Annons:
Etikettmalar
Läst 1631 ggr
[Toolkit]
2015-04-20 14:31

Corydoras paleatus och matning

Hallåj på er alla! Hur ofta skulle ni mata fyra unga Corydoras paleatus? Har matat dem 1 ggr per dag, en stor tablett att dela på, med Hikari sinking waffer fodertablett i ett års tid nu och dom verkar trivas och må jättebra.

Men är det för sällan, bör dom ha mat två gånger om dagen? Eller vilopaus på någon dag (som en dietdag) i veckan? Det finns inga andra fiskar i akvariet att få foderrester från. 

Äter era grönfoder som broccoli, gurka och spenat? Mina nonchalerar det helt så jag vet inte vad mer man bör ge dem?

Annons:
mimåne
2015-04-20 15:44
#1

Corydoras kan man gärna mata två gånger om dagen men jag är lite fundersam på det foder du säger dig ge dem.

Så vitt jag vet så finns det två olika hikari sinking wafers. Den ena sorten är för kött och allätare, och passar corydoras mycket bra. De här tabletterna är bruna ganska små och stenhårda, de går inte att bryta och är för lite att ge bara en om dagen. Den andra sorten är algtabletter, den är stor och grön, går att dela i 4 delar men är inte ett lämpligt foder att ge till corydoras som enda föda då de inte är äter alger.

Vilken av dessa två är det du har? 

Corydoras äter inte grönsaker (de kan acceptera vegetariska inslag i ett foder) De är kött och allätare och vill därför helst ha fryst foder av t.ex mygglarver eller artemia. Det kan varvas varannan gång med fodertabletter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

atos
2015-04-21 00:32
#2

#0  Prova supervit tablets B en tablett varannan dag

Ingbel
2015-04-21 06:03
#3

Ett tips är att ge dem en tinad räka ibland. Mina älskar det.

mimåne
2015-04-21 10:12
#4

En tablett varannan dag är för lite mat för corydoras.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

atos
2015-04-21 11:09
#5

#3 Ska testa det till mina också

#4 Alldeles rätt av dej , skrev fel ska vara varje  dag. Var trött ler

[Toolkit]
2015-04-26 13:38
#6

Bra tips där, nu har dom fått  Tetra Tablets Tab Mini helfodertabletter för bottenätare och det älskar dom! Tubifex har jag också testat men det struntar dom i helt och måste till slut dammsugas upp med bottenrensaren.

#3 Vanliga frysta ät-räkor? Fast påverkar inte salthalten vattenkvalitén, även i liten mängd?

Annons:
MariaK1977
2015-07-24 21:34
#7

Hej, hoppar in och frågar vidare i denna tråd. Vi har precis skaffat 6 corydoras, uppskattningsvis ca 5-6 cm. Har de tabletter som rekommenderas i inlägg #1. Hur många sådana ska jag ge per dag? Har annan fisk i akvariet så det finns lite rester av annat foder också Dock verkar de andra fiskarna även sno corydoras mat så det jämnar kanske ut sig… Sen upprepar jag frågan i #6. Vill de ha vanliga frysta ät-räkor? 1hel räka!? Låter som väldigt mycket mat.

Lillyrod
2015-07-24 21:39
#8

Mina corysar äter av all mat jag ger i karet utom grönsaker. De får räkmix, granulat och sjunktabletter precis som de andra. Att ge hela räkor till fiskar i den storleken har jag aldrig prövat.

mimåne
2015-07-25 13:11
#9

Till 6st corydoras, fullvuxna av storleken att döma.. 4st hikari sinking wafers på en måltid?

Corydoras äter inte hela frysta ärter. Däremot så äter dem ärta utblandad i en räkmix.

Jag har inte gett räkor till corydoras förut men till andra fiskar, i de fallen pressar jag en hel fryst räka genom vitlökspressen innan. Fungerar fint.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: