Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 628 ggr
fredricakarlsson
2015-04-26 12:03

kampfisksyngel

Jag har kapfisksyngel som är ca 2 veckor nu. Och jag har inte haft någon pump i akvariet, men så blir det extremt smutsigt tycker jag. När kan man sätt i en pumt till dem? Förstår att jag inte kan göra det nu. Sen en annan fråga, skulle man kunna stoppa ner några amanoräkor?

Annons:
shelale
2015-04-26 13:31
#1

jag undrar också!

Fjordell
2015-04-26 15:38
#2

Hur ofta gör du vattenbyte? De behöver ingen pump, men OM man vill ha lite rörelse på vattnet så rekommenderar jag att man använder ett luftdrivet filter (på väldigt låg effekt) då risken annars är väldigt stor att de fastnar i filtret/pumpen. De vill ju dessutom ha stilla vatten.

Dock ska inte vattnet överhuvudtaget hinna bli skitigt eftersom man ska byta 50% av vattnet varje dag.

Och ja, du kan stoppa i räkor. Jag har körsbärsräkor i kampfiskynglens kar som städar och håller efter :)

fredricakarlsson
2015-04-26 17:39
#3

#2 Vatten byte varje dag, men har bara bytat ca. 25-30%. Nu har kag finkornig sand så det är kanske därför jag upplever att det blir skitigt. Men jag ska börja byta 50% av vattnet istället och de om det är bättre :)

Fjordell
2015-04-26 18:22
#4

#3 Aha, då förstår jag! Tyvärr fastnar det ju en hel del skit i sanden när vattnet är eller är nästintill stillastående, och av den anledningen kör jag med helt bar botten i yngelkaret. Det blir mycket enklare att hålla rent :)

Annars är det bara att göra 50% VB dagligen och slamsuga botten i samma veva. Man får knappast allt, men man får göra så gott det går ;) de skitar verkligen ner ordentligt när de äter såpass mycket.

Upp till toppen
Annons: