den inte igång längre 😕

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MariaK1977
2015-11-24 08:49
#95

Låter som du behöver en kram, kram!

surikatflicka
2015-11-24 20:42
#96

Oj, vad konstigt med belysningen, hur länge har du haft den? 

Och du, allt behöver inte vara perfekt🤗

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


gulzebra
2015-11-24 23:09
#97

Haha tack!

Belysningen har jag haft sen i maj/juni bara… Den var paj när jag köpte den, men en elektriker fixade problemet med någon ny del. Antar att jag råkat paja den i flytten eller nåt nu. Surt men vad gör man, bara att fixa nånting nytt!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
KickLi
2015-11-25 07:22
#98

Det går ju att köpa ny originaltopp till 60 x 30, men jag antar att du inte vill ha en likadan?

gulzebra
2015-11-25 10:35
#99

Nej iom att karet är 80*35 så känns 60*30 lite pyttigt 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2016-01-26 00:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Alldeles för lång tid senare har jag detta i köket… En akvariebänk till 110an, inte helt ihopsatt än. Men nu snart ska citronerna få flytta tillbaka till 110an igen iaf! Min ork och lust är verkligen nollställd just nu, jag har så mycket annat som tar den obefintliga energi jag har för tillfället, men citronerna har gått i 54 liter alldeles för länge och jag måste göra nånting åt det. Det verkar inte gå någon nöd på de förvisso men samvetet gnager och det får vara nog nu. Hoppas att den nya belysningen funkar bara, har inte ens packat upp och testat den än.

Nåväl! Planen är iaf ett stim rosentetror nästa månad, sen funtar jag på corydoras och körsbärsräkor eventuellt. Inget är hugget i sten än men det känns som en bra plan :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2016-01-26 15:12
#101

Vi har nog alla svackor ibland, men kul att du börjar komma igång lite igen iallafall :) Vilken corydoras art funderar du på?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2016-01-26 16:14
#102

#101 Jo det blir ju så. Hoppas på att svackan ska ge med sig så snart jag fått lite mer ordning på tillvaron i nya lägenheten.

Julii eller trilineatus blir det, eller ja förmodligen trilineatus då 😛 Så jäkla fina att andra sorter inte riktigt duger ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Draken
2016-01-26 17:38
#103

Kul att se dig igen Gulzebra, och välkommen tillbaka 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gulzebra
2016-01-26 17:52
#104

Tack! 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
mimåne
2016-01-26 18:53
#105

Jo de är verkligen fina 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2016-01-26 23:43
#106

Ohja!
Alternativet utseendemässigt vore annars sånadär, hrm… Minns inte arten, men gula eller gröna (kan det vara en odlingsform av aeneus eller vad de heter jag tänker på tro…), de är läckra. Plånboken håller dock inte alls med och med tanke på hur låg intressenivån är känns det dumt att gå och köpa så pass dyra firrar. Dessutom har jag ju redan mina favoriter, citronerna ❤️😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
2016-01-27 10:09
#107

Tänker du på green stripe eller gold stripe månne? 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
2016-01-27 10:25
#108

Så hette de ja! Så sjukt snygga ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: