Annons:
Etikettfoder
Läst 4202 ggr
Lojs
2015-05-23 11:41

Hur länge sparar ni öppnad fiskmat?

Jag undrar hur andra gör här. Jag känner att det borde vara rimligt att slänga ca 6 mån efter en förpackning är öppnad, eftersom så mycket av näringen försvinner efter hand. Samtidigt så ger jag väldigt varierad mat och jag kommer hela tiden ha fryst mat plus grönsaker som är färskt och det kanske räcker med det för att ersätta de flyktiga ämnen som försvinner under en längre tids lagring. 

Hur tänker ni andra? Hade det varit hundmat så hade jag definitivt slängt efter ett halvår, men mina hundar äter ju alltid samma mat, till skillnad mot fiskarna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
[Tinitusan]
2015-05-23 12:08
#1

oj det där har jag aldrig ens tänkt på, du menar alltså att näringsvärden i torrt foder försvinner efter 6 månader? hurdå?

Lillyrod
2015-05-23 12:17
#2

Är det flingfoder vi pratar om eller något annat? : ) På flingfoder brukar väl stå hur länge det håller sig efter att man öppnat burken. Likaså på köpt frysfoder finns ett sista förbrukningsdatum. Hemmagjord mat t ex räkmix gäller väl ca 6 månader. Fisk åldras ju även i frysen har jag hört nånstans : /

[Jens]
2015-05-23 12:20
#3

Jag tror inte torkade flingor tappar näringsvärdena efter ett halvår men som du gör lojs med varierad kost tillfrisknats så är det perfekt!

Lojs
2015-05-23 12:20
#4

Fettsyror härsknar till exempel, särskilt vegetabiliska fleromättade fettsyror, halten på många vitaminer sjunker efter hand, särskilt när fodret blivit utsatt för luft. 
Nu hittar jag tyvärr inga bra källor på google som kan förklara mer, men det är ett känt faktum när det gäller hundfoder, och det är en anledning till att även torrvaror (människomat) har bäst före-datum.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-05-23 12:23
#5

Jo, precis #2, fet fisk ska man förvara i frysen max runt 3 månader, mager fisk upp till 12 månader, sedan härsknar den även i frysen. Har inte ens tänkt på att kolla vad det står på burkarna, ska göra det, tack!

#3 Det gör de absolut, vissa vitaminer är väldigt känsliga och håller inte hur länge som helst, men som sagt, jag tänker att om man kompletterar med annat så blir ju inte maten farlig så länge den inte härsknar eller möglar, bara mindre näringsrik.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Tinitusan]
2015-05-23 12:27
#6

ok, då är jag med, även om min spontana tanke är att det är synd att kasta mat baserat på att ett ämne kan minska. Men som sagt, jag är inte insatt o saker som hundmat o fiskmat går åt i ett raskt tempo här vilket fall så aldrig behövt sätta mig in i det hela, vilket fall intressant att lära sig ngt nytt =)

Annons:
Lojs
2015-05-23 12:28
#7

Hmm, kollade på mina burkar, de är inte lätta att tyda eftersom det står på en massa språk jag inte kan, men jag hittar inte hur länge de kan förvaras öppnade, bara ett bäst före datum i botten och det antar jag gäller oöppnad förpackning.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-05-23 12:31
#8

#6 Jo, precis, man vill ju inte slänga i onödan, men samtidigt skulle det kännas bättre för mig att ersätta i alla fall det jag har som huvudfoder efter hand som det blir äldre, för att vara säker på att fiskarna får i sig tillräckligt av vad de behöver.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2015-05-23 12:31
#9

Bäst före datum brukar ju vara i oöppnad förpackning ja.

mimåne
2015-05-23 12:39
#10

Allt torrfoder tappar snabbt en hel del viktiga näringsämnen så fort burken öppnas. Här köper jag små förpackningar av allt och använder upp det på 1-2 månad efter jag öppnat det. Mycket längre än så sträcker jag inte mig. Rekommendationen är att använda fodret endast några veckor efter att man öppnat förpackningen om man vill vara säker på att fisken får i sig allt det nyttiga. 

Så bli inte lurade och köp storpack till billigare priset.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lojs
2015-05-23 12:41
#11

#10 Tack för svaret! Jag köper minsta möjliga förpackningar, men det går åt så himla lite till mina kar, så det hinner omöjligt gå åt på så kort tid.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
2015-05-23 12:44
#12

Hm. Jag tror nog du får skaffa dig lite fler akvarium och fiskar då Lojs ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lojs
2015-05-23 12:53
#13

Haha, man ska ha tid att sköta allt med. ;) Jag har ju redan en familj där det ingår 7 hamstrar, 16 möss och 2 hundar, förutom akvarierna som vill ha sin uppmärksamhet. ;) Men men, det lär bli fler akvarier efter hand (särskilt som jag håller på att dra ner på hamsterverksamheten), man kommer ju hela tiden på nya projekt man skulle vilja starta. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
[Jens]
2015-05-23 14:54
#14

Mycket intressant läsning om torrflingor. Då vet jag !

[Tinitusan]
2015-05-23 14:57
#15

haha ja uppenbarligen är det antalet kar som slår fel för dig, om du nu ändå gör av med mat för fler kar så kan du lika väl skaffa fler kar, går ju på ett upp då tycker jag ;)

Lilolizeit
2015-05-23 16:54
#16

Jag har burken i frysen och portionerar ut flingfoder för ca 2veckor i taget, som jag har framme.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
2015-05-23 17:47
#17

Väldigt smart Lilo ! Att jag inte har tänkt på det 🤦‍♂️

mimåne
2015-05-24 00:41
#18

Det gäller inte bara flingor utan allt torrfoder även som fodertabletter, granulat. I frysen har det absolut en längre hållbarhet men även där försvinner viktiga näringsämnen inom en tid.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2015-05-24 10:33
#19

Jag använder inte flingfoder alls till mina fiskar, jag vet inte varför, men jag har fått för mig att det inte innehåller allt de behöver (även fast jag vet att det gör det) Jag är lite knäpp på den punkten.

Men annars så kör jag en väldigt varierad diet till mina fiskar, så det mesta går åt ganska fort. Det hinner inte bli "gammalt"  direkt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2015-05-24 11:39
#20

Jag använder inte flingfoder jag heller. Det är ändå bara tetrorna som äter det.

Annons:
mimåne
2015-05-24 12:14
#21

Även här används flingor inte :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-24 17:06
#22

Fick så dåligt samvete så jag har kastat hur många burkar som helst idag och åkt iväg för att köpa nytt i små burkar. Nu så har jag 'färska' varianter av olika slag att ge till mina innevånare. Mycket bra tråd som Lojs startade!

mimåne
2015-05-24 20:18
#23

Nämen jens, vilken rar djurägare du är :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-24 20:19
#24

Klart jag är mimåne 😞

Sara97
2015-05-24 21:53
#25

jag tänkte just på detta när jag köpte flingor. så då är det nog bättre att köpa i små burkar än de här jättegigantiska XXL pack. för då tar det slut fortare och man kan köpa nytt "färskt" dock kan jag inte själv påstå att det tar slut snabbare, för min lilla lilla (minsta som man kan få tag på) burk som jag köpte i början av januari.. har jag inte ens förbrukat en tredje del på.. (ett bra tecken på varieread kost och ingen övermatning antar jag?) då jag har två akvarium..eller ja det kanske inte spelar nån roll… ursäkta mitt babblande.😳

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-05-24 21:57
#26

Exakt Sara97 och det var det Lojs var inne på att man får kasta mycket när man ger dem varierad mat men vad gör man inte för sina djur :))

mimåne
2015-05-24 22:06
#27

Att vara rar är positivt och inget att skämmas för :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lojs
2015-05-25 18:22
#28

#22 Vad gulligt! Fiskarna blir säkert tacksamma! :) Hur funkar det att ha maten i frysen, den blir inte fuktig eller så?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Tinitusan]
2015-05-25 18:28
#29

jag tänker fortsätta köpa stora burkar! tricket är att ha tillräckligt mkt fisk att det aldrig blir gammalt 😉

[Jens]
2015-05-25 18:59
#30

Beror ju på antalet akvarium man har också Tinitusan ;)

Sara97
2015-05-25 19:06
#31

Hahaha Tinitusan! du med dina akvarium behöver nog stora burkar, men jag med ett hundraliters och ett femtifyra, har ingen användning för det haha isåfall har jag flingor till jag blir 80 haha

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Tinitusan]
2015-05-25 19:32
#32

ja men jens det behövde jag väl nte ens nämna att många fiskar behöver många kar ;)

Draken
2015-05-25 21:17
#33

Om jag hade kört med flingfoder, så hade nog även jag kört med största möjliga burkar, annars hade jag blivit ruinerad på kuppen.

En liten burk skulle hålla i två dagar, en jättestor skulle hålla kanske två veckor (om jag hade tur) 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2015-05-25 21:29
#34

haha, ja jag köper faktiskt också flingfoder, dock inte vanliga från zzooaffärerna utan ett speciellt tanganyika som är toppen till allätare, har fött upp mina tetror på det o de är tjocka o feta nu så tycker inte alls det nödvändigtvis måste vara dåligt foder bara för att det är flingor!

o en storpacksburk räcker inte mer än kanske 1,5 månad för mig, men då ska vi inte börja diskutera hur många algae waffers jag gör av med ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: