Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2089 ggr
Caifig
4/1/15, 10:45 PM

Äntligen mitt första akvarium!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter år av längtan och veckor av förberedelser så är äntligen mitt fina akvarium igång!

Dum som jag var har jag dock inte tagit en massa fina bilder på att slit, men men! Så går det när man är alldeles för ivrig.

Hittade mina föräldrars gamla 98 liters på mormors vind men det läckte som ett såll så har fått slita bort allt silikon och silikona om hela akvariet. Pust! Ingenting jag gärna gör om igen, även om akvariet inte är speciellt stort… Var även väldigt skitigt så efter mycket blod, svett och tårar blev det äntligen rent. 

Fått köpa en ny ramp en Hagen Glo T5 2x24 W, då den gamla var från stenåldern och var extremt rädd för att den skulle börja brinna. Använder PowerGlo och LifeGlo lysrör.  

Till botten har jag Julas blästersand samt JBL AquaBasis plus näringssubstrat. Blivit förälskad i fina växtakvarium så tänkte försöka mig på detta också. 

Sen var det ju dags att skaffa inredning. Hittade också en gammal mangroverot som fortfarande såg superfin ut och har legat i blöt i ett par dagar nu. Köpte även jättefina stenar, som sedan visade sig vara fulla av rost!! *Snyft* Har istället varit på jakt efter lite sten ute i naturen och jag måste säga att det blev ju ännu snyggare med dessa stenarna än de jag köpte.

Surfade runt länge och väl för att hitta växter som skulle passa bra i mitt akvarium och bestämde mig till slut för:

Microsorum pteropus 'Narrow'

Rotala rotundifolia

Heteranthera zosterfolia

Nymphoides hydrophylla 'Taiwan'

Ludwigia glandulosa

Bacopa 'Compact'

Staurogyne repens

Köpte alla växterna på Tradera och väntar nu bara på min polysperma som också (förhoppningsvis) är på väg!

Har länge varit förälskad i fjärils-/kakaduaciklider för de är ju bara så otroligt vackra. 😍 Men eftersom jag kärat ner mig ännu mer i fina växtakvarium har jag istället kikat på lite stimfiskar som kan liva upp karet lite och har nu fastnat för kopparbarb, Kerritetra och ottisar. Får det plats ca 6 st av varje sort tror ni?

Åh, är så lycklig att äntligen ha fått igång mitt kar!! Lyser verkligen upp vardagsrummet! Nu fattas det bara lite färgglada firrar sen är det bara att vänta på att växterna växter till sig.

(Ursäkta dålig bildkvalitet, men min mobilkamera är värdelös)

Annons:
Lillyrod
4/1/15, 11:07 PM
#1

Det ser kanon ut. Växterna du valt är bra. Flera av dem är snabbväxande och hjälper till bra såhär i början. Kerritetra och ottosar har jag själv och det är fina roliga fiskar. Med dessa två sorter kan du ha dvärgciklid om du vill. De gillar också växtakvarium. 

Tetrorna vill gärna vara fler än 6 men det funkar. Barber är jag inte bra på men det är säkert någon annan. Antalet går bra i ditt kar. Köp dock inte alla på en gång nu när det är nystartat.

Borhan
4/1/15, 11:07 PM
#2

Kul att få inreda ett akvarium, så ivrigheten förstår nog dem flesta här :) Det jag skulle tipsa dig om är att ta det lugnt med fiskarna. Kanske kan du börja med sex ottisar som kan få igång karet? Kerritetror är väldigt fina. Har du kikat på kardinaltetror också?

Caifig
4/1/15, 11:32 PM
#3

#1 Tack! Hmm, får se vad det blir för något då. När man väl står där i affären så blir det säkert något helt annat :P haha

#2 Är inte 6 st lite mycket att börja med? Funderar på att börja med ottisarna eller kopparbarberna. Tycker kardinaltetror är lite "tråkiga" då de är så extremt vanliga 🤐

72mm
4/1/15, 11:56 PM
#4

Jamen se där, ett stenröse! Det blir ju kanon. Tycker det ser riktigt intressant ut. Tre typer av sten och en rot bakom. Lite annorlunda layout på det hela. 

Det enda jag eventuellt skulle ändra på är att ställa roten upp lite mer om möjligt, då den annars helt kommer att försvinna när växterna väl tar sig. Men det är ju en detalj. 

Fisk introducerar man som alla andra redan sagt bäst försiktigt och en art i taget. Då ser man vad som fungerar och hur de trivs. Och sedan får man ju även nöjet att gå och handla fisk många gånger! Jag körde mitt lilla nano i flera veckor med bara växter och lite snäckor innan jag började introducera några firrar alls.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sara97
4/2/15, 9:44 AM
#5

Åh vad roligt! Det viktiga nu är att inte ha för brottom. Att vänta ett par veckor mellan fiskköpen. Det är också viktigt att inte spontanköpa, det är jätte svårt när man står där i affären och ser så många olika fina fiskar, men man ska alltid läsa på innan man köper fisk så att man inte har en fisk i sitt kar som inte uppfyller kraven.(detta misstaget har jag gjort) men lycka till så mycket och hoppas du får det som du önskar :) ska bli kul att se hördes blir sen :D

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Draken
4/2/15, 11:58 AM
#6

Ser jättebra ut. Och jag säger som alla andra här, börja försiktigt med en art i taget, och fyll på eftersom.

Låter som en bra konstellation i karet, men en liten tanke dock ….Kan inte kopparbarben vara fenbitare, är inte alls osäker på detta, men tanken slog mig att barber kan vara hård på fenorna till de andra fiskarna ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Caifig
4/2/15, 4:43 PM
#7

#5 Tänkte börja med tre ottisar och vänta två veckor eller så och sedan skaffa tre till om allt ser bra ut. Zoopet är lite av en bibel just nu med när jag letar fisk :D #6 Tack! Hmm har inte läst nånstans om att de skulle vara fenbitare. Får hitta någon annan röd härlig fisk som skulle lysa upp akvariet om det skulle vara så :) har ju ett tag på mig att bestämma mig :D

Denna kommentar har tagits bort.
Caifig
4/2/15, 4:43 PM
#9

Ursäkta dubbelpost…. Jäkla telefon

mimåne
4/8/15, 11:28 AM
#10

Nämen så roligt Caifig! Det här har jag väntat på att få se. All lycka till med ditt projekt. Sitter katterna klistrade och jagar fisk? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
4/9/15, 5:20 PM
#11

#11 Ja äntligen! ;) så rogivande och ligga och titta på karet från soffan. Har skaffat några kopparbarber nu så lite liv i luckan! Katterna tycker mest att håven är rolig att bita på :P fick även med en räka när jag köpte mina barber. Ca 2 cm lång, blå och väldigt prickig. Tyvärr är min mobil värdelös så kan inte få någon bra bild. Men kan detta vara en amanoräka tro? Har inget täckglas och de har väl en tendens att hoppa?

Caifig
4/9/15, 5:22 PM
#12

Nä nu är jag ute och cyklar. Räkan är större ca 4 cm.

mimåne
4/9/15, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Är den så pass stor så tror jag att det är en amanoräka. De kan skifta lite i färg från blå till röd. Här är en bild på min ena amanoräka. Liknar den din?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Caifig
4/9/15, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ja! Försökte ta en bild med mobilen så den syns väl sådär men men… Amanoräkor vill väl inte heller vara ensamma?

mimåne
4/9/15, 9:08 PM
#15

Det är en amanoräka du har. De vill vara några kompisar :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
4/10/15, 10:21 PM
#16

Hittar inte den lille rackaren idag… Får väl tro att han blivit kattmat :( När ska man börja rengöra filtret i nytt akvarium? Nu börjar nitriten stiga lite så ska man avvakta någon vecka till? Gjort dagliga vattenbyten på ca max 15 liter. När börjar nitrit bli farligt? Har fortfarande inte stigit över 0,1 mg/ml.

Lillyrod
4/11/15, 5:17 AM
#17

Filtret behöver du inte rengöra förrän det börjar tappa farten. Det beror lite på vilket filter du har och hur smutsigt det är hur lång tid det tar. Jag brukar skölja ur mina lite lätt ungefär var tredje vecka. 

Nitrit ska ligga på noll för det kan vara farligt även i små mängder. Gör ett lite större vattenbyte några dagar och se om det sjunker.

Caifig
4/11/15, 9:21 AM
#18

Ok tack! :) ska börja göra större byten nu då. Hoppas att det inte stiger mer.

mimåne
4/11/15, 9:43 AM
#19

Amanoräkor kan hoppa och på så vis hamna utanför akvariet, om man inte har täckglas eller täcklock. De är väldigt bra på att gömma sig också så ge inte upp om den för fort, den kan finnas där :) 

Du har fått bra tips av Lillyrod, kan inte annat än att hålla med henne. Ett större vattenbyte kan göras på 30%

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
4/15/15, 8:01 PM
#20

Har bytt 30-50% i några dagar, det fortsatte att stiga till ca 0,2 mg/ml som max men står nu still på samma nivå. Hur många dagar brukar det ta innan det börjar sjunka? Finns det risk för ytterligare spikar efter detta, förutsatt att jag inte köper mer fisk just nu? Har även sett att vattenytan är väldigt oljig, vad beror detta på? Maten? Har flyttat upp filtret så det plaskar på ytan men ljudet är väldigt jobbigt. Åh, har även hittar min räka som fortfarande är vid liv!!

Annons:
Carronella1
4/15/15, 8:17 PM
#21

Hej och välkommen in i akvarievärlden! 🙂

Ditt akvarium ser väldigt fint ut och jag tycker verkligen om stenröset.

Jag tänkte bara påpeka att om man har amanoräkor (som jag själv har) så kan man komma en morgon till akvariet och hitta ett tomt genomskinligt skal på botten med både ben och spröt kvar. Då ska man inte bli orolig… Om man letar riktigt noga så kommer du allt hitta dom. 

Det är så att amanoräkor skalar av sig då och då. Så bli inte för orolig om du hittar räkskal på botten utav akvariet.

Lycka till med ditt akvarium!🙂

Djurälskaren Hjärta

Lillyrod
4/15/15, 8:19 PM
#22

Det kan bildas en sk proteinhinna på ytan och det är utav maten. Det är inte farligt för fiskarna utan ser bara lite fult ut. Du kan sätta utblåset på filtret precis under vattenytan. Det blir bra ytrörelse men du slipper plasket. Fortsätt du att byta vatten några dagar till. Det kan ta lite tid innan nitrit försvinner.

mimåne
4/15/15, 8:55 PM
#23

Lillyrod sa precis vad jag tänkte på :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
4/16/15, 4:14 PM
#24

Du får utmärkta råd här, kan inte tillägga något av värde.. . Utom möjligen bara det att det faktum att du mäter låga halter av nitrit i karet tyder på att du har fått igång bakterier som "äter" farligt ammonium och skapar nitrit, vilket igentligen är mycket bra nyheter! Det är helt enligt plan och fullt naturligt. Om ett par veckor kommer de bakterier som lever av detta nitrit att ha växt till sig så att halterna sjunker av sig själva. Bara fortsätt som du gör kommer det stabilisera sig ska du se!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

HeidiH
4/16/15, 4:23 PM
#25

Ottosar är inte den bästa upptartsfisken då de i stort sett kräver alger för att få må bra. Kan även vara aningens känslig. Men de kommer älska ditt stenröse och att käka alger från det! :) Barber kan bita på fenor, ffa långa fenor. Barber är mkt livliga och pigga och roliga fiskar, men lugna arter kan uppleva barber som "stökiga" Fint akvarium!

Caifig
4/18/15, 8:25 PM
#26

Åh tack för alla fina svar! #21 haha ja hittade ett tomt skal igår som fiskarna mumsade på. Blev först lite halvt hysterisk tills jag såg att det inte var räkan :P Nitriten stiger i alla fall inte vilket är skönt och fiskarna verkar må bra. Runda och fina och susar runt i karet! Även växterna verkar trivas och har växt lite. Även planterat micranthemum monte carlo, hoppas den kommer att trivas.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: