Annons:
Etikettväxter
Läst 2574 ggr
[Aprilbarn]
2015-04-17 22:16

Vad är det för växter jag har fått hem?

Köpte nya växter idag till mitt akvariun. Han sa att två av dom mår bäst av att sitta på en rot men jag glömde bort vilken han sa och det finns inga namn.. Köpte en javaormbunke och den sitter nu fast på en rot. Någon som kan hjälpa vilken av dom son ska va på rot? Skulle även vilja ha namn på dom 3 andra så jag kan söka lite info och så. Skulle bli så tacksam för hjälpen!

Annons:
[Aprilbarn]
2015-04-17 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Glömde lägga upp bild :

[Tinitusan]
2015-04-17 22:27
#2

hmm, tror ingen av dem ska sitta på en rot, tror kanske personen i affären tog fel på växten i mitten o trodde det var en anubis?

men sen är jag inte växt expert så invänta gärna ngn mer =)

mimåne
2015-04-18 11:50
#3

Plantan i mitten är en echinodorus/svärdsplanta. Vilken art i släktet det är däremot har jag svårt att säga då de ofta är odlade emersed (ovanför vattenytan) och intar sin undervattensform efter ett tag. Lättskött.

Växten till höger är Lilaeopsis novea zealandiae. Kan vara något klurig.

Växten till vänster ser ut som en emersed odlad sagittaria subulata. Lättskött även den. Kommer att ändra form lite efter en tid i akvariet och själva grässtråna kommer att bli "finare" och inte lika mulliga som nu.

Javaormbunken har du helt rätt i att växer bäst fastbunden på en rot.

Jag ser att du har växtkulor i bakgrunden också. De här är bra och speciellt svärdsplantan kommer att gilla dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-18 21:50
#4

#3 Tusen tack! Hittar dock inte så mycket info om Lilaeopsis novea zealandiae. Är inte så bra på engelska så behöver svenska sidor. eller har du lite info om den? Höjd? Lätt spridd? Planteras i grus eller på sten/rot? hur mycket ljus ska den ha? Har mitt akvarium tänt 8 timmar.

mimåne
2015-04-19 10:43
#5

Vi har den i vårat Växtlexikon här på sajten. Det hittar du på framsidan.

Jag har haft växten själv ett tag. Jag skulle lista den som medel i svårighetsgrad. Den planteras i bottenmaterialet och sprider sig ganska lätt. Nya strån skjuts upp ur bottenmaterialet. De nya stråna sätter sig ganska glest så tålamod behövs verkligen om det ska bli något täckande. Den kräver inte Co2 eller starkt ljus men i ett standardakvarium finns det risk ändå för att den så småningom tynar bort. 

Den kommer vara ungefär som den är nu i höjden.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-19 19:05
#6

Var hittar man växtlekikon här på sajten? Letat runt med mpvile mobilen men hittar noll.

Annons:
Lillyrod
2015-04-19 19:13
#7

Det ligger på första sidan som mimåne skrev. 

http://akvariefisk.ifokus.se/ Under den vackra teckningen.

[Aprilbarn]
2015-04-19 22:04
#8

Hittade det nu när man ändrade att man inte har mobil veriotionen. Tack ändå!

[Aprilbarn]
2015-04-19 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

echinodorus/svärdsplanta var jättefin och grön när jag köpte den i fredags. Nu ser den ut såhär. Lite brun, tunna blad. Vad gör jag för fel? Vill den ska trivas för den var himla fin!

[Aprilbarn]
2015-04-20 16:17
#10

Hoppas det är okej att buppa (det heter kanske inte så… haha) inlägget. Rädd min växt hinner dö eller något. Så om de finns något jag kan göra. Har jag gjort något fel? Har för första gången planterat ner gödningsbollar och häller i flytande co2 dagligen.

mimåne
2015-04-21 10:27
#11

Jag förstår att du är orolig för din växt men det finns inget mer du kan göra för den i nuläget. Svärdsplantor kan reagera negativt på att planteras om och kan därför bli lite fula i början och tappa en del blad. När den kommit till sin rätt och acklimatiserat sig i akvariet kommer det nya blad. Oroa dig inte, det här kan vara helt normalt och början på en fin, fräsch planta!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-21 18:12
#12

#11 Åh tack! Då ska jag vara lugn och hoppas på det bästa bara :) Har haft lite svårt för javaormbunke också innan, så är lite orolig för den med. Har satt fast den på en rot. Precis som när jag hade en sån för 3 årsen. Men den växte inte direkt, fick många toffsalger på sig och sådär.

mimåne
2015-04-21 21:18
#13

Javaormbunke kan vara något knepig även om den är väldigt lättskött. Problemet med den kan vara att den trivs i lite "sämre" belysning. Kanske i skuggan av någon annan växt om belysningen är kraftig. Vet du vad du har för belysning till akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Aprilbarn]
2015-04-22 11:16
#14

power-glo t8 15w har jag. Vet inte om man ska skriva allt de där men. Tycker de lyser himla fint.

mimåne
2015-04-22 14:08
#15

Ja det var bra information du gav. Jag gillar också ljuset från power-glo.  Med det lysröret så tror jag ormbunken kan komma att trivas i ditt akvarium men jag är osäker på om din kommer duga till din echinodorusplanta. Vet du hur gammalt röret är och hur stort akvarium har du?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-22 17:57
#16

Roligt att de finns chans för ormbunken iaf :) Akvariet är 65liter och röret köpte jag i slutet av december 2014. Tror du dom andra kommer klara sig med de ljuset? Dom gräsliknande växterna. Vill så gärna ha något som kan lyckas bra som är lågt och kan va långt fram. Marktäckande liknande liksom. Behöver ej blir sådär perfekt som såna akvarium där dom har såna tuber i. Hade velat ha något som inte var allt för svårt, spred sig men bara blev 2-4cm högt. såg något snyggt i djuraffären men glömde bort att fråga vad det var dom hade i ett sånt visnings akvarium.

mimåne
2015-04-22 19:01
#17

Så du har ganska nytt lysrör då alltså, ja men då tror jag att det finns en chans för dina andra växter också. "Gräset" tror jag dessvärre kommer att tyna bort inom sin tid. Jag tänkte precis rekommendera sagittaria subulata åt dig som förgrundsväxt, för den är relativt enkel. Men nu kom jag ju precis på att den hade du ju nyss köpt! Googla på namnet så får du se hur den börjar se ut så småningom :)

Ett annat släkte där det finns lätta, lägre växter är cryptocoryne. Lite buskiga och finns i toner från brunt till grönt. De tror jag skulle trivas hos dig också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-22 21:47
#18

Tråkigt de är svårt med sånt gräs för jag tycker det är himla fint! sagittaria subulata ser fin ut när den tagit sig bra och när de är mer plantor. Hoppas bara inte den blir hög. Läste den kunde bli 50cm om man har otur. Men hoppas den håller sig låg. cryptocoryne tror jag att jag har haft förr, känner igen den lite. Jag gillar Pogostemon helferi  och staurogyne repens men antar dom är svåra. Men himla fina. Men kan ju inte ha för mycket i mitt akvarium. Känns lite onödigt att ens försöka göra ett 65liters snyggt.

mimåne
2015-04-23 11:09
#19

Nejnejnej stopp och belägg! Ett 65L akvarium kan man absolut göra snyggt! Faktum är att det många gånger är lättare att inreda mindre akvarium än större. Tappa inte hoppet om ditt :) Pogostemon helferi och staurogyne tvivlar jag att kommer fungera med den belysning du har idag, tyvärr. De kräver något mer. Låga växter kräver i regel mer än andra växter i och med att de är längre bort ifrån ljuset.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-23 12:56
#20

Vet inte hur jag ska göra det snyggt. Tycker de är finast med massa växter. Har en fin rot som är lite grenig och hål i så fiskarna kan simma igenom och gömma sig där. Har den i en av sidorna. Skulle vilja det blev värsta djungeln där. Olika växter. Sen ändå ha fri simyta i en del av akvariet. Men tycker de är svårt med växter som blir höga och lägger sig på ytan. Gillar inte att ha de på ytan. Vill de ska sluta någon cm under ytan. Kan man liksom bara klippa av topparna på växter när det blir för långa? Vill det ska bli en fin inredning i min lägenhet men känns svårt. Tycker de känns som större akvarium blir snyggare.

Annons:
[Aprilbarn]
2015-04-23 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Detta tex är ju skitsnyggt. Ungefär en sån rot jag har. Är lite sugen på att starta upp mitt 30 liters akvarium också men kan jag inte ens få mitt 65l snyggt känns de inte som jag kommer lyckas med ett sånt litet heller.

mimåne
2015-04-23 20:23
#22

Många växter kan man ta toppskott på. Det betyder att man klipper/bryter av en växt i önskad längd när den blivit för lång. Den lösa biten kan man plantera ner igen. På så vis får man nya skott :) Det skulle vara roligt att få se en bild på ditt akvarium, så kan vi bolla lite tankar om inredning om du vill? 

Akvariet du visade bild på är jättefint och det ser inte särskilt svår ut att få till tycker jag. Det är absolut möjligt att göra något liknande om du vill.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-23 20:56
#23

Kan ta en bild imorgon, det är nersläckt nu ^^ En fråga, jag har en Anubias som jag haft sen jag köpte mitt första akvarium för 3-4 år sen. Klippte bort en stor bit för jag var lite trött på den men ville ändå inte förlora den när den hängt med så länge. Själva roten är tjock och bladen stora och blir ju långa stjälkar på. Finns de någon som är lika tålig, fin och lätt fast i mindre? Mindre blad och inte blir så långt ifrån roten.

mimåne
2015-04-23 21:02
#24

Det finns faktiskt olika arter av anubias. Du har den vanliga varianten som sträcker bladen ganska långt upp, sen finns de arter som blir små och buskiga där bladen växer tätt intill roten, precis som du beskriver :)

Kika på anubias nana.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
2015-04-23 21:22
#25

Anubias nana petite var fantastisk! Ser nästan ut som lingonris haha. Är de den som är anubias nana? Eller är de en extra liten?

mimåne
2015-04-24 21:34
#26

Det finns en hel del namn, anubias nana : petite, bonsai, gold, mini. Om detta verkligen är olika arter eller en och samma med många olika namn vet jag inte. Gold tror jag är en annan art med de övriga vet jag inte.

Anubias nana petite kan du säkert beställa från någon online butik eller hitta hos privatpersoner :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: