Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 3135 ggr
Clasan
2015-04-03 22:33

Fiskar i 100liters

Hej! Jag är helt ny på forumet och i princip helt ny vad det gäller akvarium. Har blivit så jävulskt sugen på att skaffa akvarium och har suttit i flera veckor och bara läst om det men är ju total nybörjare så det fullständigt snurrar i huvudet. Jag vill ha ett sällskapsakvarium och skulle helst ha 200 liter men det blir tyvärr för stort för min lägenhet så 100 liter känns mer realistiskt. Det känns dock som att det knappt får plats några fiskar i ett sånt kar? De fiskar jag är intresserad av ( ganska kräsen) är: - diamanttetror alternativt kerritetror - ev Black molly eller dalmatinermolly - thomasiciklider (dessa är favvisar!!) - malar, men vet inte vilken sort, ett hundraliters är väl för litet för Ancistrus? - kampfiskHONOR tycker jag är sjukt fina men kan man ha en grupp honor helt utan hane? Menar ju inte att ha ALLA dessa fiskar ihop utan det är dessa jag fastnat mest för, jag undrar alltså hur exempel på uppsättning av (några) av dessa fiskar kan se ut i ett hundraliters? Är som sagt helt ny på detta så var snälla, jag suger åt mig informationen som en svamp för att göra rätt :)

Annons:
[Jens]
2015-04-04 07:32
#1

Hej och välkommen till akvariefisk!

Alla har vi våra drömmar och hur ett akvarium ska se ut och innehålla. Oftast så nämner de flesta bara fiskar och inte inredning för det är viktigt hur inredning ser ut för att fiskarna ska trivas.

Ett 100 L akvarium är som sagt inte stort men man kan göra mycket med det ändå. Jag har t ex ett 63 L akvarium där jag har satt ett ciklidpar som 'centrum' i akvariet och efter dessa så har jag köpt mindre fiskar runt dessa. Nu ser jag att du har valt Thomasciklid vilket är ett bra alternativ. Däremot så tittar jag även på vad kan man ha fiskar med Thomasciklid

Thomasciklid är en substratruvare och då faller det naturligt att ha sand som bottensubstrat och i akvariet så ska det vara MASSOR med stenar som bildar grottar, ha gärna små blomkrukor som du bygger stenarna omkring så blir det små grottor.  Jag har lyckats göra massor grottor själv utav stenar vilket uppskattas av mina ciklider. Thomasciklid gillar också mycket grönt så växter behövs också i akvariet och en hel del faktiskt. Ett tips Vallesneria Spiralis Tiger men naturligtvis mer växter. I början bör man ha snabbväxande växter.

Nu tittar vi på Molly och då rynkar jag lite med näsan för dessa Molly blir väldigt stora och kan till och med bli större än Thomasciklid och då faller det hela tycker jag men det är en smaksak. Däremot så skulle man kunna ha kampfiskhonor men inte direkt i akvariet för kampfiskar är lite skygga av sig och är tacksamma om akvariet är som en djungel och det blir inte ett akvarium på en månad utan efter lång tid.

Ancistrus är en av de vanligaste arterna man väljer till ett akvarium och jag är en av dem som hellre ser corysar än Ancistrus i ett så litet akvarium som 100 L.

Kerritetra är en väldigt fin tetra men även där så vill den ha massor med växter och gärna flytväxter. 

Ett råd till dig är att läsa på ordentligt om varje art du önskar dig ha innan du bestämmer dig. Mitt tips är att i slutändan ha Thomasciklid, kerrytetra, kampfiskhonor och corysar och med slutändan så menar jag efter ca ett halvår.

Draken
2015-04-04 08:49
#2

Välkommen till forumet.

Jens har tagit orden ur munnen på mig, så jag behöver inte skriva om fiskbehållningen ;) men däremot hoppas jag vi kanske får veta hur det blev i slutänden :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Clasan
2015-04-04 09:54
#3

Tack så mycket för svar och bra info! :) Jag inser att jag kanske börjar i fel ände, haha. Jag ska läsa på ännu mer innan akvariet blir aktuellt. Men om jag fattat det rätt så utgår jag ifrån en fisk (i detta fall thomasciklider) och "anpassar" akvariet och val av andra fiskar utefter dom? En liten fråga, är sand svårare att sköta än grus? Molly var bara ett alternativ, skippar de helst om de inte passar in :) jag gillar täta akvarium med mycket växter så det passar ju bra. Hur många av varje fisk du räknat på ett ungefär skulle passa bäst i ett 100liters? Jag läste att corrysarna vill vara minst 6 stycken? Jag ska uppdatera er om hur det går men först ska jag skaffa ett akvarium också ;)

[Jens]
2015-04-04 10:16
#4

Trevligt att kunna hjälpa till. =) … och det är mitt tips att låta thomasciklider vara i centrum i akvariet. De som ska vara 'kungen och drottningen' i akvariet så att säga och det är absolut inget fel på Molly men jag tycker de kommer bli så stora så att thomascikliderna inte blir de som är 'kungen och drottningen' i karet.

Att sköta sanden är inga problem alls. Har man en hävert och håller den en bit ovanför så följer allt bös (skit) upp. Vilka fiskar skulle jag starta upp med? Jag tror jag skulle välja corysar och de ska vara minst 6 st så köp sex st av dem och samtidigt köpa sandsnäckor för när du matar dessa med fodertabletter så kommer det säkerligen bli mat över men du ska inte mata för mycket. Kanske går det bra att starta med ett gäng tetror men även här så passar sandsnäckor i akvariet som tar hand om överflödet av mat.

Processen med att starta ett nytt akvarium är spännande och man lär sig otroligt mycket och man ska vara försiktig. Jag har skrivit ett par artiklar om hur man startar ett akvarium och du kan läsa dom här:

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-att-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?stickies-1

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-att-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?stickies-1

Clasan
2015-04-04 12:23
#5

Vilken snäcka exakt är det du menar? Är snäckor ett måste? Jag har väldigt svårt för snäckor nämligen, och speciellt att de kan föröka sig utan att jag kan hindra dom? Okej så 6 st corrysar först och främst. - i vilken ordning ska resten av fiskarna komma? - hur många kampfiskhonor kan jag ha? - hur många tettor? Tack för länkarna också! Ju mer man läser på desto mer snurrar det i huvudet :)

[Jens]
2015-04-04 12:46
#6

Haha, jag känner igen det där. Jag blev helt knäpp i början med all info som man tog in men efter man har vilat så börjar allt falla på plats.

Du har två alternativ att starta med:

1. 6 st corysar + sandsnäckor ( du kan läsa om sandsnäcka <-- här)

2. 8 st diamanttetror + sandsnäckor.

Båda dessa behöver massor med snabbväxande växter från början så det kommer kosta en slant att starta upp men bättre det är att få en massa besvär. Du frågar om sandsnäckor. Mestadels så rör de sig under sanden och gör ett mycket bra jobb. Det händer att de kommer upp till ytan om man matar för mycket och det du ska tänka på är fiskarna och inte snäckorna när du matar för tänker du på dem också så föröker de sig rejält. Jag har sandsnäckor och ser dem aldrig i stora karet men där är jag strikt med att inte mata mer än åt fiskarna.

Personligen skulle jag inte rekommendera tetror med Kampfisk utan följande:

Thomasciklid  1 par, corysar 6 st, kampfiskhonor 4 st + sandsnäckor.  Om du inte vill ha sandsnäckor så kanske amanoräkor passar. Tror inte kampfiskhonorna ger sig på amanoräkor.

Annons:
Clasan
2015-04-05 12:16
#7

Okej så snäckorna kommer inte föröka sig helvilt? Räkorna tyckte jag såg ännu läskigare ut ;) Hur många snäckor ska man ha?

[Jens]
2015-04-05 12:17
#8

Börja med 10-15 st sandsnäckor.

Clasan
2015-04-05 18:55
#9

En till fråga: är det någon speciell sand du rekommenderar? Storlek eller vad den heter eller så.. Vill gärna ha en så "naturlig" sand som möjlig

[Jens]
2015-04-05 19:11
#10

Julas blästersand använder jag mig utav i de akvarium jag har fiskar i. En del använder rådas sand. Rådasand är lite mörkare i färgen än Julas och har en rödare ton i sig.

Clasan
2015-04-05 21:13
#11

Okej! :) ytterligare en fråga, vilken sorts corrysar tycker du jag ska ha? Vill ju ha en ganska lättskött men också vanlig så man får tag i den.. Och den får gärna vara vacker att titta på ;)

[Jens]
2015-04-05 21:26
#12

Oj, det där är tycke om smak men om jag säger så här så har vi lagt upp fyra fina corysar i vårt Lexikon och det är Corydoras panda (vilket jag är vansinnigt förtjust i), Corydoras sterbai, Corydoras aeneus och Corydoras trilineatus men det finns såå många fler arter och jag tycker det är ganska så lätt att få tag i de flesta om man beställer dem från butik. Tänk bara på att inte blanda arterna utan välj ett av dem för de är stimfisk och gillar att vara i grupp på minst 6 st, gärna fler.

Clasan
2015-04-05 22:21
#13

Jag gillar verkligen Corydoras trilineatus men zoopet skriver att de är ganska svårskötta? Och ang Corydoras sterbai så står det att de är giftiga?? :oo Har ev ett akvarium på g nu!! :)

Annons:
[Jens]
2015-04-05 22:29
#14

Men så roligt att du ska börja med ett akvarium! Vilken storlek har du tänkt dig? Det finns så mycket att tänka på i början. Jag har skrivit ett par artiklar om detta som du kan läsa om:

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-att-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?stickies-1

och….

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-att-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?stickies-1

Clasan
2015-04-06 09:50
#15

Jens, nu är du nog lite förvirrad av alla nya trådar som kommer upp! Dels har du och jag redan diskuterat storleken på akvariet samt vilka fiskar som ska gå i (det står även i rubriken ;)) och dels har du skickat länkarna en gång redan! Men tack ändå för hjälp ;)

Clasan
2015-04-06 12:25
#16

Fick precis veta att svärisarna har ett 100 l akvarium jag kan ta.. :)

[Jens]
2015-04-06 12:52
#17

Hahaha! Så knasigt det kan bli =)

100 L är en bra storlek på akvarium. Är det aluminium runt om eller helglas?

Clasan
2015-04-06 12:55
#18

Det är aluminium runt om! Är det bra eller dåligt?

[Jens]
2015-04-06 12:55
#19

Jag själv tycker det är bra. =)

Draken
2015-04-06 13:30
#20

Jag personligen tycker ramakvarium är bättre än helglas :) Ramen förstärker så det inte spricker, sen tycker jag att det är snyggare också ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Clasan
2015-04-06 13:30
#21

Handlar det bara om utseende eller har det någon funktion? Förresten, vad tusan ställer man akvariet på??

Clasan
2015-04-06 13:38
#22

#20 nu skrev vi samtidigt ;) men vad bra att det förstärker, jag tycker också det är snyggare nämligen :)

Clasan
2015-04-06 19:03
#23

Bör man ha växtnäring i sitt akvarium??

Lillyrod
2015-04-06 19:14
#24

Det där med gödning är en smaksak. Beror lite på vilka växter du har och vilka invånare. Till att börja med tror jag inte du behöver växtnäring. Just nu kör jag helt utan för det blir bara alger i mina kar 😃

Clasan
2015-04-07 21:18
#25

En liten fråga till alla kunniga (istället för att skapa 10000 nya trådar;)) Akvariet jag ska ta över har stått tomt uppe på en vind i 10 år. Jag har kollat skicket och det ser väldigt fint ut, siliconen ser fräsch ut och verkar inte släppa (har inte provfyllt det än) men är detta för riskabelt? Finns det risk för att det helt plötsligt en dag släpper och skapar världens vattenskador?

[Jens]
2015-04-07 21:25
#26

Har det stått på vind så finns det bra förutsättningar tycker jag . Provfyll akvariet i badrummet och låt den stå där i två-tre dgr. Är du ändå osäker så ring eller åk till en glasmästare så får de bedöma.

Clasan
2015-04-07 21:29
#27

Okej så det är inte helt hopplöst? Det känns skönt! Ska be min far titta på det, han är duktig med sånt där..

Annons:
[Jens]
2015-04-07 21:32
#28

När det vill jag inte påstå att det är.

Clasan
2015-04-07 21:36
#29

Vilken tur att du är här och svarar på alla mina frågor :D

[Jens]
2015-04-07 21:41
#30

Hehe, allt för att hjälpa till men det betyder inte att jag alltid har rätt. Silikon klarar sig väldigt bra om det är rätt silikon så att säga men som sagt så kan man kolla sånt genom att test med påfyllning. Tycker man silikonet är hårt eller lossnat lite så är det inte bra men känns den fortfarande mjukt så är det bra.

Draken
2015-04-08 09:42
#31

#21 och #22  Jo det blir ju som en förstärkning kring hela, eftersom ramen ligger mot fogarna och håller ihop dem ytterligare :)

Man kan ställa akvariumet på en stabil bänk, byrå eller vad du mu har till hands. bara det håller för vikten, jag brukar räkna ungefär 150 kg på ett 100 liters, med vatten och inredning ( vet inte om det väher så mycket, men det är som en extra säkerhetsåtgärd att jag räkna såpass högt, så jag skall vara säker på att bänken det står på och golvet håller för vikten 😉)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Clasan
2015-04-09 12:09
#32

Ja men hur många bänkar/byråar har man hemma som klarar en vikt av 100 kg? ;) Ikeas tar ju maxlast på typ 30kg på det mesta av sina möbler..

Clasan
2015-04-09 21:07
#33

Nu har jag fått titta på svärisarnas gamla pump. Hur länge håller en pump egentligen? Det står dessvärre inget märke på den heller. Är det bara att slänga och köpa ny?

mimåne
2015-04-09 21:21
#34

Så länge den fungerar och med lämplig storlek och styrka så tycker jag inte att det är några problem att använda den.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Clasan
2015-04-09 21:39
#35

Okej! Bör man byta själva filtret?

Clasan
2015-04-09 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Såhär ser pumpen ut, haha

Aristarcos
2015-04-09 21:48
#37

pumpen håller olika länge beroende på hur man sköter den, har du bytt filtret någon gång / rengjort det ?

Clasan
2015-04-09 22:02
#38

#37 jag har alltså fått pumpen så vet inte hur den har sköts eller så alls. Har bara öppnat och tittat på pumpen

[Jens]
2015-04-10 06:13
#39

Jag letade efter lite information om den gamla pumpen för den funkar säkert fortfarande idag men man glömmer lätt att man ska tänka på att pumpens kraft som vara minst 3 ggr så stor som vattenmängden i karet, dvs i ditt fall minst 300l/h.

Denna pump som du har har en kraft på 30l/h 🙂 så min rekommendation är att du köper dig en ny. Tänk bara på att när du väljer en ny pump att det ska vara rejält med filtermassa för annars kan de slamma igen väldigt fort och rengöring av pump blir alltför ofta.

Clasan
2015-04-10 07:17
#40

Åh tack för hjälpen Jens! :D okej då får jag köpa en ny då, det var ju i minsta laget ;)

Clasan
2015-04-10 07:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

doppvärmaren ser ut såhär. Jag är väldigt dålig på det här med hur mycket watt man ska ha, men funkar den?

Annons:
[Jens]
2015-04-10 16:13
#42

Doppvärmaren är helt okej. Kan ta lite tid att värma upp men ingen katastrof alls. Är den hel och fin och slangen känns bra så går det bra använda den.

Clasan
2015-04-11 16:41
#43

Okej, vad bra! :) En till liten fråga, funkar tomascikliden med kolglödstetror? Eller kommer thomascikliden äta upp tetran..

[Jens]
2015-04-11 16:57
#44

Det vågar jag inte svara på eftersom jag inte har egen erfarenhet av dem. Jag har t ex regnbågsciklider och det går små endlersyngel i karet och de låter dem vara. Ser man på storleken på thomas ciklid och Regnbågsciklid så ska sistnämnda vara lite större så jag tror det ska gå bra. 

Vet inte om Lillyrod har erfarenhet av dem. Hör med henne.

Lillyrod
2015-04-11 17:02
#45

Jag har tyvärr inte haft varken Regnbågsciklid eller Thomasciklid så jag kan inte hjälpa dig där.

[Jens]
2015-04-11 19:15
#46

lillyrod? Har du inte haft agasizzii eller blandar jag ihop dig med någon annan?

Lillyrod
2015-04-11 19:20
#47

Men så dum jag är. Visst har jag det. Vet inte vad jag tänkte på. Jag får skylla på att jag klev upp för tidigt idag ; ) Mina regnbågsciklider var elaka men de åt inte upp någonting annat i karet. Jag hade dem inte med småfisk men de hade inga tendenser till att ens försöka nafsa i någon för att äta dem. De bråkade mest med varann : )

[Jens]
2015-04-11 19:25
#48

Hehe, jag tänkte väl det för jag blev helt snurrig själv men du undrar om det inte är mimåne som har thomasciklider för hon har lagt upp info om Thomasciklid .

Fråga mimåne.

Annons:
Lillyrod
2015-04-11 19:49
#49

Ja antingen har eller har haft iallafall.

mimåne
2015-04-12 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#50

Jag har både Kolglödstetra och Thomasciklid :)

Thomascikliden är en mycket lugn och fredlig ciklid och kolglödstetrorna riskerar inte att bli mat av dem. Faktum är att thomascikliden inte gärna rör andra fiskar alls. Den är väldigt avvaktande i sitt beteende. Så sett från thomascikliden så fungerar kombon.

Kolglödstetran kan känna sig hotad av fiskar större än dem själva, så för att få dem att känna sig trygga med thomascikliden behöver du hålla ett större stim. 10st är för lite, 20st är mer lämpligt. Du behöver också ha tät växtlighet i akvariet och gärna en del av ytan täckt med flytväxter för att få dem att känna sig ännu tryggare. 

Lycka till, de är fina fiskar båda arterna!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-12 11:05
#51

Kan man vara kär i en fisk? Isåfall är jag kär i Thomasen :))) Ojdå, 20 st tetror, det ryms väl inte i ett 100liters?

[Jens]
2015-04-12 12:10
#52

Just kolglödstetror så ser jag inte det som något problem men ha bara ett gäng stimfisk.

mimåne
2015-04-14 12:39
#53

Kolglödstetran är väldigt liten i storlek, lugn och belastar inte akvariet mycket. Du kan absolut ha 20st i 100L. Jag har i nuläget 10st i mitt 112L men det ser faktiskt väldigt lite ut. Jag kommer skaffa 10 till när jag hittar dem i butik igen. 

Till dem kan du ha thomasi, och kanske en bottenfisk/mal/algätare. Men sen tycker jag det är fullt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-14 15:15
#54

Mimåne, jag tänkte ha kolglödstetror, thomasi och corydoras 😊

Annelie i ystad
2015-04-14 15:27
#55

Vilken bra tråd för oss nybörjare. Vad snäll Jens är som kommer med råd/tips utan o klanka ner ;) Ska snart köpa ett 96L och kommer tillbaka med frågor :)🥵 Verkar ju mkt att håla ordning på o då man bor i liten stad utan körkort är man rätt begränsad i utbudet oxå

Annons:
Clasan
2015-04-14 17:08
mimåne
2015-04-14 20:44
#57

Det blir en jättefin kombination tror jag Clasan, du har valt fiskar i min smak :)

Pumpen du har länkat till tycker jag är i underkant, om jag vore du så skulle jag lägga till några hundralappar för att få ett lämpligt ytterfilter istället. Det kommer skapa en bättre vattenkvalite för fiskarna samt mycket mindre städning för dig.

Jag kan varmt rekommendera dig den här. Den minsta modellen för 599kr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-14 21:24
#58

Tack! :) "Måste" jag ha just ytterfilter? Jag tycker det verkar klumpigt, fult, osmidigt och jag har ingen bra lösning för vart det ska stå. Plus dyrt ;)

Selena
2015-04-14 21:32
#59

Mollysar är väldigt känsliga alla mina dog :(

Selena
2015-04-14 21:32
#60

Mollysar är väldigt känsliga alla mina dog :(

mimåne
2015-04-15 14:50
#61

Nej du behöver absolut inte ha ytterfilter om det inte passar dig :) Vill du ha ett innerfilter så skulle jag däremot rekommendera dig att välja ett större filter än vad det står att pumpen är till för. Med den pumpen du länkade till kommer du få rengöra den varje vecka vilket inte är bra för vattenkvaliten. Så ta en större :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-15 17:00
#62

Har du något tips på ett relativt billigt men prisvärt innerfilter? :)

Annons:
mimåne
2015-04-15 17:49
#63

Jag gillar eheim. Pålitligt märke som samtidigt inte är så dyrt. Den här skulle passa ditt akvarium. http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/eheim/eheim-innerfilter-pick-up-2012.html

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-15 18:04
#64

Det där var ju verkligen ett överkomligt pris! Vad skönt :)

mimåne
2015-04-15 20:25
#65

Ja det håller jag med om.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-19 18:22
#66

En liten fråga till, tror ni att det funkar att ha några amano-räkor i karet istället för malaysiska Sandsnäckor? Det kryper i kroppen när jag tänker på både snäckor och räkor men pojkvännen tycker räkorna verkar mycket roligare :D

mimåne
2015-04-21 10:47
#67

Sandsnäckor och amanoräkor gör helt olika typer av nytta i akvariet så för att hålla det ena behöver ni inte utesluta det andra.

Dessvärre tror jag att amanoräkor kan bli lite för frestande för thomasciklider.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-24 07:39
#68

Jag har inte ens startat mitt akvarium och pojkvännen har bestämt sig för att starta ett eget räkavkvarium ;) En fråga, när jag startar mitt akvarium, kan jag låta den gamla pumpen gå ett tag för att få rätt bakteriekultur och sen byta till den nya?

mimåne
2015-04-24 21:29
#69

Hur menar du nu.. Du startar upp ditt, sen när det är dags för din pojkväns akvarium så tar du din pump med filter och flyttar till hans för att få med lite bakteriekultur? I så fall så fungerar det men kanske är det något smidigare bara att låta hans pump gå i ditt akvarium ett tag innan han startar upp sitt? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Clasan
2015-04-24 21:38
#70

#69 förlåt, jag var lite otydlig! Min fråga har ingenting med min pojkväns akvarium att göra. Jag har fått en gammal pump som följde med akvariet, men jag ska köpa en ny eftersom den gamla inte håller måttet. Den gamla har ju kvar bakteriekultur från det gamla akvariet, så jag tänkte om jag därför kunde stoppa ner den i mitt akvarium för att utnyttja detta? Och sen byta till min nya pump.

mimåne
2015-04-24 22:00
#71

Har du haft igång den gamla pumpen konstant sen den var verksam i akvariet? För har du stängt av den, tömt den på vatten, o.s.v så finns det ingen bakteriekultur där längre. Den ska vara igång konstant och inte stå avstängd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-04-25 13:56
#72

Ja du tänker så :$ vilken tur att jag förvarnat om att jag är nybörjare så jag kan ställa massa dumma frågor :D

mimåne
2015-04-25 20:50
#73

Haha äsch! Så länge det är en ärlig fråga är den aldrig för dum!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Clasan
2015-05-01 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Nu har jag fått min pump och min far håller på och bygger en Akvariebänk åt mig. Såhär mysigt kan man ha det i badrummet

[Jens]
2015-05-01 19:18
#75

#55 Annelie i Nystad ! Nu blev jag verkligen generad! Tusen tack för dina fina ord om vad jag säger och tycker i forumet. Det gläder mig verkligen! ☺️

Upp till toppen
Annons: