Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 8220 ggr
Lillyrod
4/19/15, 9:40 PM

Mina kar 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Småkakor.

Om man nu ska ge sig på att tillverka bottenfoder så ska man ha tålamod. Himmel vilken tid det tog att få dem torra. Saken blev ju inte bättre av att jag planerade middag som skulle tillagas i ugn. Jag fick ta ut dem i en timma mitt i bakningen. Mellan 4-5 timmar har de stått i ugnen innan de var klara. Nu står de och svalnar och sen får jag väl väcka fiskarna och be dem provsmaka. Undrar om det sjunker. Undrar om de håller ihop. Ja det får vi se.

Vill ni veta var det började? Läs här:http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5441368a8e0e747e0500898a-mina-kar-1?discussions-1

Annons:
[Jens]
4/19/15, 9:49 PM
#1

Det ser ju himla gott ut! :)

Lillyrod
4/19/15, 10:00 PM
#2

Ja det sjunker. Ja det håller ihop. Är det stenhårt? Ja det är det. Är det gott? Ja det ser ut så men som sagt hårt är det. Tar nog en stund innan de kan äta av det ordentligt. Pandorna är jätteintresserade iallafall och herr Macmasteri äter för fullt.

MsSofieG
4/20/15, 12:07 AM
#3

#2 Kan man få fråga vilket recept du följt? (Om du nu följt något vill säga) Vill hitta på något roligare att äta för mina ottos och räkor 🙂

Lillyrod
4/20/15, 5:47 AM
#4

Jag är ju som svenske kocken i Mupparna när jag lagar mat så inget recept. Jag hittade bara en som gjort bottenfoder när jag sökte på nätet och han utgick från hundmat. Jag tyckte inte det lät bra till mina vanliga små fiskar så jag skippade det. Det blev lite vad jag hade hemma bara. 

Ca 3 cm från ett fryst fiskblock, ett gäng gröna bönor, 3-4 okryddade skorpor, 3 st torkade aprikoser, ca 5 cm banan, en näve solrosfrön och vitaminer. Alltihop ner i matberedare och det fick gå ett tag tills det blev en smet. Jag fick ha i lite vatten med så det blev en tjock smet. Sen spritsade jag ut det i små kluttar på bakplåt. I ugnen mellan 4-5 timmar på ca 70 grader. Man får klämma på kakorna så man känner att de är stenhårda. Är de inte torra rakt igenom så blir det ju skämt ganska fort.

Jag skulle tro att man får blötlägga dem lite innan man matar för det tog en himla tid innan de blev mjuka. Pandorna ville äta men hade problem så jag tog upp deras kaka och klämde sönder den. Då åt de som galningar så smaken passade. Det går nog att göra på i stort sett vilka ingredienser som helst som fiskar kan äta.

Jag kan tillägga att det luktar inte så gott i huset medan det står i ugnen….

MsSofieG
4/20/15, 1:10 PM
#5

#4 Åh det måste jag prova :D Får göra det någon varm dag så jag kan vädra medans "kakorna" gottar sig i ugnen.

mimåne
4/21/15, 10:32 AM
#6

Vad roligt att de uppskattades av fiskarna! Det där med lukten befarade jag när jag först läste att du var på gång att göra kakorna. Kan tänka mig att fläkten stod på och fönstret öppet ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
4/21/15, 11:51 AM
#7

Det ser väldigt gott ut, det skulle nog gå att lura mig att smaka, om jag inte visste att det var fiskfoder  ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
4/21/15, 12:15 PM
#8

Det var öppet ut hela tiden ja ; ) Jag klurar på att göra fler men minska ner på skorpor eller välja något annat till torr ingrediens. De blev verkligen hårda och skulle nog passa bättre till större fiskar. Jag får väl hjälpa dem att blöta upp och dela sönder lite så går det nog bättre. Man kan ju anpassa ingredienser efter vilken fisk man tänkt mata. Det här var mest ett test för att se om det funkade och jag tog lite av vad som fanns att tillgå. Får jag till något bra recept så delar jag med mej.

Lillyrod
4/28/15, 8:05 PM
#9

Idag blev det en tur till akvarieaffären efter jobbet. I lagerlistan stod att Otocinclus affinis fanns inne och det var dem jag var ute efter. Måste ha hjälp i det stora karet med alla alger och jag har ju bara 2 stora snäckor som algätare och de latmaskarna sover mest. 

Sju stycken fanns kvar så de fiskades upp ur växtakvariet i butiken och fick följa med mej hem. Eftersom jag var ensam kund nu ikväll så blev det en trevlig pratstund med. 

Lite info till apisto och andra dvärgciklidägare. Efter 2 max 3 veckor bör man ta tillvara ynglen om man vill ha dem kvar. Det är den tiden honan passar dem. Efter ca 3 veckor släpper mammainstinkten och hon ser dem också som mat. 

Macmasteri har lekt igen och denna gången i nöten. Tredje gången nu och de har inte fått ut några yngel. Får fundera på mitt extrakar på 60 liter om man ska fixa i ordning det för eventuella yngel. Frågan är bara var jag ska ställa det. Finns ingen plats kvar här för akvarium tyvärr.

[Jens]
4/28/15, 8:16 PM
#10

Ja, det är oftast det som är problemet att hitta en plats för ett kar till. Man vill ju inte ställa det hur som helst utan det ska se bra ut och lättillgängligt.

Lillyrod
4/29/15, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Oj oj oj vad de har ätit de kära ottosarna. Så små de är och ändå har de hunnit med en hel del idag. Den här rutan var helt brun av kiselalger igår när jag släppte i dem. Den är ren till 99% idag. En arbetare finns på plats.

Lillyrod
4/29/15, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Äter man mycket så skiter man mycket helt klart. Ser ut som om jag får slamsuga lite ordentligt snart. Det var bara alger på sanden igår… Det var sanden jag skulle ta kort på men då kom fru Macmasteri ut och undrade vad jag gjorde.

Lillyrod
4/29/15, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är det påbörjat också med städning.

Annons:
Lillyrod
4/29/15, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En till som undrar vad jag gör.

mimåne
4/29/15, 8:32 PM
#15

Jag upplevde precis samma sak med mina Otocinclus affinis. Jag skaffade dem då kiselalgerna efter uppstarten var envisa, och de satte igång direkt. Algerna försvann helt på nolltid.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
4/29/15, 8:32 PM
#16

Men numera latar de sig mest bara de rackarna :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/29/15, 8:46 PM
#17

Som mina i 96an då. Jag ser dem nästan aldrig arbeta.

mimåne
4/29/15, 9:21 PM
#18

Men mina börjar kanske bli lite till åren också, så någon gång måste de väl få gå i pension.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/1/15, 1:44 PM
#19

Storrengörning i 152an idag. Vattenbyte med slamsugning. Senaste 2 gångerna jag gjort det så har jag burit mej så klantigt åt. Förra gången missade jag att hinken var full så det blev till att torka golv. Denna gången såg jag inte att slangen åkte ur hinken. Torka golv. Golven runt karen måste absolut vara de renaste i huset. 

Hittade ytterligare en död cory. Väldigt tråkigt men jag tror inte det beror på bostaden utan de var i väldigt dåligt skick när jag fick dem. Nu är det bara 2 kvar av de 7 jag fick med mej hem. Vilken tur att jag beställde 5 nya i onsdags….

mimåne
5/1/15, 8:24 PM
#20

Vad tråkigt på dina corys. De måste vara som du säger att de var i dåligt skick.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
5/1/15, 8:31 PM
#21

Ja de kom ju till butiken i trasig påse och låg bara och plaskade i lite vatten så det tog nog på dem stackarna.

mimåne
5/1/15, 8:39 PM
#22

Tror du att du får nya då?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/1/15, 8:54 PM
#23

Om de hade dött direkt hade jag fått nya. Det var bara en som dog 4 dagar efter hämtning. Nu sa han inget om det men vi får se när jag hämtar dem. Kommer onsdag eller torsdag.

mimåne
5/1/15, 9:49 PM
#24

Jo men jag tänkte nu när de faktiskt anlände mycket märkligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/1/15, 10:09 PM
#25

Ja de gjorde ju det och när jag hämtade dem så sa han i butiken att jag skulle hålla koll på dem och om de dog skulle jag få nya. Hör av dig med en gång sa han då. Jag sa när jag var där nu i veckan att de hade dött och att jag skulle beställa nya men då sa han ingenting. Vi får se. 

Jag fick också se haha. När jag skulle släcka karet nu så dök cory nr 3 helt plötsligt upp. Jag blev så snopen när en kom farande för att ta luft när jag såg 2 andra. Alltså lever 3 st av 7. Jag har bara sett 2 i flera dagar och sen hittade jag ju en idag död. Måste ha räknat fel förut.

mimåne
5/1/15, 10:26 PM
#26

Haha va? Hur menar du nu. Blev du snopen för att en cory du trodde dött plötsligt lever?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/1/15, 10:35 PM
#27

Det vore ju toppen om de kunde komma till livs igen men nä så var det inte. De håller sig gärna längs bakrutan och jag ser sällan alla samtidigt. Med dödsfallen jag har haft så har jag räknat att det är 2 kvar. Jag har bara sett 2 ett bra tag men nu dök en till upp. Jag har alltså räknat fel på dem som dött så det är 3 kvar. Väldigt glad för det kan jag säga.

Annons:
Lillyrod
5/3/15, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Inspirerad av mimåne så tog jag tag i mitt lilla kar idag. Jag har tänkt göra det ett tag men det har inte blivit av.  

Eftersom jag lät de flesta av mina växter dö i en hink när jag höll på med 152an så fick jag ju länsa detta lilla kar på växter när jag körde igång det stora igen. Det har alltid växt bäst här så det fanns att ta av. Sen har det bara stått utan att jag brytt mej så mycket. Fem otocinclus flexilis bor här just nu tillsammans med typ en miljon sandsnäckor. De har givetvis fått mat och rent vatten men så mycket mer har jag inte gjort. 

Så här blev det. Jag hade tänkt att ormhasseln skulle hålla ner mossan tills den växt fast på roten jag lade dit men i vanlig ordning ville inte hasseln det jag ville. Nåja mossan ligger stilla ändå.

[Jens]
5/3/15, 7:41 PM
#29

Akvariet blev ju jättebra men mossan är ju helt underbar !

kirshim
5/3/15, 7:43 PM
#30

vad är det för ormbunke du har i mitten på akvariet?

Såg trevligt ut med så många olika sorters växter…

Lillyrod
5/3/15, 7:50 PM
#31

Tack Jens. Ja jag gillar växter. Både i karet och utanför. "Ormbunken" är peacook mossa ; ) Den har varit kvar här hela tiden med några få andra växter. Jag har börjat plocka tillbaks det jag tog nu kan man säga.

kirshim
5/3/15, 7:55 PM
#32

hur hög blir peacook-mossan, skulle ju se fin ut på nån av platåerna i mitt stora akvarium när det är fixat…

Är den svår att hålla liv i och hur växer den?

Och framför allt, går den att få tag i för en amatör?…;P

Lillyrod
5/3/15, 7:59 PM
#33

Den blir inte hög. Den växer utåt neråt så den skulle nog passa utmärkt där. På min bild ligger den bara på en låg rot. Jag har inga problem att hålla liv i den. Den är inte ljusberoende och får bara lite näring  vid vattenbyte.

mimåne
5/3/15, 9:18 PM
#34

Vad roligt! Det kom alltså något bra av mina tafatta försök idag ;) Så effektfullt det blev med mossan. Riktigt läckert. Det gjorde du bra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
5/5/15, 9:45 PM
#35

Otroligt snyggt Lillyrod :)

Tänkte passa på att slänga in en fråga till dig/er, har ju ett 40 liters akvarioum, där jag inte har någon algätare (bara snäcklingar och klasar just nu) jag skulle behöva en algätare där, och jag har kollat lite på just ottocinklus, kan man ha ett par tre sånna i ett 40 liters akvarium ?

Förlåt att jag kapar din tråd med frågan Lilly 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/5/15, 10:02 PM
#36

Tack! Kapa på du det gör inget. Otocinclus vill ju gärna vara ett gäng. De jag har i 54an är flexinis (pepparotto) och de är lite mindre än affinis. Iallafall i mina kar. Enligt zoopet än minsta volym 40 liter så du kan säkert ha ett gäng sådana där. Jag har just nu 5 st i 54an.

Draken
5/5/15, 10:56 PM
#37

Ett gäng ? menar du då kanske 3 eller 5 ? Jag vet ju att de vill vara några stycken, men jag vill inte att det skall bli för många, det är inte snällt mot fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/6/15, 5:32 AM
#38

Det är ju en stimfisk och man ser mer av dem om de är några stycken så jag skulle nog satsa på 5. Du har ingen annan fisk där i nu väl?

Draken
5/6/15, 7:49 AM
#39

Det finns några Guppyyngel i karet också, vet inte hur många dock.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/6/15, 10:57 AM
#40

Jag tror nog de klarar det.

Draken
5/6/15, 11:30 AM
#41

Men då kanske jag skall satsa på ett gäng om 5 stycken då :) Skall eventuellt till butiken idag, om jag hinner och dås akll jag se vad de har hemma :)

tusen tack för informasionen :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
5/6/15, 5:32 PM
#42

Det var så lite så. Klart att man måste få diskutera fiskarna som finns i tråden : ).

Här sitter jag och väntar. Mina beställda corysar är på väg häråt. De brukar komma ons eller tors eftermiddag men fick ett mail idag som sa att de kommer ikväll. Efter kl 19 någon gång ska de dyka upp i affären som stänger kl 18 haha. Nåja han stannar kvar så att vi kan hämta våra fiskar ikväll de som vill. De kunde få stanna kvar i butiken med till i morgon men jag vill ha hem dem. Hoppas verkligen de är i bättre skick än de som kom sist.

Draken
5/7/15, 11:34 AM
#43

:D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/7/15, 7:51 PM
#44

Dessa corysar. Igår simmade de runt som tokiga och smakade av kvällsmaten de fick. 

Idag hemma på fika så fick jag nästan panik. De låg lite här och där helt apatiska och rörde knappt på sig även om jag petade på dem. Ingen tid att göra något åt det heller så det blev en lååång eftermiddag på jobbet. Smet hem så fort jag kunde och det första jag ser när jag kommer hem är en död cory. Den ligger på sidan och är helt blodig. Det ser ut som den skurit sig på nånting. De andra syns inte alls. 

Så vad göra. Slängde ur grenarna som var det sista jag lade i karet. Satte igång med vattenbyte som blev nära 90 %. Lämnade bara kvar så de kunde simma. Slamsög ut vattnet så jag fick bort en hel del av det ottosarna lägger av efter all ätning. Pumpen tog jag ur och rengjorde under rinnande vatten. Filtret åkte ner i en gryta och fick koka en stund. Sköljde det noga sen. Fyllde på nytt vatten och satte igång pumpen. Filtermedia hälldes i. Det ska ju ta hand om skadliga ämnen så varför inte. När karet var nästan tomt kände jag igenom hela med händerna. Botten, rötter och stenar. Det finns inget vasst. Det enda jag hittade var en himla massa snäckor när jag trevade runt. 

När allt var klart så satte jag mej ner och bad en liten bön. Vänta. Vänta lite till. Men kom igen nu. Var är ni? Simma lite snälla. Fyra stycken dök helt plötsligt upp och började busa runt med varann. Efter en stund kom en till. Kollade i hörnen och hittade en som bökade runt efter mat. Bara en av de 7 som är kvar som fortfarande såg lite medtagen ut men den visade sig. 

Nånting var alltså fel hos mej. Jag har ingen aning om vad men nu hoppas jag att det är borta. Kan ha varit något på grenarna. Fasen också att de innan skulle behöva dö innan jag fattade. Alla värden har ju varit bra hela tiden. Håll tummarna för att de mår bra nu.

mimåne
5/7/15, 7:57 PM
#45

Ojdå. Det var tråkigt att höra Lillyrod. Tyvärr är det ju så att värdena vi kan mäta i våra akvarium, är långt ifrån all sanning som kan finnas där. Slår vi ner en tvålklick, ja vad ger det utslag på.

Du har haft otur med elegans, hoppas att det bara går uppåt från och med nu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/7/15, 10:13 PM
#46

Det är sant. Allt går inte att mäta och ibland stirrar man sig blind på det. Jag borde ha förstått innan att något var fel tycker jag men inga andra fiskar var påverkade. Nu är det full cirkus i karet. Alla simmar som tokar. Sex stycken corys var framme och åt. Den sjunde är nog mer medtagen. Den är från förra omgången jag köpte och har varit dålig nästan hela tiden men ätit så jag har låtit den vara.

Mr Mac tycker att allt det här nya vattnet är som gjort för en date i nöten. Frun däremot vill vara ifred och äta. Det kan ju vara så att vad som nu var fel påverkade deras lek med.

Draken
5/8/15, 5:27 PM
#47

vad skumt, men hoppas det går till sig nu 🤔 Det kan ju har varit något på grenarna som inte var bra, eller som avgav något ämne som de inte tålde, men den som var blodig hittar jag ingen förklaring till :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/8/15, 6:34 PM
#48

Ja jag tror också på grenarna. Det var al som låg i vatten när jag tog dem. Den blodiga förstår inte jag heller vad som hänt med. Möjligen att den hoppat och smällt i på något vis. Ibland hör man ju hur det tjongar till i täckglaset när de är uppe vid ytan.

Annons:
Lillyrod
5/8/15, 7:42 PM
#49

Jag förstår inte. Matade de små liven och 3 corys kommer fram och äter. Två stycken av de gamla och en av de nya. En ny ligger under växterna men kommer inte fram. Fyra av sju?? Nu har jag gått över hela karet och röjt runt. En till, den sista gamla, lyckades jag skrämma upp men den kom inte fram. Jag har lyft på allt de kan komma under och svept med handen över botten så skiten forsar fram men inga fiskar. Alltså inga lik heller. Nu ser det ut som f-n men har fortfarande inte hittat mer än 5. De som är framme är pigga och glada så det känns inte som om något är fel just nu men var tusan är nr 6 och 7? Jag blir helt nojig på det här.

Draken
5/8/15, 10:18 PM
#50

Hoppas du hittar dem välbehållna :/  Inte kul när det blir så där :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
5/8/15, 10:36 PM
#51

Det var väl banne mig vad det skulle krångla. De kan inte ha hoppat ut någonstans? Fast två på samma gång, det känns ändå lite långsökt.. De borde vara någonstans ändå, så fort äter de ju inte upp varandra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/8/15, 11:50 PM
#52

Ja nu känns det krångligt. Jag har inte hittat fler än 5. Krupit runt på golvet har jag också gjort haha. Inte hittat någon där heller som tur är. Nej jag tror inte de är döda för jag borde hittat dem när jag vände upp och ner på karet. De kan bara inte bli uppätna på 1 dygn och då borde jag iallafall ha hittat pansaret för det blir kvar. 

Gjorde ett mindre vattenbyte ikväll med. Igår var de ju väldigt pigga efter det men det dök inte upp fler för det. De som är framme är ju pigga och glada så det känns inte som om det är något fel heller. Jag får hålla koll över helgen och se vad som händer.

mimåne
5/9/15, 12:12 PM
#53

Mycket märkligt må jag säga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/9/15, 12:42 PM
#54

Bara 5 st aktiva corys idag med. En av dem simmar men äter inte. Den är ganska liten. Av de fyra som det är full fart på är 2 nya och 2 gamla. De som är "borta" är 2 nya. Får fortsätta med vattenbyten dagligen ett tag i mindre skala och se vad som händer.

Att behandla med något känns svårt då de inte uppvisar några som helst andra symptom än att de är slöa. Helt utfärgade och ser normala ut.

Lillyrod
5/10/15, 9:43 AM
#55

Hittat de båda försvunna. Båda döda inklämda bakom doppvärmaren. De fick egentligen inte plats där bakom. Det känns så himla tråkigt att det har blivit såhär med dem. Nu är det bara att hoppas på att jag lyckas få de andra att överleva 😟

Annons:
Lillyrod
5/10/15, 4:44 PM
#56

Omgruppering på fisk. Jag fick nog av fru Baenschis elakheter och flyttade de 4 pandorna till 54-liters karet. Det är egentligen något för litet men hellre 54 liter som de får simma i än ett litet hörn av 96 liter. Så fort de flyttade sig ut ur hörnet så kom hon som en raket och anföll. De låg där på varann och fick stryk så fort de rörde på sig. 

Jag undrar vad det är med pandor och apisto. Agassizii hatade dem också. Däremot så har Mr Mac med fru inget emot elegansen. 

Ottosarna som varit själva i 54an ett tag nu kom nyfiket fram och undrade om pandorna ville bli putsade. De försökte lite men pandorna som är vana vid pisk när någon kommer nära flydde med ottosarna hack i häl. Det såg ganska komiskt ut. Hoppas de får det lite lugnt och skönt nu.

Fifill
5/10/15, 5:02 PM
#57

Macmasteri/Viejita verkar vara väldigt coola apistogrammor, inte sant? Hittills har åtminstone alla mina varit det, och jag har haft sex stycken.👍

Hoppas corysarna mår bättre snart.

Lillyrod
5/10/15, 5:26 PM
#58

Ja de är väldigt lugna. Bråkar inte med någon. Herr Baenschi är också lugn det är honan som absolut inte tål corysar. 

Jag har suttit och tittat på pandorna nu en stund. De far runt som tokiga med näsan nere i sanden. Fanns visst mycket gott där. De röjer runt så min gissning är att jag får rengöra pumpen i veckan ; )

Aristarcos
5/10/15, 7:31 PM
#59

Mina ottosar har aldrig jagat några andra fiskar :) vad har du hittat för sort mån tro Lillyrod ?+

Lillyrod
5/10/15, 8:57 PM
#60

Ha ha ha ja de jagade ju inte på det viset. De hängde med när pandorna for iväg. De var väl nyfikna på sina nya sambos : ) Den sällskapliga sorten är flexinis fd arnoldi.

Lillyrod
5/16/15, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Var iväg till akvarieaffären idag för att köpa ett nytt lysrör till lilla karet. Det gamla har suttit i drygt ett år nu så det var dags.

Diskuterade problemet med mina corysar och det fick ju bli lite gissningslek eftersom det inte går att säga vad som är galet. Jag har bytt 2 hinkar vatten varannan dag nu och alla 5 lever. Även den minsta har börjat röra på sig och äter. Det finns hopp för dem. Nu måste jag tyvärr låta dem vara testpiloter. Jag ska inte byta vatten på ett tag och se om de blir sämre igen. Det är enda sättet att se om det som de far illa av är kvar eller om jag har fått bort det. 

Det enda som han i affären kom på att jag kunde prova är aktivt kol. Det finns ett fack i pumpen för just kol eller annat valfritt filtermaterial och jag fick med en påse kol vid köpet. Så nu har jag fyllt på kol och satt igång så får vi se om det kan vara till nytta. Det kan vara så att kommunen har tillsatt något i vattnet som de inte talar om, vilket inte är ovanligt, och då ska kolet hjälpa.

En bild på 96an som verkar funka bra nu ca 4 månader efter uppstart. Använder Tropicas växtgödning. Två tryck på varje flaska i veckan istället för rekommenderade ca 7-8. Lite alger är det för det står lite för nära fönstret men inget som inte jag och ottosarna har under kontroll.

sauk1
5/16/15, 9:36 PM
#62

Hur var det, använder du vattenberedningsmedel? Annars bra försäkring, precis som aktivt kol, för att se en förbättring.

Annons:
Lillyrod
5/16/15, 9:39 PM
#63

Nu när det är nåt knas så gör jag det. Easy life filtermedia. Ska enligt flaskan vara bra för det mesta. Jag har fått den rekommenderad också.

sauk1
5/16/15, 9:50 PM
#64

Den är bra. Använder den själv. Obs glöm inte att vänta med växtnäringen efter vb med filtermedium. Men det visste du säkert, ville bara försäkra mig…

Lillyrod
5/16/15, 10:19 PM
#65

Jag har ingen växtnäring alls i det karet just nu pga väldigt anfall av kiselalger ; )

Lillyrod
5/17/15, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Det har ju diskuterats eklöv i karen i en annan tråd. Eftersom det finns massor av ek runt knuten och smågrisarna påtalade att de inte fått gräs idag så tog jag en liten promenad i min närhet. 

Rafsade ihop en bunt löv och satte på spisen. Kokade dem ca 15 min och sköljde sedan flera gånger i kallt vatten. Första karet var 152an att få löv. Det var bland det häftigaste jag varit med om. Tyvärr hade jag ju ingen aning om vad som väntade så jag hade inte kameran redo första minuten. Fick springa och hämta den och missade därför Mr Mac i ställning: Vad du än är ska jag döda dig!

Det kommer en lång rad med bilder nu för jag vill gärna dela detta med apistoägare, både befintliga och kommande.

Vad ÄR detta för något?

Lillyrod
5/17/15, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Kanske bäst att spänna sig lite.

Lillyrod
5/17/15, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Om det är farligt så ska jag se farlig ut.

Lillyrod
5/17/15, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Älskling! Det är löv här.

Annons:
Lillyrod
5/17/15, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Dom här?

Lillyrod
5/17/15, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Vad tittar ni på?

[Jens]
5/17/15, 5:06 PM
#72

Hehehe. Först fattade jag inte varför du skrev Vad är det här för något men sedan förstod jag att du gjorde en story av det hela ;))

Lillyrod
5/17/15, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Jag är sååå snygg!

Lillyrod
5/17/15, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Han var helt klart färdig för lek där Mr Mac.

Nästa kar var 96an.  Herr Baenschi är inte känd för att vara tuff så först ut att kolla är frun.

Lillyrod
5/17/15, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Är det farligt?

Lillyrod
5/17/15, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Jag får väl kika lite.

Annons:
Lillyrod
5/17/15, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Älskling det är löv här!

Lillyrod
5/17/15, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Jag är sååå snygg!

Lillyrod
5/17/15, 5:19 PM
#79

Exakt samma reaktion hos båda hanarna av apisto. Förutom att Mr Mac var redo att göra processen kort med löven och herr Baenschi gömde sig bakom roten. 

Fenorna blev högre och högre och färgen blev starkare och starkare. Jag hoppas det syns på Mr Mac hur mörkblå han är på kroppen på sista bilden. 

Jag var helt fascinerad och knäppte nog 50 bilder på båda karen. Hade ingen aning om att eklöv funkar som viagra för fisk. 😃

Lilolizeit
5/17/15, 5:31 PM
#80

vilka snygga herrar du har! 😍 Kul att det räcker med lite löv för att trigga igång dom :

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
5/17/15, 5:34 PM
#81

Ja behövs det inte mer så kan jag tillgodose det : )

Jag kan också tala om att nykokta eklöv håller sig ganska bra på botten.

[Jens]
5/17/15, 5:36 PM
#82

Det märks att han är blå och fin! De är verkligen fina!! Jag ska göra något åt min 63 L akvarium när jag har semester men vet inte riktig hur.  Får fundera lite på det.

Lillyrod
5/17/15, 5:37 PM
#83

Hur var det med den där tråden om dina kar Jens? 😉

Annons:
mimåne
5/26/15, 10:33 AM
#84

Nämen så roligt att se! Löv är ju något som finns i apistogrammans naturliga omgivning. Kanske leker de bland löven i naturen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/26/15, 10:55 AM
#85

Om de leker där i det vilda vet jag inte men det brukar finnas mycket mat bland löven i naturen så de gillar att pilla där : )

mimåne
5/26/15, 10:56 AM
#86

Det har du säkert rätt i också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
5/26/15, 11:33 AM
#87

Men ååå vilka vackra fiskar!!! Jg väljer ju själv mellan borellii och baenschi. Nu väger det över mot baenschi. Och vad kul att de gillade eklöven! Känns ju lovande för mitt kar då :)

Lillyrod
5/27/15, 7:13 PM
#88

Mysteriet i mitt stora kar fortsätter. Mina corydoras mår inte bra även om de lever alla fem fortfarande. Fru Mac har börjat klia sig lite och det gör också elegansen nu plötsligt. Det har de inte gjort innan. 

Fem Neontetra och en otocinclus har vandrat vidare. Neontetrorna såg märkbart dåliga ut så 4 tog jag bort och en hittade jag död. 

Nu efter att jag har konsulterat en gammal bekant som haft mycket akvarium förr så har jag beslutat att börja behandla. Jag får ta uteslutningsmetoden och börjar med bakterier. Det kan ha kommit både med grenarna och de första corysarna. Några av tetrorna var glosögda och simmade konstigt och det ska också tyda på bakterier. Lilla corysen hade frispel i lördags och for som en torped i karet. Dunsade i både rutor och inredning. Han låg och flöt på ytan upp och ner sen singlade ner till botten där han också låg upp och ner. Jag hade håven i handen och var färdig att ta bort honom när han lade sig riktigt och blinkade åt mej. Jag kunde inte… Dagen efter var han som vanligt och både åt och simmade med de andra. Han är nästan piggast av dem just nu. Sååå glad att jag gav honom natten där att piggna till på.

Första dagen av 5 med behandling nu så får vi se om det blir bättre annars får jag ta steg 2 och testa medicin för parasiter.

[Jens]
5/27/15, 7:17 PM
#89

Nämen så tråkigt! Vad kan du ha råkat ut för ??? När du säger grenar? Har du köpt grenarna eller plockat dem utifrån? Varför tror du de har en ev orsak till det här?

Lillyrod
5/27/15, 7:27 PM
#90

Jag plockade grenarna ute. Ingen fisk reagerade på dem förrän jag köpte elegansen. Det kan ha varit bakterier på dem. Jag hade dem i hett vatten i flera dagar innan jag lade dem i karet men man vet ju aldrig. Det kan också vara så att de första elegansen jag köpte hade något skit med sig. 

Jättesvårt det här för jag har aldrig haft några sjukdomar förutom vita prick en gång. Jag är inte van vid det här : /

Annons:
[Jens]
5/27/15, 7:32 PM
#91

Låter mer troligt att det är elegansen. Grenar som är kokta väl brukar inte ge några dåliga effekter men självklart finns det risk men tycker det är ovanligt dock.

Lillyrod
5/27/15, 8:08 PM
#92

Ja jag hoppas att det här hjälper nu. Det är ganska hopplöst när fiskarna dör och man inte har en aning om vad man ska göra.

[Jens]
5/27/15, 8:12 PM
#93

Kan verkligen förstå det! Jag blir otroligt nervös när jag köper ny fisk eller växt så därför försöker jag göra det mer sällan.

Lillyrod
5/31/15, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Här är vi allihop och rotar bland löven tillsammans 🙂

Lillyrod
5/31/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Vildfångade. Rädda. Inte vana vid människor och gömmer sig så mycket det går. 

Det här är de roligaste ottosar jag har haft. Det ser alltid ut såhär när jag sätter mej vid karet 😃

Frågan är vem som tittar på vem….

Sarah E
5/31/15, 10:35 PM
#96

Vilka söta runda små ottis-magar!! Vad är det för Apistogramma du har där? Det har du säker skrivit men orkar inte kolla nu? Vackra i alla fall!

Lillyrod
5/31/15, 10:40 PM
#97

Det är Macmasteri.

Annons:
Sarah E
5/31/15, 10:55 PM
#98

Just det! Nu minns jag att du skrev att du valde mellan den och en annan (borellii??) och så blev det denna.

Lillyrod
6/14/15, 11:32 AM
#99

Nu har det gått ett tag och jag har blivit av med några fiskar till. En elegans fick jag ta bort då hon mådde riktigt dåligt och bakre fenan under magen i stort vittrat sönder. En ottis till har försvunnit i det karet så 5 kvar av dem och 4 elegans. 

I lilla karet stöp 3 pandor på lika många dagar. Den enda kvarvarande fick flytta över till stora karet igår så den slapp vara helt ensam. Elegansen tog emot den med värme och inbjöd till rothäng. Jag vet att det inte är det ultimata att flytta fiskar när de inte mår bra men det är ju samma problem och pandan har inga som helst sjukdomssymptom. Den mådde inte bra av att vara själv heller.

Jag har behandlat med multicura som ska ta både bakterier och parasiter av de vanliga slagen men om det har hjälpt eller inte är svårt att säga. Medicin hjälper sällan mot de redan drabbade har jag fått veta men räddar i de flesta fall de som ännu inte blivit dåliga.

Eftersom det är mest corydoras som drabbas och i två olika kar så är det med största sannolikhet vattnet det är fel på. Jag har tagit reda på att kommunen tillsätter soda i vattnet för att höja Ph så rören inte rostar. Soda är ju frätande och min gissning är att de tillsätter för mycket. Läsk t ex innehåller en mikroskopisk mängd soda så det ska inte vara skadligt i små mängder. Corysar är ju väldigt känsliga för "skräp" i vattnet. Jag ska maila kommunen för att ta reda på hur de gör.

Konsultation med akvarieaffären igår. Där fick jag  reda på att jag gör/har gjort allt jag kan för mina små fiskar. Fortsätter nu med att ha aktivt kol i pumparna och filtermedia i riklig mängd vid vattenbyten och hoppas på det bästa.

LuckyMommy85
6/20/15, 8:59 PM
#100

Hur går det med fiskarna? Någon förbättring? Dina apistogramma är ju ursnygga, blir riktigt sugen på ett par men det finns så många fina, tror iaf att det blir macmasteri till att börja med :)

Lillyrod
6/20/15, 9:54 PM
#101

Ingen förbättring men ingen mer har dött iallafall. De mår inte bra men överlever. Jag har inte fått något svar från kommunen så jag ska ta ett mail till i veckan som kommer.

kirshim
6/20/15, 10:07 PM
#102

usch vad jobbigt, hoppas du löser det SNART….

Lillyrod
6/20/15, 10:27 PM
#103

Ja tack det hoppas jag också. Det finns inget annat än vattnet som jag kommer på nu.

Lillyrod
6/27/15, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Jaha. Så länge var det lugnt. Sista pandan visar samma symptom som den elegansen jag tog bort sist 😭. Jag fattar ingenting och börjar bli desperat på det här. De återstående 4 elegansen mår än så länge bra 

Är det någon som sett något liknande förut eller har någon idé om vad det här beror på?

Annons:
mimåne
7/1/15, 4:23 PM
#105

Nu är mitt minne inte så långt som det skulle behöva vara i denna stund, så jag kommer inte riktigt ihåg vilka symtom du haft på dina fiskar, men är inte pandan väldigt röd om buken? Första tanken jag har är att du fått in någon bakterieinfektion.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/1/15, 5:51 PM
#106

Jo det är en infektion. Tog bort den så fort jag tagit bilden. Jag har medicinerat mot både bakterier och parasiter i 2 omgångar efter varann. Det blir inga som helst förändringar av det. 

Det är inte buken som är röd utan vid sista fenan under stjärten. Precis så blev en av elegansen med. Den liksom smälter och sen blir området infekterat. Från att jag märker att fisken är lite slö så går det bara några få timmar innan det ser ut som på pandan. 

Min teori är att det är för mycket soda tillsatt i vattnet. Soda är i större mängd frätande. Det används vid målning t ex och kallas när den säljs i färgaffärer för målarsoda. Natriumkarbonat heter det med ett finare ord. Jag gissar att vattenverket tillsätter aningens för mycket soda vilket gör att fiskens skinn fräts sönder. I första hand corysarna eftersom de inte har fjäll. När skinnet sen är skadat så kommer infektionen som ett brev på posten. 

Jag har själv märkt att det ibland svider på läpparna när jag dricker vatten. Jag brukar dricka ganska mycket vatten varje dag. Ont i magen har jag med ibland och vissa dagar känns det om man har urinvägsinfektion när man går på toa. 

Kommunen har inte svarat mej och jag ska ringa dem så fort jag får semester så jag kan ringa dagtid i lugn och ro.

mimåne
7/1/15, 8:50 PM
#107

Ojdå. Ja där har du helt klart något att kolla upp. Hoppas du får tag på dem så snart som möjligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/11/15, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Jag har fortfarande inte fått något svar på min mail till Vattenverket. Däremot har den konstiga smaken och svedan på läpparna försvunnit. Kaffet smakar sen mitten på förra veckan som det ska. Något har de alltså gjort. 

De fyra eleganserna simmar på och ser ut att må bra. Inga incidenter sen förra gången.

Idag vågade jag ta en sväng till akvarieaffären. Tänkte mej något stim med tetra till det stora karet och något att stoppa i 54-litern som bara innehåller 5 ottosar. Några tetror blev det inte men något att stoppa i lilla karet hittade jag. 

Ett par Aphyosemion australe gold. De ser pigga och glada ut och nyss hittade jag dem omslingrade i mossan. De har varit i karet ca 1 timme. De ville inte vara med på bild så det blir en riktigt dålig en på dem. Enda jag fick med honan på.

[Jens]
7/11/15, 6:27 PM
#109

Men jösses vad du har fått gå igenom. Tråkigt att det ska vara kommunens vatten som orsakade detta? Är allt bra nu? Jag tänkte på om det är kommunens vatten så borde väl akvariefisk-affären råka ut för problem de också?

Lillyrod
7/11/15, 6:45 PM
#110

Jag kan iallafall inte hitta någon annan anledning till det som har varit än vattnet. Jag har ju själv känt av det med. 

Vi får inte vattnet från samma ställe här som inne i stan. Däremot är det konstigt att ingen mer runt här reagerat. Fast det kanske de gjort även om jag inte vet om det. Just nu är det ok iallafall.

[Jens]
7/11/15, 7:55 PM
#111

Så bra. Hoppas dock bara att du får klarhet i det.

Annons:
Lillyrod
7/12/15, 1:58 PM
#112

Mina killis har smakat hemgjord räkmix idag. De var väldigt tveksamma till att börja med. Tog ett bett. Spottade ut och smakade igen. Efter en stund åt de. Nu är biten borta så efter lite tillvänjning var det tydligen ok.

Lillyrod
7/15/15, 10:37 AM
#113

Det ser ut som om vattenkvalitén är ok fortfarande. Corysarna är piggare än någonsin och de andra med. 

Jag köpte nytt foder samtidigt med mina killis. Aquatic Nature Tropical energy food. Samtliga fiskar gillar det verkligen. Även ottosarna smaskar gladeligen i sig när det serveras. Finns med eller utan spirulina. Jag tog utan eftersom jag har det i räkmixen. Det är ett granulat i små små bitar. Rekommenderas.

mimåne
7/15/15, 4:52 PM
#114

Vad härligt att vattnet känns som vanligt igen. Hoppas att det håller i sig och att dina fiskar börjar må bättre igen. Trevlig ny art du köpt också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LuckyMommy85
7/16/15, 12:06 AM
#115

Härligt att det verkar gå åt rätt håll, hoppas nu det fortsätter så.

Lillyrod
7/19/15, 9:20 PM
#116

Mina fiskar fick riktig söndagsmiddag idag. Jag har hälsat på min väninna med villa och tillhörande regnvattentunnor. Fiskafänget gick bra och jag kom hem med en burk proppad med mygglarver.

Alla tyckte det var väldigt gott. Mina kerritetror har numera magar liknande en slöjstjärts….

Till och med corysarna var uppe i vattnet och jagade men de hade inte så stor jaktlycka. Jag såg bara en som lyckades fånga en larv. Däremot fick de tag i dem som föll ner på botten. Finns kvar så det räcker till i morgon med 🙂

[Jens]
7/19/15, 9:37 PM
#117

Lyllo! Jag borde skaffa mig en regntunna också för det minns jag att det fanns mycket mygglarver i hemma hos mina föräldrar när jag var liten.

Lillyrod
7/19/15, 9:57 PM
#118

Det har inte funnits några mygglarver på hela våren men nu hade hon massor i en tunna av fyra. De andra var tomma. Lite konstigt med insekter runt här i år.

Annons:
Lillyrod
7/23/15, 10:27 AM
#119

Kors i taket. Vattenverket har ringt. En mycket trevlig herre som förklarade att det inte fanns något fel på vattnet hit ut. Jag undrade försynt om det möjligen kunde vara så att de överdoserat kemikalierna de tillsätter i vattnet. Nej då definitivt inte. Varför jag hade problem kunde han inte räkna ut. 

Ett samtal med en vvs-are sa att jo det hade varit problem där jag bor. Han visste dock inte exakt vad för problem. 

Det beska otäcka vattnet kom tillbaks här förra helgen men nu är det ok igen. Fiskarna mår fortfarande bra. 

Som jag pratade om i mimånes tråd så är jag på jakt efter ett nytt stim i mitt stora kar. Efter lite funderande blev det Smycketetra. Priset på dem och kolglödstetran var nästan samma men 10 eller 20 stycken gör en viss skillnad så det blev Smycketetra

Så nu väntar jag spänt på att de ska komma hem : )

mimåne
7/23/15, 2:05 PM
#120

Nämen ojdå. Det var då märkligt att vattenverket inte hade några uppgifter eller kunde erkänna något sådant. Har du upplyst dem om informationen du fått från vvs?

Gjorde du något vattenbyte åt fiskarna medans det otäcka vattnet var tillbaka eller skippade du kanske det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/23/15, 3:20 PM
#121

Jag upplyste dem om vad vvs-killen sagt men det kunde han inte heller förstå. Han hade gått igenom testresultat någon tid tillbaks men inte hittat några variationer alls annat än lite mer klor tillsatt när det regnade så mycket för någon vecka sen. Det svämmade över både här och där så då tillsatte de lite mer och det kan man ju förstå. Det är dock inte klor som är problemet. Det varken luktar eller smakar simhall om vattnet.

Jag gjorde inget vattenbyte i 152an med corysar medan det beska vattnet var tillbaks.

Lillyrod
7/23/15, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Det är inte alltid så kul

med akvarium. Mina alger som jag hade problem med förut är helt borta. Växterna som sluppit undan det svarta kletet från alla kiselalger har börjat växa som bara den och är jättefina. Sen kom de förmodade problemen med vattnet. Nu hoppas jag att det har rättat till sig också. 

Då händer detta 😭

Lillyrod
7/23/15, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Nu har jag precis gjort vattenbyte så det ser lite bättre ut än precis innan ett vattenbyte. Svävalger. Fasen också. Det här med grönt vatten som inte går att se genom trodde jag att jag gjort mej av med när jag startade om för snart 2 år sen.

Det finns inte en enda annan alg kvar förutom några bortglömda tofsalger på stenarna men de här ska givetvis dyka upp och föröka sig.

Jag har läst på längden och tvären om vad man ska göra åt det. Flygande vattenbyte med en slang ur och en i har jag ingen möjlighet till och jag tror inte det är helt bra för balansen i övrigt i karet heller. Mörkläggning förespråkar många men ungefär lika många säger att det är tillbaks på en vecka efter sen. 

Tog till mej tipset om att ha i algmedel som förhoppningsvis får algerna att klumpa ihop sig lite och ett mycket tätt material i pumpen som får fånga upp dem. 

Någon som känner igen en påse filtervadd? Bara älskar utrymmet i pumpen som ger plats för eget val av filtermaterial. Jag tryckte i så mycket vadd det gick där och sen är det ju den vanliga filterpatronen också. Nu får vi se hur detta går….

mimåne
7/23/15, 4:20 PM
#124

Jag har också haft svävaralger förut och behandlade dem precis som andra alger. Var envis och noga med vattenbyten så ska de nog ge upp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/23/15, 4:30 PM
#125

Hjälper det med tätare vattenbyten tror du eller ska man köra som vanligt?

Annons:
mimåne
7/23/15, 6:46 PM
#126

Jag tror det kan göra det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
7/23/15, 6:51 PM
Lillyrod
7/23/15, 7:12 PM
#128

Den var bra Jens. Riktigt bra. Jag uppfyller alla krav där utom möjligen lite för mycket mat en gång ibland. Växter får det inte plats fler. Vattenbyten gör jag och det är inte särskilt mycket fisk där i. Det ska nog gå att få bukt med det här : )

Lillyrod
7/28/15, 11:32 AM
#129

Roligt i karet…

Det är inte bara tråkigheter just nu. Fick mej ett riktigt gott skratt i helgen när en otocinclus tyckte att herr Macmasteri hade smutsat ner sig när han åt. 

Att se en hysteriskt backande herr Mac med en otto mellan ögonen var ganska kul. Han fick finna sig i att få huvudet putsat 😃Tyvärr var det över på ca 5 sek så något foto hanns inte med.

Igår så var det ett prövande lekbeteende hos elegansen med vilket också fick mej glad. De mår såå mycket bättre nu och busar på både med varann och med mej när jag är där och grejar. 

Mina svävaralger verkar minska med. Byter vadden i filtret var tredje dag och den är väldigt grön. Sikten i karet har i varje fall inte blivit sämre.

mimåne
7/29/15, 7:22 PM
#130

Nämen vad roligt att höra att det går bättre :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/30/15, 4:53 PM
#131

Smycketetrorna hämtade och håller på att koppas in : )

LuckyMommy85
7/31/15, 9:43 AM
#132

Spännande, kommer bild på dom små tetrorna snart då ;)

Annons:
Lillyrod
7/31/15, 10:07 AM
#133

Än så länge gömmer de sig mest. Ingen färg heller. Jag antar att uppfödda som de är i kommersiellt syfte så har de aldrig sett ett inrett kar och inga andra arter heller. 

Vågar de sig ut ur växterna så kommer en jättestor fisk (macen) och kollar in dem. Sen finns det helikoptrar som står o hovrar intill och försöker tafsa med små läskiga spröt. 

Tar kort så fort de vant sig ; )

mimåne
7/31/15, 9:31 PM
#134

De kommer nog till sin rätt snart :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/6/15, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

54 liter idag

Lillyrod
8/6/15, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Mina killis som bor i 54an

Lillyrod
8/6/15, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

96-liter efter lite omändring

Lillyrod
8/6/15, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Rot-otto med ärr i nacken. Jag känner ren lycka varje gång jag ser den. Att vi kunde rädda den stackaren 😍

Lillyrod
8/6/15, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

152-litern idag.

Lite disigt än men mycket bättre

Annons:
Lillyrod
8/6/15, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Smycketetrorna

har äntligen vågat sig ut. Var med och åt ordentligt första gången igår.

Lillyrod
8/6/15, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Corydoras elegans

har blivit mycket piggare och växer som bara den just nu ; )

mimåne
8/7/15, 11:12 PM
#142

Det var då det värsta!! Dra på trissor så snyggt du har fått till det! Nu väckte du avundsjukan i mig..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/8/15, 7:05 AM
#143

Tack så mycket : ) Jag har en känsla av att du inte alls behöver vara avis. Dina kar är väldigt vackra.

mimåne
8/8/15, 11:58 AM
#144

Nästan så att jag skulle vilja skratta lite :) Jag har ingen ordning alls för tillfället i mina akvarium. Det är värre kaos än någonsin. Det ena akvariet har p.g.a slarv med gödning under sommaren algproblem, sen är det också ganska nyligen uppstartat, det andra akvarium är därför proppfullt med växter som jag "räddat" från algkaoset. Det tredje akvariet har ett par grävande fiskar och ett tiotal yngel som får mat tre gånger dagligen vilket resulterat i ett ganska skitigt akvarium och lite ökade alger även där :P Mycket på gång med andra ord :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/8/15, 12:04 PM
#145

Ja men ibland är det ju så. Mina växter i stora karet såg för bedrövliga ut när kiselalgerna äntligen försvann. Nu har de börjat växa ordentligt och då ser man att de står ju inte alls som jag vill ha det. 

Igår rensade jag ur en hel del och flyttade om lite här och där och just nu är jag nöjd. När du får ordning igen och sätter tillbaka saker där de ska vara så är det vackert igen 😉

Lillyrod
8/8/15, 2:13 PM
#146

Hittade precis min sista white wizard död. Jag har letat efter den ett tag men inte hittat den. Nu hittade jag "locket" så jag grävde runt i närheten och jo där låg den nedgrävd bland växterna. 

Fy #%@£¤!! vad den luktade. Jag antar att det inte har gjort gott för vattenkvalitén den heller. Det är några veckor sen jag såg den sist.

Annons:
Lillyrod
8/13/15, 3:58 PM
#147

Nya fiskar ligger i sina påsar i karen just nu : ). Sex stycken nya corydoras elegans för att fylla upp stimmet i 152an och sex stycken corydoras hastatus i 54an. Jisses så små och söta de sistnämda är. Foto får komma sen för det är aktivt kol i påsarna så vattnet är svart.

[Jens]
8/13/15, 6:29 PM
#148

Fina akvarium du har . Vill också ändra i mitt 63 L men jag får fundera på hur jag ska fixa det innan jag skrider i verket.

Lillyrod
8/13/15, 6:43 PM
#149

Tack Jens. Det gick inte alls med hastatus ihop med killis. De ska bli 3 cm men var väldigt små nu när de kom hem. Killisen var där och nafsade hela tiden så jag fiskade upp killisen och de får gå i det tomma 60 l karet i natt. Jag får lämna tillbaks dem i morgon. Mina dvärgcorysar tänker jag behålla. De är bland de sötaste jag sett 😍

Draken
8/14/15, 10:02 AM
#150

Jättesnygga kar Lilly (trots algproblem)

Vissa killisar är inte alls snälla mot mindre arter :(  Har haft några sånna, men de skickade jag snabbt iväg till en kompis som odlar Killies, och hon ville ha dem. Kommer nog inte ha några fler killisar när de jag har har dött av, var inte riktigt min grej.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
8/14/15, 10:49 AM
#151

Tack Rovfisk. Nä de här var inte snälla. Eller rättare det var honan som var på hela tiden. Jag vill inte ha de små skadade så de fick flytta på sig. 

Killis är en väldigt vacker fisk men lite tråkig tycker jag.

Draken
8/14/15, 11:16 AM
#152

Man ser dem sällan och aldrig, men vackra är e :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
8/23/15, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Corydoras hastatus

Ser ni mej?

Annons:
Lillyrod
8/23/15, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Här är vi!

Lillyrod
8/23/15, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Jodå corydoras äter visst grönsaker.

Lillyrod
8/23/15, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Bästa bilden jag fick på en. De är ca 1.5 cm stora så det är inte mycket till fisk. Söta är de iallafall.

Det verkar som den minsta är borta. I säkert en vecka har jag bara sett 3 stycken och var lite ledsen för det. Igår dök plötsligt 5 stycken upp tillsammans och det var den minsta som saknades. Det var den som killisen var på mest.

Killisen flyttade igår hem till en kollega där de får det bra. Om det inte funkar i det karet som var tänkt så fanns en plan på ett eget 40-liters så det ska säkert bli bra för dem.

mimåne
8/26/15, 7:18 PM
#157

Vad roligt med nya corys! Det var länge sen jag såg hastatus.

Jag förstår vad du menar också om snäckan som luktade ruttet. Det är verkligen en stank för sig. På något vis så prickar alltid mina snäckor in ett dödsfall medans jag är bortrest och då är hemkomsten inget vidare. Den enda nackdelen med att ha akvariet vid sängen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LuckyMommy85
8/26/15, 9:39 PM
#158

Måste bara fråga vad det är för vacker röd växt du har till höger? :)

Lillyrod
8/27/15, 5:30 AM
#159

Det är Alternanthera reineckiimini som inte är i allra bästa skick just nu.

LuckyMommy85
8/28/15, 10:21 PM
#160

Tack för svar! :)

Annons:
Lillyrod
9/19/15, 2:11 PM
#161

Svävalgerna

De är borta. Jag har under några veckor ändrat och grejat med allt för att få tillbaka balansen i det här karet (152). Filtervadd i pumpen tillsammans med det vanliga filtret, lite algmedel och täta vattenbyten gav resultat. Det var tänt max 5 timmar per dag och jag håller det ungefär så fortfarande. Växterna har överlevt.

Corydoras elegans

De har mått så bra och växt ganska mycket. Ätit och simmat som de ska. Så plötsligt en dag för jag syn på en av de större honorna. Ointresserad av maten ligger hon bara under en växt. Ryggfenan är fransig och bakre fenan under magen är i stort borta. Nej nej no no nej nej nej. Inte igen. Bara köttsåret och infektionen som fattas nu då.

Vad är felet? Jag har ägnat mycket tid åt att tänka på vad jag gjort och om jag ändrat något som har gjort att det här karet helt enkelt inte fungerar som det ska. Jag har inte kommit på något. Inget alls. Förrän för ca 2 veckor sedan. 

Jo jag har ändrat något. Tagit bort något som jag alltid har använt och ersatt det av annat. Ilade iväg till djuraffären och köpte hem det jag alltid haft hemma förut. Bytte ca 50% vatten och hällde i MEDLET.

I en vecka bytte jag ca 10 liter vatten per dag och i med medel. Sen har det fått vara som vanligt. Idag gjorde jag ett nytt 50%igt vattenbyte och slamsög. Den dåliga elegansen har jag inte sett på några dagar men hittade inget lik.

Jag sitter där och tittar. Ändå nöjd med att algerna är borta och att det ser ganska rent och snyggt ut. En fisk kommer simmande och stannar framför mej en kort stund för att sen försvinna in bland växterna igen. Jodå det var hon. Ryggfenan var mycket bättre, nästan hel. Den under magen eller vid stjärten rättare sagt har börjat växa ut igen. 

Vad var det jag hade gjort då? Jo jag hade bytt ut Tetras Aquasafe mot Easylife filtermedium. Tydligen klarar inte det sistnämnda det vattnet jag har här men det gör Aquasafe. Jag kommer att fortsätta med det och hoppas på att jag löst problemet.

Macmasteri

Honan har något fel på simblåsan. Hon gömmer sig mest och ligger på botten men är alltid först fram till maten och ser pigg ut förutom simsättet. Igår var hon faktiskt uppe vid ytan och tog första tuggan för att sen dala ner igen. Det har hon inte gjort förut så jag hoppas hon ska repa sig. Det kan de ju göra. Så länge hon äter och inte ser ut att fara illa får hon vara.

Resten av karen och fiskarna mår fint. Inga bilder. Kameran är på drift.

Det var månadens novell från mej ; )

Lillyrod
11/14/15, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Här ser man inte in längre. Får nog ta tag i det.

Lillyrod
11/14/15, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Jösses. Det var bara två plantor!

Lillyrod
11/14/15, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Så ja. Lite grumligt men betydligt mer simyta : )

[Jens]
11/14/15, 5:50 PM
#165

Jag tycker om båda bilderna men hur det kunde bli så mycket över förstår jag inte alls. Jösses så mycket det var !!

Lillyrod
11/14/15, 5:54 PM
#166

Jag satte bara tillbaka en av plantorna…..

Draken
11/14/15, 6:11 PM
#167

OJ …Tänk om det kunde växa så där i mitt 112 liters, där blir växterna bara ledsna och dör, vet inte vad det är för fel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
11/14/15, 7:18 PM
#168

Det var banne mig stora plantor L. sessiliflora!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/14/15, 7:36 PM
#169

Ja jag blev helt paff. Trodde det var många men det var bara 2. Du har lite av det mimåne ; )

mimåne
11/14/15, 7:58 PM
#170

Hoppas de blir lika maffiga :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/15/15, 10:30 AM
#171

Det har varit väldigt stor aktivitet bland mina corydoras elegans sen igår kväll. De far runt som sjutton. 

Tyvärr håller de sig bakom växterna så jag ser inte vad de gör. Hmmm…..

mimåne
11/15/15, 5:00 PM
#172

Ojdå, det lät intressant. Kanske är det något på gång. Vet du om de är i lekkondition och stora nog för att vara könsmogna?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/15/15, 5:30 PM
#173

Jag har matat på dem lite extra nu en vecka och de är runda och goa allihop. Tror det är 2 av honorna som jagas men som sagt de visar inte precis upp sig.

Jag vet inte hur gamla de är men de köptes som large de sista för det var det enda som fanns.

mimåne
11/15/15, 7:16 PM
#174

När de väl blivit så stora att storleken avslöjar vilka som är honor och hanar så brukar de vara redo. Hur ser gruppen ut?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
11/15/15, 7:36 PM
#175

Ja du. De är 8 stycken kvar av 10 vilket jag är väldigt nöjd med. En hoppade ut. Springan är mindre än en halv cm så jag fattar inte hur de bär sig åt. Jag var dessutom hemma den dagen så det var sorg när jag hittade den. En har dött men av vad vet jag inte. Hittade bara skölden efter den.

Fördelningen honor och hanar är jag osäker på men det kan vara så att det bara finns 2 honor. Det är väldigt sällan jag ser alla samtidigt. De visar sig mest 4 och 4. Jag antar att det är för att göra mej orolig att det hänt något med vattnet igen. Jag räknade till 8 i fredags iallafall : ) En är jag osäker på om det är en hona eller hane. Det verkar som om hanarna har mer färg. De är grönskimrande nästan turkos och honorna blå.

Lillyrod
11/19/15, 6:10 PM
#176

Jag har en påse i 54 litern 🙂

ElinvBorg
11/19/15, 6:14 PM
#177

Ny fisk? 😎

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
11/19/15, 6:30 PM
#178

Ja och nej. Jag beställde fem st corydoras hastatus till. De fem jag har mår bra och vill ha lite mer sällskap. De är på inkoppning nu ; )

ElinvBorg
11/19/15, 6:32 PM
#179

Så trevligt med några fler 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
11/19/15, 6:33 PM
#180

De är ju så små så de blir lite tuffare om de är fler. Sååå söta är de : )

Karin79
11/19/15, 6:56 PM
#181

Oj vilka vackra kar du har Lillyrod!

Annons:
Lillyrod
11/19/15, 7:08 PM
#182

Tack så mycket. Man tycker ändå alltid att andras är mycket finare ; ). Det är genom att titta på andras kar som man får lust att göra om hela tiden.

[Jens]
11/19/15, 7:37 PM
#183

Du har det jättefint lillyrod i dina kar !!

Lillyrod
11/19/15, 8:07 PM
#184

Tack så mycket Jens.

[Jens]
11/20/15, 6:17 AM
#185

Alternanthera reineckiimini, är denna växt lättskött? Kommer den alltid vara rödaktig och klarar sig bra utan Co2, växtextrakt och annat gojs?

Lillyrod
11/20/15, 6:24 AM
#186

Den vill ha lite gojs. Jag ger mina näring och easycarbo. Utan kol förlorar den färgen och växer inte så snyggt tyvärr. Ludwigia glandulosa är bättre för den är lika röd utan kol fast den blir ju hög då.

[Jens]
11/20/15, 8:46 AM
#187

Tack så mycket för infot. Jag ska se om jag köper mig Ludwigia glandulosa ;)

Lillyrod
11/20/15, 9:22 AM
#188

Jens jag vet en som har ; )

Annons:
[Jens]
11/20/15, 11:29 AM
#189

Jasså? =) skicka PM…

Lillyrod
11/21/15, 8:03 PM
#190

Oj då. Det verkar som om mina Baenschi har lekt. Under roten den här gången. Det är väl därför som jag inte har sett det förrän nu. Honan är väldigt gul och hon snappar åt sig lite mat och försvinner sedan snabbt under roten igen från baksidan ; )

Det är länge sen de gjorde det.

Lilolizeit
11/21/15, 8:27 PM
#191

Spännande! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
11/22/15, 5:11 PM
#192

Jag vet inte vad fru Baenschi gjorde igår men idag efter vattenbyte och nya eklöv hade de lite att prata om  🙂 För att få bra kvalité på videon så starta det och välj kugghjulet nere till höger och välj t ex 720p.

[Jens]
11/22/15, 5:17 PM
#193

Minst sagt. Den dära tjejen ville minsann säga något 😉

Lillyrod
11/22/15, 5:18 PM
#194

Det är en liten tuffing. Han är ju dubbelt så stor som henne : )

KickLi
11/22/15, 5:24 PM
#195

Länken funkade inte för mig. Måste man klistra in den eller något?

Annons:
[Jens]
11/22/15, 5:39 PM
#196

Vänta så ska jag ändra på det. Försök igen om 30 Sek.

Lillyrod
11/22/15, 5:42 PM
#197

Vad var felet för det funkade när jag testade?

[Jens]
11/22/15, 5:45 PM
#198

Alla fixar inte att läsa https:// utan enbart http:// , alltså s står för säker sida.

Lillyrod
11/22/15, 5:47 PM
#199

Aha tänkte inte på att det var ett s med.

[Jens]
11/22/15, 5:50 PM
#200

🙂

Lillyrod
11/28/15, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#201

54 liter

Detta kar är nog det jag ändrar mest på just nu. Blir aldrig nöjd : )

Här bor 4 stycken otocinclus flexinis, 10 stycken corydoras hastatus och massor med snäckor. Lämnade 40 stycken posthorn på akvarieaffären förra veckan.

Fiskarna trivs jättebra tillsammans. De äter, simmar och sover ihop.

Så här ser det ut idag.

Lillyrod
11/28/15, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

Fiskarna ville inte vara med på bild men jag lyckades fånga 4 iallafall.

Annons:
[Jens]
11/28/15, 6:00 PM
#203

Det ser ju bra ut nu…=)

Lillyrod
11/28/15, 6:10 PM
#204

Ja det tycker man ett tag haha. Sen ändrar man igen.

[Jens]
11/28/15, 6:40 PM
#205

Jag känner igen det där ;)) … jag gjorde ju om mitt akvarium för ett tag sen så nu ska jag låta det vara så att växterna ska få rota sig lite i substratet innan jag ändrar något men jag vet inte om jag ska göra det för jag är nöjd . Ska ta en ny bild och skicka upp..

Draken
11/28/15, 9:34 PM
#206

Ser jättefint ut. Gillar grottan i mitten skarpt,  är så läckert med mossan i öppningen och arrangerandet av växter runt ikring. Har försökt få till det själv, men inte lyckats ….Så liiiite avundsjuk är jag dock …😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
11/28/15, 9:41 PM
#207

Grottan är bara 3 små rötter som jag lutade mot varandra. Det går att simma genom från alla håll. Mossan klämde jag fast mellan dem i toppen så får den växa ner sen. 

Vad tror ni om några räkor i det karet med? Jag har aldrig haft räkor och är lite sugen på att prova.

Draken
11/28/15, 9:52 PM
#208

Jaha, där ser man 😉 Läckert var det iaf :D

Tror det skulle bli jätteläckert med några färggranna räkor i karet :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
11/28/15, 9:54 PM
#209

Ja, det skulle gå bra med räkor . hade du tänkt någon speciell räka?

Annons:
Lillyrod
11/28/15, 9:59 PM
#210

Det får nog bli en Körsbärsräka. De ska väl vara enklast? Vilken färg vet jag inte än.

[Jens]
11/28/15, 10:17 PM
#211

Tycker du ska satsa på Red Sakura räkor. Körsbärsräkor är 'misslyckade avkommor' från Red Sakura räkor som man tar bort.

Lillyrod
11/28/15, 10:24 PM
#212

Jag tänkte inte ha röda. Det finns många färger att välja på har jag sett.

[Jens]
11/28/15, 10:42 PM
#213

Javisst. Tänkte bara på att du sa körsbärsräkor och de är ju röda. =) Men då blir det en annan räka för dig.

Lillyrod
11/29/15, 5:56 AM
#214

Nja det finns många färger i det släktet efter vad jag förstår. De heter likadant men i olika färgvarianter.

[Jens]
11/29/15, 9:25 AM
#215

Ja det finns olika i släktet Neocaridina Davidi 🙂

mimåne
12/5/15, 12:53 AM
#216

Jag tycker orangea körsbärsräkor är riktigt läckra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
1/7/16, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

152 liter

Idag har jag tagit mej för ett jättejobb. Omstart av mitt största kar. Det vill inte fungera som det ska vad jag än gör med det. Nu när jag fick tillbaks svävaralger för fjärde gången i höst plus att en Smycketetra dog med någon typ av förgiftning som liknade det mina corydoras varit utsatta för så fick jag nog.

Så här såg det ut innan. Jag såg i stort sett ingenting i karet.

Lillyrod
1/7/16, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#218

Efter att jag plockat ur allting och rengjort sanden och satt tillbaka inredning ser det ut så här.

Invånare:

Paret Apistogramma Macmasteri

6 st Corydoras elegans

5 st Otocinclus affini

9 st Smycketetra

Malajsiska sandsnäckor och några få posthornssnäckor. 

Två stycken corys har jag hittat döda. Vart de andra två saknade har tagit vägen har jag ingen aning om.

Lillyrod
1/7/16, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

Vattnet i karet var hemskt. Så här såg det ut i baljan jag hade fiskarna i under tiden jag grejade.

Karin79
1/7/16, 8:06 PM
#220

Oj, wow vilken skillnad! Det måste ha varit en tung period för dig… Trist med alger men nu är det ju kanonfint iaf :-)

Lillyrod
1/7/16, 8:09 PM
#221

Tack. Ja det är aldrig roligt när det trilskas. Ingen aning om varför det håller på heller. Jag hoppas verkligen det blir bra nu : )

mimåne
1/7/16, 8:30 PM
#222

Vad menar du med att två corys saknas och att två hittats döda? Är det nu efter omstarten eller från problemen du hade för flera veckor sen med vattnet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/7/16, 8:36 PM
#223

Först dog de ju som flugor men när det verkade stabiliserats så köpte jag fler så det blev 10 sammanlagt. Två av de 10 har jag hittat döda med kanske en månads mellanrum. Nu när jag tog upp dem kunde jag ju räkna dem ordentligt allihop. Sista tiden har jag knappt sett en fisk i karet för alla alger. 

Nu är de 6 stycken men de två som saknas har jag ingen aning om vart de tagit vägen. För kanske 3 veckor sen räknade jag till 8 och det är vad det skulle varit. Idag var de bara 6 kvar 😕

Annons:
mimåne
1/7/16, 10:19 PM
#224

Det var tråkigt att höra. Vilket otursakvarium 😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/7/16, 10:26 PM
#225

Ja det börjar bli jobbigt det här karet. Håll tummarna för att det ska funka denna gången.

Lillyrod
1/8/16, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

Idag var jag lite nervös för att tända upp stora karet. Tänk om alla låg döda. Att de inte klarat stressen att jagas och flyttas hit och dit eller att hamna i helt nytt vatten. 

De var där allihop. Simmade omkring som bara den. Med egna arten eller med någon annan. Huller om buller. Jag blev så glad. Har inte sett dem så pigga på länge.

Några bilder nu vid matningen.

Fru Mac som tyvärr inte blivit bra i sitt simsätt men som klarar sig finfint ändå. Äter simmar och grälar med maken precis som vanligt.

Lillyrod
1/8/16, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#227

Corydoras elegans som smakar på maten

Lillyrod
1/8/16, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Att få en bild i det här karet utan Smycketetra är svårt…

Lillyrod
1/8/16, 11:22 AM
#229

Den enda som vägrade visa sig var herr Mac. Det kanske var pinsamt i morse när jag kom på honom med att sova tillsammans med en cory och två ottosar 😃

mimåne
1/8/16, 8:31 PM
#230

#299 Hahaha!

Och äntligen en bild på elegansen! Det var efterlängtat =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
1/10/16, 12:36 PM
#231

Min lilla prinsessa Fru Ap Baenschi fick tyvärr simma vidare igår kväll. Jag hittade henne liggande på sidan när jag skulle släcka. Hon rörde sig överhuvudtaget inte så jag trodde hon var död men sen såg jag att gälarna rörde sig. 

Inget motstånd alls när jag håvade upp henne så det blev plastpåse och stora köttklubban i en hast. Inga synliga skador så jag har ingen aning om vad som hänt. Jag såg henne inte igår på dagen men det är inget ovanligt så jag tänkte inte på det. Tråkigt var det iallafall att hitta henne så helt utslagen utan förvarning.

mimåne
1/12/16, 12:50 PM
#232

Vad tråkigt att höra. Kanske var det åldern?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/12/16, 4:51 PM
#233

Hon var ju hona nr 2 till hanen så han är äldre. Det brukar ju synas ett tag när de börjar bli gamla. Det här kom som en blixt från klar himmel och hade jag väntat 20 min till hade hon nog varit död så dålig var hon.

Tess21
1/12/16, 5:45 PM
#234

så fint du har de!

👻🌛

Lillyrod
1/12/16, 6:37 PM
#235

Tack så mycket.

[Jens]
1/12/16, 6:51 PM
#236

Du har inte tänkt att prova på UV-C-filter som ska vara bra mot svävaralger och en del andra alger också.

Lillyrod
1/12/16, 6:56 PM
#237

Nej det har jag inte funderat över. När jag fick första omgången tidigt i höstas och pratade om det med akvarieaffären sa de att 3 kunder till varit inne med samma problem den veckan. De var övertygade om att det berodde på vattnet i stan men jag vet inte. Jag hade inga andra alger än dem heller.

Vi får se vad som händer nu helt enkelt. Det syns ingenting än iallafall.

Annons:
[Jens]
1/12/16, 7:51 PM
#238

Kanske borde vara något för UV-C-filter gör att det verkligen inte blir några svävaralger.

Lillyrod
1/12/16, 8:28 PM
#239

Jag testar som det är först så får vi se vad som händer. Om de kommer tillbaks igen så kanske jag tar mej en funderare på det.

[Jens]
1/12/16, 9:32 PM
#240

Ja det är otur det där. Jag hade ett akvarium på 75 L när jag var ung och allt blev fel med den. Jag vet inte hur många ggr jag försökte få iordning på den men jag gav upp och köpte en ny på 90 L och det funkade direkt. Jag har hört flera som har haft otur med ett akvarium men efter att de har bytt så funkade det. Konstigt.

Lillyrod
1/12/16, 9:36 PM
#241

Ja det var därför jag sålde mitt 222 liters. Jag fick aldrig någon ordning på det så det blev ett terrarium istället : ) Jag är övertygad om att vissa akvarium inte funkar helt enkelt.

Lillyrod
1/17/16, 11:18 AM
#242

Nu har jag precis gjort första vattenbytet efter omstarten. Vattnet var helt klart. Inte ett spår av några svävalger. Jag har en vit hink som jag tömmer i för att se hur det ser ut. 👍

ElinvBorg
1/17/16, 11:21 AM
#243

Så härligt! Skönt att det inte har kommit tillbaka :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
1/17/16, 11:23 AM
#244

Jag vet inte om jag vågar tro det är borta än men det såg bra ut nu iallafall. Fiskarna mår också toppen sen de fick rent i karet så nånting kanske fanns där som inte skulle vara där.

Annons:
Lillyrod
2/24/16, 6:12 PM
#245

Liten uppdatering.

Idag anlände Lilolizeits 222-liters kar hem till mej. Jättefint! Där ska det planeras ordentligt. Dels var jag ska ställa det i denna trånga lägenhet och dels vad som ska få bo där. Det får ta lite tid.

152 liter

Svävalgerna är tyvärr tillbaka och jag har slut på idéer om vad jag ska ta mej till. Uv-ljus är en tanke men jag har inte lust att slänga pengar på det just nu.

Herr Macmasteri är nu likadan som honan. Simmar, äter och behåller sin färg men kan inte stå stilla i vattnet. Jag har ingen aning om vad detta beror på. Vattnet? Ålder? 

Corydoras elegans som var 6 stycken efter omstarten är troligen decimerade till 4. En hittad död men jag har inte sett mer än 4 samtidigt på ett tag. De andra i karet mår bra. 

Om jag ska ta bort ett kar och ersätta med 222 liter hänger detta väldigt löst.

I de andra karen funkar allt som vanligt.

mimåne
2/25/16, 9:46 AM
#246

Jaså lilolizeits akvarium har flyttat in hos dig, så kul! Är det något speciellt du är sugen på?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2/25/16, 5:11 PM
#247

Jag har bara funderat lite löst och har inga egentliga planer än. Vi får se vad det kan bli 🤓

mimåne
2/26/16, 10:25 AM
#248

Jag röstar för att du tar ditt intresse för växter ett steg längre, med co2 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2/26/16, 4:38 PM
#249

Det har jag faktiskt inte tänkt på alls ; ) Men man vet ju aldrig.

mimåne
2/26/16, 9:32 PM
#250

Det finns väl ingen anledning att skynda och stressa fram något beslut heller så🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2/27/16, 2:18 PM
#251

Nej det blir ingen stress med detta kar. Jag ska fundera noga innan jag bestämmer vad och hur jag vill ha det.

En styck Helenasnäcka fick följa med hem från butiken idag. Det fick räcka med en för jag vill inte att hon käkar upp allting men håller beståndet av sandsnäckor nere lite. Det har blivit åt helsike för många i 96-liters karet. Duktig var den iallafall för den började arbeta direkt när den kom ner i karet : )

Det blir ingen bild tyvärr för jag är inte fasen att få den åt rätt håll :(

Det får bli en senare

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: