Annons:
Etiketttetror
Läst 8519 ggr
MariaK1977
2015-04-11 22:56

kardinaltetror dör

Våra kardinaltetror minskar i antal. Vi har fyllt på några gånger men under de tre månader vi haft akvariet har 5 strukit med. En var enögd men ingen av de andra visade något tecken på att må dåligt, de har som bara försvunnit en efter en i ett långsamt makligt tempo… Brukar det vara så med kardinaltetror eller har ni tips på vad som kan vara fel? De ser som sagt friska ut, och guppyn i samma akvarium lever. Nitrit tester har hitintills varit "negativa/tomma".

Annons:
[aqva]
2015-04-11 23:32
#1

vad har ni för temperatur i akvariet ?

Aristarcos
2015-04-11 23:35
#2

Och hur gamla är de ?

MariaK1977
2015-04-12 08:17
#3

Målet är 25-26 grader och det har hållits alla månader utom mars då solen ligger rakt in i rummet och temperaturen legat på ca 28 (nu står solen högre på himlen, så nu är det stabilare 26 igen, egentligen bara ett problem 1månad per år). Det är svårt att se skillnad på dem och de har olika inköpsdatum. 5 kom med akvariumet, 3 av dessa är väldigt stora och de lever fortfarande, de andra 2 är blandade med 9 st som köpts vid 3 tillfällen december-mars. Av dessa har 5 dött.

mimåne
2015-04-12 09:47
#4

Vad har du för andra fiskar i akvariet? Hittar du tetrorna döda i akvariet eller försvinner de spårlöst?

För kardinaltetran är det viktigt med ett akvarium som är tätt planterat och innehåller mycket som skapar trygghet. En bakgrund, Flytväxter är bra. Är akvariet öppet så kan de vantrivas och dö av stressen. Har du någon bild på ditt akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
2015-04-12 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Platy på utdöende (hade 3, nu en kvar, de har fått torpedsjuka. Har sett i efterhand att ca 20% av platyn i djurbutiken har det, men när vi köpte dem hade jag ingen aning om problemet med sönderavlad platy). 3 Guppy, en amanoräka och en clown pleco. 2 kardinal tetror i filtret 3 spårlöst borta (uppätna). Längst bort vid anubias plantan är det väldigt tätt, resten lite luftigare, vi har flytväxter. PS: ingen fisk bor i den lilla plastbyttan, där är bara en mossbit på tillväxt.

[Jens]
2015-04-12 22:20
#6

Tyvärr så måste jag meddela om att mina färgrika fina plats dör en efter en pga av hårt odlade arter. Det är så trist så jag kommer aldrig mer köpa Platy. Bortkastade pengar helt enkelt.

Annons:
MariaK1977
2015-04-14 08:46
#7

Jo, vi har gett upp Platy, hade tänkt den sista skulle få flytta till en vän som har Platy för o slippa vara ensam, men tråkigt nog verkar även denna vara på väg bort… Men hur är det med kardinal tetror, har även de avels problem, eller varför dör de en efter en med någon/några veckors mellanrum?

mimåne
2015-04-14 11:35
#8

Kardinaltetror och neontetror borde inte vara sönderavlade så vitt jag vet. Ditt akvarium ser bra ut. Det finns en trygghet för dem. Torpedsjukan beror på antingen parasiter eller bakterier och jag funderar på om det här kan drabba dina kardinaler också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
2015-04-14 12:51
#9

Hm, kanske det, det vet jag inget om. Andra jag pratat med om Platy på denna sida verkar inte tycka det går att bota utan bero på sönderavling. Kardinaltetrorna är inte smala har inte infällda fenor och inga problem att simma, de bara dör, till synes fullt friska.

mimåne
2015-04-14 12:54
#10

Sönderavel kan man väl också sätta som orsak, det är väl det som öppnar upp för själva bakterie/parasit angreppet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
2015-04-14 12:55
#11

Platyn tar ca 2 veckor att dö från 1:a symptom, de äter och simmar runt och verkar relativt till freds trots sitt utseende tills precis på slutet då de ligger en del på botten och bara simmar vid matning. Mycket deprimerande :-( blir ingen mer Platy i det här huset.

Upp till toppen
Annons: