Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 3166 ggr
[rolnor]
2015-04-13 21:13

Cubicus Reeftank 140l saltvatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska starta upp det nu i dagarna. Har läst en massa på nätet och börjar känna att jag förstår en del. Ska ha koraller och snäckor först, anemoner verkar kul. En sak som känns svår är hur jag ska bygga revet, har sett att det finns kritik mot att stapla allt mot bakre väggen t.ex. eftrsom det ger platser med dålig cirkulation, har ni några tips? Ska man använda epoxi för att bygga det stadigt? Karet är ju så litet så det kanske ger sej. Jag funderar på att köpa levande sten från triton, den ska vara från indiska oceanen. Sen undrar jag om det är någon poäng med levande sand? Går det lika bra med torr? Jag tänker ha ozon, har beställt en redoxpotentialmätare som också kan styra ozongeneratorn, jag har sett varningar för att min skummare inte tål ozon så jag ska snickra ihop en egen ozonreaktor. Jag är kemist till yrket och förstår det här med joner, balling,etoden etc. Det kan nog bli riktigt kul. Jag har en belysning som består av vita och blå led-lampor som jag styr med en sunrisecontrol, coolt med gryning och skymning, molnrörelser på dagen och månljus på natten om man vill, lite leksaker. Vad är det bästa medlet mot fosfat tycker ni? Jag ska även ha 24w UV-C. Blir fler bilder framöver, nu gör jag osmosvatten😜 bilden snurras väl som vanligt rätt om ni klickar på den

Annons:
[Tinitusan]
2015-04-13 22:51
#1

ska bli spännande att följa =)

Carronella1
2015-04-13 23:00
#2

Åh det blir nog väldigt intressant och följa. :)

Djurälskaren Hjärta

mimåne
2015-04-14 11:55
#3

Vad roligt med ett saltvattensprojekt! Vi ser dem allt för sällan här på forumet tyvärr. De flesta av medlemmarna håller sig till sötvatten, även jag själv. Jag tror vi är många här som har mycket att lära av saltvattensakvarium och därför ser jag fram emot ditt projekt. All lycka till!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[rolnor]
2015-05-01 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack! Har kört levande sten ett tag nu, inga livstecken ännu dock. Lite problem med för lågt pH, det beror antagligen på att jag har akvariet i mitt sovrum som är dåligt ventilerat så skummaren suger in koldioxid från utandningsluft som försurar. Har dragit en slang ut genom fönstret nu så den får friskluft och det har blivit bättre. Ska få min första korall på tisdag, en Lobophytum, "Devils Hand" och Astreasnäckor som käkar alger. Alla värden är bra utom nitrat som ligger högt men det är ju relativt ogiftigt. Jag tycker det här är skitkul men det tar tid och är inte billigt så man ska ha tid och pengar innan man sätter igång. Vattnet är lite grumligt av easystart bakteriekultur som jag doserar varje dag nu i början.

Lillyrod
2015-05-01 10:56
#5

Saltvatten är häftigt. Tyvärr har jag varken kunskapen eller pengarna till ett men följer här med stort intresse.

kirshim
2015-05-01 12:00
#6

Saltvattensakvarium är så vackra, men när man helt saknar kunskap i ämnet så är det nog bäst att låta bli, ska bli roligt att följa denna tråd…=)

Annons:
Sarah E
2015-05-01 12:08
#7

Spännande projekt! Följer såklart :)

[rolnor]
2015-05-01 12:37
#8

Ett klipp. Kul att ni är roade!

Sarah E
2015-05-01 13:22
#9

Gillar! Maken kikade över min axel när jag kollade din filmsnutt. Och jag är chockad! Han började prata om att han kanske skulle starta ett litet saltvattenkar! Kan tillägga att han är kemist han också från början ;)

mimåne
2015-05-01 20:26
#10

Kul att få se en fortsättning, ser framemot mer :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[rolnor]
2015-05-01 22:11
#11

#9 Det underlättar oerhört att ha kemistbakgrund, att sätta sej in i alla joner och pH, dKh etc. är nog några universitetspoäng. Det finns små nanokar på typ 30 liter, mitt är väl lite mittemellan. Man får ha tålamod också…!

Sara97
2015-05-02 10:11
#12

en dag vill jag ha ett saltvattensakvarium med fina fiskar och erimitkräftor….. men dock är jag ny på sötvatten så, det är några/ganska många år framöver… kul med detta!! jag följer!!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[rolnor]
2015-05-03 10:38
#13

Kan säga att det inte är billigt heller, jag har lagt ut ungefär 25000:- och då har jag inte köpt några fiskar eller annat. Jag har köpt en del saker som inte är helt nödvändiga dock.

Annons:
mimåne
2015-05-03 10:41
#14

Det är det som gör att jag inte skaffar ett saltvattensakvarium. Jag gillar pengar alldeles för mycket..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

atos
2015-05-03 20:02
#15

Intressant, verkligen roligt se fortsättningen.

Fjordell
2015-05-03 20:20
#16

Åh, det här måste jag följa!

[rolnor]
2015-05-05 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Har fått min första invånare i karet, en Lobophytum, "Devils Hand". Den blev merka knottrig efter ett tag så den lever!

[Jens]
2015-05-05 19:15
#18

Ja, jag har förstått att saltvattenskar är betydligt dyrare än sötvatten och därför har jag inte gett mig på sådana projekt men jag följer gärna ditt projekt.

mimåne
2015-05-06 10:20
#19

Är det där en invånare?! Jag som trodde att det var en korall..

Man kan inte kunna allt😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2015-05-06 10:26
#20

en korall är väl en invånare eller? de är ju levande varelser även om de inte förflyttar sig, eller så har jag förstått det, men kanske har fel?

Annons:
mimåne
2015-05-06 10:43
#21

Jag hade för mig att en korall var en typ av, växt? Har jag verkligen så dålig koll på saltvattensakvarium..😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2015-05-06 11:07
#22

Korall är ett djur det visste tom jag ; )

[rolnor]
2015-05-06 19:01
#23

Jo, dom är djur, den här lever i symbios med en alg så att den kan ta näring via solen men den kan äta animaliskt. Den är ännu knottrigare idag och böjjer sej mor ljuset.

Jag har filmat lite.

atos
2015-05-06 20:05
#24

Säger bara så häftigt , ser fram mot fler filmsnuttar.

Risken med såna här projekt är väl att kostnaderna rusar i väg lite .

fredrikswe
2015-05-07 06:51
#25

Saltvattensakvarium behöver inte vara dyrare än sötvattensakvarium. Går bra att starta enkelt. Sen kan det blir hur komplicerat och dyrt man vill :-)

Angående nitrat., jag gissar att det är nedbrytning av biomassa från levande sten. Du har ju ingen fisk eller matning ännu som kan vara källa. Bakterier för att bryta ner nitrat tar längre tid att etablera sig än bakterier för nitrit. Så en del nitrat är naturligt, men nitrat tester är kända för att visa fel när det finns nitrit.

Vänta med att mäta/hantera nitrat tills akvariet kommit igång är mitt råd. Nitrit är giftigt men nitrat är mer källa för alger. Sänk belysningen i början (så länge du inte har ljuskrävande koraller)  för att förhindra algtillväxt.

[rolnor]
2015-05-07 10:42
#26

Jag instämmer helt, jag tänker avvakta nu lite, nitrat är ju inte speciellt giftigt heller. Jag har googlat runt en del och har fått intrycket att det är svårt få samma pris för saltvatten som sötvatten men jag har satsat rejält. Det jag inte har är en sån dator med pumpar för att sätta till ballingsalter, inte säkert jag köper nån sån heller. Finns en hel del begagnat att köpa också.

mimåne
2015-05-07 21:40
#27

Jamen se där! Det var dagens lärdom, koraller är djur, inte växter :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
fredrikswe
2015-05-08 08:48
#28

Du kan lugnt vänta med datoriserad doserpump för balling. Det har du först användning när du har förbrukning av magnesium, kalcium och alkalinitet från koraller och kalkalger.

[rolnor]
2015-05-08 15:14
#29

Ja, det är ingen brådska, kollade alla värden idag och det är bara nitrat som är fel, ligger på 25ppm annars är allt perfekt. Jag har ju Astreasnäckor nu men inga alger ännu, funderar på hur länge dom klarar sej utan mat, kan man ge dom såna algwaffers som man ger Ancistrus månne??

[rolnor]
2015-05-11 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Min Lobophytum har ömsat skinn, den har även passat på att sträcka på sej; Före och efter.

atos
2015-05-11 17:56
#31

Alltså så häftigt.

Lillyrod
2015-05-11 19:24
#32

Den här världen är helt ny för mej. Tycker det är väldigt spännande : )

mimåne
2015-05-26 10:38
#33

Oj kan de där rackarna ömsa skinn också! Vad häftigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[rolnor]
2015-05-26 22:04
#34

Jag har köpt en s.k timelapse-kamera som fotar med lite mellanrum och sätter ihop bilderna till en film. Jag hoppas kunna göra en filmsnutt där man ser hur den beter sej under ett par dygn, skitkul!

Annons:
[Tinitusan]
2015-05-26 22:13
#35

jag antar att de ömsar skinn när de växer?

Lilolizeit
2015-05-27 05:55
#36

Jätte spännande att följa!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[rolnor]
2015-05-29 22:18
#37

Ja, jag tror att dom ömsar skinn, dels när dom växer och dels för att bli a med algpåväxt.

Har filmat lite med en TimeLaps-kamera så man ser hur Atrea-snäckorna beta alger och korallen sjunker ihop och drar in entaklern när det blir natt. Filmen blev lite kort mot slutet. Jag ska försöka fånga när den ömsar skinn också.

[rolnor]
2015-05-29 22:19
#38

Provar infoga igen;

kirshim
2015-05-29 22:31
#40

Riktigt härlig film, kul att se hur det rör sig överallt i akvariet…=)

Draken
2015-05-29 22:53
#41

Spännande, är själv helt ny på saltvatten men jag "fuskade" lite, jag köpte ett halvetablerat begagnat ;) Stenen lever och det inns redan några sps-koraller i karet, men snart är det dags att fylla på med mer :D

Det kommer att bli blandrev här hemma, hur tänkte du ha i ditt ? Skall du ha blandrev eller skal du bara ha en sorts koraller ?

Kommer helt klart följa detta projekt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[rolnor]
2015-05-29 23:07
#42

Jag vill nog ha stenkoraller också så småningom men till att börja med tar jag lätta läderkoraller som lever på fotosyntes tänkte jag. En Tridacna mussla vill jag ha, dom är läckra. Fiskar vet jag inte, har haft så mycket sötvattens..

Sarah E
2015-05-29 23:16
#43

Vilken rolig film! Snäckorna (om det nu är det) ser ju jätteroliga ut när de "springer" kors och tvärs över berget. Devils hand var ju lite läskig tycker jag. Såg verkligen ut som en riktig hand där på slutet. Spooky!

Draken
2015-05-30 09:40
#44

Just nu  har jag  några stenkoraller (SPS) i akvariumet, men jag vill även ha mjuka koraller, och en anemon skall jag ha. Har lovat barnen att de skall få 2 "Nemo", och de vill ju ha anemoner :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[rolnor]
2015-06-01 16:08
#45

Jag ha läst på lite om storpolypiga (LPS) pch småpolypiga (SPS) är det inte svårt att blanda? Dom har ju lite olika önskemål om betingelser i vattnet? Nån anemon vore kul, roligast är med rörelse och färg självklart. Hur länge har du haft dina SPS Rovfisk?

Draken
2015-06-01 17:42
#46

Just nu har jag bara sps i karet, men enligt uppgift så kan man blanda dem med mjuka koraller och anemoner. jag har även tittat på sk. "knappar" de är färgglada och mycket enkla att hålla :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[rolnor]
2015-06-01 21:18
#47

Det här att SPS är så svåra då, stämmer det? Sen finns det väl såna man matar med animaliskt, s.k. mörkerkoraller. En sån Tridacna maxima mussla med fin färg jagar jag nu, Triton har haft tidigare med dom var slut just nu, hm..

Draken
2015-06-02 08:30
#48

jag har då inte märkt att de skall vara svåra. nu har jag inte haft akvariumet så länge, och jag har inte mycket visserligen, men jag har pratat med folk som har haft saltvatten i många herrans år, och enligt dem så är SPS bland de lättaste korallerna att ha :) mjuka koraller är lite svårare.,men inte omöjligt att hålla, även för en nybörjare :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: