Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1283 ggr
[Kes]
5/28/15, 7:06 AM

Ciklider

Hej jag undrar om dom här fiskarna skulle trivas i ett 240l? 2st eldbuk 2st blåciklid 2st nyckelhålsciklid 4st fjärilsciklid

Annons:
[Jens]
5/28/15, 7:15 AM
#1

Hejsan, intressant men tyvärr måste jag säga att det kommer inte fungera för de kommer inte kunna komma överens i det lilla akvariet.

LuckyMommy85
5/28/15, 9:15 AM
#2

Jag har inte haft ciklider innan men har ett kar på 253 l som står och väntar på invånare och är himla sugen på sajica och/eller ellioti, kan man ha ett par av vaderna i samma kar eller ska man satsa på en utav dom? Undrar även vad man skulle kunna ha ihop med dessa fiskar? Ursäkta Kes att jag ställer frågan i din tråd. ☺️

[raichu]
5/28/15, 12:12 PM
#3

#0 Här håller jag med jens faktiskt, dina fjärilar riskerar dessutom att hamna i magen hos både blå och eldbuk.

Nyckelhål och fjäril skulle fungera, nyckelhål och eldbuk skulle kanske fungera.

Blå skulle jag skippa helt i ett så litet akvarium såvida man inte ska leka av ett par.

#3 Den blandningen skulle kunna fungera, både ellioti och sajica är lite personliga av sig. Man kan hitta de fredligaste paret som finns eller det mest stridslystna.

Jens har ju sajica och de är ybersnälla tydligen, jag har också haft sajica och de spöade upp paletter och tog halva mitt 240l akvarium vid lek. 😎

[Kes]
5/28/15, 5:38 PM
#4

Ok tack för svaren

[Kes]
5/28/15, 5:40 PM
#5

Skulle eldbuk och skalar passa i det då?

[Jens]
5/28/15, 5:55 PM
#6

Det gjorde mina så det ska gå bra Kes. Tänk bara på att Eldbukar blir väldigt stora. Jag vet inte om 240 L är det perfekta för dem egentligen för de blir större än vad man tror. Det är mitt eget tycke för jag lämnade dem till butik för i mitt 375 L så tyckte jag att de blir allt för stora. Skalarer är helt okej.

Annons:
Draken
5/29/15, 8:26 AM
#7

Rekomendasionen på eldbuk är 200 liter, men jag tycker det är alldeles för litet. De blir stora och  kan bli mycket aggressiva, framförallt under lek och yngelvård. Jag skulle rekomendera  kanske 400 liter, det är mer lämpligt.

#3 jag har haft nyckelhålsciklid och Eldbuk i samma akvarium, det gick inte så bra. Eldbukarna hackade sönder nyckelhålen när de lekte :/

Däremot så skulle nog Blåciklid och Nyckelhålsciklid fungera alldeles utmärkt, det skulle även kunna gå i 240 liter. Bägge arterna är lugna och fredliga, lite mer bråkiga om de har yngel, men sällan aggressiva :)

Scalarer skulle också funfgera med dem, om akvariumet är minst 50cm högt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

burmamys
5/29/15, 1:00 PM
#8

TS har fått många bra svar! Vill bara tillägga att nyckelhålsciklider är relativt försiktiga och kan vara lite skygga. De har ett speciellt rörelsemönster som är lite "skittish" eller hur man ska säga. Jag tycker de är underbart charmiga men de kan nog lätt bli hackade på av mer buffliga akvariekompisar. 

Fick ett par unga nyckelhålsciklider när jag köpte ett akvarium för länge sedan, gav dem till någon som hade lämpligare förhållanden för dem. Nyckelhålsciklider med fjärilsciklider skulle säkert fungera fint, men skulle inte ha dem med de större cikliderna. 

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176&SOK=1

[raichu]
5/29/15, 2:40 PM
#9

#7 blå och nyckelhål är en oerhört dålig kombo, när de blå leker så skulle de göra slarvsylta av eventuella nyckelhål i ett akvarium på under 500l (kanske till och med krävs större). 😎

Blå ska överhuvudtaget inte gå i 240l. 😎

[Kes]
5/30/15, 3:25 PM
#10

Tack för svaren

Upp till toppen
Annons: