Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1905 ggr
Räk-Orvar
5/25/15, 4:50 PM

Råd och tips på 10l räkakvarium

Hej! Alltid fascinerats av räkor och tänkt starta upp ett litet kar. Vi har nu ett 30l som en Kampfisk går i. Och pga platsbrist så blir det ett 10l på hyllan. Tänkte inköpa mig ett Aquael shrimp set 10l. Eller har ni några andra bra förslag? Har jag förstått rätt att soil är det bästa att använda? Förstår att 10l är svårt, men är vattenbyte på ca 1l/varje dag lagom? Vilka tester och prover kan vara bra att ha? Nitrit? Några fler? Det kommer nog bli riliräkor eller körbärsräkor. Fördelar/nackdelar med dem? Vad gillar räkor att äta, förutom den mat man köper i djuraffären? Hur kör jag bäst in ett 10l kar utan fisk? Hört att räkor kan vara känsliga och att man ska vänta länge med att släppa i dem. Kommer säkert på fler frågor allteftersom. Några fler råd och tips ni kan tänkas ha? Allt välkomnas:)

Annons:
72mm
5/25/15, 5:25 PM
#1

Skaffa några snäckor och lite växter tillsammans med ett fåtal räkor i början så kan du säkert mjukstarta. Mata extremt sparsamt. Gör vattenbyten med "gammalt" vatten så att du inte tillsätter klor i onödan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[dynamitella]
5/25/15, 6:54 PM
#2

Tänkte inköpa mig ett Aquael shrimp set 10l. Eller har ni några andra bra förslag?
Köp hellre 20+ liter :) 10 blir rätt trångt och lätt instabila vattenvärden.

Har jag förstått rätt att soil är det bästa att använda? 
Soil är superbra. Kör du på caridina släktet är soil nästan ett måste. Neocaridina verkar gå bra på de flesta underlagen. 

Förstår att 10l är svårt, men är vattenbyte på ca 1l/varje dag lagom? 
Som sagt. Ja, 10 liter är svårt. Kör hellre på nästa storlek, 20 liter, och utför ett medelstort vattenbyte i veckan.
**
Vilka tester och prover kan vara bra att ha? Nitrit? Några fler? **
No2/No3 och pH är de enda testerna jag brukar ha hemma. Att överplantera karet minskar risk för nitrit osv och alkottar är simpelt för att reglera pH-värdet.  
**
Det kommer nog bli riliräkor eller körbärsräkor. Fördelar/nackdelar med dem? **
De fungerar lika dant. Samma art i grund och botten, bara olikfärgade. Lättskötta också.

Vad gillar räkor att äta, förutom den mat man köper i djuraffären? 
Shrimp sticks, diverse räkfoder, brocoli, skalade ärtor, gurka, eklöv, alger. You name it :)

Hur kör jag bäst in ett 10l kar utan fisk? Hört att räkor kan vara känsliga och att man ska vänta länge med att släppa i dem.
Sno bakteriekultur av ett existerande akvarium om möjligt. Ta filtergrums (från ett etablerat akvariums pump/filter) och tillsätt i akvariet. Introducera ytterst få invånare åt gången för att undvika nitritspikar.

Några fler råd och tips ni kan tänkas ha? Allt välkomnas:)
Mata sparsamt, mycket växter, regelbundna vattenbyten (inte för stora, tänk på att ditt kranvatten kan innehålla diverse metaller och klor) och tillsätt ett fåtal räkor åt gången. 

KOPPA I DEM LÅNGSAMT. Det är superviktigt :) Räkor har en tendens att lägga sig på rygg och dö de första dagarna om man bara släpper ner dem direkt från påsen.

Ps. Har varit ifrån räkvärlden i ett par år, så ta mina ord med en liten nypa salt. Om någon mer uppdaterad kommer med annan info så vad öppensinnad för att jag kan ha fel.

72mm
5/25/15, 8:52 PM
#3

Rådet om ett större kar är väldigt bra. Ett 20L är inte många centimeter bredare än ett 10L, volymen ökar som bekant med kuben på sidornas längd :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
5/25/15, 9:00 PM
#4

Dynamitella, du har kunskaperna kvar även om du har legat av dig 😎

Räk-Orvar
5/26/15, 4:20 PM
#5

Tack för råden #1och #2 :) jättebra tips! Får se vilken storlek det blir, beror på vilket jag hittar begagnat först;) Hur många räkor kan man tänkas ha i 10l respektive 20l?

Räk-Orvar
5/27/15, 9:47 PM
#6

Lite mer specifikt, hur ska man tänk på vattenbyten? Vet att dynamitella skrev lite om det. Men bör man hellre byta mycket vatten lite mer sällan, eller lite vatten varje dag? Finns det några bra lästips på vattenkemi gällande akvarium? Samt, hur många räkor kan man tänkas ha i ett 10l och i ett 20l?:)

Annons:
MiaBertilsson
5/28/15, 12:38 PM
#7

Räkor gillar bäst (har jag märk av erfarenhet) att man byter lite vatten ofta, då dom är mycket känsligare än fiskar för stora vattenförändringar.

I ett så litet som 10 l så får det inte plats så mycket räkor om du lyckas ha några alls då vattnet är mycket svårt att hålla stabilt.

Har själv ett 10 l som jag försöker få stabilt vatten i men det tar sin tid så nu bor där ingen alls. Men det är fint med växter i och förhoppningsvis ska det snart flytta in ett gäng posthornssnäckor.

Upp till toppen
Annons: