Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 6411 ggr
Draken
4/20/15, 4:12 PM

Rovfisks akvarium #3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min andra tråd börjar bli lång, och et går segt att ladda den, så jag gör en ny först som sist ;)

Länk till gamla tråden, som kommer låsas när denna är klar :) :

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5444ac99ce12c47f35042f5c-rovfisks-akvarium-2?discussions-3

Här får ni följa mina fiskar och vad som händer kring akvaristiken i mitt liv, med och motgångar, glädje och sorger. Även mina projekt, som jag får för mig att dra igång, skall ni också få ta del av här :)

Mycket nöje :)

Bilderna högst upp i inlägget är nya för dagen ;) Har sneglat på dessa en tid, och i dag gjorde jag slag i saken och köpte dem. Det får bli en födelsedagspresent i förskott, från mig till mig ;)

Goby empire gudgeon (Hypseleotris compressa) VF

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
4/20/15, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dvärgkardinal ( Tanichthys micagemmae)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/20/15, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kampfisk Wannabee  😂

Fast det är en Guppy mixhane  ;) Denna herre skall bli pappa åt en stam jag t'änkte odla fram. Han har 3 honor alldeles för sig själv :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/20/15, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Neotaca bilineata. Hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/20/15, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Guppyhane, mix.

Det är tänkt att han skall bli pappa till en av guppystammarna jag tänkte odla fram :) Han  har 4 honor alldeles för sig själv i ett akvarium ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/20/15, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Limia peruguensis Hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/20/15, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hane :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
4/21/15, 10:24 AM
#7

Du har börjat med en hel del levandefödare Rovfisk :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
4/21/15, 12:07 PM
#8

Japp. det har blivit så ;) En gammal dröm som går i uppfyllelse. Har  7 olika akvarium med Guppy, olika stammar bl.a en dröm jag har haft är att "renodla" just Guppy, och få fram fiska, sunda stammar :)

De andra levandefödarna jag har, blev jag kära i när vi hade träffen, och de går i två olika akvarium med guppysarna, eftersom det är ingen risk att de korsas med Guppy, men däremot finns det risk att de korsas med varandra ;)

Har även Killie i två akvarium, och det skall fyllas på med mer Killie (olika arter) i de andra.

Jag har ju kvar hörnan på 225, så mina älskade Scalarer finns kvar hos mig, och idag har jag varit och hämtat ett gäng på 25-30 stycken elfenbensciklider ( 1-2 cm) som jag skall försöka få ut två par av, ett par skall ner i 225'an och ett par skall ner i 275'an :) Övriga tas in av "min" handlare när jag har fått ut två par :D

De är duktiga på att yngla av sig, är det efterfrågan på dem, ja då spar jag ynglen, är det ingen efterfrågan då får de gå kvar i akvariumet, med hungriga Scalarer och Killies ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/21/15, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hyfsat nöjd med 40 litarn nu :) Mangroven har tagit sig och så också har växterna :)

Hela akvariumet. kan ju också säga att Limian leker för fullt, så förhoppningsvis blir det smått där :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/21/15, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Rötterna letar sig fram i sanden, hoppas det kommer ytterligare skott på dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/21/15, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kronan har också tagit sig bra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
4/21/15, 5:58 PM
#12

Spännande med mangrove. Du kan odla dina egna snygga rötter ; )

mimåne
4/21/15, 9:25 PM
#13

Heja limian!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
4/22/15, 2:07 PM
#14

#12 Tror inte rötterna blir så stora av denna växten ;) men fin är den :)  Skall hämta mer på Fredag :)

#13  Håller verkligen tummarna att det blir något av med leken också :)

Idag fick jag hem ytterligare en grupp med killies Aphysemion gardneri gardneri 1+2 :) de är precis inkoppade, och väldiogt skygga. Så att få ett kort på dem är helt dödfödd, skall försöka senare eller imorron när de , förhoppningsvis, känner sig lite tryggare. Fick även 3 Zebrasnäckor idag, och har jag en himla tur, så får jag 5 "Piggsvin" nästa Onsdag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
4/22/15, 3:18 PM
#15

Oo piggsvin! Kul! Jag fick också en leverans på posten idag men den var helt misslyckad. Oseriös säljare :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/22/15, 5:16 PM
#16

Piggsvin?? Vad tråkigt mimåne. Var det växter?

mimåne
4/22/15, 6:56 PM
#17

Jo det var mina flytväxter från tradera. Förstår inte hur säljaren tänkte när han postade skotten i ett papperskuvert…

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
4/22/15, 7:02 PM
#18

#17 ingen bra feedback då inte :)

Draken
4/22/15, 9:45 PM
#19

#15 Nej vad tråkigt  😢 men hur i helskotta kan man posta växter i ett papperskuvert  😮

Inte säkert de kommer, beror på om de får tag på några, men jag hoppas i varje fall :)

#16 det är en snäcka ;) Den kallas piggsvin, pga det taggiga skalet ;)

#18 nej verkligen inte 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/22/15, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Fick ju hem en ny killiesort idag också Aphysemion gardneri gardneri, akvariestam :)

Hanen på bild :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
4/22/15, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Gobyn var lite misstänksam mot de nya invånarna ;)  Gradnerins ena hona skymtar man uppe till vänster ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/22/15, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Han är bra stilig när han spänner upp sig  😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
4/22/15, 9:53 PM
#23

Jösses, vad vackra fiskar!😍 Känner habegäret vakna…🤤

Lillyrod
4/22/15, 10:05 PM
#24

Det här med killis är lockande. Det står ju bara här med ett gäng ottosar mitt 54-liter……

Draken
4/22/15, 10:20 PM
#25

#23 Kom på nästa träff i Oktober ;) Vi skall ha killieutställning bl.a, och de som ställs ut kommer gå på auktion dagen efter ;)

#24 54 liter är perfekt för ett par eller en grupp med Killies :)

Jag är medlem i en grupp som kallas Killies i Nedre Norrland, gruppen är liten och har få medlemmar, men den är trevlig, och behöver ni hjälp, så får ni det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/24/15, 10:47 AM
#26

Alltså, jag är inte klok på en fläck  😊 sonen har länge varit sugen på panterkrabbor, han har läst och forskat och kollat hur de vill ha det, hur stort akvarium de behöver, hur många de kan vara etc etc.

Nu hade han hittat ett begagnat akvarium på 55 liter, ett sexkantigt, jättesnyggt komplett. Han tog kontakt med tjejen som skulle sälja det. Jag skjutsade dit honom i förrgår och tittade på akvariumet (han ville ha med mig) och han bestämde sig för att köpa det. Sagt och gjort, han kom överens med tjejen att han skulle hämta det, som igår.

När han kom hem, så började han förbereda där det skulle stå och städa iordning för att ställa in akvariumet …..NEEEEJ….bänken var för liten, akvariumet skulle sticka ut på två av hörnen med 4-5 cm . Han blev jättebesviken, och fick skitdåligt samvete, för han hade ju lovat tjejen att han skulle köpa karet av henne ….vad gör vi …JO, morsan kom på en lysande ide….Jag köper akvariumet istället, och sonen kollar efter ett något mindre. Sagt och gjort ;) Sonen hittade ett annat, hos den lokala handlaren som jag brukar handla det mesta hos, så han köpte det istället.

Summan av kontenta, vad blir så den ……JO jag spontanköpte ett akvarium, och ytterligare en familjemedlem har fastnat i träsket 😃

Så nu har jag ytterligare ett akvarium, där jag har ytterligare en Mixguppystam. Känns som jag inte kommer få några större problem med min guppyodling den närmaste framtiden  😛 Så fort jag ser könsskillnad på ynglen, så flyttas de bara runt mina egna akvarium, så jag kommer kunna undvika en hel del inavel, hoppas jag  😃

Och dessutom så kan jag köpa ytterligare en killiesort 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/24/15, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Min äldsta son måste älska mig han 😃 Detta fick jag av honom i födelsedagspresent (i förskott)  😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
4/24/15, 9:21 PM
#28

Åh vad fina rötter, vilken bra present! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
4/24/15, 11:37 PM
#29

Ja, jag är helnöjd :D Han har tjuvkikat på vad jag har i mina kar sedan tidigare, och handlat därefter :D Eftersom han dessutom visste att jag skulle köpa ett till akvarium, och han vet att jag vill ha "naturellt" i karet. Det följde mest med prydnader i det jag köpte ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/24/15, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Har ju fått lite nytt levande också, inte bara i fiskväg ;)

Bl.a har jag fått en del olika  snäckor ( red onion, Bellamya och elefanter) men de har jag inte lyckats fånga på bild, har även fått svarta, blåa och bruna posthorn :)

Fisk har jag köpt också, både segelfensmolly (1+2) och ytterligare en Mixguppy stam :D

Den här snyggingen var ganska kameraskygg, han stack så fort jag riktade kameran mot honom, men jag lyckades (nästan) fånga honom på bild tillslut ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/24/15, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Hane.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/24/15, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

Han såldes som Mix, men jag vill nog hellre säga Hybrid ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/24/15, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Honorna ( man kan skymta hanarna bakanför honorna ;) ) De hade jättefina och pigga honor hemma, så de fick också följa med hem. men de hade bara 4, så jag skall plocka ett par Endlerhonior, och en eller ett par röda honor och släppa ner till dem också (köpte 4+4)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/24/15, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Skulle till en kille i föreningen och köpa levande mangrove,  dessa ville följa med mig hem också 😉 Tjejerna har en vit hane också, men han ville absolut inte vara med på bild.

Det är inte ballongmolly, det är en jättegravid Segelfensmolly 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
4/24/15, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#35

Köpte naturligtvis mangroven som jag skulle dit för att köpa också 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
4/25/15, 6:50 AM
#36

Fina Guppy. Jag har sagt till mej själv att det inte blir fler levandefödare här men man ska aldrig säga aldrig. När man ser alla vackra bilder på Guppy här på sidan så… Mangrove är häftigt i karet. Växer de fort?

Draken
4/25/15, 11:19 AM
#37

De växer inte jättefort direkt, men de jag köpte på auktionen i slutet på Mars har stäckt sig nån mm ;) De växer fortare innan bladkronan har slagit ut :)

Vita Mollyhonan har nog släppt sina yngel inatt, hon är jättesmal :(  Får mata på lite extra, så hon tar sig igen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Har roat mig med att knäppa helbilder på alla mina 10 akvarium idag ;)

275 liter. Här bor Fundulopanchax sjoestedti, Endlers guppy "Venezuela", Kardinaltetra, Glödbandstetra, Segelefensmolly, Honongsgurami, Ancistrus och Äpplen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

250 liter. Här bor slöjstjärtarna, Jättedanio (bara 2) en Gammal ancistrushanne och några ungdjur.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Hörnan. Här bor mina manacapuru red Scalare och några Platinumscalarer, samt en Dantum Cream red eyes, mina glasmalar en Röd ancistrushane och en brun hona, en grupp Fundulopanchax nigerianus P82 samt mina pakistanbotier.

Det finns några udda, Black molly (lystjärt) ett par, tre Platy och en Barb av något slag, alla dessa skall flytta till veckan, till lämpligare akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

112 liter. Här bor en ensam Honongsguramihanne, ett par Fundulopanchax nigerianus " Dumbo, ADL 13-16" och äppelsnäckor. Bor även ett avelspar Ancistrus här.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
4/26/15, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

100 liter. Endlers guppy "Puerto la Cruz" äppelsnäckor. Ancistrusyngel/ ungdjur och Röda posthorn

Redmore-rot som inte färgat klart i karet, därav färgen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

100 liter Endlers/Guppy hybrid. Alfaros knivfisk och Äppelsnäckor

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

63 liter. Kejsargoby (skall flyttas till 275), Neotaca bilineata, Guppy Leopard/endler Hybrid, 10st. Dvärgkardinalfiskar,  Avelspar Ancistrus "Rio negro" VF, Funulopanchax gardneri gardneri "Akvariestam", Zebrasnäckor svart,blå,brun posthorn

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

55 liter.  Guppymix, Segelfensmolly yngel (vita), Bellamiya, Elefantsnäcka, Red onion snäcka. Levande mangrove.

Nya redmore-rötter i karet, därav färgen ;) Blir bättre när rötterna har färgat färdigt ;) Även mangroven kan färga vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

54 liter. Röd/svart leopard Guppy, albinoancistrus (ungdjur) äpplen halvväxlingar och piggsvin

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/26/15, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

40 liter, svartvatten. Limia peruguensis, Guppy mix, äppelsnäckor och levande mangrove

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
4/26/15, 8:07 PM
#48

Väldigt vackra kar du har. En inspirationskälla. Det där piggsvinet är jag nyfiken på. Bild?

Annons:
[Jens]
4/26/15, 8:37 PM
#49

Oj, sååå många akvarium! Att du orkar att städa och hålla på med dem =). Häftigt att se dem .

Draken
4/27/15, 7:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#48  Tack :) Nu börjar jag få till det som jag vill, med biotoperna i de små. I de stora råder lite fisksoppa fortfarande, men försöker fixa till det med ;)

Bifogar bild på piggsvinen, (medans de ligger i byttan för inkoppning), längst ner i inlägget :)

#49 Älskar att pyssla och fixa med akvariumen :) De stora behöver jag inte göra så mycket åt, men de mindre pysslar jag med titt som tätt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
4/27/15, 10:57 AM
#51

Vad fina de är. Några sådana har jag aldrig sett förut ; )

crimson
4/27/15, 4:00 PM
#52

Följer denna tråd. Hoppas på att starta ett akvarium innan årsskiftet, så försöker hitta så mycket inspiration som möjligt, jättefina akvarium och fiskar :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Draken
4/27/15, 6:55 PM
#53

#51 Såg dem första gången för ett par veckor sedan själv :) De är jättefräna, och väldigt aktiva. de är överallt och ingenstans, på en och samma gång ;)

#52 Vad roligt att du vill starta upp akvarium :D Det finns jättemånga fina bildtrådar i forumet, med massa olika inspiration, att titta på :D

Lycka till :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Min ena guppystam ocjh lite blandade snäckor ;)

Hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Ena stora honan

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
4/30/15, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Ett gäng

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Piggsvin

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Hallå, vem är du :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Bellamiya

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/30/15, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Elefant

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
4/30/15, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Red onion

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
4/30/15, 4:29 PM
#64

Jag blir galen ! Som jag kämpade för att hitta odlade Guppy och jag gick till och med i guppysällskapet för att få napp men icke då! Fina Guppy du har…

Lillyrod
4/30/15, 4:56 PM
#65

Vilka roliga snäckor du har. Jag har inte haft några snäckor förut utom de man inte vill ha då men nu tycker jag de är roliga. Jag tror att jag hade äppelsnäckor som liten i mitt första kar. Jag fick 2 bruna stora saker som levde i ca 2 år innan jag hittade dem döda. Jag var så ledsen när de dog men hittade aldrig några fler i butikerna. Storlek och form på dem säger mej att det var äppelsnäckor jag hade.

Om du får bebisar av de här och du vill sälja så är jag intresserad. Om det går att skicka dem förstås.

Draken
5/1/15, 4:27 PM
#66

#64 Jag har haft tur att hitta fina, odlade guppysar, och jag i min tur har försökt så gott det går att "renodla" dem ännu mer. Så jag hoppas jag skall få fram några livskraftiga Guppystammar i framtiden :)

#65 Alla snäckor går att skicka, om de är tillräckligt små :) Många av de jag har föder levande ungar, så det blir ju inte så många i en kull, men jag hoppas på att det skall bli några i varje fall :)

Äpplena däremot, de ynglar av sig som bara sjutton 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/1/15, 4:32 PM
#67

Det är bara för att de måste stanna kvar. Då blir det många : )

Draken
5/1/15, 5:02 PM
#68

#67 Jo, så är det ju tyvärr ;) jag har höjt vattennivån och gjort kallare vattenbyten, men lika förbannat så kommer det nya klasar, och jag har inte hjärta att krossa dem heller 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/1/15, 5:06 PM
#69

Nä det kan man ju inte. Du ska vara glad som har dem och att de lägger sina äggklasar. Slutar de med det så är du snart utan : (

Annons:
Draken
5/2/15, 9:26 AM
#70

Jo, så är det. De lever ju bara drygt ett år också, så de gamla faller ju ifrån eftersom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/5/15, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Efter tre år har gubben och sonen lyckats övertala mig, jag har köpt ett akvarium på 130 liter, men inte vilket som helst ….kan ni gissa vad jag nu har hittat på 😛

vad kan detta vara ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/5/15, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Närbild på inredningen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/5/15, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Den här följer med …….

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/5/15, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

….och den här ….Bl.a ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/5/15, 9:58 PM
#75

Ser det ut som saltvatten?

Draken
5/5/15, 10:53 PM
#76

Jo men precis, det är det ;) Får hem det om ungefär 2 veckor, men jag "fuskade" litegrann den här gången, jag köpte ett begagnat som redan är "halvetablerat", all teknik, levande sten och grunden för korallerna finns i sin späda början ;)

nu är det upp till mig att göra ett "levande" akvarium av det :D Det blir en utmaning, har aldrig haft saltvatten förut ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
5/6/15, 5:31 AM
#77

Så spännande. Det finns väldigt mycket vacker fisk bland saltvattensfiskarna. Har du funderat nåt på vad du/ni vill ha?

Draken
5/6/15, 7:48 AM
#78

Har inte funderat så mycket, har fått några jättebra länkar som jag skall kolla av han jag skall köpa akvariumet av :) Så just nu läser jag en massa om just saltvattenfiskar, vill gärna ha lite färgglada fiskar, småflickorna vill att jag skall köpa Clownfisk (Hitta Nemo), men jag vet inte. Är väldigt sugen på en Sjöborre, tycker de är lite fräna, så vi får se hur det blir :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
5/6/15, 9:48 AM
#79

Men så roligt! Äntligen får vi en Medarbetare med saltvattenserfarenheter här på sajten. Det behövs! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/6/15, 11:04 AM
#80

Ja det är kul med två såna projekt på gång nu.

Draken
5/6/15, 11:33 AM
#81

Erfarenhet lär jag väl inte kunna påstå att jag har, inte just nu i varje fall ;) men jag läser, och läser, och läser …..och sen läser jag lite till :p

Jag har jättemycket stöd och hjälp av han som jag skall köpa akvariumet av, vi har nästan daglig kontakt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/6/15, 5:14 PM
#82

Det är ju bra att du får hjälp. Det handlar ju om lite pengar med så då är det bra att ha backup så det inte går galet.

paradisgarden
5/6/15, 8:06 PM
#83

Många vackra fiskar du har.. och svarta posthorn? Kan man få se en bild?😛

Annons:
MariaK1977
5/6/15, 10:40 PM
#84

Vad är det för skillnad på Guppy mix och Guppy hybrid? (Hybrid =guppy x endlers?) och när du säger renodla menar du bli av med sjukdomar eller något helt annat? Hänger inte alltid med på "facktermerna"…

Draken
5/7/15, 2:15 PM
#85

#83  Skall se om jag kan få någon bra bild på de små gynnarna ;)

#84  Guppymix är vanliga guppysar, som man kan köpa i alla butiker :) Hybroder är (precis som du antydde) en korsning mellan "vanlig" butiksguppy och Endlers guppy :)

När jag pratar om att "renodla" så är tanken,  framförallt,  att få fram friska och sunda individer. men jag har även en stam, där jag hör individer med exakt samma färg och färgteckning ;) Den stammen är Röd/svarta med Leopard mönstring, och alla i det karet har samma färg och teckning. Jag har köpt dem från en privatodlare i Malmö, och det är hanar från en stam och honor från en annan :)

Jag vet inte om "renodla" är en direkt fackterm, men det är många ,här uppe i Norrland i varje fall, som använder just det ordet när de odlar levandefödare, det kan säkert användas i andra sammanhang också, det vet jag inte ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MariaK1977
5/7/15, 6:49 PM
#86

Tack!!

mimåne
5/7/15, 8:45 PM
#87

Men man lär väl sig ändå mest av att pröva på :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
5/8/15, 5:17 PM
#88

#86 Bara trevligt :)

#87 Jo absolut, så är det helt klart, provar man inte så vet man inte :) jag pluggar på för fullt för att lära mig innan jag får hem karet, och förhoppningsvis så fastnar såpass mycket att även andra kan fråga mig och jag kan ge vettiga svar 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/8/15, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Min son är lite läskig har jag kommit underfund om 😮 han skulle ju köpa en krabba, en Rainbow landcrab ( Cardisoma Armatum) Det är en krabba som blir hyffsat stor när den är fullvuxen, och den kan tydligen leva i 15-20 år om den har rätt förhållanden.

Både han och jag  tyckte väl att det var ju ganska lungt, den lär ju vara ganska liten när han får hem den. Han har fixat akvarium/terrarium till den, och 30 liter (som han har) skulle fungera alldeles utmärkt de första 4-5 åren sa de han pratade med och den informationen hittade han även på nätet.

Igår fick jag telefon om att krabban hade kommit, men lilla chocken jag fick då 😮 Det där var ingen liten krabba på 5-8cm som den skulle vara, det är en nästan vuxen krabba, stor som ett as (inte riktigt men det kändes så ;) ) och elak som f'n var den när vi hämtade den hos killen som hade tagit med den från Bromma akvarielager (var bara de som kunde ta hem den) Krabban gjorde sitt bästa för att ta sig ur lådan den kom i, och sonen kände vilken styrka den besatt, han var tvungen att nypa fast locket med tummarna för att Pjotor ( ja han har döpt eländet till Pjotor :p ) inte skulle försöka ta sig ur.

Men nu fick han ett annat problem, han måste ha större akvarium 😂 Jag garvade så jag höll på att trilla av stolen när han kom och berättade det, för jag hade sagt åt honom redan innan att han kanske skulle köpa ett större kar på en gång, så slapp han hålla på att byta och greja sen, men det ville han inte, därför att han vill ha ett riktigt Paladarium när den blev större, och han ville planera riktigt för hur han ville ha det, men det sket sig ju :p

Hur gör man då ??? Jo man kommer och pratar snällt med mamma, om hon kanske vill hjälpa till, med pengar framförallt, så han kan fixa åt krabban nu under helgen (han vill ta hand om den helt själv, även ekonomiskt) …..Och vad tror ni mamma gjorde, jo mamma sa att självklart skall jag göra det :p

Möt Pjotor (den grymme). Kolla snusdosan och jämför med storleken på den "lilla" krabban han skulle få hem 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/8/15, 6:37 PM
#90

De ja. Ingen dålig krabat. Jag vill inte göra rent hos en sån där 😃

Annons:
MariaK1977
5/8/15, 7:20 PM
#91

#90 Haha, hade en Guppy hane som bet mig i handen varje gång jag pilkade i karet men den där är nog snäppet värre :-))

Draken
5/8/15, 10:16 PM
#92

ja ionte vill jag bekanta mig med klorna på den där inte 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
5/8/15, 10:28 PM
#93

Vad ska man ge en sådan rackare för mat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
5/8/15, 10:37 PM
#94

#93 Det är äldsta sonen som har full koll på vad den äter, men jag vet att han har gett den både zuccini, äpple och tubifex …som den har ätit med god aptit ;) 

Hen verkar äta det mesta :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
5/8/15, 11:07 PM
#95

Jaha på så vis :) Jag tänkte att med de där klorna så kanske han hade siktet inställt på kött..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/8/15, 11:52 PM
#96

Händer tror jag….

mimåne
5/9/15, 12:27 PM
#97

Det var dem jag tänkte på också lillyrod.. 🤐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
5/9/15, 3:26 PM
#98

Han kan nog mumsa i sig ett finger eller två om han är på dåligt humör :p Men sonen har faktiskt "kliat" honom på huvudet, och han slog inte med klorna mot honom, däremot så bubblade han ganska mycket :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/9/15, 5:10 PM
#99

Ha ha det låter som en cool typ den där : )

Fifill
5/10/15, 11:37 AM
#100

Tänk vad mycket man inte vet om djur ändå… Underbart!👍

Draken
5/10/15, 12:20 PM
#101

Jo djuren är lite speciella  ;) han har gett sig f*n på att han skall ha pjotor handtam, han räknar m,ed att det kan blir lite svinn på huden :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/14/15, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Hej Pjotor ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/14/15, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

 :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/14/15, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Nu ledsanade han, ville inte vara kvar i byttan längre , så han försökte rymma ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
5/14/15, 10:33 AM
#105

En liten filur den där : ) Roligt att se den på bilder men jag skulle inte vilja ha en.

Apropå något annat. Kan man ha en påfågelgoby i ett 54-liters med ottosar och corys? Det står överallt att man kan ha dem i sällskapskar.

Draken
5/14/15, 11:07 AM
#106

Det finns två olika som kallas påfågelgoby (Peacock gopby) den ena sorten (den jag hade) skall man inte ha med mindre fiskar, men det finns en annan, mycket mindre art som bara blir 5-8 cm, den kan man mycket väl ha i ett sällskapsakvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/14/15, 11:15 AM
#107

Den jag menar heter såhär Tateurndina, ocellicauda

Draken
5/14/15, 11:25 AM
#108

Det är den mindre varianten, så den kan du ha :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/14/15, 11:31 AM
#109

Så bra. Vad som inte är bra är att den inte finns att beställa. Fick ny lista igår och den är inte med från någon av de jag har att välja på 😕

Jodå när jag läste lite noggrannare så finns den med. Nu har jag till ikväll på mej att fundera för då måste jag beställa annars får jag vänta 2 veckor till. Hmmm….

[Grodhopp]
5/14/15, 12:56 PM
#110

Den där krabban får mig att tänka väldigt mycket på herr krabba i svampbob fyrkant, hahaha. Ögonen alltså, Gud vad rolig! Men jag skulle vara rädd för den. Modig son du har.

Aristarcos
5/14/15, 1:29 PM
#111

Ojj vilket husdjur.. ni beställde inte en liten då 🤔men det är ju bara att lösa haha…

Skulle inte vilja städa hos pjotor…

Annons:
Draken
5/16/15, 10:04 AM
#112

#109  Konstigt, tycker de finns på Akavrieteknik lite då och då  :(

#110  Han är ganska skygg  när man stoppar dit näve, han sticker och gömmer sig ;) men han blir väl mer säker så småningom, och då får nog sonen se upp med klorna :p

#111 Jo, det var ju det som var grejen,  killen som tog hem den (akvarielagret i Bromma) trodde att den var ganska liten när de togs hem, så han fick också en chock när han såg den :p. Vi trodde att det skulle komma en liten, men där tog vi fel ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

stickanw
5/16/15, 10:48 AM
#113

Angående Pjotr så får du väl vara glad att han inte beställde en kokoskrabba.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdcdNGkS_qPRpoRB2o-LMUVhOAiiKszPLJave-LJXmdDa5eLt7

Draken
5/16/15, 10:59 AM
#114

åh hu 😮 Ja det får jag nog vara tacksam för ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/29/15, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Hihi, jag har ett både spännande och roligt projekt framför mig i helgen 😃 Sonen har tagit mitt 54 liters till krabban (försöker få 130 litern tät, men den vill inte riktigt) Så alla växter ligger nu löst i 63 litern. roten med mossa på ligger i en balja med vatten. Allt detta skall nu plasseras i 63 litern, det kommer bli rena rama djungeln i mitt akvarium ;)

Ser fram emot att det blir klart, OJ vad min Sjoestedti kommer trivas som handen i handsken 😃

Så här ser det ut just nu, hur tror ni det kommer se ut sedan, när alla växter (just nu flytandes i vänstra hörnet) och roten med mossa också kommer ner i karet :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/29/15, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Blev lite bättre efter vattenbyte och plantering av växterna ;)

(Ignorera TV'n som tyvärr speglades i glaset :( )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
6/24/15, 5:25 PM
#117

är ett tag sedan jag skrev här nu, men det har inte hänt så mycket på fiskfronten just nu ;)

Jag kommer framåt hösten att avveckla 3 av mina akvarium, 2 100 liters och 275 litern. de pengar jag får in för de akvariumen, kommer jag lägga på att konvertera hörnakvariumet till ett saltvattensakvarium :)

Jag har räknat på det hela, och det kommer att kosta en hel del, och mitt tålamod kommer att sättas på mycket hårda prov under konverteringen och sedan uppstarten :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
6/24/15, 7:10 PM
#118

Du har blivit biten av saltvattnet förstår jag : ). Kul när man hittar något nytt att roa sig med.

Annons:
Draken
6/24/15, 8:33 PM
#119

jo, jag är helt såld. det är en ny utmaning, och jag vet att jag kommer klara av den också :D

har redan nu börjat förbereda allt, tekniken måste jag införskaffa i små omgångar, om plånboken skall klara av det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/2/15, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

ntligen fick jag tid och möjlighet att fixa iordning hörnan som har blivit ganska eftersatt då jag har jobbat som en tok sista veckorna och inte orkat ta itu med det. Men nu så :D

Fortfarande lite luftbubblor kvar på glaset, men det har klarnat upp nästan helt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/2/15, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Drabbades av lite påssjuka när jag skulle köpa fiskmat tidigare 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/2/15, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Påssjukan ;)

Fyllde på kardinalstimmet

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/2/15, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#123

Dvärggurami, hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/2/15, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Egentligen alldeles för nystartat för scalarer, men jag kunde inte låta bli. 3 stycken (två på bilden) gick i ett typ nanoakvarium på  kring 20 liter :( Tog med dem hem, så de inte kroknar och mår dåligt. Än är de fina, men de är väldigt små.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/2/15, 5:58 PM
#125

Det blev väldigt snyggt. Varför får man alltid lust att röja runt i sina egna när man ser någon som gjort något bra? ; )

Annons:
Draken
7/3/15, 5:37 PM
#126

tack Lillyrod :) Man brukar bli sugen att göra om när man ser vad andra lyckas åstadkomma ;) jag har samma sjuka :p

för en gångs skull är jag faktiskt riktigt nöjd ;) Det skall fyllas på eftersom med lite mer fisk. har fått tag på svarta scalarer från en bekant som har fött upp dem själv, efter 100% yngelvårdande föräldrar :D

Mina kejsargoby skall också få flytta in här, och mina Indiska glasmalar. Samt min röda ancistrushane och en hona (om jag lyckas hitta en hona :/ )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/3/15, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#127

Lite mer bildbombning ;)

Var hos en bekant och skulle köpa egenodlade svarta scalarer nu på eftermiddagen, det följde med 6 stycken (stora som femkronor utan fenor ca) 4 Såixisnäckor och musselblommor innan det var klart :)

Scalöarena är lite skygga ännu, men de kommer sig väl :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/3/15, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#128

Dety tog ungefär 3 sekunder innan spixisnäckorna kröp iväg i akvariumet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/3/15, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#129

Dvärgguramin tycks gilla att det kom mer musselblommor, med enorma rötter ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/3/15, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#130

Två av Platinumen som redan bor i akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/3/15, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

En del av Kardinalstimmet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
7/3/15, 8:52 PM
#132

Fina bilder rovfisk :) Kul med lite nytt, nu blev jag också sugen!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
7/4/15, 10:09 AM
#133

Tack Mimåne  :)

Jag har rensat upp i fisksoppan som var i hörnan, så nu  blir det bara några som får flytta tillbaka. är lite osäker på hur jag skall göra med Indiska glasmalarna dock, jag vill gärna ha kvar dom, men de hinner inte riktigt till mate, så de är ganska tunna och peckliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Susedalens
7/4/15, 10:30 AM
#134

Jättefina akvarium och fiskar. 🙂

Draken
7/5/15, 10:35 AM
#135

Tackar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
7/5/15, 11:09 AM
#136

så fina bilder rovfisk!

[Jens]
7/5/15, 9:48 PM
#137

Härliga bilder… Scalarerna var ju jättesöta!

Draken
7/6/15, 10:28 AM
#138

Tack ska ni ha :)

Jo, scalarena är otroligt söta, och de är jättesmå, de är  som en femkrona ungefär, ett par av mina "gamla" vita är lite större 😍 Och det bästa är att jag har fått ett bra stim nu, jag har 10 småttingar, svarta och vita endast 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/7/15, 2:18 AM
#139

Idag (Måndag) har jag roat mig med att fixa iordning 2 sex- kantiga akvarium, det ena är på  40 liter och det andra är på 60 liter. Vädret har varit så tråkigt, blött surt och kallt.

Passade på att åka till arken och köpte lite växter, några Platy, blå mussepigg och några andra som var korsad med blått. Så alla har blått som grundfärg, med inslag av svart, guld och gul/orange. Så köpte jag ett stim med glödbands-danio

Vädret skulle  bli lika tråkigt imorron (Tisdag), så jag tänkte fixa 112'an då, sen har jag fixat alla akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jens]
7/7/15, 8:10 AM
#140

Gött när det är gjort. Själv har jag bara tagit lugnt med mina akvarium och underhållit dem så att säga.

Draken
7/7/15, 10:07 AM
#141

Jo det känns jätteskönt när det väl är gjort, man känner sig så glad då :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/7/15, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Nu  är alla akvarium som skall fixas iordning klara :)

Saltvattenskaret.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/7/15, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Hörnan

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/7/15, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

112'an

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/7/15, 11:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

240 litern

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/7/15, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

60 litern

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
7/7/15, 11:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

40 litern

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/8/15, 5:40 AM
#148

Allihop är väldigt fina!

[Jens]
7/8/15, 6:42 AM
#149

Gött när det är färdigt. :)

Draken
7/8/15, 10:50 AM
#150

Tack Lilly :)

Jo det är otroligt skönt.Har dessutom satt alla på timer och jag har bytt ut belysningen på 60 litarn med nya ledlamper, har även satt ledlampor på 40 litarn

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
7/15/15, 10:47 PM
#151

Jag gillar bilden på ditt hörnakvarium. Så vackert med stimmet neontetror.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
7/16/15, 2:51 PM
#152

Jättefina kar Rovfisk! Jag blev bara ännu mer sugen på skalarer och annat! 😭

mimåne
7/16/15, 3:40 PM
#153

Jag är också riktigt sugen på skalare och funderar starkt på att slå slag i saken till hösten när mina sajica yngel flyttar ut och akvariet ska göras om ordentligt. Det jag inte kan bestämma mig för riktigt är vilka färger på skalarna jag vill ha.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
7/16/15, 5:41 PM
#154

Skalarer är verkligen fina. Jag har två par koi-skalarer i mitt kar med sajicorna och de funkar så bra ihop. Inget tjafs mellan dem.

Himmelsblå
7/16/15, 7:23 PM
#155

Följer tråden. Jag hade akvarier när jag var barn. Levandefödare i ett och Malawi i ett annat. Jädrar vad de ynglade av sig, korsade hit och dit. Till sist blev det en överbefolkad röra av allt.

Men jag hade kul, och fisken verkade trivas…

Egentligen är jag lite sugen på ett stort akvarium. jag har perfekta väggen till det. Men för mycket annat att göra… kanske när jag blir pensionär och bor lite mindre?

Sydamerikanska ciklider, stora som tusan vill jag ha!

[Jens]
7/16/15, 7:26 PM
#156

#155 När du är pensionär? Är det långt kvar? 🤔

Himmelsblå
7/16/15, 8:41 PM
#157

#156 Jag har 15 år dit. Kortare om  börsen vill mig väl… Men jag vill ha lite skog med.

Klockan ringer kl 8… kaffe på och läsa börsnyheterna. Flytta positioner där om så behövs när börsen öppnar. Med det gjort, dra på sig huggarhjälmen för att samla lite ved… kl 12 äta lunch, tända en brasa på vintern… gott om tid till ett akvarium också ju! Hela eftermiddagen efter en liten lur på maten!

 :)

[Jens]
7/16/15, 8:45 PM
#158

Då är vi nästan i samma sits Himmelsblå (med tanke på ålder) men att vänta så länge.. ? Det viktigaste är dock att man vet vad man gör och det kostar pengar, mer än vad man tror och det verkar du vara medveten om och det är bra!

Draken
7/17/15, 12:11 PM
#159

Tack  alla :)  Jo nu är jag nöjd med karen. Har ju avvecklat några och fixat iordning andra istället ;)

#151  Det är 17 stycken Kardinaltetror som bor tillsammans med 8 stycken små scalarer, svarta och vita. Samt ett par Kejsargoby ett par Dvärggurami och några malar. Är riktigt nöjd med det akvariumet nu :D

#152  Tack. Ja, scalarena är mycket vackra tycker jag, om de har raka fina fenor :)

#154 Jag har också haft Sajica med scalarena, och det har fungerat bra. Aldrig något tjafs, hade en Scalarehanne (gammal) en gång som bråkade, men å andra sidan så bråkade han med alla ;)

#155 Inte behöver du väl vänta 15 årpå att skaffa ett akvarium ;) Men å andra sidan, känner du att du inte har tid, så är et ju en annan sak ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
7/17/15, 11:24 PM
#160

Nejnej, det var inte så att jag trodde att skalare och sajica inte skulle fungera ihop :)

Det är helt enkelt så att mina sajicor har ett 40tal yngel just nu och när de leker tar de hela akvariet i beredskap (inga andra fiskar har plats enligt dem, inte ens otocinclus) och gräver en del vilket inte passar bra i ett sällskaps och växtakvarium. Därför har jag tänkt hitta nytt hem åt sajican för att kunna fortsätta ha växter och olika fiskar. Jag tror skalare skulle passa bra, de är lugna och jag riskerar nog inte att få några yngel på dem så som de är avlade i handeln just nu.

Och med 40st sajica yngel blir det dessutom mycket matande vilket heller inte lämpar sig bra i ett växtakvarium där jag vill utesluta alger :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
7/18/15, 11:31 AM
#161

Aha, ja då förstår jag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
7/18/15, 8:01 PM
#162

Vilken är din favorit bland skalarna Rovfisk? Jag har så svårt att bestämma mig för vilken/vilka färger jag vill ha :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
7/19/15, 10:33 AM
#163

De helsvarta och de helvita är helt klart mina favoriter :) De vita är snäppet vackrare än de svarta tycker jag :)

Både de svara och de vita brukar ofta ha ett blått skimmer i fjällen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MonsterTrollet
7/19/15, 11:45 AM
#164

Åh vad fina kar, nu blev jag lite sugen att starta upp mitt 30 liter på höjden och peta ner nåt litet skojigt.
Man kanske får lite inspiration och orkar engagera sig om man hittar på nåt nytt eller köper nåt roligt och petar ner i de kar jag har igång redan.
Snäckorna var jätteläcker, tror jag ska kika hem till dig och fiska lite. 😇
Tack för inspirationen, nu blir det lite mer växter också och så snor jag idéer från dig.
❤️

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

[Tinitusan]
7/19/15, 11:53 AM
#165

fint saltkaret blivit rovfisk! 

du vad har du för ledkuber på dina 6kantiga kar?

mimåne
7/19/15, 10:52 PM
#166

Fast då är inte jag så förtjust i varken svarta eller vita.. :) De jag funderar på är guldskalare, koiskalare samt den vanliga randiga varianten. Jag tycker de är så vackra och har svårt att bestämma mig vilken färg av dem jag ska hålla mig till om jag skaffar skalare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
7/20/15, 10:12 AM
#167

#164 Sno på du bara Monstertrollet, du kan komma förbi på en kaffe också, så får de se karen irl, så att säga ;)

#165 Tack. Köpte på Clas Ohlsson. Det blir ett jättefint ljus, och växterna tycks gilla det. De växer jättebra. Ljuset går enda ner så att säga :)

#166 Guldvarianten är också snygg, även den vanliga zebrascalaren, Koi däremot är jag inte så förtjust i ;) Men smaken är som baken, och tur är väl det :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
10/7/15, 8:54 AM
#168

Då var hörnan tömt på fisk, så nu är det bara att påbörja planering för Tanganyilkornas introduksion.

Jag tänkte försöka få tag på kalk eller korallsand och ha i karet. Får jag inte tag på det, så blir det Julas bläster. Kalkstenar och snäckskal ska inhandlas. Ska försöka ha i lite jättevalle och anubias, för att få lite grönt i karet, funkar det inte så får jag plocka bort det igen och sätta det i ett av de andra karen :D

112'an ska också fixas iordning, men det blir efter att hörnan är klar. I det ska jag ha mina kejsargobys, en grupp Svärdbärare som jag köpte på auktionen och mina snäckor.

Svärdbärarna är VF och de kallas Montezumas Svärdbärare, det är en Mexikansk variant., de är randiga med vit/ silvrig botten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ElinvBorg
10/7/15, 9:07 AM
#169

Roligt att starta upp något nytt och kul med några annorlunda Svärdbärare, bilder på dem? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Draken
10/8/15, 12:39 PM
#170

Har inte lyckats fått några bra bilder på dem än, ska försöka igen senare. De  verkar trivas i den värsta grönskan, där man ser typ en fena eller ett öga 😛

Hörnan är helt klar nu, men jag vill inte visa några bilder än. Det blev jättemisslyckat med skeppet i just det akvariumet, så jag knäpper bilder när jag har fått till inredningen bättre ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/8/15, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

En av kampfiskarna jag köpte på auktionen, har dock ingen aning om vad färgteckningen kallas 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/8/15, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#172

Den andra kampfisken. Denna kallas Dragon metallic.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/8/15, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#173

#169 Lyckades äntligen fånga hanen och ena honan på bild ;)

Svärdbärare montezuma

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/8/15, 10:15 PM
#174

Svärdbärarna gillade jag, Kul med något ovanligt ; )

Annons:
[Grodhopp]
10/8/15, 10:20 PM
#175

Det var länge sen jag tittade här, vad fint du har det! Jag har verkligen fastnat för scalarerna nu, har fem då en av mina små gick bort i somras och jag har aldrig hittat kvarlämningarna… Dina vita var vackra. Jag har en svart, en koi, två guld och en randig nu. Pyyytesmå är dom än.

ElinvBorg
10/8/15, 11:54 PM
#176

Roligt med kampfiskar och svärdbärarna var mycket fina :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Draken
10/9/15, 7:20 AM
#177

#175 Förförsta gången på, jag vet inte hur många år, så har jag fktiskt inte en enda Scalare här hemma nu. De vita gick på auktionen, och de svarta bara dog för mig.

#174 och #176, jo de var riktigt fina, har aldrig sett dem tidigare, och jag blev störtkär i dem på en gång, de var inte billiga heller, betalade 285 ,- för gruppen, så de är nog inte så väldigt vanlig i handeln än så länge ;)

Hörnakvariumet är helt omstartat, det revs och allt byttes ut, numera går det Tanganyika i det karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Grodhopp]
10/9/15, 10:12 AM
#178

Nej jag hade för mig att du avvecklade det där med scalarer, men jag visste inte. Vad synd att de dog, är de svarta känsligare eller var det en slump? Kul med Tanganyika, man lär sig mkt av alla dina projekt. Kul att följa!

Draken
10/9/15, 5:28 PM
#179

Det var nog mest slumpen att just de svarta dog tror jag.  Jag har haft lite svängningar i vattenvärdena i hörnan på sistone, jag vet inte varför. Det började när jag satte ner en rot som jag hade fått, tror det var något knas där, att roten utsöndrade något så värdena blev instabila.

Scalarer kan vara väldigt känsliga mot svajiga vattenvärden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
10/9/15, 6:56 PM
#180

#171 Ser väldigt mycket ut som en kampfiskhane jag hade för flera år sedan, en av mina absoluta favoriter, färgen varierade så mycket beroende på ljus :)

Och svärdbärarna var häftiga! Är nästan så man önskar att man inte hade odlade formen av Svärdbärare så man kunde skaffa nåt mer ovanligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
10/9/15, 8:11 PM
#181

Jo. han skimrar mycket i olika färger beroende på hur ljuset ligger. Jag har ju Nanoled i akvariumet där han går, och man märker att det är olika färger på ljusdioderna ;) Grundfärgen är dock vit med blåskimrande fjäll och röd haka och bröstfenor :)

Svärdbärarna är helt underbara, och de verkar vara ganska lugna och harmoniska. inget bråk alls med de andra invånarna i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
10/18/15, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Nu har jag äntligen tagit mig för att få iordning 112'an. Det har tagit sin lilla tid, men nu är det klart. Inte riktigt nöjd ännu, vill ha lite mer växter, dels marktäckande och dels lite högre i bakväggen.

Vill även ha mer mossa, inte vanlig java, utan nån annan sort. Är lite less på javamossan, trots att den är jättefin när den väl har fått rotfäste :)

Har inte mycket fisk här nu heller. å ska väll fylla på med nått stim tror jag, så småningom :)

De jag har här nu är:

*Svärdbärare "Montezuma"  1+2

*Kejsargoby  1+1

*Ancistrus 1+1 samt ungdjur som ej går att könsbestämma än (5-7 st.)

*Äpplen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: