Annons:
Etikettallmänt
Läst 954 ggr
Vanhedaren
2015-04-19 17:15

54l fiskmix!

Har för stunden ett 54l (30x30x60) med:

Neutralt PH (ska införskaffas tester)
Sötvatten
Ca. 25 grader

Inredning:
Svart grus (2-3mm?)
1 Stor rot (täcker ca. 1/4 av botten)
1 Cryptocoryne (wendtii green?)
5 Jätte vallisneria
1 Frogbite
- Alla vilka planterades för 3 dagar sedan.
Kommer inom kort att köpas in stora mörka stenar + ev. mossa (dammlevermossa/javamossa/liknande).

Fiskar:
10 Neontetror
2 Regnbågsciklider (hona+hane)
1 Albino Ancistrus

Sker regelbundet vattenbyte på 30%/vecka.
Matar 1-2gr/dag med en blandning av Artemia, Röda mygglarver och flingfoder + och en och en annan grönsak till ancistrusen, som dock cikliderna också tar lite av ibland.

- Vilket fungerar utmärkt! Frågan är bara om ett Dvärggurami par (hona+hane) skulle kunna gå med dessa fiskar och i endast 54l? Eller skulle det bli alldeles för trångt med både ciklid och Gurami?

Kom annars gärna med förslag på fisk och växter som skulle trivas med denna kombo 

Tack på förhand!

Annons:
Lillyrod
2015-04-19 17:34
#1

Hej och välkommen till sajten. Ingen av de fiskar du har ska gå i ett så litet kar som 54 liter. Både Ancistrus och Regnbågsciklid vill ha det dubbla i storlek. Neontetrorna ska funka. Däremot ett Dvärggurami par tror jag skulle trivas hos dig. Som algätare vore det bättre med ett gäng otocinclus som inte kräver så stor yta. Det bästa du kan göra är att byta dina ciklider och din Ancistrus mot fiskar som trivs i 54 liter. 

Här på sajten hittar du några av fiskarna i vårt Lexikon annars finns zoopet.com där man också kan söka på fiskar och få lite riktlinjer på hur de vill ha det. Lycka till!

Vanhedaren
2015-04-19 17:57
#2

Hej och tack så mycket!

Ancistrusen är självklart endast här temporärt, när karet blir för litet får hon antingen säljas eller så införskaffas ett större kar. Hade sedan tänkt införskaffa precis Otoniclus, men då dessa var känsligare och akvariet är nyuppstartad (2 månader) kände jag att jag skulle vänta en stund med dessa.

Jag som har läst på på flertal hemsidor där det konstanteras att Regnbågsciklid skulle trivas i 54l och behövde ca. 60cm längd! 😮 Kan jag hitta denna information någon annanstans?  För att försäkra mig om att detta verkligen stämmer. Isåfall får jag självklart pallra mig iväg till affären och lämna tillbaka dessa!

Tack så mycket 🙂

Lillyrod
2015-04-19 18:04
#3

Här har du en länk där du kan läsa lite om regnbågscikliden.

www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=65&SOK=1

Om du är intresserad av apistogramma (dvärgciklider) så finns det flera stycken som passar i ett 54-liters. Jag hade mina Baenschi i mitt 54-liters och de trivdes bra där. Om du söker på olika fiskar på zoopet så kan det vara bra att veta att de ibland rekommenderar alldeles för små kar men det ger lite riktmärken iallafall.

Vanhedaren
2015-04-19 18:10
#4

#3 Ja, detta får man ju fasen kolla upp! Lite chockerad hur ägaren rekommenderade dessa PLUS att lägga till 10 neontetror, till mitt 54 liters. Tror tyvärr inte att jag kan hitta kvitto på fiskarna, detta är väl högst nödvändigt vid återlämning? Suck, nu när man fäst sig så vid Heathrow och Bella 😕

Lillyrod
2015-04-19 18:15
#5

De allra flesta som jobbar i djurbutiker är mest intresserade av att sälja. De säger det de tror att du vill höra. Som att agazissin trivs bra i 54 liter. Jag kan hålla med om att 10 neontetror är ganska mycket fisk i det karet med. Sen är det då relativt nystartat och då ska man ta det ganska lugnt med fisken. 

Det är jättetråkigt att köpa fisk och fästa sig vid för apistogramma är väldigt sociala fiskar och sen vara tvungen att söka ett nytt hem till dem. Fråga på affären där du köpte dem om du kan lämna tillbaks dem. De såldes ju på felaktiga grunder dessutom. Det kan gå bra utan kvitto med.

Vanhedaren
2015-04-19 18:23
#6

#5 Jo, det kan jag absolut hålla med om.

Jag får ta o traska ner till butiken på Tisdag och försöka lämna tillbaka dessa, fungerar ju självklart inte om de behöver dubbelt så stor yta för trivsel, som jag kan erbjuda.

Annons:
Sara97
2015-04-21 10:56
#7

De flesta butiker som tar tillbaka fiskar kräver inte kvitto.. Men räkna inte med pengarna tillbaka om man inte har kvitto… Jag har ett Dvärggurami par och ett Honungsgurami par och ett gäng otocinclus i mitt 54 liters. Och det fungerar jätte bra! Lycka till!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Upp till toppen
Annons: