Annons:
Etikettmalar
Läst 1902 ggr
oliverholmström
5/21/15, 8:55 AM

Vad gör jag fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör jag något fel för mina Ancistrus vill inte äta sin tabletter som de får. Har jag för mycket alger i akvariet då eller? För de sitter på glaset hela tiden. Som på denna bild ovan!

Annons:
oliverholmström
5/21/15, 8:56 AM
#1

Ååååhhhh nu kom min bild på sidan igen hur gör man för att vända den?

[Tinitusan]
5/21/15, 9:04 AM
#2

bilden vänder sig rätt när man klickar på den =)

Ancistrus kan ibland vara lite kinkiga när de är små, inte helt ovanligt faktiskt att hela kullar dör för att de inte börjar äta ordentligt, vad det beror kan vara svårt att säga, men du kan gärna prova med skalade kokta ärtor o zuchinni, det senaste är väldigt populärt bland mina Ancistrus

sen kan det vara bra o stoppa ner en rot i ditt kar också, det råder visserligen lite delade meningar om Ancistrus, o andra L-malar, som inte är träätare verkligen behöver trä men om inte annat så påverkar det vattnet positivt o gör det lite surare, vilket de flesta malar tycker om =)

oliverholmström
5/21/15, 9:08 AM
#3

#2 de äter i te sina tabletter men sitter på glaset och de bajsar mycket i alla fal. Det är en rot jag har längst fram till höger!;)

oliverholmström
5/21/15, 9:09 AM
#4

#2 glömde också säga att jag har testat med gurka men det är som om de inte hittar maten!

[Tinitusan]
5/21/15, 9:13 AM
#5

ah förlåt det såg jag inte, tyckte det såg ut som en sten haha, mer kaffe för mig!

gurka kan man också mata med, dock är det nästan inget näringsvärde i så jag brukar inte mata med det så mkt, prova med skalade ärtor eller zuchinni! förhoppningsvis kommer de börja äta så småninom.

sen kanske det vore bra med lite växter också för balansens skull?

[Grodhopp]
5/21/15, 9:40 AM
#6

Jag reagerade på samma sak när jag skaffade Ancistrus. De kommer inte fram när de andra fiskarna äter och är skygga. För det första är det jättebra att de har en rot. För det andra tycker jag du ska testa att slänga ner maten när du släcker i akvariet, eller om du har lagt i grönsaker låta dem ligga över natten. Varje gång jag gjort så har jag hittat en liten mal på grönsaken på morgonen :)

Annons:
burmamys
5/21/15, 10:15 AM
#7

Ja Ancistrus är skygga och vill gärna kunna gömma sig i ett växtsnår, med mangroverot och insynsskydd. Om det där finns väl tinade gröna ärtor, eller broccoli eller zucchini, så kommer de säkert att hänga på grönsaken så snart de känner sig trygga. Så, ett par rejäla växter i ett snår/buskage, och lämna grönsaken över natten så kommer du nog att få se dina Ancistrus äta ordentligt och gå upp i vikt!

oliverholmström
5/21/15, 10:17 AM
#8

Jag håller på att fixa växter som ska i snart det kommer bli anubias och lite mer. Jag har låtit allt ligga över natten men det hjälper inte men tack för svaren både #5 och #6. Tinitusan det är ju inte någon jätte stor rot men den var dyr som poker! Den vägde 0,2kg och jag fick betala 42kr!!

[Tinitusan]
5/21/15, 10:35 AM
#9

försök leta begagnat, då brukar det vara billigare, o hornbach brukar ha lite billigare, var bor du någonstans?

oliverholmström
5/21/15, 10:39 AM
#10

#9 jag bor i Skåne vid Lund.

oliverholmström
5/21/15, 10:39 AM
#11

#9 jag bor i Skåne vid Lund.

[Grodhopp]
5/21/15, 10:41 AM
#12

De kommer bli tryggare med en mer skyddad miljö och när de bott in sig. Viktigt att de har varsitt gömställe :)

oliverholmström
5/21/15, 10:46 AM
#13

Tack för bra råd grodhopp!

Annons:
[Tinitusan]
5/21/15, 11:08 AM
#14

ok, men vet du vad, jag ska ner till Lund nästa helg, kan sälja en lite större rot åt dig för en femtiolapp om du vill? hur stort kar har du?

kirshim
5/21/15, 11:32 AM
#15

Ett billigt sätt att få lite billiga grottor är dom vanliga röda lerblomkrukorna, mindre hela eller skärvor från större. Dock en bra ide att använda sandpapper på vassa kanter som blir om du har sönder dom…

oliverholmström
5/21/15, 12:29 PM
#16

#14 jag har just nu 54L 60*30*30 Men ska hämta mitt 220L kar om typ en månad! #15 tack för tipset får nog bli några sådana grottor i karet!

Denna kommentar har tagits bort.
MariaK1977
5/22/15, 7:33 AM
#18

Har du kokat grönsakerna innan du matar med dem? Kanske Ancistrus gillar råa, jag vet inte mycket om dem, men andra fiskar vill ja rätt välkokt mat och det missade vi i början…

oliverholmström
5/22/15, 7:42 AM
#19

Nej jag kokade inte gurkan innan jag la i den, men jag får testa och koka lite broccoli.

burmamys
5/22/15, 8:59 AM
#20

Men koka inte för mycket! Förlåt om jag rör till det nu, men syftet med att koka är bara att göra den mer lättsmält, men utan att minska näringsinnehållet för mycket. Så koka på låg värme, och bara tills den blir lite mjukare (när du känner doft av broccoli är det klart). Och om du köper fryst broccoli behöver du bara tina den.

Annons:
72mm
5/22/15, 12:26 PM
#21

Om de bajsar så äter de väl något? Du kan ju omöjligen veta vad de har för sig under dygnets alla timmar? De är säkert mer aktiva på natten ska du se.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Tinitusan]
5/22/15, 12:49 PM
#22

ah men då så, då har jag massor av rötter som hade blivit stora i ditt kar, o inget jag behöver ta 50kr för, kan du betala en tjugo räcker det gott o väl, är du intresserad? i så fall kör jag ner nästa lördag =)

oliverholmström
5/22/15, 1:28 PM
#23

#22 Skulle du bara kunna skicka någon bild privat till mig eller så så kan jag ju bestämma efter det! #21 Jo klart att de äter något men inte mat jag stoppar ner. Verken tabletter eller grönsaker!

[Tinitusan]
5/22/15, 2:03 PM
#24

ska se vad jag kan göra =)

[Grodhopp]
5/22/15, 2:28 PM
#25

Det kan vara så att de får i sig det som "lossnat" från tabletter eller grönsaker. Det löser ju upp sig u vattnet och blir finfördelat, så små delar kan inte vi se :). Mina gillar rå zuchini, men jag ser dem BARA äta när det är släckt eller precis när jag slår på lyset. Mest så tuggar de faktiskt på sin rot.

oliverholmström
5/22/15, 4:12 PM
#26

#25 Jag håller med men dock är det baa en av mina som fastnat för roten. Känns om om de redan har varsit revir!

[Grodhopp]
5/23/15, 11:38 AM
#27

Det har dom garanterat, det första mina gjorde var just att hitta varsin plats och det är därför det kan vara bra att ha flera rötter :). Ge det du lite tid så kommer det gå bra, man är alltid mer orolig i början (iaf jag som är hönsmamma till alla mina djur).

Annons:
oliverholmström
5/23/15, 11:45 AM
#28

#27 jag kan säga dig att det år jag också med mina djur. Men konstigt nog så håller de sig ifrån varandra på dagen men på natten sitter de bredvid varandra. Idag ska jag åka och köpa anubias, vattenpest, skiffer stenar och kanske någon rot.

Upp till toppen
Annons: