Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1288 ggr
Jaguar_
2015-05-22 18:10

Mitt nya kar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen aning om denna tråd hamnade rätt, men ja.

Jag ville mestadels bara berätta om mitt akvarium som har fått en liten ommöblering med både fiskar och lite inredning. Mestadels har jag numera gått över helt till min favoritfirre, Slöjdstjärten. Jag gav bort mina hemmauppfödda scalaror och jag kan säga att det kändes svårt att släppa en av dem som jag döpte till Pongo. Hon var/är prickig precis som en dalmatiner och väldigt fin. Nu är det gjort dock. Meningen med denna omvändning är att jag ska gå ner till att bara ha ett akvarium då vi ska skaffa Gerbiler. Det blir lite mycket med 3 kar igen och med renovering på g. Det funkar inte. Så mitt 6 kantiga 60liters är till salu om någon är intresserad. Ge bud, var inte blyga ;) bara att slänga iväg ett mejl så kan du få bild på karet.

I alla fall så var vi idag nere i stan och lämnade in mina Scalaror. Då gav vi även beställning på våra nya familjemedlemmar, gerbilerna. Vi åkte vidare till nästa djuraffär då vi vet att dem brukar ha öronålar inne och se på tusan där hade de 3 stycken till oss! Vi köpte även till lite flytväxter då de verkade tycka om att gömma sig i sådana. Jag köpte även hem ytterligare 4 slöjisar, då jag redan har två hemma. 2 honor och 2 hanar. Perfekt då jag har 2 hanar redan. Så just nu simmar det runt 6 slöjisar, 4 öronålar, två tetror och en khuliål man inte ser röken av. Den ska med få vänner nästa gång vi åker ner ;)

Hoppas nu på att inga sjukdomar inträffar. Det kan ju hända när man införskaffar nya, men vi hällde i lite medel som ska förhindra detta så vi får hålla tummarna!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Jaguar_
2015-05-22 18:12
#1

Få tillägga att här får ni världens kassaste bild på mitt kar! 😃 Få ta bättre sen tror jag om så önskas.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Lillyrod
2015-05-22 18:17
#2

Bilder tycker vi om här. Det är alltid roligt att se hur det är inrett och om det finns någon rolig fisk där som man blir intresserad av : )

Hur stort är karet? Slöjstjärtarna ser pyttesmå ut så det är därför jag undrar för det ser jättestort ut ; )

[Jens]
2015-05-22 18:31
#3

De flesta vet att jag kommer skriva växter, växter och växter är det som saknas men jag måste ändå fråga för bilden gör mig verkligen förvirrad. Ser jag rätt eller fel när jag säger att jag tycker växterna ser ut som plastväxter?

Jaguar_
2015-05-22 18:44
#4

#Lillyrod

Detta karet är ett 240 liters. Och ja mina slöjisar är inte så stora. Mina gamla två är lite större än de nya, men inte mycket. Om det blir extrem tillväxt på dessa så kommer det bli ett större hörnakvarium eller finna någon ny ägare till vissa. Fi får se hur de trivs, men än så länge så verkar de gilla sitt nya place mycket. Extremt aktiva och jättekul att titta på. :)

#Jens

Växter är nice, men ja jag har 4 stycken plastväxter i detta än så länge av olika anledningar. Tycker inte det är så pjåkigt, men det slår klart inte riktiga växter. De riktiga växterna flyter och är mestadels till för skuggning och för ålarna som älskar gömma sig i det. Jag vill inte ha för mycket växter för slöjisarnas skull heller. Vill gärna ge de yta att sträcka ut sig på.

För övrigt så ska bottenmatrealet bytas ut till fin sand som står här och väntar, men det kommer först ske när akvariumet flyttas till nedervåningen efter renovering är klar om ca 1 år eller förhoppningsvis mindre tid.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Jens]
2015-05-22 19:26
#5

Det är inget fel med plastväxter men tro mig när jag säger att det är fel väg att börja med. När ett kar är inkört så kan man gärna blanda in växter men för att bakteriekulturen ska få en bra start så blir det tuffare med platsväxter.

Jaguar_
2015-05-22 19:34
#6

#Jens

Jag har haft akvariumet i över 7 år och varvat mellan riktiga växter, plast och blanda. Nu har jag blandat igen och planera även köpa en speciell mossa i fall att de blir yngel. Större chans att överleva och ålarna gillar mossan att slingra runt i 🙂 Men ja jag ha hört om det där och jag har för mig att rötter gör något liknande? Blir osäker nu men minns mest att jag fått lära mig det att man ska helst ha rötter då de balanserar vattnet. Så rötter har alltid varit i karet.

Jag har dock haft mer otur med levande växter innan därav blandar jag. Finns så mycket att välja på numera och de ser riktigt bra ut till skillnad från för några år sen när jag köpte min första plastväxt.

Några tips på tålig mossa som har lätt att föröka sig?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
[Jens]
2015-05-22 19:51
#7

Hmm, det där med växtproblem är verkligen ett problem och eftersom du har haft akvarium så länge så är nog ditt spår det bästa.

Jaguar_
2015-05-22 20:02
#8

Eller testa växtnäring…Mycket beror på vart man bor och vattnet som finns där. Vet en som bor bara en mil från mitt och han får lägga till massor av grejer i sitt vatten för att det ska fungera. Får se vad som händer med denna riktiga växten jag har nu om det är tur eller otur.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

mimåne
2015-05-22 20:04
#9

Javamossa måste vara den absolut tåligaste :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2015-05-23 12:16
#10

jaguar_ det är inte du som ska köpa white pearl o slöjancistrus från Klippan?

Jaguar_
2015-05-23 14:05
#11

Mimåne….tack! Ska kolla på detta ;) Tinitusan…hmm nej inte vad jag vet. Tro inte jag varit där. Jag är mest på de två runt biltemaområdet och handlar. Om du sagt lagt beställning på gerbiler så kundede varit jag ;) tss

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2015-05-23 14:12
#12

Mina firrar e aldrig stilla….så går det när man köper livliga firrar haha…störigt men jag ska fortsätta försöka få bra foton på dem…Skulle ju vara bra att filma istället men ingen aning hur man slänger upp sånt här. Igår var det lek bara några timmar efter att slöjisarna kommit ner i sitt nya hem. Så kul att se :) Nu är jag ute efter snäckor som städpatrull…men verkar svårt att finna i affärer?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Tinitusan]
2015-05-23 15:16
#13

haha nja alltså jag ska lämna white pearl o slöjancistrus till en kille i Habo om några veckor däeför jag frågade, hade ju varit lite roligt om det visade sig vara du =)

Annons:
Jaguar_
2015-05-23 20:04
#14

Aha nice place..Habo ;) och nu blev det ännu längre ifrån då jag e tjej tss

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Tinitusan]
2015-05-23 20:43
#15

Haha ja du ser inte ett rätt ;)

Jaguar_
2015-06-06 09:25
#16

Tinitusan…men du köpte iaf mitt lilla kar 😃 så nått gemensamt har vi ju haha.

Och för övrigt. Såg mina slöjisar leka lite parningsdans för någon dag sen. Så kul att se att de trivs så bra att de redan är på g efter mindre än 1 vecka i karet! Dessvärre kan jag inte ta kull för tillfället då renoveringen kommer ta upp all vår tid och plats. När renoveringen är klar så kan det nog bli tal om både slöjisbebisar och öronålsbebisar 😉 Om jag lyckas med öronålarna är ju en fråga i sig, men har lovat min sambo att försöka och ska inreda karet därefter till deras behov och samtidigt anpassa det till slöjisarna. Kommer bli kul! 😊

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2015-06-13 10:51
#17

Idag på morgonen när jag matade fiskpinnanrna så fick jag se något som liknade, typ skräp, som flöt omkring. Men skräpet var lite för metodiskt för att vara skräp. Så jag tittade närmre och där var ett yngel!

Mina slöjisar har ju lekt 2 gånger sen jag köpte dem och jag vet inte hur många yngel det är där i men man kan ju hoppas någon överlever. Dock har jag ju inga planer på att föda upp, men om det råkar bli några så tar jag det :) Måste bara få tag på javamossa!!! Då har de åtminstone större chans att överleva.

Så om någon har javamossa och bor i jönköpingstrakten, jag är intresserad!😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: