Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3819 ggr
Draken
2015-05-06 14:41

Jag har blivit med saltvatten ....efter 30 år.....

Japp, som rubriken säger ….jag fick mitt första akvarium när jag var 12 år gammal (nu är jag 43), jag har alltid haft sötvatten, och jag har väl snuddat vid de flesta sötvattenfiskar som finns ;)

Nu ….efter att ha suktat och funderat och längtat, men inte vågat ta första steget ut i en helt ny värld för mig……. har jag köpt ett saltvattensakvarium :)

Maken och äldsta sonen har puffat och peppat och även tjatat och försökt på alla sätt och vis att övertala mig om detta i tre år nu, att jag skall våga ta steget, att jag kommer fixa det. å nu tog jag dem på orden.

Jag tycker väl själv att jag har "fuskat" lite så här i början ;) jag har köpt ett begagnat som har varit igång ett tag, så det är väl egentligen halvetablerat redan. All teknik, samt lite som är  förbättrat, finns redan,  levande stenar och några koraller i sin späda början finns också. Nu är det upp till mig att göra ett "levande " akvarium av det hela :)

Det finns även några snäckor, en räka och en fisk (som jag inte kommer ihåg namnet på) En eremitkräfta finns visst också, fast den såg jag inte när jag var dit och kollade. Detta följer med akvariumet :)

Jag läser allt jag kommer över, och jag kollar olika fisklistor, på vad som finns inne hos olika leverantörer och jag läser en hel del om det mesta inom saltvatten, vill ha en bra grund att stå på när jag hämtar hem akvariumet ;)

Akvariumet får jag hem om ca. 2 veckor, det är bra, för då hinner jag förbereda platsen där det skall stå också. Jag måste flytta på ett par av de mindre akvariumen, då detta skall stå ganska svalt och inte i direkt solljus. Jag har ett hörn av vardagsrummet som är perfekt för ändamålet, men där står 63 litern just nu, så den skall tömmas och flyttas och ett annat akvarium skall flyttas in i ställningen för att 63 litern skall få plats där det står just nu.

Det kommer att bli lite pyssel, men det är det värt känner jag :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
ladygrenners
2015-05-06 14:43
#1

Åh. vad spännande! :)

/Ladygrenners

Draken
2015-05-06 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lite kort om akvariumet dårå.

Akvariumet står på möbel, och all teknik finns. Skummare och pumpar är nyligen utbytta för att ge bättre effekt. belysningen är uppgraderat med ledbelysning, och rampen är kopplat till ett "moderkort" som man ställer in, så belysningen följer dygnets belysning ( Soluppgång, morronljus, dagsljus, skymning och solnedgång, tills det blir mörkt på natten)

Själva akvariumet är på 130 liter, men det försvinner kanske 10-15 liter i och med, skummare, sump och annan teknik.

Kommer inte riktigt på vad jag skall skriva mer, men ni får jättegärna fråga mig om det är något ni undrar över :)

Akvariumet

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-06 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Levande sten, med några späda koraller på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-06 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

inne i ringen skall det föreställa en snäcka ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-06 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Räkan :)

Jag tänkte söka rätt på namnen på de invånare som följer med aklvariumet, och jag skall även söka rätt på vilken fisk det är som följer med. Det är en enda, men den blir aggressiv mot srtfränder, så han rekomenderade inte att jag hade fler av just den sorten. Tyvärr fick jag ingen bild på firren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2015-05-06 15:20
#6

Vad spännande! Hoppas allt går bra med flytten. Ser fram imot lite rapporter från saltvattensvärlden. Det behövs lite salt på detta forum tycker jag.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Draken
2015-05-06 16:53
#7

#1  det är spännande för mig också, eftersom jag inte har haft saltvatten förut :)

#6  Flytten är jag väldigt orolig för, ett saltvattenkar 'är lite svårare att flytta och köra en uppstart på en ett sötvatten ;) Men killen jag har köpt det av skulle hjälpa mig hela vägen :)

Jag kommer lämna lite rapporter under vägen, lite dokumentasion och lite vilka fiskar och andra koraller jag funderar på att ha i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MariaK1977
2015-05-06 18:17
#8

Vad roligt, lycka till!

[Jens]
2015-05-06 18:49
#9

Hahaha, har du inte fått nog Rovfisk? Du som har såååå många akvarium, så många hundar och så många småttingar… att du orkar! Är du en superwoman?!? =)

Aristarcos
2015-05-06 21:29
#10

och vad spännande inte många som har saltvattens akvarier här tror jag… ska du ha clownfiskar ? Och "doris" fiskar

[Tinitusan]
2015-05-06 23:42
#11

åh vad roligt!

Sara97
2015-05-07 09:27
#12

det här ska bli kul att följa! vi behöver lite salt här på forumet. haha

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Gurky
2015-05-07 13:02
#13

Grattis till att du blivit en saltis! Ska bli spännande att följa. Namnet på räkan är Rhynchocinetes durbanensis och dom kan man ha flera stycken tillsammans utan problem. Den enda jag kommer att tänka på på rak arm som man inte bör ha flera av är Stenopus hispidus. Jag tyckte att korallerna såg väldigt bleka ut, men det kan ha varit ljuset som var dåligt.

Annons:
Draken
2015-05-07 16:10
#14

#8  Tack :)

#9 Mjo, jag kanske är det, superwoman alltså ;) Nej allvarligt så tycker jag inte det är så fasligt mycket sjå med akvariumen, jag tycker det är avslappnande och avstressande att påta med dem, göra vattenbyten, ändra lite inredningar eller bara sitta och titta på dem ;) Men jag har ju haft turen att inta ha några större problem med karen heller, tror nog att det är en bidragande orsak till att jag inte tycker det blir för mycket :)  Hyndarna har jag "blivit av med2 i varje fall två utav dem ;) Ena sonen och äldsta dottern har själv valt att de vill sköta hundarna, träna fixa och dona :) Jag står för kostnaderna endast just nu :p Ungarna är i stort sett självgående ;)

#10 Clownfiskar vill barnen gärna ha ;)  Doris vet jag inte, den påminner ju väldigt mycket om scalaren, så vi får se ;)

#13 Jo han sa det killen, att jag skulle kunna köpa fler av räkan, de vill tydligen vara ett par tre stycken :) Så det skall jag göra hade jag tänkt :D

Har du saltvatten ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gurky
2015-05-08 21:07
#15

#14 Mina akvarieaktiviteter är just nu parkerade, men tanken är att komma igång igen(sålde mitt när jag flyttade) med ett saltkar när studierna är avslutade 😃Har en hel del planer som jag kommer att dela med mig av då.

Draken
2015-05-08 22:30
#16

Åhh spännande, fler saltvattenakvarister här inne 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-16 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Dessa följer med akvariumet när jag får hem det :

Algätande snäcka (Astrea "turbo")

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-16 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Skivanemon (Discosoma sp.)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-16 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Peppermint shrimp (Lysmata wurdemanni)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-16 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#20

Hårda koraller (SPS eller Hydnopora)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2015-05-16 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Sexbandad wrasse (Pseudocheilinus hexataenia)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-16 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Eremitkräfta (Hydractinia echinata)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gurky
2015-05-16 11:45
#23

Fina bilder 🙂

Räkan i #19 är en Rhynchocinetes durbanensis. Det är relativt vanligt att dom förväxlas.

Gurky
2015-05-16 11:56
#24

#20 är ingen Hydnophora utan Acropora (tycker iaf jag att det ser ut som).

Lillyrod
2015-05-16 12:22
#25

Räkan fanns i akvarieaffären idag så den har jag sett live ; )

Draken
2015-05-16 15:07
#26

#23 0ch #24  Jag har fått uppgiften om arterna från en bekant som håller på med saltvatten, men huruvida de stämmer vet jag inte ;)

#25 den är jätteläcker, skall köpa fler sånna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-16 15:11
#27

Goodlade på båda namnen, och jag ser inte skillnad på dem :/ vad skall det finnas för skillnad på den ena mot för den andra ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Gurky
2015-05-16 23:12
#28

#27 Den mest uppenbara skillnaden mellan en peppermint och en camelback är att en camelback har en "puckel" medans en peppermint saknar den. Den mer subtila skillnaden är färgen och rikningarna på deras mönster. Camelback är röd och vit, samt linjeringen(som är vit) är vertikal, horisontell och diagonal med fläckar också. Peppermint är röd och genomskinlig, samt linjeringen(som är röd) är vertikal, horisontell och diagonal. Som du förstår så är det relativt vanligt att folk blandar ihop dom. Att ha ett gäng peppermint är för övrigt en av dom bästa metoderna att bli av med aiptasia om man nu skulle råka ut för det. 

Enklaste sättet att se skillnaden mellan Acropora och Hydnophora är sättet dom växer på, samt deras polyper. Hydnophora är för övrigt alltid gul-/grönaktig.

[Jens]
2015-05-17 00:22
#29

Roligt projekt … Följer naturligtvis.

Draken
2015-05-17 09:24
#30

#28 Aha tack :) Får hålla koll på det när jag köper fler räkor :) Tack för infon :)

#29  👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kallepudas
2015-05-17 10:07
#31

Det här måste jag följa🙂

crimson
2015-05-24 20:50
#32

Följer :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

mimåne
2015-05-24 22:23
#33

Är det tänkt att man ska våga ta i och "plantera" de där hårda korallerna?😐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2015-05-25 12:08
#34

Jag håller på att läser om just korallerna nu. Det finns några som redan är i akvariumet, men jag skall ju ha fler, både hårda och mjuka, samt en anemon eller två.

Anemonerna skall man hantera väldigt varsamt, eftersom de ju är giftiga, så enligt killen som har akvariumet, så skall man ta dem med skyddshanskar, så sekretet,eller ämnet om man vill det, som de tydligen utsöndrar inte skadar och tränger in i huden. Så har jag förstått det i varje fall, skall prata lite mer med honom om just det, när jag hämtar akvariumet :)

Korallerna är mycket tåligare, men de planteras tydligen inte, utan de fästs på de levande stenarna som jag har förstått det :)

Som sagt, har inte hunnit så mycket med den läsningen ännu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2015-05-25 13:53
#35

Nu börjar det närma sig :D

Till helgen (kanske tidigare) får jag hem mitt saltvattenakvarium, och efter det bär det av till Zollefteå för att köpa de första fiskarna, och det blir (förvånansvärt nog :p) Clownfiskar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gurky
2015-05-25 16:04
#36

#33 Nja helst bör man ha på sig handskar när man hanterar koraller och då speciellt Zoanthus eftersom har en hel del otrevliga gifter som dom använder för att konkurrera ut andra koraller. När man "planterar" koraller finns det olika sätt att göra det på beroende på om dom är hårda eller mjuka. Hårda är det rätt vanligt att man använder sig av sk akvariefix som är som en lera. Mjuka brukar man använda gummiband tills dom vuxit fast på stället, eller vandrar själva från stenen som kom på.

Draken
2015-05-25 17:15
#37

Så var det ja, kom inte på vad det hette (akvariefiks) allt sånt följer med akvariumet, eftersom han hade massor över. han har även några koraller, både mjuka och hårda som han säljer för en billig peng till mig.

Han jhar något som kallas "knappar" det ser ut som små knappar i olika färger, det är en korall som är väldigt lättsam för nybörjaren, några sånna skulle jag få av honom :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2015-05-25 17:26
#38

ååhh vad roligt!

Draken
2015-05-25 21:13
#39

Ja, eller hur 😃 Just nu är jag värre än ungarna kvällen före Julafton 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2015-05-25 21:15
#40

hehe ja det kan jag förstå, helt ny värld ju! synd det är så dyrt annars hade jag nog satt ett litet nano på skrivbordet =)

Draken
2015-05-26 07:48
#41

Jo visst kostar det, men inte alls så farligt som man skulle kunna tro. Jag köpte själva akvariumet för 3000, och det är ju ett bra pris för ett saltvattenskar, visserligen bara på 130-150 liter men dock :)

Fiskarna kostar ju lite mer än vanliga akvariefiskar, men å andra sidan, så kan man bara ha en av de flesta, åtminstone de jag vill ha ;) Det blir bara "Nemo" som blir 2" ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
n00bArtWork
2015-05-26 10:18
#42

Åh häftigt, drömt om  saltvattens akvarium men vågar inte, tror jag kommer "fucka upp det" men de är så vackra och kan ta sådana vackra fiska så det är sanslöst (jag som brukar fastna i akvariehus och kunna stirra bara på korall tankar).

Draken
2015-05-26 13:59
#43

Jag får se till att det uppdateras med massa härliga bilder när jag har fått hem det :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2015-05-26 15:13
#44

oj ja det var billigt, gäller nog att leta upp ett begagnat paket, att fiskarna kostar lite är inte det jag mest tänker på utan mer levande sten etc

men en dag kanske, ska bli himla roligt att följa ditt =)

Gurky
2015-05-26 21:39
#45

#37 Knappar är Zoanthider och dom innehåller ett av dom farligaste giften som finns, nämligen palytoxin. Så det är extremt viktigt att aldrig någonsin hålla på med akvariet om man har en infektion eller sår på huden och att man använder handskar :)

Draken
2015-05-27 20:30
#46

#44  Levande sten finns ju redan där, så det är en kostnad jag inte behöver bekymra mig om :)

#45 OJ, jag visste att de var giftiga, men inte att de var så giftiga. jag skall vara jätteförsiktig, och dessutom kommer jag nog förmodligen att använda handskar när jag grejar i akvariumet, har ju lite andra giftiga saker däri (eller det kommer bli i varje fall) Jag vill ju ha en svart "sjöborre"med jättelånga piggar, kommer inte ihåg vad den heter just nu. Och den är ju hyfsat giftig ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-27 20:30
#47

men jag glömde ju det bästa. Imorron får jag hem akvariumet, jag skall hämta det när jag slutar jobbet :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gurky
2015-05-27 21:18
#48

#46 Ja det är lätt att man glömmer bort den sidan när man ser hur fina dom är och det är inget som det brukar talas om. En annan viktig grej är att nyfikna husdjur bör hålla sig borta, speciellt vid inkoppning av koraller och vid vattenbyten. Men nu ska jag sluta skrämma upp dig allt för mycket😛Blir väldigt spännande att du äntligen ska komma igång!

Annons:
Maleficum
2015-05-27 21:35
#49

Vad skoj! Har alltid velat ha saltvattenskar men har aldrig känts lämpligt då de (vad jag vet) kräver mer skötsel kontinuerligt och inte klarar sig på egen hand på samma sätt som ett välbalanserat sötvattenskar gör (är ju ofta borta veckovis under sommaren). Skulle vilja ha ett superstort så man kan ha drakfiskar!
Mitt vardagsrums akvarium köpte jag begagnat och dem innan hade haft det både till salt och senare sötvatten, köpte inte till utrustningen för att starta med salt men fick med en hel del "död levande sten", enligt dem så skulle det tydligen funka att bara köpa till en levande levande sten och att det levande i dem skulle försöka sig och flytta in i de "döda" stenarna men har ingen aning om ifall det stämmer? och hur lång tid det skulle ta att återuppliva dem. (Just nu ligger de i förrådet i väntan på bättre tider).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aristarcos
2015-05-28 19:47
#50

ojj att det är så giftigt att hålla på med saltvatten, det kommer nog jag aldrig ge mig in på.. Men förstår att du är förväntansfull, det är jag med… på söndag är det dags för min uppgradering… till dubbelt så stort…

Draken
2015-05-28 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

nu äre på g  :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2015-05-28 20:47
#52

Spännande!

tötenöten
2015-05-28 23:52
#53

Ligger ute ett likadant på blocket för 1500 kr i Umeå, ifall någon annan är intresserad ;)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Draken
2015-05-29 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Det var klart ganska sent i går kväll, elektroniken jäklades lite innan vi fick igång inställningarna på ljuset och skummaren, men nu är det helt klart, och vattnet är kristallklart nu på morronen :)

Det var "månsken" när det var helt klart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-29 08:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Imorse (ca. 06.00) var det svart natt, men man kunde ana gryningen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2015-05-29 08:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Nu är det gryningsljus :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-29 08:44
#57

#48 Ingen fara att du skrämmer upp mig :)  Jag har läst på ganska mycket senaste veckorna, så jag vet redan att det finns mycket giftigt i akvariumet  ;)

#49  Det finns så man kan låta akvariumet "sköta sig själv" när man är på semester :) det finns både foderautomater, och  timer på belysningen.

Mitt akvarium är kraftigt "modifierad" jag har även "självfyllning" på det vatten som dunstar :) belysningen är inställd så den följer dygnets  ljustider (ovan har ni ju fått se hur det ser ut vid olika tider på dygnet, kommer mer bilder på ljustiderna under dagen, eftersom ljuset ändras :) )

#50 jo visst är det giftgt mycket av det som finns i akvariumet, men man skall inte hålla på att gräva runt så mycket i det :) När jag skall fylla på med nytt, både koraller och anemoner, så rekomenderade han att man skall köpa en specialtång som man kan ta dem med :) Vissa kan man även ta med händerna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-29 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Korallrevets späda början :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-29 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#59

sexbandad frasse (Pseudocheilinus hexataenia)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-31 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

har köpt in mina första invånare till karet idag :)

Blå/gul frökenfisk

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-31 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

putsarräka. Den  släppte bägge klorna under infångandet, men jag tror det dels beror på att den skall till att ömsa, man kan se det på kroppen också, och den har 2 stycken babyklor där de gamla satt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-05-31 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Fick till lite bra kort på de "gamla" invånarna också :)

Wrasse

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2015-05-31 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Peppermint shrimp

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kirshim
2015-05-31 16:10
#64

slatvattenfiskarna är så vackra, men lite inte på mina kunskaper nog mycket för att ens tänka tanken på ett eget kar….tur man får se ditt…=)

stickanw
2015-05-31 16:45
#65

Ja Kirshim jag har haft tankarna åt samma håll men hela tiden tyckt att skötseln av vanligt färskvatten är jobbigt nog. Och eftersom jag är lite lat ibland så har jag slagit det ur hågen och försöker igen med lite mer avacerat färskvattens akvarier.

Och Rovfisks burk och firrar duger mycket bra som ögonfröjd för mig. Saltvattensfiskar är ju nästan som levande ädelstenar när de mår bra.

kallepudas
2015-05-31 19:41
#66

Rovfisk: riktigt fina invånare och jättekul att följa detta🙂

Draken
2015-06-01 17:14
#67

Tack alla :D Jo, nu kommer det att fyllas på efterhand. har beställt en Diadema setosum, den hann tyvärr inte med leveransen den här veckan, men om den finns hemma, så kommer den nästa vecka :D

Skall även åka till Sollefteå den här veckan och kolla lite på vad de har hemma. De brukar kunna ha en hel del juveler hemma, vill även ha lite mer koraller i akvariumet :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2015-06-01 18:52
#68

Oj så fina firrar! Jättesöta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2015-06-02 08:21
#69

det kommer mer/fler nu i dagarna 🙂 Skall eventuellt till Sollefteå idag, om jag hinner. han har lite roligt hemma :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
crimson
2015-06-02 12:23
#70

Åh, vad jag blir sugen på saltvattensakvarium när jag läser den här tråden! Så himla ballt med koraller och levande sten och grejer :D Tänk att ha ett alldeles eget korallrev i vardagsrummet, liksom. Ska bli jättekul att få se hur det blir med det här akvariet :D

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Gurky
2015-06-02 15:02
#71

Fina bilder! Vad har du för planer framöver med karet?

#63 Är fortfarande en camelback och ingen peppermint 😉

#65 Fast det mesta kan skötas automatiskt och dessutom brukar man bara göra vattenbyte max en gång i månaden. Men det är en djungel av teknik, metoder hit och dit, mineraler och andra näringsämnen att tänka på och nischade invånare så det kan lätt uppfattas svårt innan man satt igång.

Draken
2015-06-03 07:43
#72

#65 Jag var orolig för samma sak innan jag startade med mitt. Nu köpte jag ett begagnat som redan var på gång att startas upp riktigt. Jag skall fylla på med koraller, lägre nyttodjur och fisk.

Akvariumet är helautomatiskt, killen jag köpte det av har modifierat ganska mycket. Även belysningen sköts automatiskt genom dygnets alla ljustider och timmar :) jag har en pump som fyller på det vatten som dunstar. Det finns en sensor som är inmomterad bak vid sumpen, som känner av vattennivån, och blir den för låg då fylls det på till en viss gräns, som också sensorn känner av. När behållaren (en 15 liters hink) börjar bli tom tjuter sensorn att det är dags att fylla på :)

Nu skall jag göra vattenbyte om 2 veckor ungefär, då har akvariumet varit igång i 3 veckor. Kommer köra var tredje vecka tills dess att det är klart med koraller och att de har etablerat sig, sedan blir det vattenbyte var 4-6 vecka.

#70 Det är just känslan med ett korallrev i vardagsrummet, det är en underbar känsla :D jag kan sitta och bara titta in i akvariumet. jag har nte mycket fisk, men rätt vad det är så kommer något märklgt djur skumpande fram från stenarna som jag inte ens visste om att jag hade ;) Igår studerade jag ena eremitkräftan i närmare en timme, när den undersökte alla tomma snäckskal på botten :D

#71 Planerna nu är att få till korallrevet riktigt. Jag har köpt in några fler igår, men några av dem är ganska ledsna än, så jag lägger inte ut nån bild förn de har blivit glada igen.  Jag köpte även 2 Clownfiskar och 3 Chromis (kommer inte ihåg hela namnet men skall kolla upp det) En större eremitkräfta och 1 sjöborre följde också med hem igår.

Några fler lägre nyttodjur kommer jag införskaffa, men i huvudsak så riktar jag in mig på korallerna i det här skedet. Sen blir det mer fisk längre fram :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-06-14 10:43
#73

Idag är det dags för vattenbyte, känns lite osäkert, har aldrig blöandat saltvatten förut, så jag ba killen jag köpte det av om att komma och hjälpa mig, han har även mätinstrument som mäter vattnet i dunken, så det är rätt halter av salt och mineraler :)

Jag har även börjat leka med tanken att jag skall konvertera det ena akvariumet till salt, men det är i planeringsskedet ännu, och det lär dröja ett tag till innan jag ger mig på något sådant ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-06-14 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Så här ser revet ut nu, kan fylla på med mer nu när jag har gjort vattenbyte :)

Det här är det värsta tycker jag, att jag måste skynda långsamt med både koraller och fisk, så det inte rubbar balansen för mycket ;)

Men mer koraller blir det inom en snar framtid i varje fall :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-06-14 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Sjöborren som glider runt på revet och glasrutorna och tuggar i sig det mesta i algväg :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-06-14 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Putsarräkan, bägge klorna har vuxit ut igen, fast de är ju små än så länge ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
2015-06-14 11:14
#77

Så roligt att se. Det är en helt ny värld att titta på ; )

stickanw
2015-06-14 12:00
#78

Når automatiken fyller på vatten, är det då färskvatten från kran eller destillerat vatten för du kan väl knappast fylla på med saltvatten?

Gurky
2015-06-14 17:56
#79

#72 Härligt! Har du några planer på vilka koraller du vill ha?

#78 Man fyller på med destilerat vatten, då saltet stannar kvar när vattnet i karet dunstar. Annars höjer man sakta med säkert salthalten.

Draken
2015-06-16 19:30
#80

#77  Ja, det är riktigt fascinerande. Jag sitter och kollar på kvällarna ibland, och det kommer fram nya grejer ur revet hela tiden 😃

#78 kunde inte svarat bättre än Gurky ;) Man kan använda vanligt kranvatten också, men de rekomenderar att man använder destillerat :)

#79 Jag vill ha mycket koraller, och jag är barnsligt förtjust i SPS korallerna, men jag vill även ha några mjuka också, jag tycker det blir mer liv i akvariumet med de böljande mjuka korallerna :)

Har fått knappar nu, de är inte så stora, men de är jättesöta, så det blir nog fler sånna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gurky
2015-06-16 23:02
#81

#80 Om du vill ha mjukisar kan jag rekommendera Anthelia, oerhört lättskötta, fredliga och växer som ogräs. Pachyclavularia är också rätt så härliga och fredliga av sig. Rhodactis indosinensis är inte lika "livliga" av sig, men väldigt snygga 🙂

Draken
2015-06-17 09:10
#82

#81 tror jag har en form av anthelia och Rhodactis redan, visserliogen väldigt små än, men de växer vbär på sig ;) kan ta en bild när ljuset har blivit bättre i karet :)

Pachyclavularia såg intressant ut, nästan som gräs. det skall jag nog fundera på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2015-06-24 20:36
#83

det kommer förmodligen bli ett till framåt hösten, denna gången gör jag allt från skratch.

Jag skall konvertera mitt Juwel hörnakvarium till saltvatten, så allt måste införskaffas nytt. Det kommer bli en lång process innan det är klart, men jag hoppas på det bästa.

Till en början nu, så måste jag sälja undan det jag har i det akvariumet, innan jag ens kan tänka på att påbörja projektet  ;)

Jag tror jag kommer göra en egen projekttråd om detta när det börjar bli dags.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: