Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 7099 ggr
[Grodhopp]
5/15/15, 12:57 AM

Grodhopps akvarieäventyr!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hängt så mycket på det här forumet så jag börjar betrakta det som en självklar vana att kika in här varje dag. Det är kanske dags för en tråd med bilder på hur jag har det nu med mina akvaristiska eskapader, men också hur det började. Här kommer bilder på alltihop i icke kronologisk ordning samt uppdateringar på invånare som kommit in i vårt hem. Ursäkta stavfel och eventuella avsaknander av bilder, jag har oftast bara tillgång till ipad där uppladdning av bilder hit inte fungerar och stavningsprogrammet ibland gör mer skada än nytta ;).

Idag har jag följande kar: 

Juwel 240 l möbelakvarium: Scalarer, Platy, Neontetra, fläckig corydoras, Ancistrus (albino/guld, vet ej vilket som är rätt), helenasnäcka, en Molly som kom på köpet med ett annat akvarium och ett gäng "skräp"-snäckor

35-40 l (osäkert) sexkantigt akvarium: Två rödögd/rödbukad kulfisk, en form av dvärgkulfisk som även dessa ska ha sötvatten (carinatetraodon irrubesco).

54 l köksakvarium: afrikanska dvärgklogrodor, guppyhanar plus yngel, Corydoras habrosus.

Jag skaffade akvarium i februari någon gång då jag blev sjukskriven pga stress/utbrändhet och var tvungen att hitta något nytt att fokusera på. Nu har jag redan TRE. Hur ska detta sluta? Bilden är på stor karet. Kom gärna med förslag/kritik/synnpunkter :).

Annons:
[Grodhopp]
5/15/15, 1:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har precis ansat bort merparten av jättevallisnerian för att ge växterna under dem mera ljus. Förut täckte de hela ytan med böljande blad vilket jag tyckte var mycket snyggare, men nu när jag ska plantera mer så gäller det att få ner lite watt mot botten!

[Grodhopp]
5/15/15, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Såhär började det, inte lustigt att jag kom hit för att få hjälp 😂. Minns att jag bad om hjälp med inredning och fick svar av Mimåne och Jens som rådde om mer växter och hur jag kunde möblera med roten.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:08 AM
#3

En av de första blyga invånarna var två små Ancistrus, en av dem hittade genast en grotta där hen grävde ner sig surigt med sin stjärtfenan argt vevandes.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kikar hen fram: Einmal blev namnet, ordvitsigt a la min pappa..

[Grodhopp]
5/15/15, 1:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Pansarmalarna fyttade också in, lite bleka till en början. Först fyra och senare fyra till så nu är de åtta stycken i lite olika åldrar.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Små bebis-scalarerna Lillan och Ferdinand kollar in om zuchini kan vara något att äta, men det var ingen höjdare.

Annons:
[Grodhopp]
5/15/15, 1:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

I 54-litarn bor anledningen till namnet "Grodhopp", förhoppingen om att kunna ha grodor igen! Mitt allra första egna husdjur när jag var liten och superallergisk mot allt med päls var en albinoklogroda i sälskap av neontetror. Inte visste vi att den blev stor. Fiskarna försvann en efter en och så småningom rymde grodan. Han återfanns så smångingom intorkad bakom ett element. Hoppas att det går bättre för detta gänget, och nu är jag säker på att det är DVÄRG-klogrodor 😃

[Grodhopp]
5/15/15, 1:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

De gillar att hänga i musselblommorna jag köpt av Mimåne här på forumet. Jättefina, önskar jag köpt fler på en gång!

[Grodhopp]
5/15/15, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag kan sitta och titta på grodornas ryck länge innan jag släcker och går och lägger mig. De är verkligen roliga djur, antingen heeelt avslappnade eller så har de skitbråttom att gräva ner sig någonstans eller simma upp till ytan för en  nypa luft.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Dvärpansarmal, Corydoras habrosus, tre st följde med när jag köpte kulfiskarna. Självklart skulle de få bo med andra sambos, få sand att gräva i och snart får de sju små kompisar. Tuffa trots sina tre centimeter!

[Grodhopp]
5/15/15, 1:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En ensam guppyhane kom också med kulornas kar och han fick så klart också flytta till 54:an, köpte några hankompisar till honom och några dagar efteråt dök det upp YNGEL! Har nu bekräftat att alla de vuxna är hanar och ynglen kom med från affären. Ser ni plutten ovanför den vita snäckan?

[Grodhopp]
5/15/15, 2:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Avslutar dagen med den största chocken med kulornas kar: själva kulorna! Låter korkat, men det var som så att jag var övertygad efter samtal med säljaren (privat) att det var vanliga dvärgkulor hon sålde. De som blir 2,5 cm. När jag öppnar hinken och får fram fiskarna är de betydligt större och har en annan färg. Ser sen att de har röda ögon och sitter hela kvällen och googlar - har jag köpt en sort som ska bo i saltvatten?! Blir den 15 cm!? Vad gör vi nu? Fråga tjejen var ingen ide för hon visste  nte ens hur många fiskar hon hade, så med internets hjälp kom vi fram till att vi har rödögd/rödbukad kulfisk som blir fem cm och ska ha sötvatten. PHUUUU! De kommer få ett större kar så fort jag hittar ett bra, men de trivs just nu. Har gott om gömställen och äter mygglarver för glatta livet. Snäckorna skiter dom i förutom ett litet nafs ibland så det verkar inte intressant.

[Grodhopp]
5/15/15, 2:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Helan och Halvan kallar jag dem, här är Halvan:

Annons:
Lillyrod
5/15/15, 6:31 AM
#14

Fina bilder!

kirshim
5/15/15, 6:41 AM
#15

Faran att köpa från personer man inte har nån koll på vilka dom är…;P

Tur att det ändå var något som du kunde ta hand om och sen var dom ju ganska söta, härliga bilder….=)

[Jens]
5/15/15, 7:04 AM
#16

Det där blev ju riktigt bra och det är så kul att kunna hjälpa till! 🙂

Sarah E
5/15/15, 7:14 AM
#17

Gillar! Ditt stora kar är supersnyggt med vallisneria-skogen. Ska blivit följa med här :)

sauk1
5/15/15, 7:49 AM
#18

Du har fått till ett kanonfint kar! Bra jobbat! Alltid intressant med före/efter-bilder.

Chilenita
5/15/15, 9:58 AM
#19

Wow, vilken skillnad det blev, jätte vackert akvarium! :D

"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"

[Grodhopp]
5/15/15, 10:36 AM
#20

Tack allihopa, vad snällt! Ja man lär verkligen så länge man lever, detta forumet har jag haft enorm nytta av, både vad gäller oväntade kulfiskar och möblering i akvarium haha. Kirschim: ja nu vet jag alltså att det finns folk som inte har en aning om vad de har i akvariet, men det känns jätteskönt att alla fiskarna trivs nu. Jättesöta är dem, nu kommer de fram när de är hungriga och tittar på en vid rutan. Var lite lätt panik där ett tag haha….

Annons:
[Grodhopp]
5/15/15, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

En ancistrus-sandwich hittade jag i morse när jag tände lyset.

[Grodhopp]
5/15/15, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Einmal och Zweimal. Ser tydligt "skägg" på en men den andra gömmer sig mer eller mindre konstant så svårt att se om det är en tjej eller kille.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Guppygänget, totalt fyra killar (den gula i bakgrunden gömmer sig lite).

[Grodhopp]
5/15/15, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

EN av guldscalarerna (heter det så?), de heter Gunvald och Grannen efter Beck-filmerna. Sambon som döpt dem ja….

[Grodhopp]
5/15/15, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tjocka platyhonan Leka. Döpte henne så eftersom jag trodde hon skulle poffa ut massa yngel det första hon gjorde men det har inte hänt, inte ens innan sclarerna flyttade in. Hon är nog bara tjock. Älskar zuchini.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Lilla Blå, min stolthet i karet. Kan tyckas konstigt med en Platy som favorit men hon var så insjunken över magen och helt krokig när hon kom till mig, läste att det var bästa att avliva men gav mig inte och efter en tid i karantänsakvarium blev hon både tuffare och la på sig i vikt.

(ursäkta suddiga bilder, är svårt med fiskar som inte är still)

[Grodhopp]
5/15/15, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En Molly (av vad jag kan se??) ännu en av de som  följde med kulfiskarna. Någon som vet vad färgen kallas?

Annons:
Lillyrod
5/15/15, 1:49 PM
#28

Vilken är det du tror är en Molly? Det är en Platy överst och en guppyhona underst. Den på botten ser jag inte vad det är.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det är spegelglas i kulornas kar. Jag tyckte en av dem verkade stressad över detta och simmade upp och ner följandes sin egen spegelbild hela tiden. Nu verkar de ha lagt av, kan bero på att jag planterat och lagt sten för att dölja så mycket som möjligt av detta. Ser ofta  ut som man har flera fiskar och man missbedömer vart de är hela tiden.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Anubiasen här i ser inte pigg ut. Den följde med karet så jag ville ha den i då den hade hemvana "bakterier". De smutsar ju ner en del kulorna så funderar på om man kan ha någon algätare där i, men har svårt att tro att räkor får vara ifred och ottosar vet jag inte om de skulle trivas.

[Grodhopp]
5/15/15, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Suddig bild på habrosus. Vill att akvarieaffäen ska ringa nu och säga att deras polare har kommit!

[Grodhopp]
5/15/15, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Gjort vad jag kan av de växter jag har i detta hörnet av 54:an. Funderar på vad jag ska fylla på med för tåliga växter? Tips???

[Grodhopp]
5/15/15, 2:04 PM
#33

Lillyrod: den i mitten! Men den är väldigt stor. Hur stor kan en Guppy bli?  

Tänkte inte på att det var flera fiskar med, den överst är en Platy och den under är Scalare framifrån.

fnula
5/15/15, 2:13 PM
#34

Den i mitten är en jättefin guppyhona! 😉

Annons:
[Grodhopp]
5/15/15, 2:15 PM
#35

Ojojoj, ja googlade bilder på Molly nu och där hade jag tänkt fel ser jag! Återigen, inte lita på folk på annonssajter… Jösses vad pinsamt 😞

[Grodhopp]
5/15/15, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här ser man att hon är STOR,hon är uppe i högra hörnet. Jag har läst att 6 cm är maxstorlek för Guppy och hon är större än det. Man kanske inte räknar med stjärtfenan då? Hm. Tack iaf för att ni svarade, tur jag inte satte henne i guppykaret med fyra snubbar. Nybörjare var det ja, och klaga på folk som inte vet vad de har i akvariet. Där fick jag!

[Grodhopp]
5/15/15, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Helenasnäcka. Får nog be om lite physa-snäckor av grannen snart, de verkar ha käkat upp det som finns.

Lillyrod
5/15/15, 2:49 PM
#38

Då får vi hoppas att du har fått en bra och tålig Guppy eftersom hon är så stor. Vissa honor kan bli riktigt stora men det är tyvärr såna man såg förr.

[Jens]
5/15/15, 2:58 PM
#39

Jag vet inte om jag berättade det för dig men till någon gjorde jag det. Jag köpte massor med Platy och då visste jag väl inte riktigt att de var så illa odlade och dog lika lätt som Guppy så efter ett par månader så hade jag bara 6 st kvar och hör och häpna så var en och samma variant och just den du har på bild #26. Jag tror det är en blå musse pigg Platy.

[Grodhopp]
5/15/15, 6:14 PM
#40

Lillyrod: ja hon är nog en mycket tålig hona med tanke på att förra ägaren hade henne ihop med en guppyhane samt två kulfiskar i ett litet akvarium! Hon verkar trivas bra i stora karet iaf. Håller lite extra koll på henne. Man kanske ska skaffa lite yngel på henne då om hon orkar.

Jens: Nej det berättade du inte för mig, bra att få veta även om det är trist,  tyvärr är det ju vanligt att de dör, och oerfaren som jag var så lät jag personalen i butiken håva upp ett antal utan att titta på i vilket skick de var. Jag visste iofs redan då att de var känsliga men hittills (ta i trä) har det funkat bra med dem. Det blir nog inga fler av den sorten dock! Ja, det ska vara en blå musse pigg. Hon och den helröda platyhannen är de som tagit sig "sämst" och även varit utmobbade innan de fick en liten semester i karantänskaret. Nu är det bättre.

MariaK1977
5/15/15, 10:37 PM
#41

Hej, vad fint du har det! Om hon redan gått med en guppyhane är det möjligt att du redan har yngel på gång. Tjejerna kan tydligen spara mjölke till så mycket som fem kullar med yngel. Bara att vänta och se :-)

Annons:
burmamys
5/16/15, 9:02 AM
#42

Hej vilken härlig mix du har! Kulfiskarna ser verkligen ut att vara små personligheter =) Helan och halvan, låter som en tjock och en smal komiker? =D Nyfiken på vilka växter du vill ha bredvid vallisneriaskogen?

[Grodhopp]
5/16/15, 3:20 PM
#43

MariaK: ja jag tror nog hon kan vara på tjocken men i det akvarium hon går nu blir nog ynglen uppätna snabbt. Har inte plats att flytta henne nu, så jag får klura på detta :).

Tack Burmamys, jo precis haha, de är ju roliga att titta på också!

I stora karet blir det antingen ett stenröse med mossa/sötvattenstång eller så blir det fler finbladiga växter som tex vattenspikblad, men jag är tveksam på om det går att få det att växa bra med så kass belysning som jag har. Kan också tänka mig en rot till och plantera kring den.

[Grodhopp]
5/20/15, 7:09 PM
#44

Idag har jag städat i stora karet och gjort om lite med flera rötter som jag fäste mossa på. Strilrören till ytterfiltrena var helt igenkleggade så de fick jag pilla in en disktrasa genom för att lossa på gegget. Ni som har såna här rör, hur gör ni rent dom? Snart behöver jag väl göra rent rören till själva pumpen med så bäst att vara förberedd, blääää…..

[Jens]
5/20/15, 7:14 PM
#45

Jag har ett ytterfilter och jag har aldrig gjort rent dom på insidan utan det hamnar lite skit vid hålen men det tar jag bara bort med handen så är det klart.  Är det det du menar?

[Grodhopp]
5/20/15, 7:20 PM
#46

Jag menar göra rent på insidan av rören, men det behövs inte då? Jag försökte göra rent runt hålen utifrån men det gick inge vidare. Höll för öppningen i änden så det kunde blåsa ut vatten ordentligt genom hålen, det hjälpte lite. Sen tycker jag det är fult när det blir brunt i rören, blir inte dina det?

mimåne
5/20/15, 7:48 PM
#47

På mitt eheim ytterfilter har jag aldrig någonsin behövt rengöra slangarna och strilröret, däremot har jag ett fluval ytterfilter som krånglar och där har jag haft upp slangarna flera gånger för att de "stockat" igen och då spolar jag igenom dem i duschen. Strilröret kan du rengöra med en flaskborste.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
5/20/15, 7:50 PM
#48

Jo och just det! Så imponerad jag är över dina akvarium och den här tråden du har skapat. Fina akvarium, fina bilder, inte för mycket text och det du skriver är intressant att läsa. Toppen!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
5/20/15, 7:51 PM
#49

Samma här. Jag har aldrig gjort rent i strilen eller i slangarna och jag har en eheim.

mimåne
5/20/15, 7:51 PM
#50

Ja och ännu en sak.. Tankspridd och ivrig som man är..

Jag ser att musselblommorna har börjat bilda skott, kul att de trivs! Men är du otålig så vet du att jag har hur mycket som helst kvar här hemma :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

crimson
5/20/15, 8:49 PM
#51

följer denna!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

mimåne
5/20/15, 8:57 PM
#52

Fluvals rör är däremot lite annorlunda mot eheims gummislangar. Fluvals är i plast och ser ut som många ringar ovanpå varandra, lite skrövlig struktur. Jag vet inte om det är det här som har betydelse och blir avgörande i att det fastnar så mycket skit i dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
5/20/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Tack så hemskt mycket Mimåne, jag försöker lägga upp lite osuddiga bilder iaf och om det är "bara" text så blir det ju lite trist om man är ute efter att se hur andra har det kan jag tänka. Önskar att det gick att lägga upp blder från mobilen bara men det funkar bara en gång av tio! Ja musselblommorna är så fina, ska låta de växa till sig och självklart hör jag av mig om jag behöver mer! Ska se om jag hittar en bild på "povtussen" jag fick med…

[Grodhopp]
5/20/15, 9:55 PM
#54

Om rören så är de i hårdplast men släta, de var helt bruna av gegg när jag hämtade akvariet och då gjorde jag rent dem med en styv lina med trasa fastbunden. Nu är de bruna och geggiga igen, och alla hålen i strilrören funkar inte. Det funkar inte att spola igenom med vatten bara utan man måste in och pilla med något, inte hittat en så liten borste men får nog konstruera en själv🤓. Själva slangarna kan man nog spola igenom.

[Grodhopp]
5/20/15, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#55

Guppyynglen växer, de kan alltså ha kommit ifrån den stora honan som jag trodde var en Molly (skämskudde på den) medan hon gick i det karet, eller så kom dom med hanarna jag köpte efter att hon flyttats till det stora karet. Funderar på när man kan se kön på dessa små gynnare. Totalt tre st överlevare.

Annons:
[Grodhopp]
5/20/15, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

"Vad är det här för jäkla veggo-burgare, jag vill reklamera!"

 Klogrodan uppskattade inte algtabletter…

[Grodhopp]
5/20/15, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Det fanns dock andra som köade till gatuköket med grönsaksbiff!

[Grodhopp]
5/20/15, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Tittut säger Halvan!

Och ja, jag har gjort rent i deras akvarium nu, ni ser hur smutsigt det blir utan algätare med två skitgrisar som ska ha mygglarver varje dag. Trots att jag oftast matar dem med pincett…

[Grodhopp]
5/20/15, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#59

Nu är det lite renare i deras hem. Satte in lite vattenpest också.

Hornsärv och flytormbunke från OlleA här på forumet. Lät hornsärven flyta runt först men det fastnade så mkt bös i pumpen så nu testar jag att ha den planterad. Ormbunken sitter bara fast med lite av rötterna och den är så fin så!

[Grodhopp]
5/20/15, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#60

Gjorde om hörnet i stora karet när jag städade, där det fanns två stengrottor. Nu är det två små rötter jag satt ihop och satt mossa på. Vilade sen en av de platta stenarna på roten så  grottan blev lite högre. Ska fixa till det så man ser mer av rötterna så fort de inte behöver hållas ned för att sluta flyta. Funderar på vad jag ska plantera bakom?

[Grodhopp]
5/20/15, 10:47 PM
#61

Tanken är alltså att rötterna ska" stå upp" mer, synas mera. De sitter ihop som ett V så man kan vinkla dem. Sen vill jag ha något högväxande bakom, tror jag.. kom gärna med förslag hur ni hade gjort!

Växten framför grottorna är en röd tigerlotus som jag beställde på nätet, den var väldans trasig när den kom fram. Knappt några rottrådar på den alls nu men det kommer nya små blad iaf. Har nog fått stoppa ner den 20 ggr då den flyter upp konstant.

[Grodhopp]
5/20/15, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Här är en annan variantav 54:an, så inredde jag det när jag precis fått det. Hade ju stått i ett garage så jag fick tvätta det en del, sen fick jg för mig att stenar var kul att hålla på med! Meeen sen kom de små pansarmalarna och då åkte så klart allt vasst ut, och sand i.

Annons:
[Grodhopp]
5/20/15, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Nu ser det ju ut såhär, ungefär. Ska fylla på med mer växter när det finns möjlighet. Gräset trivs inte nåt vidare, den där bambuliknande växten vet jag inte om den är lämpad för akvarium ens…. Mimåneee vad är det för nåt???

Lillyrod
5/21/15, 5:43 AM
#64

En bakgrund skulle göra susen tror jag. Växten du frågar om är fin men jag vet inte vad det är : )

[Jens]
5/21/15, 6:07 AM
#65

#56 Hehehe, alla kan inte gilla allt 😉 men dessa om det är samma som jag har använt som man även kan fästa på rutan är favoriter hos mig. Alla fiskar och snäckor är tokiga i dessa men klogrodor är inte min styrka.

[Grodhopp]
5/21/15, 9:36 AM
#66

Ja Lillyrod det har du rätt i! Svart eller någon färg, vad tycker ni? Svart bakgrund har jag hemma men kanske ska vara något annat där… Jens: det kanske går att fästa på rutan, jag vet inte exakt vilken sort det år för det är prover jag fick av Mimåne, ska testa dem i stora karet med :). . Grodan blev besviken när han tog en tugga men han fick mygglarver sen så,det gjorde inget!

crimson
5/21/15, 12:26 PM
#67

Vilka snygga scalarer du har! Har bara sett de svartvita förut(med undantag för 1 som jag såg som var helvit). Visste faktiskt inte ens att de kunde ha färg, haha :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

fnula
5/21/15, 12:31 PM
#68

Vilken växt är det du tycker liknar bambu, och som du inte vet namnet på?

[Grodhopp]
5/21/15, 3:13 PM
#69

Fnula: den som står precis i mitten på de understa bilderna, långa "grenar" med flikiga blad :) Köptes i djuraffär som vattenväxter men har hittat bilder som liknar denna där det står att den eg är en landlevande växt, men hittar inte namn så jag kan ta reda på detta nu….

Annons:
[Grodhopp]
5/21/15, 3:15 PM
#70

Tack Crimson, jo det finns massor av färger som jag tyvärr inte är bra på namnen på, men avelsvarianter finns många! Hade inte tänkt ha ett så färgglatt akvarium men när jag väl började så var det bara att köra på kände jag :)

Fifill
5/21/15, 3:44 PM
#71

Skulle det kanske kunna vara någon Hygrophila-art? Har aldrig haft någon sådan, men de liknar de jag sett på bild åtminstone.

mimåne
5/21/15, 9:08 PM
#72

Oj nu var det så mycket att kommentera här att jag knappt kommer ihåg allt längre eller var jag ska börja. Men jo, tabletterna. De är Sera viformo för köttätande fiskar. Så de innehåller inga alger, det gillar ändå inte corys ;) De är inte de tabletter som jens pratar om som man kan fästa på rutorna då dessa behöver komma ner till botten åt pansarmalarna. 

Är det växten jag har ringat in som du undrar över?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/21/15, 9:14 PM
#73

Jag ser en koi-scalare i alla fall. De andra ser jag inte täckningen så bra på

fnula
5/22/15, 1:24 PM
#74

Jag tror du menar den som är till vänster om den som mimåne markerat? Vattenwistaria https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=43

[Grodhopp]
5/22/15, 2:16 PM
#75

Jag menar ´den som mimåne ringat in 🙂. Till vänster om den är det flytormbunke, javaormbunke, vallisneria, anubias och så gräset i förgrunden då.

[Grodhopp]
5/22/15, 2:18 PM
#76

Ja Jens, de skulle vara koi men sen hörde jag att det är vissa krav för att de ska få kallas det, jag bryr mig iofs inte, tycker om dem i vilket fall 😃. Tror att de andra är guldscalare. Finns en bild en bit upp i tråden!

Annons:
fnula
5/22/15, 3:54 PM
#77

Haha, jag tyckte din beskrivning: långa "grenar" med flikiga blad passade bättre på den andra, som jag misstog för en Wistaria då jag tyckte den hade stam.. 

Den du menar är förmodligen mycket riktigt någon form av Hygrophila, förmodligen corymbosa..

mimåne
5/22/15, 6:57 PM
#78

Jag är helt inne på samma spår som fnula. Det är definitivt en hygrohila. Jag har sett den många gånger och försökt artbestämma den men jag har haft stora problem med det. En undervattensversion av hygrophila corymbosa har grön stam. Antingen så är det en släkting eller möjligtvis en emersed odlad art som har röd stam och ser ut som din. Hygrophila corymbosa har en hel del "släktingar" och problemet jag haft med att reda ut vilken som är vilken, är att namnen används huller om buller på internet. Jag kan därför inte ge dig det korrekta namnet på arten, men det är en släkting till hygrophila corymbosa, dock något mer krävande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

fnula
5/22/15, 7:18 PM
#79

😞skäms lite…     Jag tog fram en ficklampa för att lysa på stammarna på den Hygrophila corymbosa som jag har i mitt 54liters… jag såg inte den riktiga stamfärgen utan ficklampa  genom all grönska och jo, de har mörka brunröda stammar… Den köptes som H. c.  thailand.. ( Jag ville ha siamensis då den tydligen ska kunna växa upp ovanför vattenytan oxå, men de hade ingen sån, så då blev det en thailand.. Senare har jag köpt en H.c. siamensis oxå, och den har grön stam.. )

Så - vi säger att det är en H.c. thailand, och då ska den vara enkel.. http://www.aquariumplantenwinkel.nl/hygrophila-corymbosa-thailand

mimåne
5/22/15, 8:54 PM
#80

Jag letar mig blå och grön efter h.c siamensis just nu. Det verkar vara helt hopplöst att få tag på den, jag har annonserat överallt och kollat såå många internetbutiker!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
5/22/15, 9:41 PM
#81

#80 Du kan få ett par skott av mig om du vill :)

fnula
5/22/15, 9:57 PM
#82

Jag hittade den på en Arkenbutik i Västerås, märkt som Nomaphila siamensis.. tydligen går den fortfarande under 2 namn.. men den finns hos Imazo, så kolla din närmaste djuraffär om de kan ta hem? https://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=097.1496&parent=&itemcount=0

Annars väntar du på att jag får min nya lysramp och mina växter börjar växa "för mycket".. 😃  Den syns på bilden lite bakom den hysteriska H. polysperman..

[Grodhopp]
5/23/15, 10:13 AM
#83

Bra, då har jag lite bättre koll iaf. Den blir lätt mjuk och brun i bladen men den har iaf slagit rot lite nu.

Annons:
[Grodhopp]
5/28/15, 9:38 PM
#84

Nya invånare i 54 L efter helgen. Nu har fem små corys bott in sig och sällskapar med de övriga habrosus, ska lägga upp bilder från datorn sen. Helt otroligt att de kunde vara ännu mindre än de första tre! Var även och hämtade räkor hos grannen, ett gäng körsbärsräkor som lyser så fint mot all mossa jag lagt i åt dem. Tror dock att grodorna har mumsat i sig en och annan räkling som kom med. Ett gäng molly-yngel (jo jag är säker på att det är Molly nu hehe) råkade komma med så får se vad det blir av dem när de växt upp. Hittade ett 100-L akvarium billigt som jag kommer hämta nästa vecka så nu går funderingarna på hur jag ska omfördela de fiskar jag har eller skaffa nåt nytt… Jag skulle kunna skaffa en kull Guppy på min fina hona, hanar har jag ju redan i 54an, och sen ha enbart honor/hanar i det nya akvariet. Jag vill fortsatta ha de uppdelade utom när de ska få leka. Och så har vi ju då de överblivna mollysarna…. Funderar också på om jag ska flytta ett gäng av neontetrorna till nya 100-L eftersom det finns en risk att scalarerna äter upp dom när de växt till sig. Vet dock inte hur många neoner man kan ha i 100 L? Hm, tankarna snurrar. Det enda självklara är corydoras, det ska finnas i alla kar hihi. Lär tyvärr dröja innan jag kan starta upp det för jag vill inte köpa alla växter i butik utan hellre hitta privata säljare, så ni som vill bli av med allehanda växter kan ju skicka ett pm :). Trevlig helg och uppdatering följer nästa vecka, med tillhörande bilder så klart :).

burmamys
5/29/15, 1:44 PM
#85

#80 Mimåne jag har också köpt Hygrophila corymbosa siamensis nyss, på en Arkenbutik under namnet Nomaphila siamensis. Om du har någon butik i den kedjan i närheten kanske de kan beställa?🙂

[Grodhopp]
6/3/15, 12:17 AM
#86

Japp nu är jag igång igen, trots feber, så har jag hämtat ett hundra liters idag och bestämde att jag skulle försöka få lite guppyyngel på den stora orange honan. Tänkte att det kan få ta sin tid eftersom det nya karet ska sättas igång mm. Flyttade två av tre hanar ur lilla akvariet och flyttade in stora tjejen, och lät en gul kavaljer vara kvar. Har kollat till dem hela tiden. På kvällen tänkte jag dela på dem och sen låta tjejen gå kvar ett tag, detta var alltså bara ett försök, mitt första. Gick förbi akvariet och såg något grått lustigt vid musselblommorna. Yngeeeeel! Wiiiiih, efter bara en halv dag

mimåne
6/3/15, 11:16 AM
#87

Jag har fått tag på den ny burmamys. Den är över förväntningarna! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
6/3/15, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#88

Här är de senaste tillskotten, lite över en vecka har de bott hos mig. Skulle fått sju, men det fanns bara fem kvar när det beställdes så får nöja mig med det. Små habrosus!

[Grodhopp]
6/3/15, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#89

Såhär ser det ut i 54:an nu. Känns som det är enbart i det akvariet det händer grejer… Grannens molly-yngel, körsbärsräkor och guppy-yngel, en dag gamla, är övriga nytillskott. Har matat i massa mossa för räkornas skull men det är många som trivs i trasslet. Bland annat ett av de två första överlevande guppy-ynglen, de var fem från början. De nyaste går i yngelkasse.

[Grodhopp]
6/3/15, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#90

Ludwigian växer upp över ytan och jag har gjort försök till förökning med toppskott. Bara i detta akvarium den tar sig så bra.

Annons:
[Grodhopp]
6/3/15, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#91

Kulorna får mat med pincett. De är riktiga små rovdjur, man känner hur hårt de rycker i maten och verkar triggade av att man rör på pincetten. De "svärmar"  kring mate innan de hugger också, kollar in den.

[Grodhopp]
6/3/15, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#92

Finns fler som gillar köttspaghetti! Grodorna kommer faktiskt fram och slåss om maten, tyvärr är fiskarna snabbare. Det kompenserar dem genom att hugga vilt åt alla håll, inklusive i varandras ben, och hoppas på att träffa maten.

[Grodhopp]
6/3/15, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Tjockt, svart litet molly-yngel. Tycker de är fruktansvärt söta, önskar nästan att de inte blev större 😍

[Grodhopp]
6/3/15, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Avslutar med en bild på nyförvärvet, ett 100L med aluminumram. Tänker mig detta som sovrumsakvarium med mycket "luddiga" växter och mossor, skulle vilja ha wizzard white (snäckor) och ev någon apistoramma eller Gurami, funderar också p å kampfiskhonor med ljusa färger. Sen har jag ju förhoppingsvis snart guppys så det räcker till ett kar så vi får se, kommer iaf fortsätta dela upp hanar och honor då jag fakitskt tycker synd om honorna annars, hur "onaturligt" det än kan tyckas att hålla honor och hanar isär. Vore ju rätt kul med fler pansarmalar med… Och någon stimfisk som faktiskt STIMMAR till skillnad mot neontetrorna. Hm. Förslag?

MariaK1977
6/3/15, 6:51 PM
#95

Fick förslag från vår djurbutik att köpa någon elak fisk att ha med stimfiskar. "Då stimmar de Jättefint!" Tycker det låter taskigt att de ska behöva vara rädda för att stimma… Så vi har inte kört på deras idé.

[Grodhopp]
6/3/15, 7:23 PM
#96

Haha, ja det var ju ett idiotiskt förslag, men bra at du sa det, såklart kan det vara anledningen till om de stimmar eller ej. De behöver ju inte hålla ihop om de inte är hotade… Hm. Tänkte inte på det!

Lillyrod
6/3/15, 10:17 PM
#97

Mina Kerritetra stimmar faktiskt för det mesta. Visst tar de en sväng själva ibland men jag tycker de håller ihop mycket mer än Neontetra.

Annons:
[Grodhopp]
6/4/15, 10:56 AM
#98

Åh vad bra Lillyrod, har du någon bild på dem? Tror jag funderade på såna till stora akvariet i början, de är fina :)

Lillyrod
6/4/15, 11:54 AM
#99

Klicka på ordet Kerritetra så kommer bild på min största hane upp ; )

[Grodhopp]
6/4/15, 12:08 PM
#100

Ja titta, det gjorde det ju! Så himla fin han är. Hur många vill de vara för att trivas?

Lillyrod
6/4/15, 5:56 PM
#101

Det är ju en stimfisk så gärna 10 st. Jag har bara 6 pga olika omständigheter. Tre honor och tre hanar och gruppen funkar. Färgen på mina heter superblue.

[Grodhopp]
6/4/15, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Grodan har skaffat bostadrätt. Tak över huvudet och lugn och ro under yngelkassens kanter.

[Grodhopp]
6/4/15, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#103

Idag fick jag ett växtpaket från sauk1 är på forumet. En del av det sparar jag till nya 100-litarn men det mesta planterade jag ner i mitt stora kar. Ställde upp rötterna som jag tänkte och flyttade sand inuti akvariet (ja det blev dimmigt) så att jag kunde sätta växter och göra grottan i hörnet utan roten som stöd. Fiskarna älskar det och började utforska direkt.

[Grodhopp]
6/4/15, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#104

De små låga växterna som jag inte vet vad de heter (?) hade jag på andra sidan förut men de fick inget ljus under vallisneriaskogen. Jag tog upp dem och kunde dela upp två plantor till typ tio så de måste ha trivts lite iaf. De nya växterna är ludwigia repens och hetheranthera zosteriflora. På andra bilden ser man även modern till guppykullen ordentligt - big girls, you are beautyful ;).

Annons:
[Grodhopp]
6/4/15, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#105

Vad sur jag blir på att bilderna beskärs sådär! Jaja, man får klicka på dem så blir det rätt.

Kulorna fick också lite mer växter. Framme och tigger som vanligt är dom, små sötnötarna. Skulle så gärna vilja ha en algätare där i men vet inte om jag vågar nu när de börjat gruffa mot varandra… Några ottosar kanske skulle funka, men vill ju inte att de ska ta ett bett :(.

[Grodhopp]
6/4/15, 10:35 PM
#106

Helt hooooopplööööst att fota det karet pga speglarna men jag är nöjd med det i verkligheten iaf.

Planeringen för 100-litrarn fortgår och imorgon ska jag leta igenom gömmarna efter en lämplig möbel att ha det på. Tvätta sand och kanske köpa ett innerfilter, har bestämt mig för att skippa ytterfilter då det kräver en möbel som kan dölja det. Har tänkt bygga ett stort stenröse av sjösten i det karet så det ska jag göra i god tid innan fiskar är på g. Någon som har tips på vita fiskar? Det enda jag kan komma på är vita kampfiskar, och det är ju väldigt fint, men honor isf.

[Grodhopp]
6/5/15, 1:21 PM
#107

Noooooo, i dag hittade ja pappa Guppy I YNGELKASSEN! Han kämpade för tt ta sig ut, så ätit av dem verkar han inte gjort men ett yngel låg dött på botten. Pumpen hade släppt från sugplopparna och stråle forsade in över kanten på kassen så tror faktiskt han åkt in på det viset. Nu är han ute igen iaf, ser ine om det fattas fler små.

[Grodhopp]
6/5/15, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#108

Idag var jag och hämtade min ny ramp, tyvärr hade de inte fått tag i en med lysrör så det blev med glödlampor, tar gärna emot tips från er som har köpt glödisar online som ger bra ljus.

Efter lite övervägande med killen i affären, som jag litar på, så blev det en liten Ancistrus till kulornas kar som sen får flytta till stora karet när hen växt till sig. Vill se hur de reagerar så nu iakttar jag konstant. Kulorna kollade in hen, sen fortsatte de tigga mat som vanligt. La in en liten kaffekopp som gömsle till lillen med.

[Grodhopp]
6/5/15, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#109

Tackar Lillyrod här på forumet som tipsade om att wizzard white fanns i Kalmar. Nu har jag äntligen fyra stycken och jag KAN inte sluta titta på dem, de är så vackra.

[Grodhopp]
6/5/15, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Här ser man även den största av körsbärsräkorna.

Lillyrod
6/5/15, 8:29 PM
#111

Kul att de hade dem kvar. De är inte så roliga när de gräver ner sig i sanden och inte rör sig på en vecka ; ) Jag har bara en kvar. En har dött.

Annons:
[Grodhopp]
6/5/15, 9:25 PM
#112

Åh vad trist Lillyrod! Hur länge ska de leva?

Just nu är de iaf aktiva så jag passar på att glutta på dem nu. Men han sa det på affären: "Ja de gör ju inte så mycket" 😃.

Är inte alls erfaren med snäckor, dessa är enbart köpta för att de är snygga. Mina assasin snails i 240 l  ser jag i princip aldrig men äter snäckor gör de nog med tanke på att jag inte sett en enda physa sen de kom in i karet.

Lillyrod
6/5/15, 9:28 PM
#113

Jag vet inte hur länge de lever men det verkar ju som om de som haft här på forumet har haft otur med sina. Den jag har kvar far runt som tusan i ca en vecka och sen bäddar den ner sig och sover ungefär lika länge.

[Grodhopp]
6/5/15, 9:37 PM
#114

Jaha, ja jag ska erkänna att jag inte läst på mer om beteende än hur de förökar sig samt vad de äter. Då lär jag inte se till mina så mkt, tur jag inte köpte fler!

mimåne
6/5/15, 9:57 PM
#115

Oj här har det hänt en hel del sen jag kikade in senast. Nu vet jag inte ens var jag ska börja kommentera, blev stum!😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
6/5/15, 10:17 PM
#116

Haha mimåne, jag har haft mycket tid inomhus nu när jag varit förkyld så akvariumen har varit min sysselsättning.

[Grodhopp]
6/5/15, 10:23 PM
#117

Jag vet förresten vad d kan börja kommentera: mina små låga växter som jag planterade om  vet jag inte vad de heter! Det vet säkert du. Inlägg 104.

mimåne
6/5/15, 10:26 PM
#118

Bra idé!

Det är en cryptocoryne. Vilken art i släktet är svårare att svara på, dels för att de är så små ännu, men också för att jag personligen tycker att många av arterna är så lika varandra. Det skulle kunna vara wendtii green.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
6/5/15, 10:36 PM
#119

#108 Om det är den affären och den killen jag tänker på så är jag inte ett dugg förvånad över att du kom hem med en Ancistrus. Han tyckte nämligen att 2 sådana skulle passa utmärkt i mitt 54-liters kar. Köper bara saker i den affären inte fisk. Och ja jag sa vad jag tyckte om hans fiskråd med…. ; )

[Grodhopp]
6/5/15, 10:36 PM
#120

Okej, tack.. Läser på för fullt om växter nu men det går sakta 😊

[Grodhopp]
6/5/15, 10:43 PM
#121

Lillyrod: ancistrusen är inte från samma affär som snäckorna (vet inte om man får nämna namn på affären) men jag förstog att han du troligen syftar på inte var att lita på. Han tyckte exempelvis att pansarmalar kunde äta enbart det som hamnade på botten från andra fiskar och ofta rekommenderar han för stora fiskar till alldeles för små kar. När jag var där första gångerna var jag nybörjare så ren tur att jag inte lyssnade på det.

Jag vet ju att en Ancistrus absolut inte kan gå kvar i det akvariet, den ska bo i mitt stora, använder den enbart som tillfällig städare med konstant tillsyn.

Lillyrod
6/5/15, 10:49 PM
#122

Jag förstod att du varit i 2 olika affärer. Om du däremot kan slita ägaren till "ancistrusaffären" från datorn så har du hur mycket kunskap som helst att tillgå ; )

[Grodhopp]
6/5/15, 10:55 PM
#123

Haha, ja jag har förstått detta :). Är ständigt förvånad över hur många som säljer djur utan att ha minsta tillstymmelse till djupgående intresse för dem, så såna som han är kul att stöta på.

[Grodhopp]
6/11/15, 11:13 AM
#124

Roliga saker som hänt under veckan är att Helan, den tjocka kulfisken, lärt sig äta snäckor! Det är skitkul (pun unintended) att kolla på, tjoff säger det bara och så ryker det skal åt alla håll. Halvan tar ett bett och spottar ut. Då tycker jag synd om snäckan. Mera snäcknyheter är att wizzard white- snäckorna verkar ha förökat sig, de föder ju levande har jag läst, annars skulle det vara lustigt att det dykt upp pluttsnäckor utan ägg. Jag trodde det var små kanelbulle-snäckor som följt med växtpaketet jag köpt men så är icke fallet så nu ska jag inte ge de som är kvar till Helan och Halvan…. Mina guppys i yngelkassen växer och äter duktigt. Min egendesignade dammsugare har gått sönder så får göra en ny. Tog luftslang till syrebubblor från ett innerfilter och satte dit en rätt stor pipett i änden, när man blåst ut med den så släpper man och suget gör att skiten åker in i pipetten. Idag ska jag plantera de sista växterna från sauk1, inser att det tyvärr kommer dröjA innan jag kan starta upp mitt nya 100l så de får växa till sig i övriga akvarium. 54:an kan jag inte ens räkna hur många växtarter det är i nu :).

mimåne
6/11/15, 11:18 AM
#125

Jag har också funderat på det där hur många olika arter man har nu. Svårt att räkna dem men det skulle vara roligt att ta reda på :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Grodhopp]
6/11/15, 11:26 AM
#126

Jag har faktiskt gjort en lista över arter jag vill ha och de jag har. När jag köper av någon på forumet så kopierar jag annonsen, annars glömmer jag, sen har allt detta i en anteckning på ipaden. Ska testa nu då vilka jag kommer ihåg i huvudet från 54 liters: Sötvattenstång Javamossa Flytormbunke Musselblomma Nånting tripartita (från dig Mimåne) Javaormbunke Anubias Gräs jag inte kan namnet på Echinodurus nånting (haha) Gälört Hornsärv Hygrophila nånting (nä den satt inte i huvudet) Vattenpest Vallisneria

[Grodhopp]
6/11/15, 11:27 AM
#127

Och ja, då missade jag e del ändå, haha. Du kan nog rabbla dina i huvudet tror jag Mimåne , testa!

Lillyrod
6/11/15, 11:51 AM
#128

Om du får fler snäcklingar än du vill ha utav wizard white så tar jag gärna några. Om jag bara får ordning på mina kar så kan vi kanske byta mot någon växt? 😃

mimåne
6/11/15, 10:25 PM
#129

Haha men oj det skulle ju bli jättemånga och ta hur länge som helst! Jag räknade arterna i mina sovrumsakvarium tidigare idag, det blev 36st och då har jag några till i mitt 300L. Men, jag får väl anta utmaningen då! :)

Cryptocoryne aponogetifolia, javamossa, echinodorus bleheri, cryptocoryne wendtii brown, vallisneria tiger, vanlig vallisneria, jätte vallisneria, hygrophila polysperma, rotala rotundifolia, jätte svärdsplanta, javaormbunke, anubias, musselblommor, limnophila aromatica, hornsärv, en okänd cryptocoryne, lindernia rotundifolia, rotala bonsai, staurogyne repens, nålgräs(eleocharis), marsilea hirsuta, oo vad heter den där nu då. Jag har den ju på tungan. heteranthera zosterifolia(!), bacopa caroliniana, nymphoides heterophylla taiwan, hydrocotyle tripartita japan, vattenspikblad, blyxa japonica, ludwigia repens, hygrophila corymbosa siamensis, myriophyllum mattogrossense green, röd tigerlotus, hygrophila polysperma rosenavig, vattenpest, flame mossa, hygrophila difformis, nu börjar det gå segt här.. hm. Jo just ja en flytväxt till också. Phyllanthus fluitans. Och javaormbunke narrow laef. Cryptocoryne lucens.

Nu kommer jag inte på några fler 🙂🥵Blev det +37st?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
6/11/15, 10:33 PM
#130

Får nog ta och räkna mina med i morgon. Jag tror inte jag kommer upp i så många dock ; )

Maleficum
6/11/15, 11:43 PM
#131

Känns som jag har det enkelt =P har bara ett fåtal sorter som finns i nästan alla mina kar. Har så svårt att rensa ut friska växter så får aldrig plats för något nytt.

Har mängder av anubias (mest storbladig men har även en småbladig sort)
cryptocoryne undulata (en stam som funnits med i närmare 20 år)
hornsärv
javamossa (eller annan form av liknande mossa)
mossboll (vad det nu brukar vara för form av alg)
javaormbunke (som väl på den tiden den skaffades inhandlades som kolplanta)
andmat
och så två olika sorter (möjligen tre) som jag fått artbestämda här på forumet men som jag såklart inte minns vad de heter :P

Har tidigare haft musselblommor (saknar dem), nån form av vallisneria (växte som kort gräs i flera år i mitt lilla akvarium men blev riktigt långa stänglar när jag flytta dem till ett annat kar, mina dog men de lever kvar hos brorsan så ska sno hem några när han ska rensa ut nästa gång), svärdsplanta, nån form av lotus, cabomba och säkerligen andra saker jag inte minns.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Grodhopp]
6/11/15, 11:56 PM
#132

Hahaha, jäklar! 36 fick jag det till Mimåne och så kom jag på att jag glömde ludwigia repens och röd tigerlotus, som jag gillar bäst, när jag räknade upp mina. Ååååh! Inte illa jobbat du :) Ja Lillyrod, självklart säger jag till om jag får många snäcklingar! Jag matade som sagt kulorna med de första fyra för jag trodde det var små skräpisar och jag har inte snäckor i några andra kar, ville ju gärna ge dem skal att tugga på! Men nu har jag insett att det är en liten wizzard som är kvar så den ska inte bli mat :). Maleficum, visst är det knepigt med växtnamn! Jag tycker mig ha lätt för språk men latinska växtglosor hade jag inte gått många poäng på ;). Det är väl rätt att inte slänga ut friska växter, byta kan vara ok tycker jag men slänga går ju inte…

Annons:
Maleficum
6/12/15, 12:12 AM
#133

Jag är värdelös på språk men kan nämna nästan nämna vartenda ben i kroppen på latin (fråga mig bara inte vad de heter på svenska för det minns jag inte) inte för att det hjälper så mycket. Har nu senast försökt lära mig polska men det enda ord som verkar fastna är przepraszam och jag minns inte ens om det betyder ursäkta mig eller tack =P

Gav bort en hel ICA kasse överfull med växter till en kompis bekant och det syntes knappt att jag plockat ur akvariet! Har gett bort och bytt växter med min kusin, brorsa och kompis men de har ju rätt fullt dem med och har tyvärr lite för lite ork att sälja eller skicka dem så det får väl bli nya växter den dagen det blir ett till akvarium.

Har börjat fundera på att byta till sandbotten i vardagsrums akvariet (är blandning med sand och engelsk sjösten) men är rädd att jag inte kommer få plats med alla växter igen om jag plockar ur dem (men ser ju så fint ut med sand).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Grodhopp]
6/12/15, 12:22 AM
#134

Bestämmer du dig för att plocka ur allt kan jag köpa av dig, jag ska ju starta upp ett hundra liters kar som jag kanske har tre små skott till just nu haha. Kommer behöva växter, och de jag har fått skickat till mig på post har klarat det fint. Jag lär mig ord snabbt, men det måste vara något som gör att jag minns det. Är mästare på onödiga fakta och att komma ihåg konstiga tillfällen som ingen annan närvarande minns! Men sen kan jag inte svensk geografi och minns typ inget om historia trots att jag tom läst det på universitet. Hjärnan är lurig :).

Maleficum
6/12/15, 12:30 AM
#135

Blir väl först i höst som jag gör byte av botten, brukar själv inte vara hemma så mycket under sommaren så då får karen gå ganska ostört. Aldrig skickat växter så har ingen koll på hur de bäst ska förpackas. Sen har jag ju miljoner posthornssnäckor så då blir det med mat till kulorna ;)

Önskar jag visste vad som gjorde att min hjärna minns vissa saker men inte andra. Skulle underlätta en hel del. Vet att jag har lättare att minnas om det är djurrelaterat eller går att relatera till djur.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Grodhopp]
6/12/15, 2:18 PM
#136

Jag minns lätt detaljer tagna ur sitt sammanhang med inte sammanhang/kronologiska följder…. Samtidigt som jag älskar system för saker. Gjorde ett test en gång vilken hjärnhalva som var mer aktiv och fick hälften av varje, haha. Ja djur är lätt, kan nog de flesta hundraser i huvudet tex. Ja men till hösten är perfekt för mig med, är inte heller hemma så mkt nu och är jag det så har man andra projekt. Och snäckor till kulorna behöver jag verkligen sätta igång en odling av. Vi håller den här planen igång och tar upp efter sommaren helt enkelt :).

sauk1
6/12/15, 8:37 PM
#137

#129 Snyggt jobbat! I mina två kar, 180 och 54 liter, har jag rensat ur en del och även använt samma arter vid uppstart, så jag landar bara på 29. Det var fler förr :)

mimåne
6/13/15, 12:19 AM
#138

Jag glömde också två arter. Bolbitis heudelotii och hygrophila pinnitafida :) Då landar jag på 38st olika växtarter. Om jag inte missat någon bland allt :) Men det kommer bli några fler arter också. Jag ska göra om mitt 300L och installera ett Co2 system där och då kommer jag ha möjlighet att bredda ännu mera och utöka med mer krävande arter. Det blir antagligen inte nu i sommar eller till hösten men jag siktar på till julen.

Maleficum, jag har musselblommor om du saknar dem och vill skaffa nya. Det är bara att höra av dig! :)

Tack sauk1! Men jag kan slå vad om att du vinner kategorin om de snyggaste växkaren!  Du är riktigt duktig på att skapa fina grönskande akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
6/13/15, 1:25 AM
#139

Låter som en bra idé Grodhopp :)

Har sett din annons minimåne och är sugen men känns inte som en bra idé att skaffa nya saker nu under sommaren när jag inte kommer vara hemma och själv ta hand om akvarierna så det får i så fall också bli till hösten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
mimåne
6/13/15, 10:04 AM
#140

Det har du nog rätt i Maleficum. Däremot så är jag inte säker på att jag kommer ha kvar arten till hösten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
9/22/15, 9:49 PM
#141

Japp, nu var det länge sen jag var här men nu är jag tillbaka! Tyvärr har sommaren inte gått i någon positiv riktning för akvarierna. Man är ju borta en del och värmeböljan var kort sagt jobbig, en av gångerna jag kom hem simmade halva invånarskaran i stora karet på sniskan så jag fick rycka ut isfacket ur frysen och häva i samt springa med hinkar isvatten. Det gick bra, men inte så kul tolv på natten. Detta trots gardiner och fläktar…. Inga nya fiskar utan tyvärr bara bortfall. Två pansarmalar i stora karet, en groda i lilla karet, en Guppy, en scalar som bara gick upp i rök (hittade ingen kropp), en snäcka, och en av mina älskade kulfiskar som troligen dog av svält. Inget konstigt med värden men kanske var det värmen, kanske missade jag något jag brukar göra, jag vet inte. Kulan var smal från början men sen tog hen sig för att åter smalna av och inte kunna äta. Tynade bara bort. Räkorna har förökat sig i mossdjungeln och jag har sett några bebissnäckor (wizzard white). Guppykull nr två har växt till sig och är på g att se ut som små guppys med färger nu. Men jag är lite trött, lite omotiverad, behöver en nytändning. Jag har fixat till samtliga kar men det känns inte kul ändå. Blir inte fint. Får plats med mer fisk i 240 L men vet inte vad jag ska ha (fler scalaret, apisto, sajica??) och i lilla kul-karet ser det mest tomt ut med ensamma lilla Helan. Så jag hoppas på inspiration nu när hösten är här, att tycka det är kul igen och få idéer av alla här. Tänkte lägga upp lite bilder snart så får ni komm med förslag!

Lillyrod
9/22/15, 9:58 PM
#142

Det är lite så det är med akvariehobbyn tycker jag. Det går lite upp och ner även om man hela tiden tar hand om fiskarna. Får man alginvasion eller massdöd eller något annat konstigt kan lusten försvinna ett tag. Jag tar det ganska lugnt jag med just nu. Inget planerat alls utan bara vanliga vården. Rätt som det är kommer lusten att fixa och greja tillbaks. 

Titta på alla vackra bilder brukar sätta igång motivationen igen ; )

usvead
9/23/15, 6:34 AM
#143

Hur tycker du det fungerar med dina dvärgklogrodor i 54 L? Jag hade mina i ett sådant kar men sedan fick jag höra att de skulle ha större så då flyttade jag de till mitt 96 L.  Nu funderar jag på att flytta om lite bland karen/fiskarna och kanske låta mina dvärgklogrodor bo ensamma i ett av 54 l karen….

[Grodhopp]
9/23/15, 12:35 PM
#144

Usvead: jag har hört både och, inte för djupt/stort eller att de ska ha minst 100 L. Jag skulle säga att mina skulle få väldigt svårt att hitta maten i stort kar i konkurrens med andra fiskar, däremot skulle det nog muskla på dem lite, de ser lite svaga ut nu. Jag får ju häva i rejält med mat för de ska hinna få i det lilla karet, så då undrar jag hur de skulle klara större… Hur mår dina i 96? Många tycker ju de blir piggare, simmar mer och får bättre jaktinstinkt i stort och jag har ju ett större jag kan sätta igång så fort guppysarna växt till sig.

usvead
9/23/15, 6:43 PM
#145

Precis, man får höra både ock. Hos zoopet skriver de 30 cm & 30 L så vad ska man tro 🤔 Däremot har jag sänkt vattennivån lite mera än vad jag kanske skulle ha gjort om jag haft fiskar som brukar simma lite mera mittemellan eller högre upp i karet. Jag har rätt så bra blås på filtret med tanke på ottosarna men det fungerar i. o. m. att karet är så pass stort.

Jag har mina med amanoräkor, kuhliålar, otocinclus och snäckor. Grodorna är pigga och äter friskt…. blindstyrena tuggar t.o.m. på snäckornas spröt när tillfälle ges. En av de är betydligt större och bredare över gumpen, misstänker starkt att det är en dame😂

Jag har under en period haft guppyhanarna i samma kar men de blev för framfusiga vad det gäller maten så jag tror att endera ska de bo själva eller så har man de med arter som inte vill ha samma mat alt. inte är så på…

[Tinitusan]
9/24/15, 8:28 AM
#146

jag har säkert sagt det här innan men din första bild är så himla fin!

Annons:
[Grodhopp]
9/24/15, 7:54 PM
#147

Lillyrod: ja, det är väl så med alla intressen, som med inreding här hemma, inte brytt mig alls ett tag men sen fick jag ett ryck och i detta målade jag om skåpet till akvariet så nu vill jag gärna få det snyggt INUTI själva akvariet med haha. Och jag har tittat på så mycket bilder, önskar att det kom ännu fler bilder på allas kar!

[Grodhopp]
9/24/15, 7:55 PM
#148

Tinnitusan: tack så mycket, det gör absolut inget att du säger det flera gånger i så fall hihi

[Grodhopp]
9/24/15, 8:07 PM
#149

Idag var jag på en liten djuraffär i Oskarshamn där jag jobbar ibland och tittade på deras fiskar. Inte så stort utbud som vissa affärer här i Kalmar men de hade kuhliålar, som jag letat efter ett bra tag, octoclincus, koi-scalarer (blev ju av med en i somras) och väldigt fina bilbukar. Akavrierna såg rena ut och inga fiskar verkade må dåligt - stort plus. Växtutbudet såg också fräscht ut så dit kommer jag nog åka när jag varit uppe nästa gång.

Funderar också på att göra om stora karet helt med flera stora rötter från vänstersidan med höga växter bakom, ev stenröse kring detta. Vet inte om jag ska tröka ihop alla växter på en sida eller ha något på höger sida för att balansera upp. Vill nog inte flytta vallen på högersidan då de döljer fult insug från pumpen och doppvärmaren.  Något lite mer dramatiskt vore kul iaf, och ffa att få fram ett djup i akvariet. Det kommer krävas fångst av samtliga fiskar inkl 20 neontetror, så man ska nog ta det en dag när man  är på topp.

Lilla kul-karet ska också få en makeover med en rot på tvärsen och så mycket plantering det bara går. Hoppas på att få i några små rasboror eller liknande samt ottosar för städningens skull, men då måste de kunan gömma sig från Helan om han skulle vara på dåligt humör. Det är ohållbart med det matvraket utan städare…

Kom gärna med idéer vad ni skulle göra med stora karet.

[Grodhopp]
9/25/15, 12:13 PM
#150

Kunde såklart inte hålla mig igår utan började flytta om allt i 240-litarn klockan åtta på kvällen - inte smart. Allt blev blött, slanghäverten slogs med mig och växterna släppte tusen gången.

Men nu har jag hävt i små och stora stenar i stora karet och byggt upp kring jättevallen, och rötterna är på vänstersidan. Alltid nervös över stenar från trädgården även om de tvättats, men alla andra har ju det så nu testar jag! Sen ska det i ännu mera rötter. Blev lite nervös över om jag mosade några helena-snäckor under all sten men är de nergrävda ser man ju inte var de är… Å andra sidan kom det fram flera små snäcklingar under sanden så lite verkar de ju ha trivts iaf.

Bilder kommer så fort jag orkat plugga i mobilen till datorn, är ju VÄRDELÖST att ladda upp direkt från den och hit!

 Nu åker vi iväg på bröllop över helgen men nästa vecka ska det i nya fiskar, får nog köra nån medicinering i stora karet först bara för jag tycker jag sett två fiskar som "kliar sig".

sauk1
9/25/15, 2:55 PM
#151

Blev det någon bilbuk?

[Grodhopp]
10/8/15, 11:18 PM
#152

Näpp sauk1, bidde inga bilbukar. Jag hann tyvärr inte tillbaka till affären, och tur var väl det, för nu ska hela 240 l tömmas pga trasigt mittstag! Men sen, kanske, blir det bilbukar. För jag tyckte de var så sjukt snygga när de stog i ett stim en bit från ytan….

[Grodhopp]
10/8/15, 11:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Ja nu händer det grejer, jag som förberedde mig för att gå all in för akvariehösten och beställde växter, började köpa lite nya fiskar - och så går det åt helvete med stora karet. Mittstaget måste varit av ett bra tag för jag har sett att luckan inte riktigt legat som det ska - mycket riktigt var ena änden av platststaget i mitten loss och glaset buktade. Tömde ut hälften av vattnet och glaset gick tillbaka. Nu förbereds fisk-hotell i 100-l som jag som tur är ställde in i förrådet istället för att sätta igång när jag köpte det! Nu har jag ett vattenfall:

Annons:
[Grodhopp]
10/8/15, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Det låter väldigt högt och man blir kissnödig. Här ligger nytt lysrör plus annan belysning och väntar, ihop med innerfilter och lite annat som ska packas upp imorgon innan heltömning av karet. Kaos!

[Grodhopp]
10/8/15, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

I ett inredningsanfall i somras fick jag för mig att måla akvarieskåpet (begagnat vitmålat på ett icke proffsigt vis). Jag tänkte att det skulle se ut lite som betong, fast mörkt,  och åkte till färgaffären, köpte strukturfärg som jag slet med för att få fram en fin yta på. Det blev dock bara svart. Men känner man på det så är det ju väldigt fin struktur. Haha, sådär lyckat men snyggare än innan .

[Grodhopp]
10/8/15, 11:32 PM
#156

Sen gjorde jag rent ytterfiltret och som första gången jag satte igång det efter att ha haft det isär så läckte skiten, men nu visste jag minsann att jag skulle vända på o-ringen vid locket och så slutade det. Yey!

Efter att ytterfiltret var rengjort började fiskarna klia sig. Rådfrågning om detta ledde till att jag testade igen för nitrit, mkt riktigt, så vattenbyten varje dag och i med massa i växter. Lagom tills alla växter var planterade (2,5 timme med många fula ord) upptäckte jag mittstaget och nu är det bara som det är. Blir alltså ingen bild på det karet. Det ska tömmas och jag ska fundera noga på hur jag vill ha det.

[Grodhopp]
10/8/15, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#157

Någonstans mellan allt det där så köpte jag några nya fiskar som present till mig själv. En svart scalar och en randig, samt sex st sorgmantetror. Målet är att ha lite mer svärta i det där karet och inte så mycket multikolorerad fisksoppa.

Bilderna är tyvärr jättedåliga då det speglas i karet, men de får duga så länge på snygglona ihop med sambos.

[Grodhopp]
10/8/15, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#158

Så fick jag paket på posten från en medlem här på iFokus som jag tyvärr inte minns namnet på just nu men jag ska kolla upp det. Rosa posthornssnäckor!

De får bo i det gulliga (hemskt ostrukturerade) karet i sovrummet, och några ska nog kulfisken Helan få till middag så jag hoppas de förökar sig duktigt. Jag skulle behöva dom som städare i stora karet men där har jag ju Helena-snäckor, det kanske är elakt och oeffektivt tänker jag.

[Grodhopp]
10/8/15, 11:51 PM
#159

Det var det för nu, febern börjar lägga sig så det ska bli rejäla tag framöver. Tittar på mycket inspirationsbilder (som jag tyvärr inte kan visa eftersom det inte är mina bilder) för att bestämma hur 240 l ska se ut i framtiden.

 Jag vill att rötterna ska stå i fokus och definitvt få fram en känsla av djup så höga växter i bakgrunden blir det. Läser på om aquascaping då jag gillar system, och det är väldigt kul. Lite mer djungelkänsla vore trevligt, så där som en del av er får till det där karet ser ut att fortsätta i någon slags ocean där i bakgrunden… One can only dream 🤔

Lillyrod
10/9/15, 5:39 AM
#160

Du har lite att göra förstår jag. Det kan kännas jobbigt men det är ju så mycket roligare än att städa : )

Annons:
[Jens]
10/9/15, 6:11 AM
#161

Oj tråden bara ruuuusar iväg ! Jag hinner inte med =)

Jag har själv koi-scalarer och de har hängt med i lite över 2 år nu. Har två st par och de funkar bra ihop. =) Kommentar till inlägg #76.

[Grodhopp]
10/9/15, 9:47 AM
#162

Edit: Hellstrum köpte jag snäckorna av, bra förpackade och samtliga vid gott mod när de kom fram :).

[Grodhopp]
10/9/15, 9:52 AM
#163

Lillyrod: ja det mesta är ju kul, jag ville ha en sån där hobby man liksom inte kunde släppa och det fick jag ju hehe…. Nu när jag legat sjuk har jag ju hunnit läsa en del med och då snurrar hjärnan igång med idéer. Mina kompisar tycker jag är knäpp. Motsvarigheten till crazy cant lady, fast med fisk. Jens: jo det händer lite nu igen, sommaren var det stiltje. Ja just det, du har ju koi! Det kommer bli fler såna, de är faktisk min favorit och jag är så ledsen att en av dem dog. Har dina bildat par? Du har dina med sajica va? Funderar på det som nästa inköp, har en bra möjlighet att köpa i stan. Hört att hanen är lite ilsk så tvekar dock…

ElinvBorg
10/9/15, 10:14 AM
#164

Du verkar ha fullt upp Grodhopp :) Jag förstår vad du menar, när jag pratade på om fiskar med min ena kompis så sa hon att jag kommer bli crazy fish lady ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
10/9/15, 10:19 AM
#165

Det är en smittosam sjukdom det här med akvaristik. I synnerhet när man tittar på bilder : )

[Grodhopp]
10/9/15, 10:28 AM
#166

Ja det är tur man har er som förstår…. När vi hade folk här på midsommar så tittade alla runt med höjda ögonbryn - "Treee akvarium? Varför dåååå?" Jag brukar säga att jag hade blivit helt galen om jag inte kunnat dyka in (haha) i en hobby när jag blev sjukskriven, sen att jag håller på,lika mycket nu är ju en annan sak haha. Men de flesta sätter sig faktiskt på fotpallen framför 240 L och tittar länge. Det är kul tycker jag.

[Jens]
10/9/15, 12:44 PM
#167

#163 Ja det är två par koi-scalarer, dvs 4 st. Sedan har jag två par sajicor, dvs 4 st.

De funkar väldigt bra ihop och inga gruff alls.

Annons:
[Grodhopp]
10/9/15, 12:51 PM
#168

Vad roligt Jens! Jag har läst så blandat om sajicorna, att hanen jagar livet ur honorna mm…. Jag är ju väldigt rädd om mina fiskar så vore ju skönt att slippa bråk…. Tycker du man bör ha två par eller ett till att börja med? Räcker 240 L då förresten?

[Jens]
10/9/15, 1:50 PM
#169

Jag tycker du ska köra med ett par bara av sajicor för hanen blir väldigt stor. Lika stor som en Scalare. Man kan tycka att de ser större ut så tänk till om du verkligen ska ha sajicor för hanen är väldigt stor!

[Grodhopp]
10/9/15, 4:14 PM
#170

Ja, det är lite så jag känner. Jag har gillat dom och nyckelhålsciklid ett bra tag men samtidigt så känner jag lite att nu gled jag in på scalarerna och kanske ska hålla mig till dem som huvudnummer. Jag vill inte stöka till det liksom, och större akvarium är jag inte sugen på just nu. Hur stort har du?

[Jens]
10/9/15, 4:40 PM
#171

Jag har 375 L och har endast dessa i det akvariet . Utöver det så har jag 8 st ottosar, 6 st panda och 2 st Ancistrus och några snäckor men inget mer. Jag vill att fiskarna ska ha yta och må bra.

[Grodhopp]
10/10/15, 10:24 AM
#172

Jens: Jag förstår. Vill inte heller trycka ihop fiskar bara för att det går. De ska ju få ha det bra! Hellr mycket växter och lite fiskar då. Är snyggare med tycker jag. Igår kom det två paket växter och snäckor mitt i kaoset! Jag satte ner lite i lilla karet men resten fick sorteras upp i stora plastglas så länge. Bland annat massor av fin grönska från sauk1! Ska göra en liten skiss på hur jag vill plantera sen tror jag. Snäckorna är malaysiska sandsnäckor som ska få vända skit i Karen. Helenasnäckorna fick lite mat också, tjoff sa det så hade de ätit upp en och pansarmalarna åt smulorna. Tog bild på det makabra kalaset som kommer sen.

[Grodhopp]
10/10/15, 10:49 AM
#173

Varför syns inte bilderna i inlägg 155 och framåt? Nu har är jag inne på en iPad?

Maleficum
10/10/15, 10:50 AM
#174

Jag ser bilder i inläggen 155, 157 och 158

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Grodhopp]
10/10/15, 11:03 AM
#175

Jaha, då måste det vara paddan det är fel på! Är du inloggad på en dator Maleficum?

[Jens]
10/10/15, 11:08 AM
#176

#175

Gör så här, stäng av appen helt genom att dubbelklicka på hemknappen och sedan dra fönstret safari uppåt så är den helt stängd. Sedan gå till Inställningar > Safari > Rensa historik och webbplatsdata.

Rensa också all lagrad information från Safari genom att trycka på Inställningar > Safari > Avancerat > Webbplatsdata > Ta bort alla webbplatsdata.

Sedan när du har gjort detta håll ner hemknappen och av/på-knappen samtidigt till paddan startar om och logga in på akvariefisk.ifokus.se igen och se om det fungerar efter det.

Maleficum
10/10/15, 12:20 PM
#177

Jo är inloggad från dator.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Grodhopp]
10/13/15, 12:42 PM
#178

Tack för tipset Jens, nu är jag inne via dator men ska testa detta nästa gång! Det brukar ju funka så jag blev lite paff haha.

[Grodhopp]
10/13/15, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#179

Som utlovat bilder på kalaset där den stackars sandsnäckan var huvudrätt.

[Grodhopp]
10/13/15, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Får inte vi nåt? Vaaa?

[Grodhopp]
10/13/15, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Påbörjan av tömning pga trasigt mittstag. Mitt hem övergick i detta skede till någon slags akvarieverkstad.

Annons:
[Jens]
10/13/15, 9:07 PM
#182

Luras bilden eller är det så att den gula scalaren har en böjd ryggfena?

[Grodhopp]
10/13/15, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Efter en hel dags slit är 240-litarn tömd, alla växter utflyttade och nere i andra akvarium eller i burkar, samtliga fiskar (inklusive 20 neontetra) fångade och 100-litarn igång som fiskhotell. Phu.

Lillyrod
10/13/15, 9:10 PM
#184

Vilket slit. Tråkigt att göra det när man inte vill men tycker det är minst ett trestjärnigt hotell ; )

[Grodhopp]
10/13/15, 9:15 PM
#185

Lite kul anekdoter om man vill skratta åt andras elände är att jag även flyttade flera kilo sten, jag letade i säkert fem minuter efter varje ancistrus i och på rötterna när jag lyfte ur dem, de  höll ändå på att rymma och jag stack mig på en pansarmal (det gjorde ont faktiskt!?).  Jag övervägde att lämna tetrorna när jag jagat dem med två håvar samtidigt men till slut vann jag!

Halva vardagsrummet är nu fullt av växter i olika behållare, nya och gamla akvariedelar, sandsäckar, hinkar och trasor. Och det roligaste av allt - en hel del fiskar ska ju flyttas tillbaka 😂

[Grodhopp]
10/13/15, 9:18 PM
#186

Jens: så illa som det ser ut på den bilden är det inte men den har en liten böj längst ut som var där när jag köpte den. Hoppas han sträcker ut den helt men han har ju växt en del redan så det kanske är för sent. Han har gott om höjd i 240 iaf, men det kanske är en skada som inte går att läka ut.

[Grodhopp]
10/13/15, 9:21 PM
#187

Tack Lillyrod! Jo men lite kul var det att sätta igång ett akvarium, det som var hemskt var att fånga alla stackars fiskar. Sorgmanteltetrorna var nästan genomskinliga av stress, jag hatar att se dom så. Ja hotellet är ju bättre än en plastlåda iaf…

[Grodhopp]
10/13/15, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Lysröret till 100-litarn har jag haft till mitt sovrumsakvarium på 54 l innan. Det var en provisorisk lösning men gav mycket ljus och fint rosa sken. Nu hade jag köpt glödlampor till lilla rampen som ska vara på 54:an och ljuset är HEMSKT. Det är gulgrönt och inte alls behagligt att ha som mysbelysning.

Annons:
[Grodhopp]
10/13/15, 9:25 PM
#189

Äh, syns ju inte alls på bilden. Men det är grönt i verkligheten. 😡

[Grodhopp]
10/13/15, 9:29 PM
#190

Nu har iaf mittstaget till 240 l kommit till affären så ska hämta ut det imorgon. Sen ska jag fundera ut hur det ska se ut däri, och så småningom ser kanske alla kar ut som dom ska, med rätt storlek och antal på fiskarna och inte växter itryckt i desperation. Det  vore trevligt!

För nu så fantiserar jag om placering av rötter och växter och hoppas att alla fiskar håller sams på hotellet. Jag råkade ju bli med ett akvarium till nu så det blir dubbelt med fantiserande. Oops.

[Jens]
10/14/15, 6:18 AM
#191

#186 Vi får se hur det utvecklar sig med fenan men det är tråkigt. Hoppas bara scalaren mår bra. Det är det viktigaste.

[Grodhopp]
10/14/15, 11:48 AM
#192

Ja Jens, han mår bra! Men visst är det synd. Man undrar lite hur mkt de tryckts ihop om de blir skadade redan så små.

[Grodhopp]
10/14/15, 11:51 AM
#193

Tyvärr hade ännu en av de fläckiga pansarmalarna dött i morse. Har nu bara fyra kvar, det har varit stort bortfall på dom. Nu får nog de fyra som är kvar gå i 100-litarn för jag vill inte stressa dom mer. Det är något som gör att just dom inte trivs alltså… Habrosus (minimalarna) klarar sig dock fint och mår bra. Lustigt.

[Jens]
10/14/15, 3:17 PM
#194

Corysar är känsliga vid inkoppning. Det är viktigt att det tar minst 1 timme innan de kommer in i akvariet. Sedan är det mat. De måste få mat och dessutom är det ett måste att ha sand som bottensubstrat.

Lillyrod
10/14/15, 5:56 PM
#195

!)# Bor inte du på samma ställe som jag? Vattnet här har ju blivit knepigt med de nya tillsatserna och jag tror att det är de som skadar corysarna. Jag har ju haft jätteproblem med mina med.

Annons:
[Grodhopp]
10/15/15, 1:56 PM
#196

Jens: jo jag vet att de är känsliga, de började dock dö för mig i somras. Kan inte hitta en förklaring. Jag tog merparten av vattnet till 100 l från gamla akvariet och koppade in fiskarna länge. Sand har de och mat fick de också, ser alltid till att ge något som corysarna gillar när de andra får käka typ brysselkål, så de verkligen får i sig.

Jo Lillyrod, jag har faktiskt tänkt på det, vet att du skrev i nån tråd att dina dog. Det måste ju vara nåt med vattnet med tanke på att det började vid en viss tidpunkt och inga förändringar med skötsel, mat eller andra förutsättningar har skett. Att någon dog nu i flytten hade varit en sak, men nu skedde ju de flesta dödsfall innan dess. Jag vet inte om man vågar skaffa nya, det känns ju nästan bara elakt. Men de är mina favoriter….

Lillyrod
10/15/15, 6:53 PM
#197

Sedan jag bytte tillbaks från Easylife filtermedia till Tetras Aquasafe har bara en cory dött. Den rackarn hade hoppat ur så det hade inte med vattnet att göra. Den som började se risig ut piggnade till och lever än. Jag kan ju inte säga till hundra procent att det beror på vattenberedningsmedlet men det känns så.

[Grodhopp]
10/16/15, 1:46 PM
#198

Men du där sa du nåt… Jag tror jag haft samma märke hela tiden men olika sorter, eller ja, en som följde med mitt första akvarium och sen tog den slut och då köpte jag en ny som ser annorlunda ut. Ska genast kolla det!

[Grodhopp]
10/16/15, 1:58 PM
#199

Ja den här veckan har det varit akvariemaraton här hemma. Följande har hänt:

Flyttade all inredning och fisk i 240 l till ett 100 l,  fyllde på sand, limmade stag, kokade sten, bytte lysrör, städade och inredde på nytt. Fiskade upp hälften av neontetrorna igen från 100 l, samtliga sorgmanteltetror och alla scalarer. Resten av neonerna tar jag antingen efterhand eller så får de bo kvar, jag vill inte jaga mer. Flyttade lilla bruna ancistrusen från 54:an till 240 så hen får det utrymmet som behövs. Mina albinoancistrus är kvar i 100 l och jag vet inte hur jag ska få tag på dem… Rycka ut all inredning gissningsvis.

Flyttade över mina molly-yngel som växt till sig från 54:an till 100 l. Flyttade även över klogrodorna.

Tömde 54:an på växter och fiskar och gjorde ordentligt rent. Flyttade akvariet från min byrå till ett bord i sovrummet så jag kan öppna min strumplåda igen ;). Det akvariet ska nu få mer växter. Där bor enabrt guppys och Corydoras habrosus samt snäckor och körsbärsräkor nu.

Kulfisken Helan ska också få en finare miljö i sitt lilla kar, ska också inreda för att kunna ha några ottosar däri med förbehåll att han kan sura till på dom och då flyttas de så klart.

Mitt hem ser nu ut som ett hem igen och inte en zoobutik. Eller ja, alltså det ser ju ut som en zoobutik eftersom jag har fyra akvarium, men alla tillbehör är nu där de ska vara och alla växter i vatten.

En cory till har dött och jag testar nu Lillyrods teori om att det kan ha med vattenberedningsmedel att göra. I 54:an har jag inget sånt längre då jag hörde att det är dåligt för vissa snäckor som bor där och mina habrosus lever och frodas.

[Grodhopp]
10/16/15, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

Den här bilden är inte riktigt rättvis för ljuset är mycket snyggare i verkligheten. Ursäkta skit på botten, jag orkade inte slamsugan en fjärde omgång igår natt så jag gör det idag. Ny inredning i 240 l alltså:

[Grodhopp]
10/16/15, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#201

Några till

[Grodhopp]
10/16/15, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

Och från avstånd:

Annons:
[Grodhopp]
10/16/15, 2:06 PM
#203

Stenarna på rötterna ska bort sen, och så mer växter i bakgrunden. En hel del av plantorna behöver växa till sig, ludwigian har stått i riktigt kass ljus så den är ful nu. Men lite näring och det bättre ljuset borde göra susen.

Lilolizeit
10/16/15, 2:12 PM
#204

Snyggt! Gillar verkligen dina rötter..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Grodhopp]
10/16/15, 2:30 PM
#205

Tack Lililzeit, det blev inte alls lika "lummigt" som jag tänkte mig men det är väl bara att bygga på med växter.  Rötterna är två olika sorter. Scalarerna uppskattar iaf sin nya miljö, det är ju huvudsaken!

usvead
10/16/15, 3:29 PM
#206

Blir det inte varmt åt karet med tanke på den öppna spisen, eller ni kanske inte använder den.

[Grodhopp]
10/16/15, 3:32 PM
#207

usvead, vi har inte använt den hittills, men jag har det i övrigt väldigt kallt hemma så det är inte säkert det skulle skada men jag har alltid koll på tempen ändå :). Just nu har problemet varit att få det tillräckligt varmt i 240 l faktiskt.

[Grodhopp]
10/16/15, 3:33 PM
#208

Sen ser man inte på bilden att det som är mot akvariet är sidan på öppna spisen, själva "framsidan" är inte mot karet.

Lillyrod
10/16/15, 5:13 PM
#209

Det är jättesnyggt kar. Ser större ut än det är tycker jag : )

Annons:
[Grodhopp]
10/17/15, 11:42 AM
#210

Tack Lillyrod, jag hoppades att det skulle se lite rymligare ut med en rot på varje sida och växterna tätt intill varje gruppering. Annars bara huttar man ju i lite plantor som det blir, nu har man nåt att utgå ifrån iaf.

[Grodhopp]
10/17/15, 11:45 AM
#211

Igår flyttade jag faktiskt över de tre kvarvarande pansarmalarna till 54:an. I valet och kvalet om de skulle lida mer av själva flytten än att vara kvar….  Jag vet att det är för litet för dem men nu vill jag verkligen se om de mår bättre av vatten fritt från vattenberedningsmedel och jag såg dessutom att de är betydligt smalare än de borde vara. Så nu ska de gödas och så hoppas jag att det fungerar….

Lillyrod
10/17/15, 12:07 PM
#212

Smala var mina med. De har växt och lagt på sig sen jag bytte medel.

[Grodhopp]
10/19/15, 10:02 AM
#213

Se där Lillyrod, du har hittat något där… Nu är jag borta över hemifrån tills imorgon så hoppas jag att alla lever när jag kommer hem. Sambon får se till det ikväll.

[Grodhopp]
10/22/15, 11:10 AM
#214

Håhå jaja, den här veckan har jag knappt hunnit bry mig om mina kära kar men det som hänt är att ytterligare en pansarmal dött (nu är det bara två kvar) dock verkar de må avsevärt bättre i 54 l och jag kan se att de äter så mycket som de ska. Guppygänget som annars brukar vara terrorister med maten verkar ha respekt för dessa lite större fiskar och låter dom äta sin mat ifred. Jag testar att ha kvar de två överlevande i det kar de är i nu, fungerar detta så får jag flytta dom och fylla på stimmet sen.

Funderar på om jag ska stänga ner 100 liter igen som jag hade som fiskhotell eller om jag ska göra något med det. Funderar på Gurami eller apistogramma…. Samtidigt så står ju akvariet där man aldrig sitter och tittar på det så kanske borde jag iaf flytta det om jag ska ha det kvar…. Åh jag vet inte. Kom gärna med tips ni som läser detta!

[Grodhopp]
10/31/15, 2:46 PM
#215

Händelser under veckan som gått är att två fiskar till avlidit i 240 l, de två pansarmalarna är dock  ännu vid liv. Nu testar jag Lillyrods tips att byta filtermedie till Tetra Aquasafe och har gjort ett vattenbyte nyss i stora karet plus tillsatt detta medel istället för Easylife. OM det fungerar hoppas jag kunna skaffa pansarmalar igen, de behövs på botten i det karet! Slamsugen är framme varje dag även att jag matar snålt….

100 l är tömd, det blev inte kul med fyra kar och jag kunde ändå inte sitta och titta på det. Jag vill få ordning på det jag har nu innan jag utökar med varken fisk eller fler akvarium. Fiskdöden kan så klart också bero på att de fått byta miljö så pass ofta nu, så jag vill ge det lite tid i 240 l och hoppas på det bästa….

Lillyrod
10/31/15, 3:06 PM
#216

Ja man ska absolut inte ta på sig mer än man orkar med. Det ska vara roligt med akvarium. Inte något som man ser framför sig som ett måste när det är dags att byta vatten t ex. 

Det är väldigt tråkigt när det inte fungerar heller. När fiskarna dör och man inte har en aning om vad som är fel. Det är jättejobbigt.

Annons:
mimåne
10/31/15, 9:34 PM
#217

Jag känner likadant som dig. Tre akvarium räcker för mig för att jag ska hinna få den tid jag vill för dem. Visst vore det roligt med massor av akvarium men jag ger hellre de jag har mycket tid istället.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
1/15/16, 12:03 PM
#218

Nu var det länge sen jag var här, helt enkelt beroende på att massdöden bara fortsatt i 240 l. Alla Platy, alla scalarer, alla pansarmalar utom en (som bor i 54:an nu med minimalarna) har dött. Flera månader har det varit så. Väldigt väldigt deppigt när jag var så nöjd med de fiskar jag hade. De två övriga karen har allt funkat fint i. Kvar nu är mina Ancistrus, neonerna, fyra sorgmantlar, några mollys.

Nu har jag bara låtit det vara, kollat värden, städat osv. Först förra veckan vågade jag mig på några nya fiskar, det  blev ett gäng pakistanbotia som trivs fint. Nu ska jag fylla på med växter som nästa steg, köpa PMDD och en billig Co2-tjofräs så får vi se hur det blir. 

Funderar på att (OM allt går bra nu) sikta på nyckelhålsciklider som jag gillat från början…  Men en sak i taget, även om jag vill allt NUUUUUU!

[Jens]
1/15/16, 5:06 PM
#219

Hoppas att det går bättre nu och kom ihåg: Skynda långsamt med fiskståndet i akvariet samt matningen!

mimåne
1/15/16, 5:56 PM
#220

Så roligt det är att få se dig här igen Grodhopp, men oj så tråkigt med svackan du haft med massa fiskdöd. Förstår att du varit deppig. Hoppas du får komma igen nu med dunder och brak!🙂

Vad är det för Co2system du tänkt dig?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/15/16, 7:02 PM
#221

Ja man får ta ett litet brake när det inte går som man tänkt sig. Jag har startat om mitt 152-liters nu för att se om det går bättre. Alla fiskar ser väldigt nöjda ut än så länge iallafall : )

Upp till toppen
Annons: