Annons:
Etikettallmänt
Läst 1595 ggr
[Grodhopp]
2015-04-18 00:26

Scalar eller slöjstjärt?

Jag har ett 240 l akvarium med 8 pansarmalar, 6 platys, 10 Neontetra och 2 Ancistrus. Det är ett relativt nytt kar och därför har jag väntat med "huvudnumret". Funderar nu på scalarer eller slöjstjärtar. Akvariet håller idag 23 grader, haft varmare också så de invånare jag har idag trivs i olika tempar. Nu är min fråga: vad bör jag satsa på för "stora" fiskar? Tetrorna har växt ordentligt men jag vet att de kan bli mat för både scalarer och slöjisar,.. Tips??

Annons:
Lillyrod
2015-04-18 06:54
#1

I det kar du har med den sammansättningen av fiskar så röstar jag för skalarer.  Slöjstjärt har lite andra krav än de fiskar du har. Det är inte alla skalarer som äter små tetror. De jag hade för länge sedan var väldigt snälla och bråkade aldrig med övriga invånare. Nu vet jag inte måtten på ditt akvarium men skalarer behöver minst 50 cm på höjden för att kunna växa som de ska.

[raichu]
2015-04-18 09:33
#2

Instämmer med #1, skalarer skulle jag pröva.

Tänk på att köpa en grupp och låta de få hitta partner själva, ta sedan ut de som blir över. :)

Då skalarer ju har en tendens att sluka neontetror så är risken mindre om man köper små skalarer som får växa upp med neonerna än att köpa vuxna som redan parat ut (om man nu hittar vuxna) 😎

[Tinitusan]
2015-04-18 09:40
#3

jag hade också kört på scalarer, men jag tycker du ska höja upp tempen kanske 2 grader.

Draken
2015-04-18 10:38
#4

Skulle också köra på scalarer där, OM akvariumet är minst 50 cm. högt. Och som Tinitusan skriver, höj temperaturen något :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2015-04-18 10:59
#5

Kan instämma helt med de övriga här :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
2015-04-23 14:42
#6

Tack allihopa! Mimåne: du håller inte med sa du, berätta! :) Jag har nu skaffat fyra väldigt små bebisscalarer men förbereder mig redan nu på att starta ett akvarium till om de börjar äta tetror när de blir större, just nu är de lika "stora" i längd som tetrorna. Två Koi (?) och två gulskimrande (vad kan de heta?) Dessutom har jag problem med en platyhane som jagar den ande hanen och en hona som är lite svagare/mindre så skulle vilja flytta honom och ge honom ett gäng tjejer. Hur stort krävs för 30 neontetror? Jag vill ändå ha fler akvarium så tänker att det är lika så bra att börja planera! Grannen har både Platy och räkor jag kan få så de skulle kunna flytta in i kar nr två, ihop med tetror och platykillen med dåligt humör :). Ursäkta att jag loggar in så sällan, ibland kastas jag bara ut och så går det inte alls att logga in igen! Så jag ser era svar men kan inte skriva.

Annons:
[Grodhopp]
2015-04-23 14:52
#7

Förresten uttryckte jag mig klantigt nu, alltså hur stort kar behövs för 30 neoner, ett gäng platys , räkor och ev någon mer bottenfisk? Ska ju inte bara ha tetrorna där ;)

[raichu]
2015-04-23 15:09
#8

#7 Har du ens den minsta aning om vad koi innebär!? 😮

Koi ska INTE gå med skalare och andra tropiska fiskar då de är kallvattenfiskar som dessutom blir riktigt stora, de kan bli runt en meter eller mer. Tips är att läsa på om fisken och inte gå på vad djuraffären säger. 😎

Kan du lägga upp en bild på de "guldskimrande"? Vi kan bara gissa hej vilt på vad de kan vara för några. Tips nummer två är att ha koll på vad du köper. 😎

Ett akvarium för ca 30 neoner, några Platy och räkor plus algätare = typ 200 liter eller så. 😎

Fjordell
2015-04-23 15:28
#9

#8 Jag anar att TS pratar om scalarer, alltså koi-scalarer😃

[raichu]
2015-04-23 15:36
#10

#9 Vi får verkligen hoppas det. 🤔

Tänkte inte riktigt så långt som att det kunde vara koi-skalarer. 😇

Fjordell
2015-04-23 15:39
#11

#10 funderade också ett tag där… men sen när jag läste om meningen så kom jag på att det finns ju koi-scalarer :D

[Grodhopp]
2015-04-23 15:52
#12

Ja nu uttryckte jag mig klantigt IGEN ja, suck…. Raichu: du kan vara helt lugn, jag har för det första läst på länge och väl innan jag köpt några fiskar alls och för det andra så menar jag precis som fjordell sa koifärgade scalarer, alltså inte dammfiskar. Jag är tyvärr inte bra på arter/färgvarianters namn inom Scalare, beskriver så gott jag kunde. Tyvärr kan jag inte bifoga bild eftersom jag kastas ut så fort jag bifogar fotot i tråden och det läggs inte till när jag loggat in på nytt! Jag misstänkte att det behövdes ett lika stort akvarium till som jag redan har (240 l) tackar för svaret. Några koifiskar av typ dammfisk blir det icke i detta hus! Såg dock att de har dem i sjukt små akvarier på djuraffären, det kan ju inte vara bra….

[raichu]
2015-04-23 15:57
#13

#12 Alla kan ju uttrycka sig klumpigt, det är naturligt. 🙂 Sedan skadar det ju inte att man tänker till en extra gång innan man svarar. 😊

Guldskimrande skalarer är troligen guldskalarer. 🙂

Annons:
[Grodhopp]
2015-04-23 16:03
#14

Ingen fara, jag hade reagerat lika skräckslaget om jag läste det någonstans, det är tur att folk vågar säga ifrån också då en del inköp är allt annat än intelligenta val när man är nybörjare! Jag var tex nära att få med ett helt gäng med Praktbotia till mitt första akvarium, det var tur att jag pluggade på just då haha! Koi är tydligen inte rätt namn iaf, måste läsa på mer om de olika teckningarna på scalarerna!

[raichu]
2015-04-23 16:14
#15

#14 Om det inte är koi, men ser du som koi så är det nog någon närliggande variant. 🙂

Exakt vad det är för skalar-variant är inte så viktigt egentligen då skalarerna själva inte bryr sig ett dugg och det viktiga tycker jag är att man gillar hur den ser ut och fisken inte tar skada på något sätt. 😎

[Grodhopp]
2015-04-23 16:19
#16

Ja exakt, tycker mest det är kul att nördar in på saker men har märkt att just teckning på fiskar och växtnamn vägrar fastna! Får göra en gloslista som i skolan :D. Hittade ett helglasat akvarium på blocket, 238 l. Men ingen pump eller lysramp. 800 kr…. Ska man slå till? Orkar man sköta två stora akvarium? Suck för den här hobbyn och dess beroendeframkallande natur ibland alltå :/

mimåne
2015-04-23 20:11
#17

Hoppsan! Haha, ja det där "inte" skulle givetvis inte vara där ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
2015-04-23 21:15
#18

Nähäää haha Mimåne, jag funderade på om det var meningen, blev nyfiken på vad du tyckte men sen vart det ju ändå för sent då jag handlade fiskar. Men vaj bra att du höll med då :D

mimåne
2015-04-24 21:30
#19

Haha ja så tokigt det kan bli. Jag har gått in och korrigerat kommentaren nu så den inte förbryllar någon mer framöver :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: