Annons:
Etikettallmänt
Läst 4875 ggr
Yihaa
4/16/15, 2:51 PM

Hjälp, vårt akvarium läcker!

Det tränger långsamt ut vatten vid den allra understa kanten på vårt akvarium. Alltså läcker det undertill. Hur gör jag bäst nu för att rädda fiskar, sand och växter? Troligtvis måste vi byta möbeln också eftersom det ser ut som det börjat bli lite bubbligt på ytan…så när jag skaffar ett nytt akvarium så måste jag ändå ställa det nån annanstans först…. :-( Bökigt!!!

Annons:
mimåne
4/16/15, 2:54 PM
#1

Ojdå! Det här var inte roligt. Försök att behålla lugnet. Det kommer gå bra. Jag ska försöka hjälpa dig till väga.

Du måste börja med att tömma ut vattnet ur akvariet så fort som möjligt. Har du någon stor hink, en plastback eller något liknande som kan agera akvarium tills du får tag på ett nytt? Hit kan du tömma allt vatten, sätta i sanden, fiskarna, växter och inredning samt ha igång pumpen och doppvärmaren i. Fiskarna kan bo här tills du i lugn och ro fått i ordning situationen och ett nytt boende åt dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

HeidiH
4/16/15, 4:14 PM
#2

Alltid trist då sånt hände.. För många år sen händ det mig också. Jag gjorde ungefär som mimåne skriver. Jag fann en sån hård kylväska o i plats, och lade ner allt däri, även fiskarna pump mm.Kan inte säga att jag minns hur jag gjorde med gruset.  De levde och hade det alldeles utmärkt däri i säkert två veckor medan akvariet var inne på lagning. Viktigt att tänka på att kunna täcka över, å många fiskar faktiskt hoppar.  Lycka till, hoppas at det ordnar sig!

Yihaa
4/16/15, 9:13 PM
#3

Nu har vi flyttat över grus, fiskar, en del växter, pump och värmare till en större plastbalja. Menar ni att det kan vara lönt att lämna in karet på lagning? Vågar man köpa ett begagnat kar? Pump och värmare behöver vi ju inte köpa…

Lillyrod
4/16/15, 9:20 PM
#4

Visst kan ett akvarium vara lönt att laga. Däremot kan det bli dyrt om man måste lämna in det till någon. Ring runt till glasmästare i närheten och fråga vad det kan kosta. Sen kan man ju jämföra med att köpa ett begagnat på blocket eller ett nytt. Visst vågar du köpa begagnat bara du kontrollerar det först. Att det ser oskadat ut och att det håller tätt.

Brusquini
4/17/15, 10:19 AM
#5

Det beror på hur stort du skall ha. Är det t.ex. ett 50-liters så har många kedjor ofta erbjudande på sådana. Kostar från 300 :- och uppåt kompletta. Att lämna in och silikona om ditt kommer antagligen att bli dyrare.
Begagnat är givetvis ett lotteri, även om de håller tätt just nu så säger inte det att de är täta om några veckar, se på ditt eget exempelvis. Höll förmodligen tätt för någon vecka sedan. Få pris innan på både nytt och att laga det du har är mitt tips.

mimåne
4/17/15, 8:31 PM
#6

Ja om det finns någon ljusglimt när sånt här händer så skulle det kunna vara att man har chansen att förbättra. T.ex köpa ett större akvarium ;)

Om du ska laga ditt akvarium eller köpa ett nytt, kanske också beror lite på vad du har för skada på akvariet. Är det silikonet som är dåligt så kan du dra bort det och lägga nytt. Har akvariet spruckit så är det en glasmästare som ska laga det och då kan du lika gärna köpa ett nytt/begagnat för samma/billigare peng.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Yihaa
4/18/15, 10:28 PM
#7

Nu har vi pratat med affären där vi köpte det i oktober förra året. Dom har aldrig fått in ett sånt som gått sönder sa försäljaren och verkade uppriktigt förvånad. Han förslog att vi testade att hälla vatten i det igen utan att lägga på locket för att säkerställa att det inte var kondens som rann ner för akvariets kanter och skapade läckan. Han kunde lika gärna bara sålt ett nytt åt oss och låtit oss gå hem med det. Så nu står akvariet på hallgolvet med en del vatten i medan fiskarna bor i en plastbalja strax bredvid. Ännu inget läckage…. Hoppas innerligt att vi slipper köpa nytt. Gillar inte slit och släng… Har ni ett sånt där liggunderlagsliknande material under era akvarier. Det står olika överallt. Ska man ha det?

Aristarcos
4/18/15, 10:39 PM
#8

#7 men då borde ni väl sett att det var fuktigt hela vägen dit ner där ni tyckte att det läckte. Och är  det så nyligen ni köpte nytt, så borde ni få ett nytt/lagat på garanti !

Taggeman
4/18/15, 10:45 PM
#9

För att kolla om det läcker så fyll ända upp så att det blir ordentligt tryck på vattnet för att se om det sipprar ut.

Är det ram akvarium så ska det inte behövas något underlägg men är det ett limmat helglas så ska man ha någon typ av underlägg för att jämna ut spänningarna som blir.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
4/19/15, 10:35 AM
#10

Nämen.. Det tar man väl inte fel på? Läckte det så läckte det ju.

Det där med kondensen lät ju mycket märkligt i mina öron. Hur är det ens möjligt att kondensen skulle komma ut och sätta sig nere i botten av akvariet? Om kondensen överhuvudtaget skulle komma utanpå akvariet så skulle det ju rinna ner från topp till botten. Inte komma ut ifrån botten, som du sa att vattnet kom ifrån. Kommer vatten ut ifrån botten så är det en läcka. Själv har jag aldrig varit med om någon kondens som satt sig utanpå akvariet under mina 14 år som jag hållit på.

Ni ska ha ett nytt på garantin punkt slut!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
4/19/15, 10:37 AM
#11

#10 ja tänkte så också, mycket märkligt.

Yihaa
4/19/15, 8:08 PM
#12

Tyvärr har vi inte kvittot kvar…. Det krävs för att vi ska få ett nytt verkar det. Nu är det iaf fyllt med vatten och utan lock och ingenting händer, så vad ska man tro…

Aristarcos
4/19/15, 8:57 PM
#13

har ni betalt med kontokort så kan ni få fram när ni betalt och vilket belopp…

Annons:
Taggeman
4/19/15, 9:06 PM
#14

Min fundering är om det runnit efter sidan så borde det ha varit någon sorts rand efter vattnet. Har du haft luftbubblor i vattnet från pumpen som kan stänkt ur på något ställe eller något annat stänk. Kondens på täckglaset som har runnit vid sidan om.

Om det är någon liten läcka i botten som pågått länge så borde man kunna se lite grönt efter alger i silikonet där det sipprar ut.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Yihaa
4/19/15, 9:08 PM
#15

Det var blött mellan karets utsida och bakgrunden vi satt fast på baksidan innan vi tömde det. Ganska rejält blött faktiskt. De skulle väl isf tala för kondenstanken.

Yihaa
4/19/15, 9:08 PM
#16

Det var blött mellan karets utsida och bakgrunden vi satt fast på baksidan innan vi tömde det. Ganska rejält blött faktiskt. De skulle väl isf tala för kondenstanken.

Lillyrod
4/19/15, 9:19 PM
#17

Det kan rinna ner där när man öppnar locket. Det gör det på mitt 54-liters kar. Jag har tejpat längs kanten för att slippa vattnet mellan där.

Upp till toppen
Annons: