Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 818 ggr
[Aprilbarn]
2015-03-26 17:38

fråga ang amanoräkor.

För några årsen när jag hade rainbow räkor och några andra sorter fick jag tips om att dom gillar vissna eklöv. Uppskattar amanoräkor också det? Om.. Äter dom de? Gillar att vara på dom och under? Eller varför vill dom ha det?

Annons:
MariaK1977
2015-03-26 17:48
#1

Det vill jag också gärna veta, väntar med spänning på svar!

[Jens]
2015-03-26 18:16
#2

Nu vet jag inte hur många år sedan du menar men jag misstänker att det var en tid då det inte var så vanligt att använda soil som bottensubstrat utan man använde sand. På den tiden så körde man med eklöv för att stabilisera värdena i karet och man använde även alkottar. Att räkorna var på löven var dock för att äta lite.

Idag vet vi mer och har tillgång till andra saker som t ex soil för räkor som stabiliserar värdena bättre men det betyder inte att det var fel tidigare men ändå så är det bättre med soil. Det kan man inte komma ifrån.

Det finns dock löv som är väldigt bra för räkor och det är t ex guava löv bara för att det är naturlig mat för räkorna och förebygger bakterier som kan uppstå och vara orsak till många sjukdomar som kan drabba räkor.

[Udoon]
2015-03-26 18:38
#3

Jag har mandel-blad i mina kar, räkorna brukar gilla att sitta under och på dom och pilla och äta, så jag har dom för det och inte för vattenvärdenas skull.

[Jens]
2015-03-26 18:59
#4

Ska förtydliga mig lite mer att eklöv är även mat för räkorna. Mandelblad är också bra mat för räkorna. 🙂

Fia81
2015-03-27 09:57
#5

Jag har torkade, kokta Eklöv till mina Amanoräkor :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

72mm
2015-03-27 16:48
#6

Jag har eklöv (döda, torra, ej kokta, plockade direkt av träd i slutet på vintern) för att jag inbillar mig att de utgör ett bra tillskott av långsamt förmultnande material. Mestadels mat till det som räkorna äter misstänker jag. Möjligtvis käkar de delar av själva bladen också. Oh, och sedan tycker jag de är djäkla dekorativa också.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Upp till toppen
Annons: