Annons:
Etikettmalar
Läst 1159 ggr
oliverholmström
2015-05-28 19:15

Ska jag köpa siamesisk algätare???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har nu fått sånt här alger i mitt kar som bilden ovan. Mina vanliga bruna ancistrusar äter inte upp dessa, men göra siamesiska algätare det? Tack på förhand

Annons:
[Jens]
2015-05-28 19:35
#1

Är det ett nystartat akvarium så tycker jag du ska låta det vara. Om du verkligen vill ha bort algerna så ta ut den och låt regnet ta bort algerna för de försvinner med tiden. Spola vatten på det genom kranen hjälper inte men jag har brukar ställa ut det och låta regnet sköta det. Enkelt och effektivt =)

Vill fråga om du gör vattenbyten varje vecka? Tillsätter du något kemikaliskt i vattnet? Hur många ljustimmar har du i gång. Är dina lysrör nya? Vad har du för fiskar i akvariet. Hur stort är akvariet och har du mkt växter i akvariet?

Aristarcos
2015-05-28 19:42
#2

Håller med Jens, beskriv ditt akvarium lite mer… :)

oliverholmström
2015-05-28 20:10
#3

Jag har inte fått dag i växter så jag får åka till djurbutiken och köpa. Med det är ju så sjukt dyrt bara. Jag har en rot, lite skiffer stenar, några fake prydnader. Akvariet har varit igång i ca 2 månader men med fisk i ca 2 veckor. Karet är 54L och fiskarna jag har i är två st ancistrusar. De ska sedan få flytta till mitt 220L när de växt till sig lite. Nu är de ca 3,5-4,5 cm. Lysrören är köpta för ca 6 år sedan. Men sparsamt använda eftersom jag hade akvariet ca 2 år efter jag köpt lysröret. Men så har jag startat upp det igen. Jag har satt lyset på timer så det lyser ca 10 timmar. Men solen skiner in i mitt rum ungefär 4 timmar kanske lite mindre. Så karet får lite sol på sig också vilket verkar ha påverkat det lite negativt. Jag byter vatten varje vecka och tillsätter inga kemikalier.

[Jens]
2015-05-28 20:32
#4

Det har du förklaringen varför du får alger: för lite växter, gamla lysrör och för mkt sol utifrån. Lysrör bör bytas ut minst en gång per år.

oliverholmström
2015-05-28 20:35
#5

Jag har nu satt för kortsidan på akvariet så ingen sol kommer in. Växter ska jag köpa i övermorgon. Kan man byta ut lysröret mot typ led-slingor?

Aristarcos
2015-05-28 20:53
#6

Bara om de är avsedda för växtljus, alla fungerar inte för ändamålet, men det är mycket dyrt, i förhållande till vanliga lysrör. Har för mig att typ K-rauta eller något sådant sålde lysrör billigare. Om du har två, byt bara det ena först, byt sedan det andra efter två veckor. Men du måste köpa lite växter, annars spelar det ingen roll..

För vattnet blir inte bättre med ljus, det är växterna som ska växa av ljuset och bryta ner ämnena ifrån fiskarna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: