Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1919 ggr
Vanhedaren
5/23/15, 2:51 PM

Kampfisk set-up

Har länge funderat och varit sugen på en kampfiskhane/hona och har nu klurat fram en set-up som möjligtvis skulle kunna fungera. Dock har jag ingen erfarenhet av kampisar och skulle gärna höra lite synpunkter. Har jag fått någonting helt om bakfoten, säg det rakt ut och informera mig, så kampfisken skulle få det så bra som möjligt.

Tanken är ett plastakvarium på 20l, ett litet ytterfilter (http://www.djurkompaniet.se/akvaristik/pumpar-filter/eheim-liberty-75-hang-on) doppvärmare (http://www.djurkompaniet.se/akvaristik/doppvarmare/doppv228rmare-gold-50w) byta glödlampan på min riktbara golvlampa till en lågenergi 6000K och ställa över akvariet, svart grus, rot, stenar, mycket växter och flytväxter.

Många har olika åsikter om hur många liter en Kampfisk har behov av och självklart är det desto större, desto bättre. Dock så anser vissa att en kampis SKULLE kunna trivas i ett välplanterat 20l och andra att det vore djurplågeri. Därför blir man som nybörjare på denna fisk lite förvirrad :)

Hur tänker ni över denna set-up?

Annons:
Lillyrod
5/23/15, 3:27 PM
#1

Min första tanke är att ett akvarium i plast är svårt att se in i. Det blir väldigt lätt repigt också. Jag tror du kommer ångra dig på det. Bättre då med ett i glas på säg 30 liter så är du garderad.

Vanhedaren
5/23/15, 4:37 PM
#2

#1 Jag har tyvärr inte råd med ett nytt t.ex. 30l som vad jag har sett brukar ligga på 700kr+ och begagnat verkar det inte finnas mycket av i mina trakter :)

Vad tycker du om att ordna ett 20l plast tillfälligt, för att sedan när jag får pengar investera i ett 20-30l glas? Ett plast ligger endast på 140-240kr i butik. Känner dessutom att jag vill köpa till ett ytterfilter som inte rör runt så mycket i grytan så att säga (länk i första inlägget). Med de flesta akvarium man köper får man med filter/pump och doppvärmare. Doppvärmare är ju toppen, men pumpen däremot är nog för stark för kampisens smak - vad jag har förstått. Så kan jag när hen flyttat in i glasburken, använda plasten till yngel - vilket också är behövt.

Tankar? :)

Lillyrod
5/23/15, 4:41 PM
#3

Det funkar i ett plastkar det är bara du som får se kampisen lite suddigt 😉 . Jag tycker det låter som en bra plan men vänta gärna och se om någon som är bra på kampisar har några tankar om det med.

Vanhedaren
5/23/15, 4:54 PM
#4

Haha, ja det är en väldigt bra poäng! Får ta och kolla runt i butikerna efter plast och se om någonting ser OK ut. Läst runt lite om "Low-tech" akvarium och det låter ju så himla spännande! Dock vore det nog ingen bra idé både med ett 20l kar och i händerna på någon med endast några månaders erfarenhet. Hur tror du det skulle fungera? Istället för filter krävs det ju massor med växter och vattenbyte ofta, men doppvärmare? Skulle en Kampfisk trivas i rumstemperatur? :)

Lillyrod
5/23/15, 4:59 PM
#5

Klicka på ordet Kampfisk som har ett streck under sig får du se ; )

Whippet
5/23/15, 5:01 PM
#6

#4 vattnet måste vara 25-30 grader

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Vanhedaren
5/23/15, 5:41 PM
#7

#6 Det har jag läst på om tidigare, men då jag fått för mig att jag har läst om många som har haft betta i rumstemperatur - utan doppvärmare, blev jag fundersam. Självklart ska doppvärmare användas då om 25-30 grader är det som gäller för bäst trivsel. Low-tech är ingenting jag känner att jag i dagsläget kan hantera :)

Vanhedaren
5/23/15, 6:07 PM
#8

Någon som har tips om bra (och billiga) filter och doppvärmare för Kampfisk? :)

Fjordell
5/23/15, 7:36 PM
#9

Det går finfint att använda ett plastkar på 20L, jag har själv några såna som karantän- och extrakar. Även som lekkar för ett endlerpar för tillfället. En Kampfisk trivs i regel bättre i ett välplanterat 20 literskar, än ett kalt 54 liters.

Jag har själv två 20 litersnanon med en Kampfisk i varje, och det funkar finfint. Det är dock bara tillfälligt eftersom jag har planer på att måttbeställa ett långt och lågt akvarium att dela av, så att varje hane får åtminstone 25-30 liter var.

Jag beställer billiga doppvärmare via eBay som jag använder i de mindre karen. Aldrig haft problem med dem, och jag vet inte heller någon annan som haft problem med dem - trots det låga priset. [Länk till doppvärmaren]

Ytterfilter har jag inte så bra koll på, men ett bra innerfilter som fungerar till Kampfisk då det är ställbart, var det lägsta flödet är tillräckligt lågt, är Aquael Fan-1 plus.

Vanhedaren
5/23/15, 7:43 PM
#10

#9 Tack så mycket för länkar och info!

Aristarcos
5/24/15, 6:53 AM
#11

Ett litet räkkar i glas på 20 liter är inte så dyra, varför inte vänta och spara? Du kommer bli nöjd direkt med glas istället! Har sett nano regelbundet på blocket också! Då ingår allt och du behöver inte köpa något extra sedan! Både pump och värmare ingår i nano karen! De kostar under 1000 kr.

ElinvBorg
5/28/15, 9:35 AM
#12

Måste få passa på och slänga in min lilla fråga, hur mycket kostar ungefär en Kampfisk? Lite nyfiken 😇

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Helben
5/28/15, 1:39 PM
#13

i affär från säg 70 kr upp till väldigt, väldigt mycket pengar för direktimporterade.

Annons:
ElinvBorg
5/28/15, 1:53 PM
#14

#13 Det var i affär jag menade :) Vet att privatodlade och importerade är dyrare

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Fjordell
5/28/15, 2:00 PM
#15

De vanligaste i butik som är veiltail och crowntail kostar oftast omkring 70  kr. De lite "finare" sorterna kostar 100-300 kr i butik. Finns även ännu dyrare fiskar att beställa in från grossist.

Privatodlade behöver inte vara dyrare.

Mina egenodlade dumbo halfmoons exempelvis, kostar 150 kr/st, medan de i butik kostar från 199 kr och uppåt.

Vanhedaren
5/28/15, 5:55 PM
#16

#11 Tyvärr verkar jag bo långt ifrån alla dessa nanokar och utan transportmedel, annars hade jag slagit till för länge sedan :)

Blev att hämta upp en liten plastbalja på 8l för nuvarande yngel istället - får spara lite och se hur det blir med Kampfisk. Nu har man ju blivit sugen på ett gäng kampfiskhonor istället! Detta kommer ju inte sluta billigt :)

Upp till toppen
Annons: