Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1752 ggr
Znorpan
2015-05-29 19:03

nybörjare och vill lyckas med mitt större akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

I mars fick jag en liten kampfiskhane i en rund skål, tyckte så synd om honom så åkte och köpte ett 30l med växter å några kompisar till honom. Idag har växterna blivit större å mina platy's gör inget annat än förökar sig så fick låna ett litet akvarium av en kompis å där har jag idag 7 yngel i varierande ålder (senaste åkte dit idag) Alla verkar trivas bra, MEN jag tycker synd om mina fiskar så jag har köpt ett begagnat 160l akvarium som står å väntar på att bli klart. så nu till mina funderingar:
Jag vill ha sand och har köpt från Jula efter ha läst inne på denna sida,  var i djuraffären idag å kom hem med bla en påse växtnäring i grusform, är det bra? hur ska jag tänka när jag möblerar det stora?
har tänkt ta ett vattenbyte från lilla samt låta vattenfiltret gå i stora några dagar för att få rätt bakteriekultur (har ett annat litet som lilla kan ha under tiden) Tänker jag rätt? Alla tips mottages 😍

Annons:
Lillyrod
2015-05-29 19:35
#1

Vad roligt med större akvarium. Växtsubstratet vet jag ingenting om för det har jag aldrig haft. 

Möblera kan du göra lite som du själv tycker blir snyggt. Mycket växter och gärna lite grottor, stenar och andra gömställen där fiskarna kan få vara ifred för varandra. Det är bara att prova sig fram. Du kommer snart att märka att man flyttar runt saker mest hela tiden ; )

Att du låter det ingångna filtret gå i det stora karet gör inte mycket nytta. Det är det nya filtret du ska ha in bakterier i.  Jag gjorde så att jag sköljde det gamla filtret i det nya karet och lät den pumpen suga i sig allt bös. Det ser hemskt ut ett tag men det är för den goda sakens skull.

Jag tror inte det spelar någon roll om du tar vatten från det gamla karet för det blir så få liter att det inte blir någon skillnad. 

Kampfiskhanen mår nog bäst av att stanna i 30-liters karet ensam. Han mår inte dåligt av att vara själv. Däremot tror jag inte han kommer att trivas i det stora karet med förmodligen alldeles för strömt vatten. Sen är det ganska svårt att ha andra fiskar ihop med honom. 

Lycka till med uppstarten!

[Jens]
2015-05-29 21:07
#2

Det där med idéer är ju så svårt ibland att komma på men när jag vill starta ett nytt akvarium så sneglar jag gärna på hur andra har det och då passar denna tråd bra: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4ece52cd88f4724cea00712a-bilder-pa-era-akvarium. Jag är inte så duktig som jag önskar när det gäller växter men fick tips av en tjej att titta in på tropica.com där de finns en kategori som heter Inspiration. Det har hjälpt mig en hel del. Sedan kan man även titta på vår Växtlexikon och läsa vad folk i allmänhet tycker om växter: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon?discussions-1

Lillyrod
2015-05-29 21:16
#3

Nu när jag tittar på bilden så oroar det mej lite att akvariet är så långt utanför bänken. Jag tror inte det där kommer att fungera. Det är katastrofvarning på att ha akvariet hängande ut över kanterna.

[Jens]
2015-05-29 21:19
#4

Lillyrod. Jag tycker mig se en extraskiva mellan byrå och akvariet på några centimeter eller har jag fel? Det är nog tanken med att stötta upp hela akvariet.

kirshim
2015-05-29 21:20
#5

men är inte det där en tillhörande akvariebänk, ser ju ut att vara en ordentlig skiva under själva akvariet…

Lillyrod
2015-05-29 21:21
#6

Ja det kanske är så. Ser inte riktigt. Vi får invänta svar på det ; )

Annons:
Draken
2015-05-29 22:41
#7

Det är lättare att lyckas med ett större akvarium än med ett mindre :)

I ett större akvarium är det lättare att hålla balansen på temperatur och vattenvärden, du behöver inte byta vatten eller göra rent pumpar lika ofta (förutsatt att du har pump som passar till akvariumet)

Håller med lillyrod om att kampfisken mår bäst av att få bo kvar i 30 litern :)

Jag tror också att det är en tillhörande akvariebänk, det verkar som om det är utstickande träskiva på båda sidor, men det är svårt att avgöra eftersom man inte kan förstora bilden och zooma in ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Znorpan
2015-05-30 00:06
#8

Jess det är en akvariebänk som har en skiva under akvariet.. så mycket har jag läst på. Tack för sidorna ska kika in där så fort tid ges 😊 Jag är ner orolig för det stora då mitt lilla gått så galant. Men nu undrar jag varför jag ska låta Dolph (kampisen) vara kvar själv i lilla akvariet när han inte jagar dom andra nu? Alla verkar super kompisar. Måste säga att han såg mer nöjd ut med vännerna än när han var själv.

Lillyrod
2015-05-30 06:53
#9

I det vilda lever kampfiskar ensamma och oftast i små pölar med vatten. De gillar absolut inte när vattnet blir strömt för de klarar inte att simma då med sina långa fenor. I det större karet måste du ha lite fart på vattnet om det ska fungera bra.

Det är ju bra om de kan leva tillsammans nu och då verkar det som du har en snäll Kampfisk. Det kan dock förändras i nytt boende och med andra fiskar.

72mm
2015-05-30 12:20
#10

Just det närings-substratet kom jag också hem med tillsammans med en soil från Tropica. Tanken var att jag skulle ha näringen i botten och sedan soilen på, men efter lite läsning så förstod jag att den näringen är tänkt att användas under grus/sand som komplement. Så jag använde det aldrig. Så om du häver i den i botten och lägger den sand/grus du vill ha över så blir det nog kanon!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Znorpan
2015-05-30 12:21
#11

Jag förstår! Är det fel att prova och se om han trivs el inte eftersom han verkar så sällskaplig??

Lillyrod
2015-05-30 12:28
#12

Ja jag tror faktiskt det är fel. Du måste ha en pump som är alldeles för kraftig för att han ska må bra annars får du andra problem i karet.

usvead
2015-05-30 13:38
#13

Precis som Lillyrod skriver så behöver du bra fräs på flödet i det större karet så låt kampfisken vara kvar i 30 L karet, där verkar han ju trivas. Ge honom ex. några amanoräkor som sällskap, inte för att jag tror att han behöver det men de städar bra 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: